Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko muilla mennyt tunteisiin tämä työttömien jatkuva kiusaus ja alistaminen?

Vierailija
20.02.2026 |

Itse olen ollut aikaisemmin töissä ja säästänyt jopa rahaa. Olen elänyt aina säästeliäästi enkä edes tiukkina aikoina hakenut toimeentulotukea. Haen myös jatkuvasti töitä mutta aina tulee sama vastaus: Valitettavasti et päässyt eteenpäin rekrytointiprosessissa". Parissa videohaastattelussa olen ollut, mutta en tullut valituksi.

Mulla olisi haaveita ja unelmia, mitä tehdä. Mutta koska olen työtön kuvittelen etten saa tehdä mitään noita (vaikka olisi töistä säästettyjä säästöjäkin). Koko ajan sanotaan, että työttömät ovat huonompia ihmisiä ja heidän pitää vain istua kotona ja täytellä työhakemuksia, siltä tässä tuntuu. En tiedä miksi tuntu tältä, ehkä koska olen heikko itsetuntoinen myös ja aikaisemmin sairastanut masennusta. 

Kommentit (199)

Vierailija
161/199 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koen että työttömänä minulla ei ole minkäänlaista ihmisarvoa. Töitä haen koko ajan, mutta kukaan ei halua palkata 59 vuotiasta osittain liikuntavammaista. Eläkkeelle ei kuitenkaan päästetä. On päiviä jolloin en meinaa päästä kävelemään, mutta sitten on myös hyviä päiviä, jolloin liikuntakyky parempi. Voisin tehdä vaikka kotoa käsin jotain työtä, mutta ei ole löytynyt, vaikka sellaisiakin olen hakenut ja käynyt työpaikkahaastatteluissa. Kipuja on paljon, mutta yritän sinnitellä.

Tsemppiä sinulle. Minulla samoja ajatuksia. Olen linnoittaitunut kotiin osittain, vaikea mennä mihinkään. Ystäviä ei ole ollut vuosiin. Päivittäin mietin synkkiä ajatuksia ja itken päivät kun lapsi on koulussa. En näe ulospääsyä tilanteeseen. Itsetunto mennyt niin alas työttömyyden  aikana. 

Vierailija
162/199 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne kenellä menee hyvin  eivät ymmärrä sitä monisyistä tilannetta mitä työttömyys ja syrjäytyminen voi aiheuttaa jopa monessa polvessa eteenpäin. " Niskasta kiinni" itseään ottaminen ei aina onnistu jos on potkittu päähän niin paljon että jokainen uusi vastoinkäyminen musertaa. Monilla ihmisillä paljon traumaattisia asioita taustalla. Minullakin  kavereita ketkä menivät kirjoitusten jälkeen opiskelemaan, löysivät poikakaverin jonka kanssa perustivat perheen ja nyt +40 v iässä 

viettävät mukavaa elämää. Minä en edes osannut nuorena haaveilla mistään tai tiennyt mitä kannattaisi elämässä tehdä, huolehdin itse itsestäni jo 10 v alkaen päihdeperheessä. Kavereilla oli ne haaveet perheestä, työstä ja talosta kun olivat niin eläneet lapsuutensa, minulla ei ollut koskaan sellaista mallia tai ajatusta siitä millaista elämä voisi tavallisena turvallisena olla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/199 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja,se masentaa eniten että nyt masentuneena työttömänä yksinhuoltajana näytän näköalattomuuden mallin omalle lapselleni. Kierre jatkuu. Se ahdistaa  mutta en saa kierretä poikki kun kaikki vastoinkäymiset mitä tulevat tuntuvat kohtuuttoman kovilta. Mitään tulevaisuutta en osaa ajatella tai haaveilla mistään.

Vierailija
164/199 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt ei huvikseen trollaa, niin voihan se olla että ihmisten näkemyksiin työttömistä vaikuttaa omat kokemukset lähipiiristä. Nuoruudessa liikuin sellaisissa porukoissa, jotka tykkäsivät vain päivät pitkät pelailla pleikkaria ja poltella hatsia. Minä puolestani kävin töissä, ja muistan eräänkin keskustelun kun yksi tyyppi kysyi mitä tienaan. Vastasin että "kaks tonnia jää verojen jälkeen käteen", niin alkoi nauramaan päin naamaa että tuolla summalla häntä ei saisi kyllä töihin, että vähintään kolme tonnia pitäisi saada. 

