Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin?

Vierailija
20.02.2026 |

Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja samaan aikaan.

Mikä suomalaisiin oikein iski?

Kommentit (329)

Vierailija
281/329 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska töiden jälkeen ei jakseta.

Vierailija
282/329 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulutan kulutan. Viime vuonna kattoremppa, tänä vuonna jo lämmitysremppaa ja salaojat kunhan maa sulaa. Lainaa en ole tarvinnut. 

Mutta turhaan en tuhlaile. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/329 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nää rahojen päällä istuvat eivät ole tuhlanneet aiemminkaan, koska ovat pihejä. Lähinnä jonkin verran säästöön saavat mutta ei-pihit ovat lopettaneet kulutuksen ihan ajan epävakauden takia, muutamalle lisäsataselle kun voi olla käyttöä. 

Kyllä me kulutimme. Rakennutimme talon, remontoimme, ostimme viikkosiivouksen joka toinen viikko, ikkunoiden pesu ulkoistettiin, tilasin jopa ns. viikkokimpun joinain vuosina. Kampaajalla kävin 6-8 viikon välein. Mutta nyt kun eläkkeistä uhataan leikata ja laittaa kattoa, ja nostaa eläkeikää, olen päättänyt kerryttää haluamani tasoisen eläkkeen sitten itse. Eikä ole aikomustakaan roikkua töissä 70-vuotiaana. Joten säästän ja sijoitan 2000-3000€ kuussa. Mies samoin. Tuo raha on pois kulutuksesta. 

Vierailija
284/329 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuluttaa? Miten olisi enemmin säästää ettei joudu kerjuulle ennen ensimmäistä eläkettä.

Vierailija
285/329 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkää töihin...menkää töihin....

Vierailija
286/329 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nää rahojen päällä istuvat eivät ole tuhlanneet aiemminkaan, koska ovat pihejä. Lähinnä jonkin verran säästöön saavat mutta ei-pihit ovat lopettaneet kulutuksen ihan ajan epävakauden takia, muutamalle lisäsataselle kun voi olla käyttöä. 

Kyllä me kulutimme. Rakennutimme talon, remontoimme, ostimme viikkosiivouksen joka toinen viikko, ikkunoiden pesu ulkoistettiin, tilasin jopa ns. viikkokimpun joinain vuosina. Kampaajalla kävin 6-8 viikon välein. Mutta nyt kun eläkkeistä uhataan leikata ja laittaa kattoa, ja nostaa eläkeikää, olen päättänyt kerryttää haluamani tasoisen eläkkeen sitten itse. Eikä ole aikomustakaan roikkua töissä 70-vuotiaana. Joten säästän ja sijoitan 2000-3000€ kuussa. Mies samoin. Tuo raha on pois kulutuksesta. 

Eläkekatto ja jatkuva epävarmuus muutenkin eläkkeistä on meille suurin syy säästää. En luota sdp/vassari hallitukseen. He ovat aina käsi muiden taskussa. Pyrimme sijoittamaan minimissään 1000e kuussa, mieluummin enemmän ja usein on onnistunut yli tuplaten tuo. Tällä menolla pitäisi 50-vuotiaana olla 1 000 000e. En koe jääväni mistään paitsi, vaikka säästämmekin.

Vierailija
287/329 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska laarin pohjalla ei ole enää jakovaraa, ja sitäpaitsi nyt pitää säästää ja leikata menoja.

Ennätyssäästöt tilillä ja ei jakovaraa?

Paljonko ne ennätyssäästöt sitten ovat yksilön kohdalla tarkalleen? Toiselle ennätyssäästö voi olla 10 000 euroa, toinen on tyytyväinen kun on 100 000 ja kolmannelle miljoonakin on liian vähän. 

Vierailija
288/329 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ollaan jo... Ollaan jo... voiko viikonlopun olla vapaalla ja työpuhelin suljettuna?

Vierailija
289/329 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos seuraava hallitus on vassarivoittoinen ja tulee verokiristyksiä, kiristämme säästämisen äärimmilleen. Mitään ei tässä maassa kuluteta ellei ole äärimmäisen pakko. Olkoot se meidän tapa haistattaa pas kat näille lokeille.

Vierailija
290/329 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö jatkuvasti hysterisoitu suomalaisten ylikulutuksesta ja syyllistetty kaikesta? Nyt syyllistetään kun ei kuluteta, kierrätetään vain tai jätetään kokonaan ostamatta. Koskaan ei ole hyvä.

Vierailija
291/329 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin veikkaan etteivät työttömät pihtaa rahojaan säästötileillä. Ongelma on etteivät työssäkäyvät kuluta ja miksi kuluttaisivat tällä verotuksella ja lähes seitsemän kympin tavoite eläkeiällä? Luulen että suurin osa säästää ja unelmoi vapaudesta ja omavaraisuudesta.

Vierailija
292/329 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huamenna jos oon tyätön ne säästöt tulee tarpeeseen.

