Onko muilla mennyt tunteisiin tämä työttömien jatkuva kiusaus ja alistaminen?
Itse olen ollut aikaisemmin töissä ja säästänyt jopa rahaa. Olen elänyt aina säästeliäästi enkä edes tiukkina aikoina hakenut toimeentulotukea. Haen myös jatkuvasti töitä mutta aina tulee sama vastaus: Valitettavasti et päässyt eteenpäin rekrytointiprosessissa". Parissa videohaastattelussa olen ollut, mutta en tullut valituksi.
Mulla olisi haaveita ja unelmia, mitä tehdä. Mutta koska olen työtön kuvittelen etten saa tehdä mitään noita (vaikka olisi töistä säästettyjä säästöjäkin). Koko ajan sanotaan, että työttömät ovat huonompia ihmisiä ja heidän pitää vain istua kotona ja täytellä työhakemuksia, siltä tässä tuntuu. En tiedä miksi tuntu tältä, ehkä koska olen heikko itsetuntoinen myös ja aikaisemmin sairastanut masennusta.
Kommentit (199)
Vierailija kirjoitti:
Minä olen työssäkäyvä mutta aina sanon ettei ainakaan kade kannata olla tästä työstä tai ylipäänsä työssäkäyvvälle koska monissa työpaikassa on tylpaikkakiusaamista, savustamista, jatkuvaa valitusta ja henkistä väkivaltaa, Suomi on kärjessä työpaikkakiusaamiskulttuurissa. Itse en pidä työttömiä nollina ja kunnioitan sitä että saavat levätä ja olla, tiedän toki että myös stressaavaa jatkuva työnhaku kun niitä töitä
----
En nyt kyllä mitenkään allekirjoita tuota, että työttömänä "saa levätä ja olla". Vaikka työpaikka olisi kurja, teillä on kuitenkin säännölliset tulot ja sillä tavalla ei huolta huomisesta. Vaikka palkka olisi pienikin, niin on se silti yhdenlainen turva, kun tietää, että palkkaa tulee joka kuukausi tilille. Palkasta voi säästää rahaa muuhunkin kuin pahan päivän varalle. Monella tutulla pienipalkkaisellakin on lomasäästötili, tai joku muu kiva haave, jota varten säästää. Tuollainen luo uskoa tulevaisuuteen, kun voi haaveilla tulevista kivoista asioista, ja sillä tsempata itseään siellä työssä. Tehdä sillä rahalla kodistaan ja vapaa-ajastaan mukavan vastapainoksi työlle.
Työttömän arki on ihan päinvastaista. Ensinnäkin se ainainen työnhakijana oleminen. Silloinkin, kun teet sitä määräaikaista pätkää, joudut koko ajan seuraamaan avoimia työpaikkoja ja huhuilemaan vähän sinne ja tänne, että löytyisi jostain taas se seuraava työ. Se jatkuva työnhaku ja epävarmuus on taakkana pahimmillaan vuodesta toiseen. Itselläni on menossa nyt kuudes vuosi. En kyllä millään saa kiinni tuosta "levosta ja olemisesta".
Tällaisessa pätkätyökierteessä saa myös ne kaikki 'pilaantuneet rusinat pullasta'. On ne kaikki työyhteisön ongelmat niskassa samalla tavalla kuin teillä vakityöläisilläkin. Määräaikaisena et saa samoja etuja kuin vakiväki. Määräaikaisena olet aina vähän ulkopuolinen ja sellaisena sinuun työyhteisössä suhtaudutaan. On paljon sellaista asennetta, että määräaikaiseen ei huvita (työkaverit) ja kannata (työnantaja) panostaa (perehdytys, koulutukset ym), koska kohta se jo lähtee. Määräaikasena joudut joustamaan enemmän kuin vakkarit. Siinä on koko ajan suurennuslasin alla, ja jatko riippuu kuinka paljon jaksat miellyttää esihenkilöitä, ja kuinka hulluna jaksat paiskoa hommia. Monessa työpaikassa olen miettinyt, että olen monin tavoin parempi ja tuottavampi työntekijä kuin ne vakkarit em. syystä.
