Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin?

Vierailija
20.02.2026 |

Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja samaan aikaan.

Mikä suomalaisiin oikein iski?

Kommentit (329)

Vierailija
301/329 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerropa sinä nero, miten kulutat JA maksat 600€ kk työttömyystuesta 400€ sähkölaskun, ruoat kolmelle ja asuntolainan. TT- tukea ei saa, koska lapsilla säästöjä aikuisuutta varten ja itsellä auto + toinen halvempi ajoneuvo kesälle. 

Vierailija
302/329 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"miksi et anna säästöjäsi ja omaa varmuutta tulevaisuuden hyvinvointiin muita mahdollisesti auttaaksesi?" 

Miksi ihmeessä kukaan antaisi, varsinkaan laiskimmille ja lahjattomille, mitä järkeä siinä olisi? Kiva elämä Pössy Pasaselle ja Piri-Riitalle?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/329 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerropa sinä nero, miten kulutat JA maksat 600€ kk työttömyystuesta 400€ sähkölaskun, ruoat kolmelle ja asuntolainan. TT- tukea ei saa, koska lapsilla säästöjä aikuisuutta varten ja itsellä auto + toinen halvempi ajoneuvo kesälle. 

Miksi hankkia 400 euron sähkölaskuja jos ei ole paalua maksella niitä. Minulla sähkölaskut ovat 50 euron luokkaa vaikka käytän sähköä runsaasti. 

Vierailija
304/329 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtio voi olla tyytyväinen, nyt tammi-helmikuussa kulutettiin sähköä paljon ja osalla oli kallis pörssisähkö -> alvia ja sähköveroa tuli hyvin valtiolle, pitäisi olla tyytyväinen, velat saadaan maksettua?

Vierailija
305/329 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta onneksi kulutus ei vieläkään nouse. Sitä saa vielä ainaskin vuoden odottaa. 

Vierailija
306/329 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. Kuluta sinä kun niin kova on hinku

Vierailija
307/329 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannan joka viikko n200€ pelkkään ruokakauppaan/ päivittäistavarakauppaan. ja satanenen viikossa menee sähköyhtiölle ja kolmas vakuutusyhtiölle ja neljäs verottajalle ja viides polttoaineisiin.  jajajaajaa...

Joten ei mulla enää lainanlyhennysten jälkeen jää kauheesti tuhlailuun. Kun pitää säästää jos jää työttömäksi. Riski on kasvanut yllätävän suureksi nykysuomessa. 

Tämä 100%. Eikö riitä, että menee 400€ kk sähköön, toinen ruokakauppaan ja muut kuppausmaksut palkasta? Niiden lisäksi vakuutukset, lasten vaatteet, puskuri rikkoontumisia varten, polttoaineet ym ym. 

Vierailija
308/329 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
309/329 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaa mielummin kansantalouden kärsiä kuin oman perheen. Eikö se ole ihan selvää. 

Vierailija
310/329 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei tällä hetkellä kannata kuluttaa

Vierailija
311/329 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on vasta alkua, huonoimpia päiviä ei ole vielä nähtykään.

Vierailija
312/329 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tee mieli tuhlata suomessa, säästän ja lähden Thaimaahan, siellä kyllä autan köyhiä tyttöjä.

Vierailija
313/329 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulutan sukkia ja odotan innolla, että pääsen taas kuluttamaan muutakin johonkin järkevän verotuksen maahan, jos tekee mieli kuluttaa Suomessa ja valtion budjetti on täyttä hepreaa, niin Suomen Akatemian päätöksien selaaminen nollaa kulutus halut melko tehokkaasti.

Vierailija
314/329 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on vasta alkua, huonoimpia päiviä ei ole vielä nähtykään.

Ja tässä on se syy miksemme kuluta (tai no kyllä kulutan mutta rahat menevät suoraan toisiin EU-maihin)

Vierailija
315/329 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi hankkia 400 euron sähkölaskuja jos ei ole paalua maksella niitä. Minulla sähkölaskut ovat 50 euron luokkaa vaikka käytän sähköä runsaasti. 

Niin, kelle tahansa voi käydä sama. Odotin töiden jatkuvan, mutta firman huonon tuloksen vuoksi minä ja neljä muuta jäätiin työttömiksi. Ansiosidonnainen kestää aikansa ja good luck. Älä osta kämppää ja vaan maksa lainaa korkeampaa vuokraa vuokranantajalle vuosikymmeniä, jos kerran niin haluat. :D Mä ainakin halusin ja haluan pysyvän kodin lapsille, en muuttaa vähän väliä ja vaihtaa kouluja. Edullisinta on maksaa sitä omaa, ei asua vuokralla. Vuokra = maksat vuokranantajan lainan, yhtiövastikkeen ja ekstraa kuluihin, sekä tuleviin remppoihin.  

Vierailija
316/329 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitoa ei enää saa, onneksi on tilillä pahinta hätää varten yksityiselle lääkärille maksaa.

Ruuat Litkusta halvalla ja itse tehden.

Kaikki kulutus minimissään. Ei kampaamoja, ei kirppareitakaan, ei huvituksia.

Vastikkeet nousi ja sähkölaskut paukkuu, vaikka halvimman mukaan pelaillaan.

Putkiremppaa pukkaa ja pian taas kaivetaan lompsaa.

Alle tonnin eläkkeestä ei kulutusjuhlia vietetä, lääkkeet maksaa ja taksia on kohta käytettävä, kun auto alkaa olla romuna jo. Sen on mies kustantanut.

Eläkeläisten ihanaa elämää. Sukulaiset ruikuttaa vielä rahaa tämän tästä.

Vierailija
317/329 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisiin iski säästöt sekä OrpoPurra, mitä muuta.

Toki myös suomen palkkataso mitä matalin euroopassa.

Saksien jälkeen lähti alasajo, kokemusta on.

Vierailija
318/329 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, kelle tahansa voi käydä sama. Odotin töiden jatkuvan, mutta firman huonon tuloksen vuoksi minä ja neljä muuta jäätiin työttömiksi. Ansiosidonnainen kestää aikansa ja good luck. Älä osta kämppää ja vaan maksa lainaa korkeampaa vuokraa vuokranantajalle vuosikymmeniä, jos kerran niin haluat. :D Mä ainakin halusin ja haluan pysyvän kodin lapsille, en muuttaa vähän vä

Ei voi käydä "kelle tahansa samoin"... Ja mitä tämä koko ränttisi LIITTYI 400 euron sähkölaskuun. Minulle EI VOI tuulla 400 euron sähkölaskuja. Siihen voi itse vaikuttaa... 

Vierailija
319/329 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästän tulevan kommunistihallinnon varalle. Sen jälkeen meillä on savuavat rauniot jäljellä. Vain ne pärjäät, joilla on säästöjä ja/tai mahdollisuus lähteä ulkomaille.

Vierailija
320/329 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä mä keskituloisena kulutan, viime ja tällä viikolla tilannut Haloselta takin ja kengät, Stockalta alesta neuleen ja housut, Kärkkäiseltä uuden maton. Suomalaisesta käsityökaupasta tarvikepaketin erääseen neuletyöhön, koiralle ruokaa suomalaisesta eläinkaupasta, ruotsalaisesta verkkokaupasta uuden laukun. Eli pyrin keskittämään hankintoja aika paljon suomalaisiin kauppoihin.