Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin?
Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja samaan aikaan.
Mikä suomalaisiin oikein iski?
Kommentit (779)
On tuulen huuhtoma perä ja tyhjä lompakko, joiden päällä istun.
voi kun ikävää eikö ylihintainen palvelusi tavarasi kiinnosta ostajia. missähän on syy.
Pelkään jääväni työttömäksi ja siksi kerään rahaa varastoon. Alan kuluttamaan kun saa miljoona euroa täyteen.
Yksilöt toimivat ihan fiksusti ja valmistautuvat tulevaan. Suomalaisilla taitaa olla säästeliäisyys ominaispiirre. Mummot ja papat säästivät kaiken jugurttipurkeista vääntyneisiisn nauloihin. Nykyään se tavara ei ole se joka määrää selviytymisen, vaan säästöjen määrä.
Myönnän, että minun on vaikea käyttää säästöjäni/sijoituksiani. Yleensä ne yllättävät kulut on saatu katettua kuluttamalla muuten vähemmän ja sijoittamalla muiden menojen maksuja. Visaa vingutan verkko-ostoksiin, mutta ne maksetaan pois ennen kuin tulee edes lasku.
Todellakin halutaan, oligarkkien syöttöporsas juhlat on nyt loppu.
Vierailija kirjoitti:
"Ihmisillä maksuvaikeuksia. Taloyhtiöitä menossa konkurssiin."
Taloyhtiön konkurssissa kaikki osakkaat menettävät asuntonsa, mutta asuntovelka on silti maksettava pankille.
Vierailija kirjoitti:
Ne joilla on rahaa kuluttaa omistavat jo kaiken oleellisen. Ne jotka haluaisivat kuluttaa niin ei löydy rahaa siihen.
Käytännössä ostovoima on jakautunut liian pienen porukan kesken.
Jos on rahaa niin voi ostaa palveluita itselleen. Et luultavasti omista esim. kampaajaa ja hierojaa?
Tämä oli kokoomuslaisten tahto. Ja heitä peesaavien hyödylliset id io oti t-persujen tahto. Pidän lompakkoni kiinni kunnes kokoomus pakotetaan kokonaan oppositioon. Jos he vielä ensi vaalienkin jälkeen istuvat hallituksessa, rahojeni hilloaminen senkun jatkuu.
Pitää istua oman kultamunan päällä. Muut joutuu hommaamaan oman kultamunan. Vaikka ei olisi kultamunia saatavilla. Minun kultamuna on minun kultamuna. Minä haudon sitä se kuuluu vain ja ainoastaan minulle.
Vierailija kirjoitti:
Tämä oli kokoomuslaisten tahto. Ja heitä peesaavien hyödylliset id io oti t-persujen tahto. Pidän lompakkoni kiinni kunnes kokoomus pakotetaan kokonaan oppositioon. Jos he vielä ensi vaalienkin jälkeen istuvat hallituksessa, rahojeni hilloaminen senkun jatkuu.
Kokoomuksen takia on pakko viedä rahat ulkomaille koska siellä saa vastinetta. Ja meitä on paljon
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokoomuksen takia on pakko viedä rahat ulkomaille koska siellä saa vastinetta. Ja meitä on paljon
Kokoomus tuhosi kotimaan markkinat.
Ei, vaan se on niin, että valtiontalouden hoito kuuluu valtiovallalle. Yksityisen henkilön pitää huolehtia vain omista rahoistaan, ettei tule kusetetuksi valtion ongelmien takia. 200 000e velka maksaa 300 000e ja sitä rataa.
Ei ole mitään ostettavaa. Ja mulla on tavaraa jo liikaa muutenkin.
Nehän on nämä rikkaat nimeomaan, jotka eivät kuluta. Eikö kokoomus voisi antaa heille raippaa vuorostaan ja pakottaa kuluttamaan? Köyhä kyllä kuluttaa kaiken mitä saa koska on pakko jollakin elää.
Mitä minä kuluttaisin? Ekologisempaa on ostaa vain sen mitä tarvitsee ja mielellään käytettynä osa.
Mieluummin säästän. Tavoitteenani on se, että jos voimat ja motivaatio loppuu niin voin jäädä eläkkeelle 60-vuotiaana omilla sijoituksillani. Minusta se on järkevää varautumista. Ikinä ei tiedä mitä tulevaisuus tuo, joten muutenkin järkevää olla varautunut.
Elin ennen keskiluokkaista elämää.
Yht' äkkiä mies jäi työttömäksi vuosikymmenten työuran jälkeen.
Aika pian putosi tuohon 600e/kk. Autan häntä taloudellisesti, mutta en suurilla summilla.
Vanhukset saivat ennen "kunnalta" edullisesti apua. Nyt tuo kaikki on siirretty yksityisille yrityksille. (Voi sitä pommitusta, jos kerrankin erehtyy noihin soittamaan kysyäkseen lisätietoja.) Autan iäkkäitä vanhempiani näissä kuluissa, puhelinlaskussa jne.
En ole ainakaan vielä kuollut siihen, että ostan lähinnä vaan ruokaa.
Varaudun tulevaan, ja autan läheisiä.
Ei haittaa, jos jää se yllätyksetön lohenpala ravintolassa syömättä.
Minulla on jo kaikkea, vain ruumisarkkuun tarvitsee vielä sijoittaa.
Mitäpä kulutat. Lihavat ajat ovat ohi. Sodat nostavat hintoja. Yrityksiä menee konkurssiin. Hinnat nousevat entisestään. Ja taas. Ja taas. Mitään varmuutta ei ole mistään.
Periaatteessa olen varautunut jo pitkään. Nyt kun lapset yhtä lukuunottamatta ovat aikuisia ja nuorinkin, teini, kasvanut ulos kengistä ja vaatteista, jotka kasvupyrähdyksen takia jäivät vähälle käytölle ja sain ne "periä", huomaan että minulla on kasa laadukkaita kenkiä loppuelämän tarpeisiin. Tällaisista pienistä asioista sitä voi iloita.
"Ihmisillä maksuvaikeuksia. Taloyhtiöitä menossa konkurssiin."
https://www.hs.fi/visio/art-2000011772999.html