Onko muilla mennyt tunteisiin tämä työttömien jatkuva kiusaus ja alistaminen?
Itse olen ollut aikaisemmin töissä ja säästänyt jopa rahaa. Olen elänyt aina säästeliäästi enkä edes tiukkina aikoina hakenut toimeentulotukea. Haen myös jatkuvasti töitä mutta aina tulee sama vastaus: Valitettavasti et päässyt eteenpäin rekrytointiprosessissa". Parissa videohaastattelussa olen ollut, mutta en tullut valituksi.
Mulla olisi haaveita ja unelmia, mitä tehdä. Mutta koska olen työtön kuvittelen etten saa tehdä mitään noita (vaikka olisi töistä säästettyjä säästöjäkin). Koko ajan sanotaan, että työttömät ovat huonompia ihmisiä ja heidän pitää vain istua kotona ja täytellä työhakemuksia, siltä tässä tuntuu. En tiedä miksi tuntu tältä, ehkä koska olen heikko itsetuntoinen myös ja aikaisemmin sairastanut masennusta.
Kommentit (199)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei työttömät tai köyhät yhtään huonompia ihmisiä ole, mutta meillä ei vain ole rahaa maksaa kaikkien haluamaa elintasoa. Jos ei omaa rahaa ole, niin sitten pitää elää suu säkkiä myöten vaikka kimppakommuunissa maaseudulla, mihin rahat riittävät. Ja leipoa sämpylät itse.
No ostapa kuule ne työttömien omistusasunnot muuttotappiopaikkakunnilta niin varmasti moni lähtee mielellään vaikka kommuuniin maalle.
Tämä juuri, uunot on sitä mieltä, että pitää valtion nuokin röttelöt ostaa jollain ihme markkinahinnalla. No hakkaapa kuule ikkunat säppiin ja ota se tappio omasta valinnasta kontollesi ja aloita uusi elämä muualla, missä on mahdollisuuksia. Itsekin olen hävinnyt yli 100.000€ huonoissa sijoituksissa, mutta aina mennyt etten päin ja kokeillut muuta. Olisiko jonkun minullekin pitänyt huonot sijoitukset maksaa takaisin?!
Vierailija kirjoitti:
Olen aina tuominnut kiusaajat ja ollut kiusattujen puolella. Tällä kertaa siis puolustan työttömien ihmisarvoa.
Samoin.
Olen työssäkäyvä ja vielä kohtuullisen hyvätuloinen, mutta silti menee joskus ihon alle. Heikompien rääkkääminen ei koskaan ole oikein.
Vierailija kirjoitti:
Ei työttömät tai köyhät yhtään huonompia ihmisiä ole, mutta meillä ei vain ole rahaa maksaa kaikkien haluamaa elintasoa. Jos ei omaa rahaa ole, niin sitten pitää elää suu säkkiä myöten vaikka kimppakommuunissa maaseudulla, mihin rahat riittävät. Ja leipoa sämpylät itse.
Kellä "meillä" työttömät ei sitten ilmeisesti kuulu enää "meihin"?
Suomi nouseekin kivasti lamasta kun perustetaan näitä "kimppakommuuneja" maalle missä jengi kasvattaa itse omat perunansa ja pyydystää itse omat ruokansa ja keittää itse omat pontikkansa ja ehkä sitten laatii itse omat (vahvimman) lakinsa niin kuin jossain banaanivaltion slummeissa.
Minä olen yh ja teen pätkäsijausuuksia päiväkodeissa. Edellinen työsuhde oli 4 kk nyt taas työtön ( ko paikassa olin ryhmän ainoa suomea puhuva mutta muilla oli vakituinen paikka). Kun olen työtön joudun hakemaan toimeentulotukea. En kuitenkaan saa sitä 2 kk työsuhteen päättymisen jälkeen sillä minulla katsotaan olevan " säästöjä" eli 1700 e nettopalkasta on ylijäämää Kelan mukaan. Virkailija neuvoi minua että kun teen noita pätkiä meidän täytyy elää kuten toimeentulotuella ja säästää aina seuraavien kuukausien tuöttömyysjaksoihin. Vuikra on kuitenkin 900 vesimaksun kanssa.
