Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko muilla mennyt tunteisiin tämä työttömien jatkuva kiusaus ja alistaminen?

Vierailija
20.02.2026 |

Itse olen ollut aikaisemmin töissä ja säästänyt jopa rahaa. Olen elänyt aina säästeliäästi enkä edes tiukkina aikoina hakenut toimeentulotukea. Haen myös jatkuvasti töitä mutta aina tulee sama vastaus: Valitettavasti et päässyt eteenpäin rekrytointiprosessissa". Parissa videohaastattelussa olen ollut, mutta en tullut valituksi.

Mulla olisi haaveita ja unelmia, mitä tehdä. Mutta koska olen työtön kuvittelen etten saa tehdä mitään noita (vaikka olisi töistä säästettyjä säästöjäkin). Koko ajan sanotaan, että työttömät ovat huonompia ihmisiä ja heidän pitää vain istua kotona ja täytellä työhakemuksia, siltä tässä tuntuu. En tiedä miksi tuntu tältä, ehkä koska olen heikko itsetuntoinen myös ja aikaisemmin sairastanut masennusta. 

Kommentit (311)

Vierailija
261/311 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole viimeaikoina ollut töistä pulaa. Päinvastoin. Mutta aina ei ollut niin. Minä valmistuin Suomeen jossa on jatkuvasti n. 10-20% työvoimasta työttömänä. Se on tämän yhteiskunnan ominaisuus että työtä ei ole kaikille. Eikä ole jatkossakaan. Itseasiassa entistä vähemmän on töitä tulevaisuudessa.

Siihen nähden työttöminen nokkiminen on nähtävä nimenomaan nokkimisena eli suomalaisen yhteiskunnan tapana "kannustaa".

Toki, jos kannustamiseksi lasketaan esimerkiksi päähän potkiminen tai selkään puukottaminen

Vierailija
262/311 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piilotyöpaikkoja on vain yrityksissä joiden johto ei ole tehtäviensä tasalla. Jos on työpaikka auki niin luulisi johdon tekevän muutakin kuin odottavan että joku sattuu kysymään tuota piilossa olevaa työpaikkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/311 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä olen ihmetellyt tuota tapaa, joilla toiset ihmiset arvostelee työttömiä. Täällä tai irl. Kuinka ilkeitä he ovat. Kuvittelevatko he olevansa jotenkin turvassa työttömyydeltä.

Miten se suu sitten laitetaan, kun itse joutuukin työttämäksi ilman omaa syytään. Sitten kun lähtee siihen työnhakurumbaan, niin eipä sitä työtä kaikille olekaan jaossa.

Itse olen siitä onnellinen, että töitä on ollut. Mutten mä sen varaan voi koko elämääni laittaa. Sitä voi firma joutui konkkaan tai mä voin sairastua tai joutua onnettomuuteen ja menettää työni, työkykyni, ihan kaiken...

Symppaan kaikkia työttömiä. Kaikille voimia ja toivomus, että se aurinko joskus paistaisi risukasaankin.

Vierailija
264/311 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä olen ihmetellyt tuota tapaa, joilla toiset ihmiset arvostelee työttömiä. Täällä tai irl. Kuinka ilkeitä he ovat. Kuvittelevatko he olevansa jotenkin turvassa työttömyydeltä.

Miten se suu sitten laitetaan, kun itse joutuukin työttämäksi ilman omaa syytään. Sitten kun lähtee siihen työnhakurumbaan, niin eipä sitä työtä kaikille olekaan jaossa.

Itse olen siitä onnellinen, että töitä on ollut. Mutten mä sen varaan voi koko elämääni laittaa. Sitä voi firma joutui konkkaan tai mä voin sairastua tai joutua onnettomuuteen ja menettää työni, työkykyni, ihan kaiken...

Symppaan kaikkia työttömiä. Kaikille voimia ja toivomus, että se aurinko joskus paistaisi risukasaankin.

Ihmisiä turhauttaa maksaa suuria veroja ja elättää työtöntä porukkaa, kun vastapalveluksena saa vain häiriökäyttäytymistä ja turvattomuutta työttömien puolelta. Jossain vaiheessa ruokkiva käsikin kyllästyy, kun tarpeeksi monta kertaa purraan.

Vierailija
265/311 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ainakin varallisuutta niin paljon ettei tarvitse ikinä mennä oikeisiin töihin. Köyhä voi itse pyrkiä samasn, mikä muka estää

Vierailija
266/311 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisiä turhauttaa maksaa suuria veroja ja elättää työtöntä porukkaa, kun vastapalveluksena saa vain häiriökäyttäytymistä ja turvattomuutta työttömien puolelta. Jossain vaiheessa ruokkiva käsikin kyllästyy, kun tarpeeksi monta kertaa purraan.

