Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko muilla mennyt tunteisiin tämä työttömien jatkuva kiusaus ja alistaminen?

Vierailija
20.02.2026 |

Itse olen ollut aikaisemmin töissä ja säästänyt jopa rahaa. Olen elänyt aina säästeliäästi enkä edes tiukkina aikoina hakenut toimeentulotukea. Haen myös jatkuvasti töitä mutta aina tulee sama vastaus: Valitettavasti et päässyt eteenpäin rekrytointiprosessissa". Parissa videohaastattelussa olen ollut, mutta en tullut valituksi.

Mulla olisi haaveita ja unelmia, mitä tehdä. Mutta koska olen työtön kuvittelen etten saa tehdä mitään noita (vaikka olisi töistä säästettyjä säästöjäkin). Koko ajan sanotaan, että työttömät ovat huonompia ihmisiä ja heidän pitää vain istua kotona ja täytellä työhakemuksia, siltä tässä tuntuu. En tiedä miksi tuntu tältä, ehkä koska olen heikko itsetuntoinen myös ja aikaisemmin sairastanut masennusta. 

Kommentit (199)

Vierailija
141/199 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvätuloinen: ei lomamatkat kuulu normaalin arkeen.

Köyhä työtön: mitä on arki ja mitä on loma? 

Vierailija
142/199 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä alalla olet?

Kato Udemyltä. Microsoftilta tai Courseralta kursseja ja koulutuksia. Hyödynnät muun ajan järkevän ja saat vähän sisältöä elämään. Ja sertifikaatteja jne jotka auttaa työn saannissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/199 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se viha kohdistuu teidän käytökseen, ei teihin ihmisenä. Moni maksaa aivan törkeän korkeita veroja, lähtee klo 06 töihin, vie lapsen päivähoitoon toiselle puolelle kaupunkia (maksaa korkeimman hinnan tästäkin paikasta), palaa kotiin klo 17, joutuu maksamaa  auton jotta voi tämä rumbaa edes pyörittää.  Samaan aikaan työtön naapuri nukkuu ysiin, vie lapset ilmaiseksi päiväkotiin, lepäilee päivän.

Ja tämä maksaja saa sitten palstalta lukea miten "rikkaat" eivät tee mitään, ovat ahneita, eivätkä osallistu talkoisiin. Miten köyhältä vain otetaan. Eihän teiltä oteta, te ette nyt saa toisten rahoja yhtä paljon ja hieman on tätä vastuunkannon epäkohtaa koitettu järkeistää! 

Sinun ongelmasi on helpompi ratkaista ja voit myös ratkaista samalla yhden työttömän ongelman! Jää ihmeessä töistä pois! Kukaan ei sinun työpanostasi siellä t

Näin ilman muuta tulenkin tekemään. Olen laskeskellut, että 45-50-vuotiaana jään pois työelämästä. Ei maksa vaivaa uhrata koko arkea työlle kun verot vievät niin suuren siivun. Siihen asti sijoitan reippaalla otteella ja hoidan lapset aikuisiksi. Ammattini ja työnkuvani on tosin sellainen ettei paikan täyttäminen ole ihan läpihuutojuttu ja 99,9% työttömistä ei ole päteviä tähän, kun ei omankaan alan väestä moni ole. Mutta eipä se minun päänvaivani ole. 

Vierailija
144/199 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhä työtön: arki on pelkkää lomaa. Aikaa kuntoilla, ulkoilla, hiihtää, marjastaa, käydä avannossa, neuloa, kierrellä kirppiksillä, nähdä ystäviä, hoitaa omia vanhempia tai lastenlapsia, sienestää, lenkkeillä, pyöräillä, käydä ilmaistapahtumissa, leipoa, laittaa istutuksia tai pihaa, käydä ilmaisluennoilla, kirjastossa, lukea, opetella uusia kädentaitoja, uida... Mihin tuossa edes lomaa tarvitsee kun mitään velvollisuuksiakaan ei ole? 

Vierailija
145/199 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo vaikuttaa ja kostoksi en osta muuta kuin osakkeita. Etenkin tämä syyllistävä hallitus.