Kiitoksena ahkeruudesta ja työnteosta sulle kuitenkin ilmoitetaan, että sori, mutta nyt on määrärahat loppu ja jatkoa ei tällä erää tule. Ainoa tapa päästä taas joskus takaisin näihin työpaikkoihin on se hyvän työntekijän maineen ylläpito. Tämä tarkoittaa sitäkin, että mihinkään epäkohtiin et voi puuttua, koska työnantaja ei ota 'hankalaa' työntekijää takaisin.
Ja niin, vielä ne epäsäännölliset tulot... Kaikki irtoava on pistettävä sinne pahan päivän varalle. Ei ole mitään 'kivan päivän' säästöjä. Tulevaisuutta ei voi suunnitella millään tavalla, koska sulla ei ole mitään loma-aikoja esimerkiksi.
Kyllä mulle vaan kelpaisi vakitulot ja sen eteen voisin sietää sitä huonoa työyhteisöä.
Vierailija kirjoitti:
Ihme ylpeilyn aihe tuo, ettei ole hakenut toimeentulotukea.
Jos on säästöjä, kuten aloittajalla, niin onko edes mahdollista saada tt-tukea?
Kaikki tuet pitäisi olla vastikkeellista. Jokainen kykenee tehdä jotakin.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki tuet pitäisi olla vastikkeellista. Jokainen kykenee tehdä jotakin.
Ja lopulta kaikki olisivat tukia vastaan töissä.
Kun olin töissä, säästin aina rahaa. Nyt jos lähden esim jonnekin reissuun, ihmetellään "miten pystyn" kun olen työtön. Ei tajuta et myös se työtön on ollut joskus töissä ja voinut säästää. Joku oletus et on työtön on automaattisesti aina tili nollilla. Ja miksei työttömällä olisi oikeutta tehdä vaikka reissuja ulkomaille? Esim minun sisko asuu ulkomailla, enkö saisi lähteä tapaamaan häntä, koska olen työtön?
Ei työttömät tai köyhät yhtään huonompia ihmisiä ole, mutta meillä ei vain ole rahaa maksaa kaikkien haluamaa elintasoa. Jos ei omaa rahaa ole, niin sitten pitää elää suu säkkiä myöten vaikka kimppakommuunissa maaseudulla, mihin rahat riittävät. Ja leipoa sämpylät itse.
Vierailija kirjoitti:
Ei työttömät tai köyhät yhtään huonompia ihmisiä ole, mutta meillä ei vain ole rahaa maksaa kaikkien haluamaa elintasoa. Jos ei omaa rahaa ole, niin sitten pitää elää suu säkkiä myöten vaikka kimppakommuunissa maaseudulla, mihin rahat riittävät. Ja leipoa sämpylät itse.
No ostapa kuule ne työttömien omistusasunnot muuttotappiopaikkakunnilta niin varmasti moni lähtee mielellään vaikka kommuuniin maalle.
Työttöminä on erilaisia. Itse haluaisin kovasti töihin. Sairastan katastrofiajattelua ja kun teen töitä niin nuo ajatukkset katoaa ja en mieti kaikkea kamaluuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, ja sanon sen myös ääneen työnhakijoille. Minusta lakimuutokset karenssien ym suhteen ovat kohtuuttomia, ja on väärin vähentää jatkuvasti niiltä, joilla muutenkin on vähiten.
Työllisyysalueen virkailija.
Karensseja koskevat lait olivat kohtuuttomia siis jo 6 vuotta sitten? Silloin ei muistuteltu tai hymistelty, silloin todettiin rauhallisesti, että sinulle on kerrottu, miten toimia ja mitä tekemättömyydestä seuraa.
