Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin?
Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja samaan aikaan.
Mikä suomalaisiin oikein iski?
Kommentit (317)
Ja istuva hallitus ei tietenkään ole syyllinen tähän rummuttamalla leikkauksista luo pelon ilmapiirin. Leikkaamalla kuluttavalta kansanosalta eli köyhiltä veivät Suomen stagnaatioon.
Minä jätän laskujen jälkeen elämiseen 370/kk, kaikki ylimääräinen säästötileille eli 700-800/kk.
Hyvä hevonen oppi olemaan syömättä ja kuoli... ihmisten turvallisuuden tunne on järkkynyt.
He joilla vielä on töitä varautuvat sen loppumiseen ja siihen, että tukia ei enää ole.
Te hallituspuolueita äänestäneet voitte pelastaa Suomen kuluttamalla ja ostamalla kotimaisia tuotteita eikä Kiinan krääsää. Näyttäkää nyt, että luotatte hallituksen talouspolitiikkaan ja "hyvään hallitusohjelmaan". Näin yksinkertaista!
Säästän ja säästän ihan kauhukabinetin tekojen vuoksi ja omaksi turvaksi. Välillä käyn myös vähän tuhlaamassa Ruotsin puolella kylläkin.
"Mutta nythän muut tekevät ilmaistyötä. Kunnon orjatyömeininki. Se ei ole teille mikään ongelma. Miksi teiltä ei saisi vaatia tukisummaa vastaavaa tuntimäärää työtä? Työtä, joka nyt jää tekemättä. Kuten tienvarsisiivousta, vanhusten ulkoilutusta, ruokajakelua, perinteisiä vapaaehtoistyön työnkuvia jne. Ei niitä nytkään palkkatyöläiset tee kun ei ehdi."
Totta kai saa vaatia. Mutta silloin jokainen tehty työtunti kerryttää sitten eläkettä ja lomapäiviä, tulee oikeus työterveyshuollon käyttöön sekä palkalliseen sairaslomaan ja muihin työpaikan etuihin. Töitä jos työtön tekee, silloin hän ei ole työtön. Yksinkertaista. Työntekijälle työntekijän edut sitten kanssa.
Eli 595 euron edestä tehdään töitä. Ja palkka markkinakelpoinen, normaali palkka myös.
Ei niin, että tukia vastaan tehdään töitä ilman, että se kerryttäisi eläkettä ym.
Vierailija kirjoitti:
Vassarit voivat ensi kaudella näyttää miten suu sitten pannaan kun hyvätuloiset ja pärjäävät kyllästyvät maksajan rooliin. Nythän on saatu jo esimakua. Raha on pois markkinoilta, mutta kuitenkin Suomessa. Mutta jos täällä lankeaa vielä isompi maksajan rooli, silloin ne rahat lähtevät kokonaan pois. Tämä nykytilanne on se teidän uusi normaali silloin. Kenelläkään ei ole raha kuluttaa kun kukan ei sitä rahaa enää teille tee.
No, mutta nythän verotus on korkeammalla tasolla kuin koskaan.
https://www.eva.fi/blog/2024/12/17/suomalaisten-verotus-nousee-ennatysk…
Ja siis itse en halua maksaa näitä ennätysverot yksityisten terveysjättien voittoihin, vastikkeettomia yritystukia osinkoa maksaville pörssiyrityksille enkä amerikkalaiselle tai israelin sotateollisuudelle.
Haluan että verorahat käytetään hyvinvointivaltion ylläpitoon. Joo, ymmärrän nuo aseet, mutta nekin kotimaasta tai Euroopasta.
Kulutan ihan sen mitä tähänkin asti: sen mitä tarvitsen. Loput laitan odottelemaan myöhempää tarvetta, olkoon sitten talon remppaa, auton vaihtoa tai uusi harrastus. Eli ensin jonkinlainen tarve, eikä kuluttamista kuluttamisen vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika moni elää 1000€ kk sopii miettiä alle minimitulon . Asumiskulut vaatekulut ja vielä kehtaa varkaat varastaa köyhiltä vaatteet ja ruokia .
Minä elän 1000 e/kk.. Olen elänyt jo vuosia. Ei mitään ongelmia selvitä. Palkasta ensin maksetaan itselle (eli sijoituksiin) sitten laskut pois ja tonni jää elämiseen.
Mität tarkoitat, että tonni jää elämiseen? Mitäs noi laskut on, mitä et laske elämiseesi?
