)))) Loppuviikko SYYS 04 ((((
Wappu:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=10197891&p=2&mpage=3&tmod…
aloitan vain pinon meillä härdelli Aa rikkoi Een lego tallin....
Kommentit (48)
minäkin ehkä ehdin mukaan...
Sitä odotellessa pitää hoitaa muutama homma. Ainakin saada pyykit koneesta kuivumaan - onkin mentävä heti, muuten unohdan.
Ja yksi kummilahja pitäisi muistaa hankkia ;) Kummilapsella on neljä jalkaa ja hän asuu ulkona, vaikka onkin perheenjäsen. Kuka arvaa, kenestä on kyse?
Ynikselle ja ayapille jaksamista ja tietysti muilekkin.
Minäkin voisin lähteä sunnistamaan, oli minusta kivointa koululiikunnassa. Pitäis varmaan järkätä sellainen syysmamma suunnistus :) Mukava kuulla teidän kuulumisia Kukkuu.
Kivaa lämpimämpi viikonloppu :)
Ee lupasi jo eilen lähteä katsomaan onko ne lapset kivoja siellä hoitopaikassa... tähän asti jyrkästi kieltäytynyt hoitoon menemästä.
Kahville!!!
mari ja miehet
Oli taas pino toiselle sivulle tipahtanut. Minne ootte kaikki kadonneet???
Veeti jäi tänään erittäin mielellään päiväkotiin. Itse tultiin Venlan kanssa kotiin lepäilemään.
Mies on koko viikonlopun töissä. Haluaa tehdä ylitöitä kerrankin kun niitä on tarjolla. Jotain tekemistä pitäis lapsosten kanssa keksiä. Kotona vaan ei jaksa olla.
Nyt pitää mennä Venlalle ruokaa antamaan.
Palailen.
Öttis, Veeti ja Venla tänään tasan 8kk
Tulin nostamaan pinoa minäkin. Onni taitaa jo nukkua, niin minä sitten notkun koneella. Eilenkin melkein koko päikkyajan tässä notkuin. Oon jäänyt niin koukkuun tuonne pakkotoistoon..
Nyt kai voi sen jo ääneen sanoa, sillä uhalla (varsinkin) että tilanne muuttuu kun sen ääneen sanoo:) Meillä aamut alkaa 7 aikaan. Tätä on nyt jatkunut sen aikaa, ettei varmaan ole menossa ohi. Eli asennemuutosta pitää alkaa suunnitteleen tämän äiteen:)
Tänään oli fysioterapiassa käynti. Mentiin aamulla kaverin luo ja jätin Onnin sinne leikkimään tyttökaverinsa kanssa. Hyvin oli menny, en kyllä ollut kuin tunnin poissa.
Työt tai sen puute oikeastaan ahdistaa taas. No kesä onkin kiva olla kotona mutta silti. Se suhteiden kautta ajattelemani hotelli homma ei sitten poikinut mitään ainakaan kesäksi. Jos sitten syssymmällä.
Hitto soikoon se ei nuku vieläkään. Tekis taas mieli kirjoittaa isoilla kirjaimilla rumia sanoja! Mutta olkoon nyt. Kuitenkin kohtuu helpolla nukahtaa yleensä.
T-P
Maha täys pizzaa..et laihiksella täällä ;-)) Lonkeronki vetäsin,ai ai!
Mies oli tänää ostoksilla,ku vihjasin mitä tahtosin ä-päivä lahjaks ja et sokoksel saa -15%!!Hain sit pojan ite,onneks hain..törmäsin johtajaan ja sain päivähoitopäätöksen.Typy menee syksyllä samaan tarhaan missä poika lopettaa :-) 38lasta jäi ilman paikkaa,vain elo-ja syyskuun hakijoista,sitten vielä muuttajat ja ne jotka hakee paikkaa myöhemmin!
Kyllä kiitin johtajaa paikasta,koska siksihän se saatiin että meillä oli siellä kokouksessa puolustaja!Harmittaa niin hirveesti ettei johtaja ole siellä enää syksyllä :-(
Nyt vaa töitä etsimään...aika menee niiiiin nopeesti!
jatu
.. Mutkun.. No toisinaan töissä on hetki aikaa. Miksen koskaan ehdi kotona koneelle? Teitä on ikävä!