En tiedä mitä nykyään puuhaavat, kun en ole enää tekemisissä. Vaikea nähdä kovin valoista tulevaisuutta ainakaan. 

Sen verran älliä minulla kuitenkin on, että ymmärrän jokaisen työttömän olevan yksilö ja jokaisen elämäntilanne on yksilöllinen. Voi olla huonoja valintoja taustalla, voi olla asennevammaa taikka olla olematta. Toivon kaikille että pääsevät työelämään käsiksi ja jaksavat "grindata".  

Vierailija
165/199 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On aloja jotka työllistää paremmin mutta kaikki eivät voi tehdä sellaisia töitä. Ja sitten jotkut huutaa "mene töihin" kun on sellaisella alalla joka työllistää hetkessä

Vierailija
166/199 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos nyt ei huvikseen trollaa, niin voihan se olla että ihmisten näkemyksiin työttömistä vaikuttaa omat kokemukset lähipiiristä. Nuoruudessa liikuin sellaisissa porukoissa, jotka tykkäsivät vain päivät pitkät pelailla pleikkaria ja poltella hatsia. Minä puolestani kävin töissä, ja muistan eräänkin keskustelun kun yksi tyyppi kysyi mitä tienaan. Vastasin että "kaks tonnia jää verojen jälkeen käteen", niin alkoi nauramaan päin naamaa että tuolla summalla häntä ei saisi kyllä töihin, että vähintään kolme tonnia pitäisi saada. 

En tiedä mitä nykyään puuhaavat, kun en ole enää tekemisissä. Vaikea nähdä kovin valoista tulevaisuutta ainakaan. 

Sen verran älliä minulla kuitenkin on, että ymmärrän jokaisen työttömän olevan yksilö ja jokaisen elämäntilanne on yksilöllinen. Voi olla huonoja valintoja taustalla, voi olla asennevammaa taikka olla olematta. Toivon kaikille että pääsevät työelämään käsiksi ja jak

Ymmärrän. Varmaan sellaisia masentuneta ja syrjäytyneitä harvan elämässä näkyy kun yleensä eivät halua tavata tai pitää yhteyttä kehenkään. Minä en ainakaan ole halunnut osallistua mihinkään tapaamisiin sukulaisten tai ystävien kanssa vuosiin joten ei kukaan tiedä tilanteestani. Häpeä omasta tilanteesta on liian suuri työttömänä oloa ei kehtaa kertoa. Jos olen muutaman kerran soittamut jonkunkanssa 5 v aikana teeskentelen iloista ja valehtelen olevani töissä. 

Vierailija
167/199 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ratkaisu on jo tehty. Ei niitä nettiin viitti kirjottaa, mut Linnan Väpekin tästä hyvin kynäili. Sit ku lopullinen diagnoosi tulee, ni onki show.

Sitä odotellessa lunkisti vaan, milläänhän ei oo mitään väliä, kun ihan kunnolla tarkastelee. Ei millään.  

Vierailija
168/199 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

12 työpaikan hakeminen ja niiden raportoiminen eräpäiväön mennessä kolmen kuukauden ajan on aivan sairaan vähäinen toimenpide siihen, että siitä saa satoja euroja.

1 työpaikka käytännössä viikossa. Ei ole vaikeata.

Ne valittaa, jotka eivät halua työllistyä. Siitä valitus. 

Eihän se teknisesti vaikeaa ole. Mutta se on valinta ruton tai koleran väliltä. Eettisesti ja moraalisesti raskasta hakea kertomatta, että on fyysisesti työkyvytön. Se kun on mielestäni petos työntekijää hakevaa kohtaan. Yksityisyyden kannalta hirvittävää. Jos kerrot 48:lle taholle ja x-määrälle tuntemattomia henkilöitä/vuosi, että haet, mutta et voi fyysisen terveyden takia haettavaa työtä tehdä.

Vierailija
169/199 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa oli työttömiä viime joulukuussa 351 500 ja avoimia työpaikkoja 33 000. 

Jokainen joka on käynyt peruskoulun ymmärtää, että kusessa ollaan. 