Juuri näin. Tämän takia mieluiten vain ulkomaalaisia köyhiä tänne, sitten tiukka 24/7 seuranta ja tarvittaessa ulos maasta jos käytöa ei miellytä. Muita köyhiä ei ollenkaan, tai lähetetään ne joihinkin kauas maaseudulle

Vierailija
267/311 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en ole missään törmännyt huonosti käyttäytyviin työttömiin (ihan varmasti heitäkin on, mutta vähemmän). Ihmiset maksaa verojaan aina, eikä sekään ole työttömien syy. Eikä omiaan voi korvamerkitä. 

Olen työnhakijoiden kahvilan naapurissa töissä, että paljon heitä näkee. Enemmän ne ohikulkijat ilkeilee ja heittelee asioilalla.

Vierailija
268/311 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en ole missään törmännyt huonosti käyttäytyviin työttömiin (ihan varmasti heitäkin on, mutta vähemmän). Ihmiset maksaa verojaan aina, eikä sekään ole työttömien syy. Eikä omiaan voi korvamerkitä. 

Olen työnhakijoiden kahvilan naapurissa töissä, että paljon heitä näkee. Enemmän ne ohikulkijat ilkeilee ja heittelee asioilalla.

Käy esim. kävelyllä Kurvissa ja matkusta tietyillä ratikoilla ja lähijunilla niin näet työttömien häiriökäyttäytymistä.

Vierailija
269/311 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin ihmettelen, että eivätkö he itse pelkää, että he itse jäsivät itse työttömäksi. Kun ihmisiä jää työttömäksi koko ajan.

Tekoäly ja robootti tekniikka kehityy huimaa vauhtia.  Jo ihan lähitulevaisuudessa voi käydä niin, että töitä on yhä harvemmalla joukolla!

Ongelmaksi muodostuu rahan jako ja minusta tämä kokoomus politiikka on ihan typerää, että suositaan niitä joilla on ennenstään rahaa niin paljon, että  niillä riittää  se raha jo nyt ihan hyvin sinne hautaan asti!

Vierailija
270/311 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen yhteiskunta elää edelleen menneen maailman mielikuvissa. Siinä koulutus on laadukasta, kaikille löytyy töitä, kaikilla on kumppani ja lapsia, ihanat vanhemmat ja tukiverkosto, omistusasunto ja mökki. Kun käy lääkärissä, saa oikeasti apua. Ja asioilla on tapana järjestä. Todellisuus on ollut jotain muuta jo ainakin 35 vuotta.

Vierailija
271/311 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on häiriökäyttäytymistä? Kuka käyttäytyy huonosti? Löytyykö tälle kokoomuksen retoriikkaa mukailevalle panettelulle yhtään mitään todellisuuspohjaa? Näyttäppä nyt niitä todisteita.

Vierailija
272/311 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On. Ihan kuin työttömyys olisi aina omaa syytä, töitä saisi helposti ja kaikki olisi työttömien syytä.

Jep, sanotaan sieltä omasta turvatyöpaikkakuplasta että "mee töihin, tai jossei miellytä vaihda alaa", mutta jos nää ihmiset itse joutuiskin työttömäks niinkuin helposti voi käydäkin nii menis varmaan sormi suuhun näiden nykyjärj4estelmien kanssa. Pakko sanoo että en oo vapaaehtoisesti työtön, mutta näiden systeemien opettelu että saa sen mitä edes kuuluu käy jo työstä. Ja säätöä monena kuukautena...rahat tulee millon sattuu. Että turha kadehtia, jos taas ei oo kateus kyseessä niin puhdas ilkeys. Sellasiakin on paljon

Vierailija
273/311 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki tämä työttömien potkiminen aiheuttaa vielä paljon pahaa. Itsemurhiakin tulee ja ehkä pahempaakin.

Ei pitäisi tulla itsemurhia vaan sisällissota. Vääryyttä vastaan pitää taistella.

Jotain hässäkkää tulee ihan takuulla kun parin kuukauden päästä poistuu kaikilta työttömyyskorvaus. Ainakin ruokakaupoissa näpistykset lisääntyy varmuudella koska ihmiset ei selviä ilman ruokaa.

Kun tilile rapsahtaa joka kuukausi 1300 e, niin eihän sillä voi pärjätä, eihän? Tuon verran saa yksinasuva työtön toimeentulotukiasiakas eli sellainen, joka asuu vuokralla ja jolla ei ole realisoitavaa omaisuutta kuten rahastosijoituksia. Työttömät vetoavat aina siihen, että rahaa tulee vain 600 e, vaikka tosielämässä sitä tulee paljon, paljon enemmän. Kelan tilastot kertovat karua kieltään.