Tämä on todella kuluttavaa elämää ja ikuisessa köyhyydessä elömistä. Vakituisia töitä ei nyt lastenhoitajalle tarjota.
Ja vielä jatkan ettei lapsen kanssa ole lomailtu tai tehty mitään 5 vuoteen, ei ole minulla lomaa kun lomarahat aina maksetaan ne ovat ylijäämää Kelan mukaan niin ei ole rahaa mihinkään. Meillä ei ole mökkejä tuttavilla tms joten aina kerrostalokaksiossa istutaan.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki tuet pitäisi olla vastikkeellista. Jokainen kykenee tehdä jotakin.
Tämä juuri tässä on irvokkainta! Ongelma ei ole kyvyttömyydessä tehdä "jotain" vaan kun jäät työttömäksi niin et saa tehdä mitään kun karenssi pamahtaa päälle. Esim. ne työttömät jotka työssä ollessaan tekivät vapaaehtoistyötä paikallisissa urheiluseuroissa tai esim. osallistuivat koiransa kanssa etsintäpartiotoimintaan tai vapaaehtoisena riistanhoitoon tai vanhusten ystäväpalveluun, eivät työttömänä saa tehdä niin ilman että saavat karenssia ja työttömyyskorvaus otetaan pois. Työtön ei ainoastaan menetä työpaikkaansa vaan myös merkittäväksi kokemansa yleishyödyllisen vapaaehtoistyönsä.
Jos työtön harrastaa valokuvausta hän ei enää uskalla laittaa edes ottamiaan kuvia somesivuilleen tai jos hän harrastaa käsitöitä niin niitä ei kannata esitellä somessa. KEHA-keskus on antanut sisäisen ohjeen tarkkailla työttömien somesivuja ettei työtön vaan aktivoituisi tekemään mitään omaehtoista tai hyödyllistä. Työttömät ovat pahimpia rikollisia varsinkin jos he kuvittelevat että jonkinlainen mielekäs elämä kuuluu myös heille.
Nyt työttömät joilta on kielletty omaehtoiset harrastukset ja vapaaehtoistyö ja opiskelu uuteen ammattiin saavat purralaisittain aktivointia risujenkerääjinä.
Vierailija kirjoitti:
12 työpaikan hakeminen ja niiden raportoiminen eräpäiväön mennessä kolmen kuukauden ajan on aivan sairaan vähäinen toimenpide siihen, että siitä saa satoja euroja.
1 työpaikka käytännössä viikossa. Ei ole vaikeata.
Ne valittaa, jotka eivät halua työllistyä. Siitä valitus.
Kyse on täysin työttömien simputtamisesta. Ainoa tarkoitus tällä on lisätä työttömien stigmaa laiskoina ja työhaluttomina ja ainoa seuraus tästä on että työnantajat eivät edes vaivaudu lukemaan niitä satoja hakemuksia vaan leimaa ne pakkohauiksi. Ne jotka olisivat hakemaansa työpaikkaan koulutuksensa ja työkokemuksensa puolesta täysin sopivia, kokevat että heidän hakemuksensa hukkuvat muiden joukkoon.
Kyllä on mennyt. Olen entinen työtön ja kiitän onneani, että pääsin tk-eläkkeelle alta pois ennen kuin homma meni tosi rumaksi. Tunnen aina empatiaa köyhiä, työttömiä ja kaikkia altavastaajia kohtaan. Voimia heille vaikeina aikoina!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki tämä työttömien potkiminen aiheuttaa vielä paljon pahaa. Itsemurhiakin tulee ja ehkä pahempaakin.
Ei pitäisi tulla itsemurhia vaan sisällissota. Vääryyttä vastaan pitää taistella.
Jotain hässäkkää tulee ihan takuulla kun parin kuukauden päästä poistuu kaikilta työttömyyskorvaus. Ainakin ruokakaupoissa näpistykset lisääntyy varmuudella koska ihmiset ei selviä ilman ruokaa.