Nämä ihmiset, jotka jatkavat työttömien syyllistämistä ovat aivan pihalla tai kannattavat hallitusta, eivätkä halua nähdä omaa osuuttaan siinä, että hallitus kusi kaiken. 

Vierailija
170/199 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokoomuspolitiikka hyötyy suurtyöttömyydestä, koska se tukee työehtojen huonontamista. Kokoomuksen kansanedustaja Otto Meri iloitsi äskettäin Suomen massatyöttömyydestä juuri tämän takia. Orpon hallituksen politiikka ja propaganda on tekopyhää. 

Tsemppiä.

Vierailija
171/199 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koen että työttömänä minulla ei ole minkäänlaista ihmisarvoa. Töitä haen koko ajan, mutta kukaan ei halua palkata 59 vuotiasta osittain liikuntavammaista. Eläkkeelle ei kuitenkaan päästetä. On päiviä jolloin en meinaa päästä kävelemään, mutta sitten on myös hyviä päiviä, jolloin liikuntakyky parempi. Voisin tehdä vaikka kotoa käsin jotain työtä, mutta ei ole löytynyt, vaikka sellaisiakin olen hakenut ja käynyt työpaikkahaastatteluissa. Kipuja on paljon, mutta yritän sinnitellä.

Tsemppiä sinulle. Minulla samoja ajatuksia. Olen linnoittaitunut kotiin osittain, vaikea mennä mihinkään. Ystäviä ei ole ollut vuosiin. Päivittäin mietin synkkiä ajatuksia ja itken päivät kun lapsi on koulussa. En näe ulospääsyä tilanteeseen. Itsetunto mennyt niin alas työttömyyden  aikana. 

Ääliöt haukkuvat työttömiä. 

Vierailija
172/199 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvipuistohullu kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän palstan haukkujat ovat pieni mutta ahkera ja sivistymätön porukka, haukkuvat kaikkea muutakin kuin työttömiä. Rakkikoirat eivät muuta taida harrastaa.

Veikkaan, että ovat oikeasti itse työttömiä 🤭 

Persuja ovat. 

Vierailija
173/199 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mediaa tästä saa syyttää. Lehdissä on ollut paljon juttuja työttömistä lusmuista. Tyyliin "jape saa tukia 5600 e/kk eikä aio mennä töihin." "Jeppe saa tukia 1000 e/kk ja se riittää hänen energiajuomiinsa. Hänen ei tarvitse siirtyä plekkarilta töihin." 

Klikkimedia elää klikkauksista. Se ideologisesti työtön oli todellisuudessa kirjailija. 

Isossa-Britanniassa klikkimedia on jäänyt kiinni siitä, että on antanut tekoälyn kirjoittaa klikkijuttujaan. Niinhän kirjoitetaan noita seksijuttuja, joissa Sari 45v, Jari 55v, Aino 21v ja Veeti 25v kertovat muka seksuaalisista kokemuksistaan ja mieltymyksistään.

Vierailija
174/199 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kansanedustajat ovat järkyttävän jämähtäneitä menneisyyteen. Jopa nuoret edustajat puhuvat kuin 1970 luku olisi

Siteeraan nyt 1970-luvusta lähtien Arkadianmäellä istunutta Kokoomuksen kansanedustajaa BZ. Hän kysyi yhdessä vaaliväittelyssä 2000-luvulla, että mikseivät työttömät mene vain töihin? Sillähän se työttömyys ratkeaisi. 

Kun maan lakeja ovat tuollaiset tyypit sorvaamassa, ei ole mikään ihme jos syntyy tähän maailmanaikaan sopimatonta sutta ja sekundaa. Äänestäjilläkin on oma vastuunsa äänestää vaaleissa tässä ajassa eläviä ihmisiä sinne eduskuntaan.

Vierailija
175/199 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole olemassa enää kansallista työmarkkinaa, ainoastaan ylikansallinen. Näin ollen työtön ei voi myöskään olla vastuussa millekään kansantaloudelle. Ei ole olemassa taloutta eikä valtion budjettia, koska ei ole enää kansallisia työmarkkinoita.

Vierailija
176/199 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä alalla olet?

Kato Udemyltä. Microsoftilta tai Courseralta kursseja ja koulutuksia. Hyödynnät muun ajan järkevän ja saat vähän sisältöä elämään. Ja sertifikaatteja jne jotka auttaa työn saannissa.