Sitten vielä verottaja kiusaa kaiken päälle joka vuosi selvityspyynnöillään kun eihän minulla työttömällä pitäisi olla varaa edes elää (säästöineni) joten taas kerran voin kertoa mistä olen rahat osakkeiden osteluun saanut.

Vierailija
146/199 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni tuntemani ihminen joka aiemmin ei äänestänyt, on kertonut äänestävänsä, ihan kiusallaan.

Vierailija
147/199 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se viha kohdistuu teidän käytökseen, ei teihin ihmisenä. Moni maksaa aivan törkeän korkeita veroja, lähtee klo 06 töihin, vie lapsen päivähoitoon toiselle puolelle kaupunkia (maksaa korkeimman hinnan tästäkin paikasta), palaa kotiin klo 17, joutuu maksamaa  auton jotta voi tämä rumbaa edes pyörittää.  Samaan aikaan työtön naapuri nukkuu ysiin, vie lapset ilmaiseksi päiväkotiin, lepäilee päivän.

Ja tämä maksaja saa sitten palstalta lukea miten "rikkaat" eivät tee mitään, ovat ahneita, eivätkä osallistu talkoisiin. Miten köyhältä vain otetaan. Eihän teiltä oteta, te ette nyt saa toisten rahoja yhtä paljon ja hieman on tätä vastuunkannon epäkohtaa koitettu järkeistää! 

Kai sinä tiedostat, että joku päivä sinä itse voit olla se työtön? 

Tietenkin voin olla. Vaan sitä varten on varauduttu. On säästetty vuosikaudet, luettu ns. varma ammatti. Ei välttämättä mieleisin, mutta järkevä ja varma ammatti, joka tarvittaessa työllistää 100% varmasti myös ulkomailla. Ja jos Suomessa jäisin työttömäksi, lähtisin melko nopeasti muuttamaan työn perässä joko maan sisällä tai ulkomaille. Tai laittaisin yrityksen pystyyn. Useampi idea on takataskussa mietittynä. Varasuunnitelmat ja varautuminen, ennakointi ja järkipäätökset kuuluvat aikuistumiseen. Liian moni elää hetkessä ja tekee lyhytkantoisia päätöksiä.

Vierailija
148/199 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi ikävää tämä kahtia jako työlliset--työttömät ja myöskin työssäkäyvät--eläkeläiset!

Syyttelemällä emme selviä, emmekä jakamalla kansaamme köyhiin--rikkaisiin!

Vierailija
149/199 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtä on hyvä olla, mutta näkisin ongelmaksi säännöllisen kokoaikatyön. Myös satunnaistöillä voi ihan hyvin saada tarpeeksi rahaa menettämättä liikaa vapaa-aikaa.

En arvota säännöllistä kokoaikatyötä kovin rikkaaksi tai arvokkaaksi, edes moraaliseksi asiaksi. 

Joillekin yksilöille vapaa-aika ei toki sovi yhtä hyvin. Mutta elämässä on faktuaalisesti valtavasti muutakin sisältöä kuin esimerkiksi muutaman tonnin nettopalkka/kk ja 35h työviikko. Jos olet vuositolkulla enimmäkseen töissä, kyllä se väkisinkin on pois muilta elämänalueilta. Sillä on myös vaikutusta elämään, arvoihin ja ajankäyttöön sekä ajatteluun. Eikä aina suotuista.

Vierailija
150/199 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ajattelevat että työttömät vaan loisii kotona eikä jaksa tehdä mitään. Vaikka oikeasti suurin osa kärsii työttömänä enemmän mitä työllisenä.

Vierailija
151/199 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, eihän se ole kuin työssäkäyvien tapa yrittää korottaa itseään jollekin korokkeella, jossa voivat tuntea olevansa parempiarvoisia ja ylempiä ihmisiä, vaikka samaa massaa ovatkin työttömien ja muiden kanssa. 

Vierailija
152/199 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, eihän se ole kuin työssäkäyvien tapa yrittää korottaa itseään jollekin korokkeella, jossa voivat tuntea olevansa parempiarvoisia ja ylempiä ihmisiä, vaikka samaa massaa ovatkin työttömien ja muiden kanssa. 