Kun tilile rapsahtaa joka kuukausi 1300 e, niin eihän sillä voi pärjätä, eihän? Tuon verran saa yksinasuva työtön toimeentulotukiasiakas eli sellainen, joka asuu vuokralla ja jolla ei ole realisoitavaa omaisuutta kuten rahastosijoituksia. Työttömät vetoavat aina siihen, että rahaa tulee vain 600 e, vaikka tosielämässä sitä tulee p
Työttömyysraha on muistaakseni se alle 600€. Sitten on se toimeentulotuki ja n. puolet toimeentulotukea saavista on ihan työssäkäyviä pienipalkkaisia.
Itse jos jäisin nyt työttömäksi, saisin vain tuon 600€. Omituinen vääristymä on myös se, että jos köyhällä työttömällä on enää jäljellä omistusasunto niin sekin pitää myydä ja käyttää siitä saadut rahat elämiseen ennen kuin on oikeutettu toimeentulotukeen. Eli sossu EI maksa köyhän työttömän omistusasunnon vastikkeita (tyyliin 250€) vaan maksaa mielummin köyhän vuokra-asujan vuokramenoja jopa 600€- 700€/kk. Tämä on tietenkin mukava kädenojennus sijoitusasuntojen omistajille...
Eli jos sinulla ei ole tilit tyhjinä tai omistat asunnon tai kesämökinröttelön tai vaikka ammattilaiskäyttöön tarkoitettuja koneita tai laitteita ym. et saa muuta kuin 600€.
Se viha kohdistuu teidän käytökseen, ei teihin ihmisenä. Moni maksaa aivan törkeän korkeita veroja, lähtee klo 06 töihin, vie lapsen päivähoitoon toiselle puolelle kaupunkia (maksaa korkeimman hinnan tästäkin paikasta), palaa kotiin klo 17, joutuu maksamaa auton jotta voi tämä rumbaa edes pyörittää. Samaan aikaan työtön naapuri nukkuu ysiin, vie lapset ilmaiseksi päiväkotiin, lepäilee päivän.
Ja tämä maksaja saa sitten palstalta lukea miten "rikkaat" eivät tee mitään, ovat ahneita, eivätkä osallistu talkoisiin. Miten köyhältä vain otetaan. Eihän teiltä oteta, te ette nyt saa toisten rahoja yhtä paljon ja hieman on tätä vastuunkannon epäkohtaa koitettu järkeistää!
Vierailija kirjoitti:
Ja vielä jatkan ettei lapsen kanssa ole lomailtu tai tehty mitään 5 vuoteen, ei ole minulla lomaa kun lomarahat aina maksetaan ne ovat ylijäämää Kelan mukaan niin ei ole rahaa mihinkään. Meillä ei ole mökkejä tuttavilla tms joten aina kerrostalokaksiossa istutaan.
Haloo! Ei matkustaminen ole mikään ihmisoikeus ja normaalin elämän mitta. Meillä kahden lääkärin perheessäkään ei olla matkustettu yli viiteen vuoteen. Eikä ole mökkiä. Ei myöskään isovanhempien mökkejä käytössä. Monella on hyvin harhainen käsitys mitä tavalliseen arkeen pitäisi sisältyä. Meillä ei ole myöskään pleikkaa, kalliita harrastuksia, asumme kerrostalossa ja emme käy kampaajalla, syö ulkona jne.
Vierailija kirjoitti:
Se viha kohdistuu teidän käytökseen, ei teihin ihmisenä. Moni maksaa aivan törkeän korkeita veroja, lähtee klo 06 töihin, vie lapsen päivähoitoon toiselle puolelle kaupunkia (maksaa korkeimman hinnan tästäkin paikasta), palaa kotiin klo 17, joutuu maksamaa auton jotta voi tämä rumbaa edes pyörittää. Samaan aikaan työtön naapuri nukkuu ysiin, vie lapset ilmaiseksi päiväkotiin, lepäilee päivän.
Ja tämä maksaja saa sitten palstalta lukea miten "rikkaat" eivät tee mitään, ovat ahneita, eivätkä osallistu talkoisiin. Miten köyhältä vain otetaan. Eihän teiltä oteta, te ette nyt saa toisten rahoja yhtä paljon ja hieman on tätä vastuunkannon epäkohtaa koitettu järkeistää!