Marille lämpöiset onnittelut työpaikasta! :-))))
Sitten oma napa hätäiseen;
* Vappuna oltiin kaveriporukalla vuokratussa mökissä. Kivaa oli. Baariin lähdettiin joskus klo 1 jälkeen. Tytöillä oli mennyt mukavasti mumman ja paapan kanssa.
* Siniltä saa nykyään vastaukseksi kun häntä kieltää; " lastenhoitajan" kanssa saa tehdä näin. Ja lastenhoitaja saa kuulla; äidin/isän kanssa saa tehdä näin... Arvannette ettei kenenkään kanssa saa tehdä Sinin väittämiä asioita.. MIten lapsestani on tullut jo noin iso, että hän yrittää muunnella totuutta mieleisekseen???
* Rosalla on ollut 3vrk:tta kuumetta. Yöt ovat olleet syvältä. Käväisivät äsken tuossa ja molempiin korviin sekä epäpuhtaisiin hengitysääniin napsahti antibioottikuuri. Alkaakohan kierteemme tästä??
Nyt takaisin työn pariin. Mukavaa viikonloppua kaikille!
Lila75
Eli siivousten parissa on taas päivä vierähtänyt. Pyhänä olevien neitin 5-v synttärien kunniaksi piti oikein pestä lattiat :) ja ikkunoita myös. Nyt on kyllä kroppa väsyny. Ja muutenkin. Mies on taas koulutuksessaan.
No, hän on silti kunnossa. Kaveriperheen isä sen sijaan makaa sairaalassa. Loukkasi eilen töissä. Aivotarähdys ja lapaluu murtunut. Kukaan ei nähnyt, mitä tapahtui ja hän itse ei muista.
Marille onnittelut työpaikasta :) Mä taas kuulin, että sitä paikkaa, jota hain, on yks pätevä jo muutaman vuoden tehnyt. Toki sopii miettiä, mikseivät sitten vakinaistaneet suoraan.
Rosalle paranemisia. Ja Aavikselle myös, jos vaikka satut tätä pimennosta näkemään .
Mies käyttää esikoista pyhänä kansallisissa suunnistuskisoissa. Poika on niin innostunut ja sattuu kisat niin lähelle. Sarja on kyllä 10- vuotiaitten, mutta rastireitti kuitenkin.
Kun osais nyt mennä nukkumaan.Huomenna pitäis vielä vähän järjestellä ja leipoa. Iteppä oon hommakseni ottanut.
T@hti
(nukkumassapa hyvinkin)
Meidän Perhe-lehdestä löysin vinkin
http://www.vaestoliitto.fi/pikkulasten_vanhemmat/
T@hti
Ja Rosa oksensi antibioottinsa välittömästi kaaressa. Ei siis sovi sekään. Tiedänpähän mitä taas teen ensyön. Eikö se jo riitä että pieni on allerginen kaikille ruoka-aineille. Pitääkö toisen olla allerginen lääkkeillekin????
Lila75, kera lukuisten painokelvottomien ajatusten
hmmm... Tarkoitan lastenohjelmaa - ihan vaan epäselvyyksien välttämiseksi ;)
Voi Lila sitä Rosaa! :( Toivottavasti löytyy joku sopiva ab! En ole oikein osannut kommentoida tahi muutenkaan kannustaa jaksamaan allergioiden kanssa, kun tilanne ei ole Väkkärällä(kään) millään tavalla ohi, enkä voi sanoa että ihan kohta se helpottaa tms., kun en usko siihen itsekään. Vaikka toisaalta eihän esim. Enkelin Nepsulla allergiat kestäneen kauankaan, jotta lohduttava esimerkkikin löytyy. Ja Kerpun Sassa voi muistaakseni syödä jo kaikkea.
Meillä on tänään häihin meno. Olisi kiva, jos voisi vain laittaa itsensä valmiiksi ja mennä. Oikeassa elämässä on " pari juttua" jotka täytyy hoitaa ensin. Pitemmittä löpinöittä siis - mojmoj!
