Näin laihdutuslääke vaikutti mun elämään, 4 vuoden kokemus:
Käytin laihdutuslääkkeitä reilut kolme vuotta. Ensin piikitin Saxendaa, sitten vaihdoin Rybelsus-pillereihin ihan hinnan takia. Ne maksaa noin 330 € kolmelta kuukaudelta. Nyt olen ollut puoli vuotta ilman mitään, koska ei ole töiden loputtua varaa enää siihenkään. Tässä mun havaintoja näiltä vuosilta.
Olen 165 cm pitkä, painoin enimmillään 94 kiloa, vähimmillään puoli vuotta sitten 56 kiloa. Lääke siis tehosi. Olin kokeillut ihan kaikkia laihdutuskeinoja: laskin kaloreita, näännytin itseäni ENE-dieetillä, kokeilin pätkäpaastoamista ja vaikka mitä. ENE:llä lähti kuusi kiloa, jotka tuli heti takaisin. Muilla pari kiloa. Pätkäpaaston jälkeen lihoin 15 kiloa.
Nyt olen ollut puoli vuotta ilman lääkkeitä ja paina 63 kiloa. Olen turvonnut ja koko ajan on syömisenhimo ja nälkä. Vaikka maha olisi täynnä, nälkä on tosi vahva. Herkkuja tekee iltaisin mieli aivan järjettömästi. Jos kaapissa on jotain hyvää, syön kaiken. En kykene yhtään pitämään annoksia järkevinä. Ruoka on ihan koko ajan mielessä.
Nyt kun olen kokenut lääkkeen aikana sen, että voi elää myös ajattelematta ruokaa koko ajan, lopettaa syömisen kun maha on täynnä, syödä vain sen mitä tarvitsee, niin huomaan todella vahvana sen eron tähän tilaan. En aina mene sen nälän ja ruoanhimon mukaan. Puolet ajasta pystyn ohittamaan sen. Välillä menee parikin viikkoa, että syön aika lailla samalla tavalla kuin lääkkeen aikana, mutta olen silti turvoksissa, peilikuva on läski ja mulla on ällö olo.
Lääkitys vaikutti muuhunkin kuin syömishaluun. Aineenvaihduntaan ainakin huomattavasti ja turvotus katosi. Lääkkeet myös väsytti. Saxendan aloituksen tein liian nopeasti ja oksensin pari päivää ihan järkyttävässä olossa, sitten lisäilin annosta naksaus kerrallaan enkä apteekin ohjeen mukaan ja se auttoi. Rybelsuksesta ei tullut mitään haittavaikutuksia.
Mulla ei ole koskaan elämässäni ollut litteä vatsa muulloin kuin lääkkeiden aikana, vaikka olin nuorena hoikka. Pömppömaha oli silloin ja on nyt. En ymmärrä miten nämä lääkkeet toimii, mutta ne muutti mun elämän ihan kokonaan.
En saanut terveyskeskuksesta mitään tukea lääkkeiden ohella. Ei ravintoterapeutin käyntiä, ei seurantaa, ei yhtään mitään. Joku aina uusii reseptin, joka kerta eri lääkäri. Toivon, että kaikki painon kanssa kamppailevat jotka lääkkeitä haluaa, saisi mahdollisuuden niitä kokeilla, ja että olisi mahdollista myös jatkaa ylläpitoannoksella järkevällä rahallisella panostuksella. Ostan varmasti lääkkeitä taas heti kun on varaa. Sitä hetkeä odotellessa ruoka ja syöminen on taas vallannut mun elämän kokonaan. Painon ajatteleminen, lihomisen pelko, turvotus ja ikävä olo.
Kommentit (68)
Käytän ylläpitoannosta.
Mistä kysymyksesi lähtee? Miksi kysyt?
Vierailija kirjoitti:
Käytän ylläpitoannosta.
Ihan puhtaasti mielenkiinnosta. Tämä keskustelu on aika erikoisen sävyinen, kun neutraaleista kysymyksistä ollaan "tuntosarvet koholla".