Työtön ei voi opiskella edes ilmaisina MOOC-opintoina kahta kaikille työttömille suositeltua kurssia Elements of AI ja Ethics of AI. Kuitenkin moni työnantaja odottaa, että työtön olisi ne suorittanut. Paha suorittaa, jos ei ole ruokaa, lääkkeitä eikä lämmintä asumista, kun ei saa nuo suorittaessaan työttömyyskorvausta. 

Vierailija
177/199 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa oli työttömiä viime joulukuussa 351 500 ja avoimia työpaikkoja 33 000. 

Jokainen joka on käynyt peruskoulun ymmärtää, että kusessa ollaan. 

Nämä ihmiset, jotka jatkavat työttömien syyllistämistä ovat aivan pihalla tai kannattavat hallitusta, eivätkä halua nähdä omaa osuuttaan siinä, että hallitus kusi kaiken. 

Yhtä työpaikkaa saatetaan mainostaa jopa 6-10 ilmoituksella.  Siten avoimia työpaikkoja on rutkasti vähemmän kuin 33 0000.

Vierailija
178/199 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokoomuspolitiikka hyötyy suurtyöttömyydestä, koska se tukee työehtojen huonontamista. Kokoomuksen kansanedustaja Otto Meri iloitsi äskettäin Suomen massatyöttömyydestä juuri tämän takia. Orpon hallituksen politiikka ja propaganda on tekopyhää. 

Tsemppiä.

Niin, Kokoomuksen tarkoitus on lisätä hienosti sanottuna työvoiman tarjontaa eli selkosuomennettuna työttömyyttä.

Vierailija
179/199 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallitus peittelee työttömien syyllistämisellä omia virheitään. Näillä keskustelupalstoilla on myös äänessä äänekäs pieni vähemmistö, joten kannattaa jättää lukematta paskimmat ketjut. Orpon hallituksen kannatus on heikkoa ja hiljainen enemmistö ei kannata tätä politiikkaa. Tämä nykyinen tilanne on seurausta epäonnistuneesta politiikasta ja osittain rakennemuutoksesta, tekoäly vie työpaikkoja jne. Ei se ole työttömien vika. 

Turha on kokea huonommuutta tai syyttää itseään. Pitäkää itsestänne huolta. 

Vierailija
180/199 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja vielä jatkan ettei lapsen kanssa ole lomailtu tai tehty mitään 5 vuoteen, ei ole minulla lomaa kun lomarahat aina maksetaan ne ovat ylijäämää Kelan mukaan niin ei ole rahaa mihinkään. Meillä ei ole mökkejä tuttavilla tms joten aina kerrostalokaksiossa istutaan. 

Haloo! Ei matkustaminen ole mikään ihmisoikeus ja normaalin elämän mitta. Meillä kahden lääkärin perheessäkään ei olla matkustettu yli viiteen vuoteen. Eikä ole mökkiä. Ei myöskään isovanhempien mökkejä käytössä. Monella on hyvin harhainen käsitys mitä tavalliseen arkeen pitäisi sisältyä. Meillä ei ole myöskään pleikkaa, kalliita harrastuksia, asumme kerrostalossa ja emme käy kampaajalla, syö ulkona jne. 

On kuitenkin hulppea omistusasunto, eikö niin?

Se malli tulee siitä, että oma talo ja mökki on ollut parille aiemmalle sukupolvelle itsestäänselvyys. Meidän vanhemmat saaneet oman mallinsa heidän vanhemmiltaan jne. Opittu malli siitä, miten elämä toteutetaan. He ovat myös aina puhuneet siitä, että työtä on. Paitsi nyt ei olekaan. Ihan pienipalkkaiset duunariperheetkin saivat silloin maksettua omakotitalon. Meilläkin oli 3 h ja keittiö + hehtaari maata. Matkustelubuumi alkoi 90-luvulla, jolloin osa matkusti säännöllisesti vähintään kerran vuodessa rantalomalle. Itselleni matkustelu ei koskaan ole ollut tärkeää. Nykynuorille matkustelu on jotain jota pitäisi tehdä joka viikko. Ovat instagramin ym. aivopesemiä.

-eri