Vein pojat kolmeksi synttäreille, ja kotiin päästyämme Lilli nukahti päiväunille. Mies on tämän päivän töissä. Päivällä kävi vieraita, Milon luokkakavereitten vanhempia pari kappaletta, mietittiin ja ideoitiin että mitä tässä keväällä ja ensi lukuvuonna haluttaisiin vielä tehdä koko luokka yhdessä. Kiva kun kävi väkeä, tuli kerrankin siivottua niin että kaappien ovetkin pyyhin :-)
Voi Lila, miten kurjaa ettei Rosalle käy antibiootitkaan. Voimia!
Meillä oli eilen pihatalkoot, oli ihan mukavaa vaikka kaipaankin " vanhan" kodin pihatalkoitten tunnelmaa ja väen yhteishenkeä.
Olohuoneen pöydällä odottaa viidentoista sentin pino töitä viikonlopuksi. Ja tenttikirja odottaa repussa. Pitäisi kai mennä tekemään jotain niitten hyväksi.
Kunhan jutustelin ja nostin pinoa.
Puss och kram,
Ankkis ja [color=red]♥Lilli♥
Tulimme juuri hautajaisista. Hiukan hengähdän koneella ennen pizzan valmistusta.
Hautajaiset olivat tosi hyvät...jos nyt niin voi hautajaisista sanoa. Siellä itkettiin paljon, mutta myös naurettiin ja laulettiin paljon. Ystäväni oli aktiivisesti mukana seurakunnan kuorossa, joka väritti sekä siunasu-, että muistotilaisuutta kauniisti. Lauloi ystäväni lempigospeleita, sekä virsiä, niitä kauneimpia. Toki itse olin kyynelissä koko siunaustilaisuuden ajan. Siunaksen jälkeen yhteislauluna laulettu " Onneni on olla Herraa lähellä" oli todella itkun seasta laulamista. Minä luin kukkaseppeleen tekstin meidän kolmen ystäväperheen yhteisestä kukkatervehdyksestä, eikä sekään helppoa ollut. Yksinkertaiset muistosanamme olivat: " Yksi ystävä vähemmän maailmassa, yksi enkeli enemmän taivaassa, ystävää kaivaten.." Muistotilaisuus pidettiin heidän kotiaan lähellä olevalla kylätalolla ja siellä tunnelma oli surun läpi iloitseva, laulettiin taas paljon, mutta myös muiteltiin ystäväämme. Lapset kirmasivat ympäri mantuja. Ystäväni lapsetkin jaksoivat hyvin peuhata ympäriinsä. Ystäväni mies on oikea teräsmies (jonka takia lapsensakin varmasti pysyivät aika hyvällä tolalla). Hän jaksoi isännöidä tilaisuutta ja kertoa kauniita asioita ja tarinoita edesmenneestä vaimostaan. Toki hän kertoi, että oli tehnyt surutyötä jo koko viimeisen vuoden ajan. Sanoi myös, että kyllä se romahdus hänellekin vielä tulee ja silloin tarvitaankin kuuntelijoita ja olkapäitä. Puheita tosiaan pidettiin ja minäkin sain sanottua ystävästäni muutaman sanan. Lähtiessämme sovimme, että ystäväni lapset tulevat läjiaikoina viikonlopuksi meille. Moni sanoi siellä, että vaikkahautajaiset olivatkin toisaalta yltiösurulliset, oli muistotilaisuus todella helpottava ja lohduttava.
Nyt pizzaa valmistamaan.
Lauantai-iltaa!
♥Saamuska, tänään paljon itkenyt
Arvatkaapa onko maha täynnä kun vetää karmean annoksen ranskalaisia ja kebabia? Niin että se siitä bikinikuntoon pääsemisestä...
Saamuskan kirjoitusta hautajaisista luin kyyneleet silmissä. Halaus ja voimia. Niin kuin kirjoitikin, muistotilaisuudessa on surusta huolimatta kuitenkin myös paljon lohduttavaa. Voimia!
Rosalle toivon paranemista ja toivottavasti sopiva ab löytyy. Jaksamista sinnekin!
Marille onnea uudesta työpaikasta! Ja Jatun Typylle onnea hoitopaikasta.
Kiitos Tea kuvista, suloisia ovat Venna ja PikkuMyy!
Tänne ei erikosta. Kylmää on ulkona edelleenkin. Istutin viikolla kaksi omenapuuta pihalle, toivottavasti kasvavat ja menestyvät täällä pohjoisessa. Kukkapenkki ammottaa edelleenkin tyhjyyttä, suunnittelu on kuitenkin jo käynnissä.