Ja sille joka kysyi, että miksi lääkkeitä ei voisi loppuelämää syödä niin ihan vapaasti, mutta lääkkeet maksaa ja ne kuormittaa aina vähintään sisäelimiä niin onhan tuossa vähän erikoinen asenne, kun yleensä ihmiset pyrkii eroon lääkkeistä.
Vierailija kirjoitti:
Olen itsekin ylipainoinen ja ollut sairaalloisen ylipainoinen, mutta mistähän tämä johtuu, että ihmisillä on nykyään niin paljon näitä "pohjaton nälkä" -ongelmia? Kyllähän painoa tiputtaessa on aina varsinkin aluksi vaan siedettävä nälkää. Onko elimistö mennyt sekaisin aiemmasta ruokavaliosta vai voiko kyse olla siitä, ettei siedetä näläntunnetta? Ja kyllä, tiedän, että suolistohormonit vaikuttaa, mutta miksi tämä ongelma on niin yleinen nykyään?
Ja minulla on diabetes ja kilpirauhasongelmaa ennen kuin joku ehtii ne nostaa.
Sä olet läski, koska olet sairas, et siksi että söisit höttöhiilareita, eikö? Sähän syöt ihan oikein, eikö? Sä olet läski vain sairauksiesi takia, eikö? Sä laihdutit sairaalloisen lihavasta "vain" lihavaksi oikealla tavalla kärsimällä ja nälkää näkemällä, eikö? Sä syöt nykyään täysin oikein ja olet läski vain sairauksiesi takia, eikö? Sä korostat oikeanlaisuuttasi halventamalla muita läskejä.
Onneksi olkoon, tässä oikeanlaisen läskin pokaali, sitähän sä tällä hait, eikö? 🏆
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytän ylläpitoannosta.
Ihan puhtaasti mielenkiinnosta. Tämä keskustelu on aika erikoisen sävyinen, kun neutraaleista kysymyksistä ollaan "tuntosarvet koholla".
Ja sille joka kysyi, että miksi lääkkeitä ei voisi loppuelämää syödä niin ihan vapaasti, mutta lääkkeet maksaa ja ne kuormittaa aina vähintään sisäelimiä niin onhan tuossa vähän erikoinen asenne, kun yleensä ihmiset pyrkii eroon lääkkeistä.
Miksi lääkkeet kuormittaisi sisäelimiä, kun ne nimenomaan korjaa jonkun sisäelinvaivan? :D
-ohis
Valtaosa tämän genren influencereista tuubissa toistaa toistamasta päästyään että ylipainon merkittävin syy on insuliiniresistenssi eli liiallisen insuliininerityksen aikaansaama reaktio jonka johdosta solut kieltäytyvät ottamasta glukoosia energiakseen määräänsä enempää. Tämä johtaa siihen että haiman insuliinineritys lisääntyy koska verenkierrossa on koko ajan haitallinen määrä glukoosia. Ja kierre on valmis!
Helpoin ratkaisu insuliiniresistenssiin on ravinto joka nostaa insuliinineritystä mahdollisimman vähän, eli eläinrasva -- ei sisällä tulehdusta aiheuttavia omega-6 rasvahappoja likikään sitä määrää mitä monet voimakkaasti prosessoidut kasviöljyt-- sekä proteiinit, erityisesti naudanliha.
Tullee huomattavasti halvemmaksi kuin GPL-1 -agonistit, esim Ozempic, ja on äärimmäisen rutkasti luonnollisempi keino vähentää rasvan kerääntymistä ihon alle ja sisäelimien ympärille!
Ihmisillä on kyllä oikeus laihduttaa lääkkeillä myös siksi, että ruokavalion korjaus on liian vaikeaa. Mitä sitten? Ei kenenkään ruokavalio kuulu yhtään kenellekään muulle.
Vierailija kirjoitti:
.
Tullee huomattavasti halvemmaksi kuin GPL-1 -agonistit, esim Ozempic, ja on äärimmäisen rutkasti luonnollisempi keino vähentää rasvan kerääntymistä ihon alle ja sisäelimien ympärille!