Jos aikuinen ihminen pitää kiusaamisena sitä, että pitää hakea töitä, niin se on voivoi.
Selvitäpä miten laki muuttuu 1.3.2026 alkaen.
12 työpaikan hakeminen ja niiden raportoiminen eräpäiväön mennessä kolmen kuukauden ajan on aivan sairaan vähäinen toimenpide siihen, että siitä saa satoja euroja.
1 työpaikka käytännössä viikossa. Ei ole vaikeata.
Ne valittaa, jotka eivät halua työllistyä. Siitä valitus.
Millainen ruoka on "työttömien jatkuva kiusaus"?
Janssonin kiusauksesta, kinkkukiusauksesta ja lohikiusauksesta olen kuullut, mutta työttömien jatkuvasta kiusauksesta en.
Vierailija kirjoitti:
Millainen ruoka on "työttömien jatkuva kiusaus"?
Janssonin kiusauksesta, kinkkukiusauksesta ja lohikiusauksesta olen kuullut, mutta työttömien jatkuvasta kiusauksesta en.
Olet siis elänyt tynnyrissä useita vuosia. Työttömiä on syyllistetty ja haukuttu paljon ja kauan. Mistä tahansa muista ihmisistä samalla tavalla puhuminen veisi oikeuteen. Työtön alkaa on kuin j 1930 luvun saksassa. Hihamerkki puuttuu vielä.
Vierailija kirjoitti:
12 työpaikan hakeminen ja niiden raportoiminen eräpäiväön mennessä kolmen kuukauden ajan on aivan sairaan vähäinen toimenpide siihen, että siitä saa satoja euroja.
Itseä on alkanut hirvittää se kun olen ollut työtön 4 vuotta ja hakenut 900 työpaikkaa mihin ne kaikki henkilötiedot päätyvät? Jokaiselle automaattiselle hakulomakkeelle on laitettava syntymäaika,osoite ja puhelinnumero. Tiedätkö mitkä rahat liikkuvat tietojen myynnissä yritysten välillä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos roikkuu tällä palstalla paljon, niin täällä tuo työttömien spämmäys ylikorostuu. Syynä on r.yss.än trollit jotka sitä täällä pyörittää. Tarkoituksena on kylvää eripuraa ja yrittää hajoittaa suomalaisten yhtenäisyyttä. Jos ootte lukenut sarjakuvan Asterix ja riidankylväjä, vaikka. Siitä ne sitten tienaa sen päivän kaali ja votka-annoksensa.
kyllä tämän Suomen jakamisen kahtia aloitti Marin ex viisikko hallinto aloittaessaan valtavan koronarokottamattomien ajojahdin ja jakaessaan suomalaiset kahteen leiriin 2021-2022, aivan rikollista toimintaa, maanpetturuutta ko. hallinnolta
Terve iiiiiiigor!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseä on alkanut hirvittää se kun olen ollut työtön 4 vuotta ja hakenut 900 työpaikkaa mihin ne kaikki henkilötiedot päätyvät? Jokaiselle automaattiselle hakulomakkeelle on laitettava syntymäaika,osoite ja puhelinnumero. Tiedätkö mitkä rahat liikkuvat tietojen myynnissä yritysten välillä?
Mä taas tehnyt videohaastatteluja, mitkä on aina...tosi noloja. Mihinköhän ne joutuu vai eikö minnekään
Suurelle osalle tulisi hyvänä ja avartavana kokemuksena joutua itse työttömäksi. Silloin saa sisältä päin kokea, miten ne omat ajatukset, vinkit ja ideologia oikeasti toimii. Norsunluutornista on helppo neuvoa, samalla kun itsellä kusi sen kuin nousee päässä. Mutta voin kertoa, että se työn menettäminen tapahtuu uskomattoman helposti. Saatat tätä lukiessasi jo olla työtön? Firman johto vaan päätti siirtää asiasta tiedottamisen hiihtoloman yli?