Nyt pitänee lähteä lauantai-illan kunniaksi saunaan, mutta ennen sitä taidan viedä koirat pikapikaa lenkille.
Jaksamista kaikille tasapuolisesti ja Voikaa hyvin!
Mimmu ja lapset x3
Ps. Sain taas kuulla tänään uusia vauvauutisia. Kolme hyvää ystävääni saavat vauvat kesän ja alkusyksyn aikana. Iiih, olen niin täpinöissäni...
Tänään oli pihatalkoot meilläkin. Viimein, koska kevät tuli niin aikaisin.
Anoppi tuli hakemaan lapsia kattomaan paikallisten kevätmarkkinoiden eläinmiä aamupäivällä. Mies ei ollut vielä saanut lapsia käytettyä edes pesulla, joten lähdin itse jo pihalle. Anoppi toi lapset kotiin jotka valitti nälkää. Pyysin viemään sisälle ja antamaan maksalaatikkoa (lasten herkkua), että pääsevät sitten ulos vielä. No, eivät muka halunneet ulos. Menin uudelleen kattomaan ja anoppi sanoi, että haluavat heidän pihalle. Minä mielessäni vastustellen sanoin, että voi mennä, jos anoppi oikeasti itse haluaa. En uskonut, että lapset tulisi vasta illalla kotiin, mutta näin kävi. Olivat tykänneet leikkiä mummolassa. Mun kannalta se oli kivaa, kun sain olla rauhassa talkoissa, syödä rauhassa ja taas jatkaa talkoita, mutta olisin kyllä halunnut oikeasti olla lasten kanssa pihalla.
Nyt saunanraikkaita lapsia vastaanottamaan...
T: Ynis
onnitteluista, on kyllä ihanaa vihdoin saada aivan sitä työtä mihin on kouluttautunut.
Toivottavast Rosalle löytynyt sopiva antibiootti! ja pikaista paranemista.
Saamuskan hautajais kuvaus sai minutkin herkistymään.
Oltiin poikien kanssa ja olin yksinkin tapetoimassa siskon luona...
Eellä oli laatuaikaa isin kanssa kävivät rompetorilla, ee oli saanut pari pikku autoa ja namia. Huomenna olis yrittäjien kevät messut, tarttee mennä (lapsille mm. ongintaa) Kyllä täällä pienellä paikkakunnallakin onneksi josku jotain tapahtuu...
Mari ja miehet
No on se poikakin, untenmailla tosin jo. Minä tulin ihan vasta. Piti leipoa pullaa tässä iltapuuhana. Huomenna tulee vieraita eikä mitään tarjottavaa löydy pakkasesta.
Tänään on ollut toimelias päivä. Aamulla kävin kaverin ja Onnin kanssa MLL:n kirppiksellä. Melkein ostin verkkapuvun Onnille vitosella mutta kun oli samaa kokoa kun kotoa löytyvä ja takki vähän nafti, en ostanut. Vaikka olis ehkä pitänyt sittenkin. Kauan mä sitä mietin. Mutta sain ihan uuden veroisen gollege puseron ja yökkärin yläosan 3,5 eurolla. Harmi kun yökkärin housut oli joku jo ehtinyt ostaa. Oli just sopivaa kokoa. Onni parka kun omistaa yhden sopivan ja kaksi kinttanaa 2-osaista yökkäriä. Näppärimallin haalareita en viitsi pitää kun aukoo ne näppärit aina.
Sitten kävin kampaajallakin. Vaihdoin kampaajaa, siis ihan koko puljua. Olen käynyt yli 2v samassa kampaamossa täällä Oulussa vaikka asuttiin Kokkolassa. Ja vaihdellut sitten työn suorittajaa. Viimeksi arpaonni ei suosinut ja leikkas niin huonosti joten vaihdoin. Tykkäsin kovasti. Ekan kerran kampaaja suunnitteli ja neuvotteli tarkkaan mun kanssa näkemyksistä ennen kuin leikkasi milliäkään. Näkemyksemme olivat samat:) Tosin mun tukan olis pitänyt olla vähän enemmän " liian pitkä" , niin tämä uus malli olis päässyt oikeuksiin. Mutta siis ymmärsi mitä hain eikä tyrmännyt ajatusta!