Vierailija
293/329 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö jatkuvasti hysterisoitu suomalaisten ylikulutuksesta ja syyllistetty kaikesta? Nyt syyllistetään kun ei kuluteta, kierrätetään vain tai jätetään kokonaan ostamatta. Koskaan ei ole hyvä.

Hyvänen aika perutaanko ylikulutuspäivä? Mistä vihreät sitten nillittävät?

Vierailija
294/329 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulen kuluttamaan tulevaisuudessa, nyt säästän vapaaseen elämään ja tulevan varalle. 

Ja joku muu käyttää rahojaan näin tässäkin ajassa niin mitenniin suomalaiset ei kuluta??

Eri asia jos pitäisi jotain turhaa paskaa ostaa nurkat täyteen tms. 

Näytä aiemmat lainaukset

Mun kulutustottumukset muuttui jo silloin, kun pandemia alkoi. Kaikki paikat oli kiinni ja sitten  myöhemminkin kaikenlaisia rajoituksia. Investoin kyllä kotiini, mutta en samoihin asioihin kuin aiemmin. Kun kaikki taas otimi normaalisti, huomasin, ettei mua enää kiinnostakaan pandemiaa edeltävän ajan huvitukset. Olin kyllä silloin jo yli 60-vuotiaskin. Ravintola- ja kahvilakäynnit vaihtuivat kodeissa kyläilyyn. 

3 vuotta sitten päätin kokeilla, miten tulen pärjäämään eläkepäivien elintasolla. Ihan hyvin pärjäsin, joten rupesin sitten tekemään vain 3-päiväistä työviikkoa. Mulla toki oli ihan hyväpalkka ja tuollakin työmäärällä jäi mukavasti säästöön. Siis enemmän kuin mitä aiemmin. Mun alin eläkeikäni tulee täyteen ensi elokuussa ja kun siskoni jäi vuosi takaperin pois työelämästä, niin aloin miettiä, että onks mun ihan pakko jatkaa eläkeikään asti. Laskin, että ei ole, joten lopetin työnteon jo viime syyskuussa. Pärjään nämä 11 kk summalla, jonka sain elintasoani laskemalla säästettyä. Eli ole tarvinnut koskea aiempiin säästöihini eikä sijoituksiini. Hyppäsin siis pois oravanpyörästä ja tämä on aika vapauttava tunne. 

Mutta joo...kun Purra 3 vuotta sitten sanoi, että me suomalaiset ollaan totuttu liian korkeaan elintasoon, niin tämä pisti mut miettimään asiaa. Ja kyllä, omakin elintasoni oli ihan tarpeettoman korkea. Vähemmälläkin voi viettää ihan mukavaa elämää. Varsinkin, kun 24/7 on pelkkää vapaa-aikaa. Ei ole kiire minnekään. Nyt en tietenkään säästä, kun kuukausituloni ovat 0€, mutta rukkasin jo vuosibudjettiani niin, että kunhan eläke alkaa elokuussa tulla, pistänkin säästöön ja sijoituksiin enemmän kuin mitä olin aiemmin budjetoinut. 

Vierailija
296/329 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole rahaa kulutettavaksi, kun vihreä siirtymä vei säästöt ja palkka kuluu viherveroihin.

Vierailija
297/329 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska laarin pohjalla ei ole enää jakovaraa, ja sitäpaitsi nyt pitää säästää ja leikata menoja.

Ennätyssäästöt tilillä ja ei jakovaraa?

Paljonko ne ennätyssäästöt sitten ovat yksilön kohdalla tarkalleen? Toiselle ennätyssäästö voi olla 10 000 euroa, toinen on tyytyväinen kun on 100 000 ja kolmannelle miljoonakin on liian vähän. 

mulla on 2e. se on enemmän kuin viimekuussa, joten ainakin tämän vuoden ennätys se on

Vierailija
298/329 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin veikkaan etteivät työttömät pihtaa rahojaan säästötileillä. Ongelma on etteivät työssäkäyvät kuluta ja miksi kuluttaisivat tällä verotuksella ja lähes seitsemän kympin tavoite eläkeiällä? Luulen että suurin osa säästää ja unelmoi vapaudesta ja omavaraisuudesta.

Tämä. Olen hyvätuloinen, mutta verotuksen takia olen vähentänyt töitä nelipäiväiseen viikkoon. Edelleen merkittävä osa tuloista menee säästöön (en sijoita Suomeen, koska ei kannata) ja pakollinen kulutus suuntautuu lähinnä ulkomaille, viimeinen niitti siihen oli alv:n nosto.

Vierailija
299/329 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahakkaat kuluttivat ennen, nyt on kaikki ostettu. Köyhä ei saa ostaa ja ei ole annettu, vaikka puute. Muutama rahaihminen osti konkurssipaikoista.

Vierailija
300/329 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"miksi et anna säästöjäsi ja omaa varmuutta tulevaisuuden hyvinvointiin muita mahdollisesti auttaaksesi?"