Ups! Siis GLP-1 -agonistit! 🤪
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo ja juuri kuulin uutisia se aine on täyttä myrkkyä joten toivo parasta että jäät eloon .Naurettavaa maksaa laihduksesta kaiken maailman lääkkeillä, kun kalorivaje tekee sen ilmaiseksi ilman vieraita aineita kropassa.
Mikä aine on myrkkyä?
Kaikki tekopaska josta ihmiset maksaa joo se laihduttaa, ei liikunta ja ylisyömisen rajoittaminen tullut mieleen jos haluaa painoa pudottaa, epätoivoisena laiskana ostetaan ihmeaineita laihdutukseen joka sotkee koko elimistön.
Ymmärtääkseni nuo lääkkeet nimenomaan auttavat siinä syömisen rajoittamisessa.
En usko, että on mahdollista, ettei näillä lääkkeillä olisi mitään negatiivisia sivuvaikutuksia. Lääkkeillä on aina. Ehkä ne tulevat ilmi vasta myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
En usko, että on mahdollista, ettei näillä lääkkeillä olisi mitään negatiivisia sivuvaikutuksia. Lääkkeillä on aina. Ehkä ne tulevat ilmi vasta myöhemmin.
Lihavuudessa on erittäin paljon negatiivisia sivuvaikutuksia. Ne tiedetään jo nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itsekin ylipainoinen ja ollut sairaalloisen ylipainoinen, mutta mistähän tämä johtuu, että ihmisillä on nykyään niin paljon näitä "pohjaton nälkä" -ongelmia? Kyllähän painoa tiputtaessa on aina varsinkin aluksi vaan siedettävä nälkää. Onko elimistö mennyt sekaisin aiemmasta ruokavaliosta vai voiko kyse olla siitä, ettei siedetä näläntunnetta? Ja kyllä, tiedän, että suolistohormonit vaikuttaa, mutta miksi tämä ongelma on niin yleinen nykyään?
Sä olet läski, koska olet sairas, et siksi että söisit höttöhiilareita, eikö? Sähän syöt ihan oikein, eikö? Sä olet läski vain sairauksiesi takia, eikö? Sä laihdutit sairaalloisen lihavasta "vain" lihavaksi oikealla tavalla kärsimällä ja nälkää näkemällä, eikö? Sä syöt nykyään täysin oikein
Mitä ihmettä? Te valitatte täällä, kun muut ei ole onnellisia teidän puolesta, kun olette laihduttaneet lääkkeillä ja kukaan ei ole sitä kieltänyt, etteikö se olisi hyvä asia. Mutta jostain syystä onkin aivan väärin, jos joku on laihduttanut ilman lääkettä. Miksi et ole tyytyväinen tähän? Sehän säästää yhteiskunnan rahoja, eikö? Ja kun kerran olette aidosti kiinnostuneita yhteiskunnan varoista niin eikö teillä pitäisi olla kiinnostuneita myös siitä, että mistä tämä lihavuusepidemia johtuu?
Jos olisit lukenut myös jatkokommenttini niin siellä se vastaus lukisi. En ole kieltänyt etteikö lihavuus olisi sairaus, joka vaatii hoitoa. Ainahan se sairaalloisen lihavilla on vähintään mielenterveyden ongelma jollain tasolla. Monella on esimerkiksi ahmimista, tunnesyömistä jne. En ole pudottanut painoani kärsimällä tai nälkää näkemällä. Tottakai aluksi oli nälkä, koska olin syönyt vuosikymmeniä aivan liikaa ja aivan liian paljon sokeria. Jos söisin oikein, olisin vieläkin lähempänä normaalipainoa, mutta tällä hetkellä syön liikaa ja syön väärin, muun muassa liikaa hiilareita ja makeutusaineita. Tiedostan erittäin hyvin, että ruoan määrän ja laadun lisäksi painonpudotus vaatii esimerkiksi vakaan elämäntilanteen. Väsyneenä on vaikeampi pitää kiinni oikeanlaisesta ruokavaliosta jne. Mitä vähemmän syö, sen huonommin ainakin minulla toimii aineenvaihdunta.
Vierailija kirjoitti:
Missä päin asut? Viron puolella Ozempic, Mounjaro ja Rybelsus ovat edullisempia kuin Suomessa.