Hiukkasen huvitti mennä kampaajalta suoraan salille kun tukka oli oikein hyvin laitettu ja tuoksahti lievästi muotoilutuotteille:D Ei kuulu tapoihin ihan noin kovasti tällätä salille, oli nimittäin puuteria ja ripsariakin.
Ihania uutisiakin kuulin tänään. Tuli serkulta viesti, että on mennyt kihloihin avopuolisonsa kanssa. Ovatkin näinä päivinä olleet 10v yhdessä, joten olihan se jo aikakin:) Täysin odottamaton uutinen ja siksi niin ihana!!!
Saamuska kuvaili ystävänsä siunaustilaisuutta kauniisti! Varmasti lohtua tuova tilaisuus.
Onko Mimmuli ihan työn viemänä jossain??? Mulle on niin hyvin jäänyt mieleen, että Nöösähän tais oppia potalle aika varhain?! (varmaan muitakin syyslapsosia kuului tähän edistykselliseen ryhmään mutta Nöösä jäi mieleen, ellen väärin muista...) Miten homma on sujunut? TUli vain tänään mieleen. Onko Nöösä jo ihan vaipaton? Entäs ne allergiat?
Kurjuus sitä Rosan lääke(kin)allergiaa. Olisihan siinäkin tosiaan jo tarpeeksi, että on ruoka-aineallergioita.
Taidan painua nukkumaan. Mies ärsyttää jälleen kerran ihan täysillä. On tullut sellaista kommenttia asiaan jos toiseen, että pistää miettimään asioita... Prkl. Ja päivä on muutenkin ollut jotenkin niin hektinen. Lyhyt yö (mitäs kukuin puolille öin) ja sitten Onni on ollut jotenkin yliaktiivinen...
Mutta pitihän sitä Daniel Gregiä kuolta, vuokrattiin uus bondi nääs. Voi se on ihana! Mutta elokuva itsessään oli aika epätyypillistä Bondia mun mielestä. Ehkä siksi se olikin ihan hyvä.
Nyt hyvää yötä kaikille! Viikon päästä on Viisut!
T-P
Terrorisoin palstaa nyt puutarha-aiheisella mietinnällä. Mulla on takapihalla edellisen asukkaan perintönä hillitön kukkapenkki, joka on täynnä monivuotisia ties mitä kukkia. Penkki on varmaan n. 3m pitkä ja reilun metrin, ehkä puolitoista löytyy leveyttä. Haluan ehdottomasti sitä pienemmäksi ja aloitin eilen sen saneeraamisen ottamalla sitä ympäröivät valkoiset tiilet (3 kerrosta) pois. Tosi ruman näköinen nimittäin.
Kysymys kuuluu: Kannattaako vai voiko edes nyt noita taimia tai mitä lie siirtää? Vai pitääkö sellaiset puuhat tehdä syksyllä? Siis en tosiaan tiedä, mitä kaikkea siinä on, joten vaikea toisaalta siirrellä / karsia mitään mutta noin periaatteessa. Jos raakalla kädellä vaan panis koko penkin matalaksi ja aloittais alusta! Kärsiikö nuo kukat moisesta.
Kiitos jos joku ymmärsi ja jaksaa vastata.
T-P
Eilen tosiaan oli kiva päivä, vaikka vähän jäi vaivaamaan, kun lapset ei olleet meidän kanssa pihatalkoissa, vaan anoppilassa sisällä. Äskenkin nimittäin valittivat ulkoota tullessa, että miksi ei saa olla ulkona.
Aamu alkoi lapsilla taas klo7 eikä se ole mikään ylläri. Eilen mies meni takaisin nukkumaan ja sai nukkua niin pitkään kuin halusi. Annoin lapsille aamupalan ja käytin koiran sillä aikaa. Sitten mies lähti pesulle lasten kanssa, mutta yli puoli tuntia myöhemmin talkoisiin huhuillessani selvisi, etteivät olleet edes menneet vielä pesulle. Olivat pelanneet autot-peliä.
No, mutta mies sitten päivälläkin talkoista tuli välillä makoilemaan kotiin ja mikäs siinä, kun lapset kerran oli mummolassa.