Sitten vielä ylpeilevät rahoillaan et ostin sitä ja tätä... hä hä. joo mutta oletko hyvä ihminen?

Vierailija
153/199 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhä työtön: arki on pelkkää lomaa. Aikaa kuntoilla, ulkoilla, hiihtää, marjastaa, käydä avannossa, neuloa, kierrellä kirppiksillä, nähdä ystäviä, hoitaa omia vanhempia tai lastenlapsia, sienestää, lenkkeillä, pyöräillä, käydä ilmaistapahtumissa, leipoa, laittaa istutuksia tai pihaa, käydä ilmaisluennoilla, kirjastossa, lukea, opetella uusia kädentaitoja, uida... Mihin tuossa edes lomaa tarvitsee kun mitään velvollisuuksiakaan ei ole? 

Tämä oli kyllä hauska. Ei mitään käsitystä siitä millaista on oikea köyhyys. Minulla ei lle esim kunnon talvikenkiä tai ulkoiluvaatteita ollut 2 vuoteen, ei ole suksia,, ei ole luistimia, ei lle rahaa bussilippuun,ei ole polkupyörää...Kyllä ne kaikki rahat menevät lapsen menoihin jotta hänellä on se pyörä ja rahaa matkustaa bussilla. Monia luettelon asioita ei täällä Kontulassa niin vain mennä tekemään ilman bussilippua. Kirjastossa on käyty.monta kertaa vko koko 5 v työttömyyden ajan. Kuule kun lapsi on esim käsitöistä kiinnostunut niim hänenkin harrastustarvukkeusiin menee rahaa. Meille se 5 e on jo iso raha. 

Vierailija
154/199 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kenellä työttömällä on piha tai varaa käydä uimahallissa? En tunne ainakaan täällä Hki ketään.

Vierailija
155/199 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työtä on hyvä olla, mutta näkisin ongelmaksi säännöllisen kokoaikatyön. Myös satunnaistöillä voi ihan hyvin saada tarpeeksi rahaa menettämättä liikaa vapaa-aikaa.

En arvota säännöllistä kokoaikatyötä kovin rikkaaksi tai arvokkaaksi, edes moraaliseksi asiaksi. 

Joillekin yksilöille vapaa-aika ei toki sovi yhtä hyvin. Mutta elämässä on faktuaalisesti valtavasti muutakin sisältöä kuin esimerkiksi muutaman tonnin nettopalkka/kk ja 35h työviikko. Jos olet vuositolkulla enimmäkseen töissä, kyllä se väkisinkin on pois muilta elämänalueilta. Sillä on myös vaikutusta elämään, arvoihin ja ajankäyttöön sekä ajatteluun. Eikä aina suotuista.

Tuosta moraalista, taitaa vaan olla niin että muutaman tunnin työllä viikossa ihminen ei elätä itseään,

eikä huollettaviaan puhumattakaan siitä muutäman tonnin netttopalkasta. Haaveilua!

Vierailija
156/199 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä lietsotaan nyt tiettyä ihmisryhmää kohtaan samanlaista vihaa kuin Saksassakin aikoinaan juutalaisia vastaan. Korvaa sana työtön sanalla juutalainen niin moni kirjoitus täällä muuttuu yhtä äkkiä erittäin ei-hyväksyttäväksi. 

Vierailija
157/199 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai sinä tiedostat, että joku päivä sinä itse voit olla se työtön? 