- entinen palkansaaja, viimeiset 20 vuotta yrittäjänä
Mulla on puolet suvusta sellaista, että ne ketkä on "paremmissa" töissä niin niitä pidetään myös parempina ihmisinä tai pitävät itseään. Esim toinen tädeistäni joka on alkoholisti aina ylpeili sillä että hänen poikansa on toimitusjohtaja (tai mikä lie) ja hyvä palkka. Epäilen, että tälläisillä ihmisillä on jonkinlainen narisistinen luonne että halutaan alentaa muita ja olla itse parempia. Sitten kun joi sai raivokohtauksia ja haukkui kaikki me jotka ei oltu töissä, että ollaan luusereita ja hänen poikansa on niin parempi meitä. Myös isäni puolelta, aina syvä hiljaisuus sukujuhlissa yms, jos sanoo ettei ole töissä. Ei ne mun mielestä mitenkään parempia ihmisiä ole, esim jotkut on jopa rasisteja ja haukkuvat muita selän takana.
Vierailija kirjoitti:
1.5. poistuu työttömyyskorvaus suomessa ja ainoa tuki on toimeentulotuki yleistuen nimellä siihen oikeuttamattomat jää kokonaan yhteiskunnan ulkopuolelle ilman mitään tuloja. Työttömien tylytys on sitten saatu lopulliseen työllisten haaveilmaan ratkaisuun kun minikorvaus 590 euroakin otetaan työttömiltä pois. Laskut ei lakkaa eikä ruuan ja muun tarve. Leipäjonoihin ei suomalaiset enää mahdu täynnä naureskelevia turisteja ja virolaisia duunareita.
Ei poistu, siirtyy vain saman nimikkeen yleistuki alle.
Tästä on tehty ihan tutkimuksiakin että uusliberalistisen talouspolitiikan kannattajissa on suuri osa narsisteja ja antisosiaalisia persoonia (saa korkeita pisteitä psykopatia ja sosiopatia)
Antisosiaalisen persoonan kolme peruspiirrettä on 1) kyvyttömyys kokea empatiaa 2) ķyvyttömyys tuntea syyllisyyttä ja 3) kyvyttömyys tuntea katumusta. Tähän liittyy myös hierarkisuus eli ihmiset jaetaan eri arvolokeroihin ja esineellistetään mm. hyödylliset ja hyödyttömät. Antisosiaalinen persoona on aina myös suuruudenhullu ja harhainen. Hän uskoo että hänenkaltaisensa kuuluvat itseoikeutetusti ihmiskunnan eliittiin. Koska he ovat kyvyttömiä empatiaan, heillä on runsaasti väkivaltaisia impulsseja ja he ovat sadisteja eli saavat nautintonsa aiheuttamalla muille tuskaa ja surua.
Voit ajatella että sinulla on suurempi rikkaus kuin heillä: sinulla on empatia. Rakkaus, empatia ja myötätunto on suunnaton rikkaus mikä heiltä puuttuu. Kyse ei ole vain filosofiasta VAAN antisosiaalisen persoonan päällimmäinen tunne on aina TYLSYYS. He elävät kroonisessa tylsistyneisyydessä. Heidän tunnuslauseensa on: "kuolen tähän tylsyyteen!" Ilman empatiaa heidän tunne-elämänsä on tavattoman köyhää ja he kokevat tylsistymistä. Esim. Netin keskustelupalstat tarjoavat heille foorumin jossa he voivat viihdyttää itseään toteuttamalla sadistisia impulssejaan. Valitettavasti tällaiset henkilöt pääsevät helpommin huipulle politiikassa ja liike-elämässä koska he eivät tunne häpeää eikä katumusta ja he ovat kylmäverisiä.
Ei työttömät ole yksi identtinen ryhmä. Osa oikeasti haluaa töihin joita ei ole ja osa ei hae töitä vaikka mikä olisi. Osasta ei edes ole töihin.