Tässä kuvataan sitä perusongelmaa hyvin. Te haukutte päivästä toiseen niitä, jotka koko järjestelmän ylläpidon maksavat. Mutta siitä ei saisi ärtyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haloo! Ei matkustaminen ole mikään ihmisoikeus ja normaalin elämän mitta. Meillä kahden lääkärin perheessäkään ei olla matkustettu yli viiteen vuoteen. Eikä ole mökkiä. Ei myöskään isovanhempien mökkejä käytössä. Monella on hyvin harhainen käsitys mitä tavalliseen arkeen pitäisi sisältyä. Meillä ei ole myöskään pleikkaa, kalliita harrastuksia, asumme kerrostalossa ja emme käy kampaajalla, syö ulkona jne.
No sehän riippuu miten elää, Itse elin yksiössä ja pystyin säästään kerran suuretkin rahat pienipalkkaisesta työstä jolla reissaillut. Mutta ei mulla ole lapsia, autoa, mitään luksusta, lemmikkejä, terveyskuluja.
Kiusaus XDDDDDDDDDDDDD ääliö...
Vierailija kirjoitti:
Sinun ongelmasi on helpompi ratkaista ja voit myös ratkaista samalla yhden työttömän ongelman! Jää ihmeessä töistä pois! Kukaan ei sinun työpanostasi siellä tarvitse! Paikallesi on satamäärin tulijoita! Innokkaita työttömiä, jotka ovat kiitollisia ja kokevat jopa saaneensa lottovoiton!
Jää työttömäksi ja "nauti" sinäkin välillä työttömyydestä! Sinä et ole mikään "välttämättömyys" sille työpaikalle. Kukaan ei sinua sìellä kaipaa.
Sinulla on mahdollisuus valita työttömyys toisin kuin työttömillä.
Vierailija kirjoitti:
Muissa maissa ei ole työttömyysturvaa lainkaan, mutta ihmiset ottavat vastuun omasta elämästään. Miksi suomalainen on niin laiska ja negatiivinen?
Niissä maissa jossa ei ole työttömyysturvaa lainkaa, ovat myös maailman vaarallisimpien maiden listoilla. Tuloerot ovat korkeat ja ihmiset elävät kuin feodaaliajan Euroopassa. Rikollisuus, ihmiskauppa ja korruptio ovat huippuluokkaa. Ihmisoikeudet ja ihmisen henki on täysin sidottuja varallisuustasoon. Monissa Afrikan ja Aasian maissa myös koulutyttöjen kidnappaukset ovat yleisiä. Myös lapsiavioliitot köyhät perheet eivät kykene tarjoamaan pikkutytöille edes alkeellisinta koulutusta vaan pyrkivät myymään lapsensa vaimoiksi. kyllä! kekseliäisyys kukoistaa ja rahan ansaitsemiseksi ihmiset joutuu tekemään karmeitakin asioita kuten kidnappaamaan lapsia ja myymään heitä elinkauppiaille. tai myymään oman munuaisensa. Aasian maissa hautajaiset kustannetaan usein myymällä vainajan hiukset hiuslisäkkeiksi länsimaihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teillä jää varmaan ihan hyvät rahat säästöön. Minulla on 0 euroa. Ei kukaan ajattele että lomareissu esim.kylpylään pitäisi sisältyä normaaliin arkeen. Olin työelämässä 20 v ennen lapsen syntymää, josta 10 v ulkomailla. Ihan normaalia oli matkustelu ja että tein lomalla jotain. Meillä ei tavallaan ole lomaa koskaan sillä meidän lomat ovat työttönyysjaksojen välissä jolloin rahaa jää elämiseen sen toimeentulotuen verran kk. Aika huonopalkkaisia lääkäreitä olette jos teillä jää 900 e vuokran jälkeen alle 1600 e kk nelihenkisen perheen menoihin joka on laskennallinen summa tt tuessa menoihin. Meillä kaksin jää 900 e kk joka sisältää lapsilisän ja elatustuen.
Vierailija kirjoitti:
Kai sinä tiedostat, että joku päivä sinä itse voit olla se työtön?
No minulle tulee vaan toi alle 600, koska miehen tulot vaikuttaa siihen ja hän taas ei anna minulle rahaa, rahansa menee omiin laskuihin, minä maksan vielä pienempi tuloisena enemmän ruokia jne. Isovanhemmat joutuu avustaan välillä.