Tänä aamuna sanoin, että mun vuoro mennä vielä nukkumaan ja johan piti miehen sanoa tympeällä äänensävyllä, että vai niin. Mulkaisin pahasti ja mies sitten korjaili, että ei kun mene vaan. Ei kai ois pitänyt, sillä 9.30 lapset oli vasta aamupalalla eikä koiraa tietenkään oltu käytetty ulkona. Mies oli lisäksi luvannut lapsille, että pääsevät tänään pyöräilemään, mutta oletti ilman muuta mun tulevan mukaan. Eli taas oli siitäkin nyrpeänä, kun en heti lähtenytkään, vaan kävin suihkussa ja menin perässä. Sitten lapset alkoi kikkailla markkinoilla ja mun mielestä mies kohtuuttoman helposti hermostu heti täysillä. Sanoin siitä, mutta sehän tietty taas oli tosi väärin. Kuten oli ollut väärin sanoa mitään aamulla siitä, etteivät olleet tehneet mitään ajoissa.
Lapset halusi markkinoilla juotavaa ja sitten syötävääkin ja innoissaan halusivat nuggetteja...joista sitten maistamatta valitettiin, ettei halua syödä ja ruvettiin vääntelehtimään pöydässä. Olipa kivaa sitten sekin.
Jotenkin tulee sellainen olo, että tämäkö taas on sitä iloista perheen yhteistä aikaa. Minä kun innolla odotin viikonloppua, että saadaan yhdessä puuhastella talkoissa ja lisäksi jotain muitakin asioita hoidettua. Joten eilen oli kivaa, ilman lapsia ja melkein miestäkin ja tänään sitten koko perheen kesken alkaa vaan ärsyttää.
Muihin aiheisiin. Minäkin ihan liikutuin Saamuskan hautajaiskertomuksesta. Voimia edelleen!
TiPi, kyllä kukkapenkin voi mun tietääkseni kaivaa ylös kokonaan ja istuttaa uudelleen. En tiedä miten käytännössä onnistuu, mutta parin vuoden päästä ois tarkotus kokeilla. Kyllä sen voi kai keväälläkin tehdä, mutta taimien tunnistus voi olla vähän vaikeaa:)
Hyvä, että Jatu pääsee jo vähän liikkumaan varpaansa kanssa!
Menen kattomaan, jos pääsisin itsekin syömään.
Miten toimitte itse tollasissa tilanteissa, kun mun äsken kuvaama? Häiritseekö se, että aamutoimet on 2h myöhässä, vai onko enemmän hällä väliä-fiilis? Kuinka helposti huomautatte asioista miehelle?
T: Ynis, äijäänsä ärsyyntynyt (oikeastaan vaan sen takia, että mies kärttyilee enemmän)
Ovat olleet todella riiviöitä, varsinkin pienempi. Minäkin idioottina sorrun sitten huutamaan naama punaisena, kun hermot menee kokonaan. Ääni on muutenkin ihan käheänä, joten tekeepä todella hyvää.
On vähän ristiriitainen fiilis reissun suhteen. Oli kivaa ja teki hyvää, mutta oisko sittenkin pitänyt vaan käväistä rinteessä ja mennä kymmeneltä lomallakin nukkumaan. Jotenkin tulee syyllinen olo, kun väsyttää ja yskittää ja kärsivällisyys on normaalia huonompi selvästi. Mitä järkeä on missään, kysyy hän:o
TiPille on pitänyt sanoa, että meillä onkin firman kevätjuhlat viikon päästä perjantaina, joten ois ollut huono päivä tulla yökylään:) Niin tosiaan, kevät on tullut ja joka tuutista satelee kutsuja joihinkin illanviettoihin. Suurin osa vielä sellaisia, että harvoin näkee ihmisiä ja sen takia ois kiva päästä. Sama fiilis kuin aina ennen jouluakin. Mutta jospa lapset ehtii saada musta tarpeekseen tän reilun viikon aikana eikä ole niin pahana, jos menen kevätjuhliin. Dragon-melontaa tiedossa, vai mitä ikinä onkaan.
Lauantaina on taloyhtiön talkoot. Saa nähdä millainen sää tulee. Ainakin sillon tulee vietettyä lasten kanssa koko päivä pihalla (ellei sitten ihan sada vettä)!
Kukkuu, tää porukkahan on kasassa vielä eläkeläisenäkin, joten vielä on aikaa uusia Tallinnan reissu:)