Vastaavasti minä voisin kertoa, että saan palkkaa 1000 e/kk ja jättäisin mainitsematta, että oikeastaan saan 2800 e tuon päälle, mutta ne on bonuksia tuottavuuden mukaan.

Huoh kun ei saa. Nimeomaan toimeentulotuki on viimesijainen tuki, ja sitä saa vasta jos ei oo mitään omaisuutta. Sillä ei oo väliä voiko sen omaisuuden realisoida eli käyttää rahana mutta silti estää sen tuen saamisen :) kannattaa tutustua näihin ennen kuin tulee dissaan. Esimerkkinä vaikka jos sulla on joku talo jossain hevonpersiissä etkä saa sitä myytyä, joudut silti maksaan sen kunnossapidon. Ja et saa tt-tukea. Niin yksinkertaista. T. Kela-tädin sukulainen vaikka kaikki normaalit nää nyt tietää jo

Vierailija
274/311 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvätuloinen: ei lomamatkat kuulu normaalin arkeen.

Köyhä työtön: mitä on arki ja mitä on loma? 

Köyhä työtön: arki on pelkkää lomaa. Aikaa kuntoilla, ulkoilla, hiihtää, marjastaa, käydä avannossa, neuloa, kierrellä kirppiksillä, nähdä ystäviä, hoitaa omia vanhempia tai lastenlapsia, sienestää, lenkkeillä, pyöräillä, käydä ilmaistapahtumissa, leipoa, laittaa istutuksia tai pihaa, käydä ilmaisluennoilla, kirjastossa, lukea, opetella uusia kädentaitoja, uida... Mihin tuossa edes lomaa tarvitsee kun mitään velvollisuuksiakaan ei ole? 

Unohdit sen faktan että monet ei pääse noihin kulkeen ilmaiseksi ja jos tukien jälkeen jää n. 20 e kuukaudeks niin...no mut onhan niitä hyvä kattoo sängyltä kun ei pääse paikan päälle

Vierailija
275/311 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on häiriökäyttäytymistä? Kuka käyttäytyy huonosti? Löytyykö tälle kokoomuksen retoriikkaa mukailevalle panettelulle yhtään mitään todellisuuspohjaa? Näyttäppä nyt niitä todisteita.

Näistä on uutisoitu jo pidemmän aikaa. Esimerkiksi Töölössä työttömät ovat murtautuneet rappuihin ja pyöräkellareihin ja lisänneet asukkaissa turvattomuuden kokemuksia. Aiheesta on lukuisia juttuja, voit googlata itse niin ei tarvitse olla "kokoomusretoriikan" varassa.

Vierailija
276/311 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On. Ihan kuin työttömyys olisi aina omaa syytä, töitä saisi helposti ja kaikki olisi työttömien syytä.

Jos on, miksei te-toimisto auta löytään työpaikkaa? Tai kerro miten työllistyy :/

ikinä ei ole itselleni ollut TE toimistosta työnhakuun iloa! aina olen itse saanut työn hakemalla vaan muualta kuin heidän kautta.

Vierailija
277/311 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
278/311 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi ei nouse sillä että Suomeen tuodaan joka vuosi 50 000 työtöntä kehitysmaalaista.

Vierailija
279/311 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua välillä harmittaa kun oma äiti tavallaan pitää mua sellasena suvun mustana lampaana, oon ainoo siitä suvusta jolla on oikeesti diagnosoitu adhd, asperger ja epilepsia sekä kaksisuuntainen mielialahäiriö ja näihin tietty liittyy omat lisäongelmansa kuten etten aina osaa toimia oikein sosiaalisissa tilanteissa ja / tai rupee ahdistaan tai tulee paniikki. Ymmärrän miks työnantajat palkkaa jonkun muun mun edellä jos yhtä paikkaa vastaan on 300 hakijaa. En vaan voi sille mitään ja kyllä se sattuu, tuntuu muutenkin aika hyödyttömältä vaikka no sentään oon pelastanu mun serkun hengen ja tehnyt muuta muiden hyväks. Sillä vaan ei tunnu olevan väliä vaan s eettä mitä oot työkortistossa. En siis halua dissata äitiä mutta toivon lisää ymmärrystä pääosin, me ei olla samanlaisia. Jos saisin päättää en olis syntynyt ja en hanki lapsiakaan näiden takia

Vierailija
280/311 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua taas vituttaa työssäkäyvänä puolisona elättää työtöntä puolisoani, vaikka hän saa kohtuullisen 

päivärahan.