Onko tonni sulle täysin huvittelurahaa ja ylimääräistä, vai maksatko siitä kaiken peruselämiseen tarvittavan eli asunnon kulut, nettiliittymän, kännyliittymän, lääkärit, lääkkeet, vakuutukset, sähkön, veden, ruuan, vaatteet ja liikkumisen?
Vierailija kirjoitti:
Minä jätän laskujen jälkeen elämiseen 370/kk, kaikki ylimääräinen säästötileille eli 700-800/kk.
Mihin elämiseen tuo 370 menee?
Mitä laskuihin kuuluu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin elämiseen tuo 370 menee?
Mitä laskuihin kuuluu?
Ruokakauppaan ja taloustavaroihin menee tuo 370/kk. Laskuja ovat vuokra, sähkölasku, puhelinlasku, koti- ja matkavakuutus ja 1 kk osuus vuoden bussikortista.
Vierailija kirjoitti:
No hallitus on onnistunut pelottelussaan yli odotusten. Olette kaikki laiskoja luusereita ja leikkaamme ihan kaiken. Huomenna leikataan lisää, arvatkaa mistä? Ja seuraavat 10 vuotta vaan leikataan kunnes on oikeasti ameriikan malli jossa heikot sortukoot katuojaan, mitäs päättivät ruveta köyhiksi. Mitäs ottivat vastaan matalapalkattua duunia. Mitäs olivat tyhmiä ja menivät uskomaan hallitusta ja alkoivat vauvatalkoisiin. Joten nyt ihmiset säästää sitä varten että mitään muuta tukiverkkoa ei ehkä kohta ole kuin omat rahat tilillä.
Olemme ihan itse aiheutetussa lamassa.
Näin se on ja lisään vielä, että kun omallakin työpaikalla on yt:t toisensa perään niin on kaikkea muuta, kuin varma olo, että töitä jatkossa riittää. Hallitus on vielä varmistanut, että työnantajan on mahdollisimman helppo heittää meidät pihalle. Sitten kun vielä tiedostaa, että uuden työpaikan saaminen olisi kiven takana, niin ei tässä ihan hirveästi huvita kuluttaa mihinkään ylimääräiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika moni elää 1000€ kk sopii miettiä alle minimitulon . Asumiskulut vaatekulut ja vielä kehtaa varkaat varastaa köyhiltä vaatteet ja ruokia .
Minä elän 1000 e/kk.. Olen elänyt jo vuosia. Ei mitään ongelmia selvitä. Palkasta ensin maksetaan itselle (eli sijoituksiin) sitten laskut pois ja tonni jää elämiseen.
Mität tarkoitat, että tonni jää elämiseen? Mitäs noi laskut on, mitä et laske elämiseesi?
Onko tonni sulle täysin huvittelurahaa ja ylimääräistä, vai maksatko siitä kaiken peruselämiseen tarvittavan eli asunnon kulut, nettiliittymän, kännyliittymän, lääkärit, lääkkeet, vakuutukset, sähkön, veden, ruuan, vaatteet ja liikkumisen?
Kaikki muut paitsi asuminen ja lainojen lyhennykset maksetaan tuosta tonnista.
Säästän, koska pelkään verokiimaisen vasemmiston pääsemistä valtaan.
Nää rahojen päällä istuvat eivät ole tuhlanneet aiemminkaan, koska ovat pihejä. Lähinnä jonkin verran säästöön saavat mutta ei-pihit ovat lopettaneet kulutuksen ihan ajan epävakauden takia, muutamalle lisäsataselle kun voi olla käyttöä.
Ei oikeastaan kiinnosta ostaa mitään roskaa ylihintaan. Matkustelu on ihan kivaa, mutta ei auta Suomen taloutta mitenkään.
Ei meidän elämässä konkurssit tunnu. Lainatkin on jo maksettu. Asumme omakotitalossa, joten ei kaadu naapurienkaan laskut niskaan. Olemme kielitaitoisia korkeastikoulutettuja, joilla on vakaat työpaikat. Mahdollisuus harjoittaa tarvittaessa ammattia myös ulkomailla. Kaksikielisenä Ruotsi ja Norja ovat helppoja kohteita.
Alkaako täällä tukien varaan elämänsä rakentaneille vihdoin konkretisoitua mitä se on kun taakka kasvaa liian suureksi ja maksajat loppuu? Semmoista se on, kyllähän siitä varoitettiin monesti.