Hienoa. Minut potkittiin kotoa 17 vuotiaana. Isäpuoli oli juoppo ja hakkasi, isä narkkari ja olin huumekaupassa mukana jo 8 v. Minut raiskatriin nuorena 2 krt ja yritin itsemurhaa eka kerran 14 v.tästä huolimatta kirjoitin ylioppilaaksi vaikka siitä haukuttiin päivittäin ja jouduin  kuuntelemaan isäpuolen kännijuttuja huoneessani kun sammui siihen joka yö kirjoitusten aikaan paskat housussa. Menin amk opiskelemaan ja asuin avoliitossa. Avomies jätti yllättäen  ja sanoi käyttäneensä minua vain hyväkseen ja ettei minun kanssani voisi kukaan olla tosissaan. Olin 22 v. Romahdin jouduin osastolle 3 kk hoitoon psykoottisuuden vuoksi. Siitä eteenpäin elämä on ollut hyvää ja huonoa mutta kokemukset ovat mukana aina. Ne aktivoituivat taas kun lapsen isä raiskasi ja  yritti tappaa ja alkoi vainoamaan. Olin sairaslomalla 2 v ja sen jälkeen olen yrittänyt palata työelämään. Vaikeuksissa lapsuudenkokemukset aktivoituvat ja huonommuuden tunne valtaa mielen ja joudun päivittäin taistelemaan etten tapa itseäni. Siksi taistelu te toimiston kanssa jne tuntuu raskaalta.

Vierailija
158/199 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkeen tuohon tarvitaan rahaa. Mikään ei tule ilmaiseksi. Työttömyys on aivan hemmetinmoinen stressi etenkin kun ansiosidonnaisen jälkeen tipahtaa peruspäivärahalle. Pankki pakkolunastaa asunnon kun ei selviydy lainanmaksusta eli asunnottomuus edessä. Tt-tukea ei tipu koska sulla on ,muutaman tonnin eläkesäästöt joita ei saa ehtojen mukaan lunastettua ennen eläkeikää. Mutta omaisuutta löytyy! Ikää on kuitenkin sen verran ettet enää minnekään työhön kelpaa. 

Stressi lamauttaa muuten hyväkuntoisenkin ennen pitkää, ainoa mitä voit edottaa on erilaiset  sairaudet koska jatkuva stressaaminen vie terveyden.  Ettät *itut mä sun jatkuvalle lomalles ja velvollisuuksien puutteelles sanon. Niin ja jos et tiennyt niin työttömällä ei muuta olekaan kuin velvollisuuksia.

Vierailija
159/199 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

12 työpaikan hakeminen ja niiden raportoiminen eräpäiväön mennessä kolmen kuukauden ajan on aivan sairaan vähäinen toimenpide siihen, että siitä saa satoja euroja.

1 työpaikka käytännössä viikossa. Ei ole vaikeata.

Ne valittaa, jotka eivät halua työllistyä. Siitä valitus. 

Kyse on täysin työttömien simputtamisesta. Ainoa tarkoitus tällä on lisätä työttömien stigmaa laiskoina ja työhaluttomina ja ainoa seuraus tästä on että työnantajat eivät edes vaivaudu lukemaan niitä satoja hakemuksia vaan leimaa ne pakkohauiksi. Ne jotka olisivat hakemaansa työpaikkaan koulutuksensa ja työkokemuksensa puolesta täysin sopivia, kokevat että heidän hakemuksensa hukkuvat muiden joukkoon.

Aivan, sitä SDP läinen politiikka on Simputtamista ja heikompien kiusaamista. Pakkohaku on SDP:n luoma täysin turha kiusaamismuoto. Ne jotka haluaa työllistyä hakee ilman pakkojakin ahkerasti töitä. Kaikkein ahkerimmat sarjahakijat jopa satoja työpaikkoja eivätkä silti työllisty, Itsekin olen hakenut vaihdellen jopa 20 työpaikkaa joka kuukausi mutta e n silti pääse töihin . Mutta mulla on ikää jo eli sillä tekosyyllä mut voidaan ignoorata joka haussa.

Vierailija
160/199 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koen että työttömänä minulla ei ole minkäänlaista ihmisarvoa. Töitä haen koko ajan, mutta kukaan ei halua palkata 59 vuotiasta osittain liikuntavammaista. Eläkkeelle ei kuitenkaan päästetä. On päiviä jolloin en meinaa päästä kävelemään, mutta sitten on myös hyviä päiviä, jolloin liikuntakyky parempi. Voisin tehdä vaikka kotoa käsin jotain työtä, mutta ei ole löytynyt, vaikka sellaisiakin olen hakenut ja käynyt työpaikkahaastatteluissa. Kipuja on paljon, mutta yritän sinnitellä.