Paljonko maksaa Ozempic Virossa?
Vierailija kirjoitti:
Silloin tuo 180 euroa kuussa on 45 euroa viikko, eikö sen saa säästettyä, kun ei käy kahvilla, syö ulkona, ostele mielihyvän takia.
Nyt kun itse olen kokoa 34-36 niin löytyy vaatteita laadukkaita kierrätysvaatteita edullisesti, koska enemmistö on isompaa kokoa. Siitä tullut iso säästö.
Mä aloitin Saxendan ja uskon pystyväni maksamaan tuon 180e/kk. Vähennän jostain muusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä olet läski, koska olet sairas, et siksi että söisit höttöhiilareita, eikö? Sähän syöt ihan oikein, eikö? Sä olet läski vain sairauksiesi takia, eikö? Sä laihdutit sairaalloisen lihavasta "vain" lihavaksi oikealla tavalla kärsimällä ja nälkää näkemällä, eikö? Sä syöt nykyään täysin oikein
Lisään tähän vielä, että minusta on hyvin erikoista, että lääkkeillä laihduttanut ja koko elämänsä syyllistämistä muilta kuullut puhuu toiselle tuohon tapaan. Toki voit olla myös ulkopuolinen huutelija. Ikään kuin olisi väärin, että on onnistunut elämäntapamuutoksessa ilman lääkkeitä. Ei elämäntapamuutos ole kärsimystä. Päinvastoin, järkevä ruoka nimenomaan vähensi väsymystä, verensokerien heittelyä jne
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisiä syyllistetään lääkkeiden käytöstä aivan suotta.
Kuka syyllistää? Ainakin julkisella omalla terveysasemalla lääkärien asenne on muönteinen.
Kaikki nettikeskustelut on täynnä setämiehiä hokemassa kalorivajetta ja haukkumassa lääkkeiden käyttäjiä. Oletko uusi internetissä? Ihme ettei ne ole vielä löytäneet tätä keskustelua.
-ohis
Kalorivaje on ainoa keino laihduttaa. Edes laihdutuslääkkeen avulla paino ei putoa, ellei kuluta enemmän kuin syö.
Sen toteuttaminen ei vaadi kalliita lääkkeitä tai muuta rahallista panostusta, vaan huolellista kalorien laskemista. Annosten punnitseminen, GDA-merkintöjen tarkastaminen ja omien syömisten (ja juomisten) kirjaaminen ylös voi olla työlästä, mutta johtaa tuloksiin. Kunhan siihen sitoutuu loppuelämän ajaksi eikä kuuriluontoisesti.
Älkää menkö neuvomaan yhtään ketään yhtään missään terveyteen tai painoon liittyvässä asiassa, ellei kyseinen ihminen nimenomaisesti pyydä neuvoja juuri teiltä. Ketään ei kiinnosta kuulla, miten parsasalva paransi kaikki vaivanne tai miten laihdutitte 45 kiloa syömällä pelkkää kaalia ja jokaisen maailman ihmisen on pakko pystyä samaan tai on armoton luuseri.
Kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytän ylläpitoannosta.
Miksi lääkkeet kuormittaisi sisäelimiä, kun ne nimenomaan korjaa jonkun sisäelinvaivan? :D
-ohis
Lääkkeet kuormittavat maksaa ja munuaisia, koska lääkeaineet poistuvat elimistöstä niiden kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihavuudessa on erittäin paljon negatiivisia sivuvaikutuksia. Ne tiedetään jo nyt.
Lihavuudesta pääsee eroon ilman lääkkeitäkin.
Kalorivaje ja ravinnon laatu on ne jutut. Se minua ihmetyttää näissä keskusteluissa, että jos kyse ei olisi kalorivajeesta niin miten sillä lääkityksellä sitten laihtuukin? Osalla tuntuu menevän asiat sekaisin. Näläntunne on taas eri juttu ja sitä kai lääkkeellä pyritään hillitsemään (korjaamaan suolistobakteereja)
Miksei voisi käyttää lääkkeitä loppuelämää? Käytetään moneen muuhunkin vaivaan.