Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin?

Vierailija
20.02.2026 |

Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja samaan aikaan.

Mikä suomalaisiin oikein iski?

Kommentit (707)

Vierailija
341/707 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan vastata vain omasta puolestani. Olen 32-vuotias yksin asuva mediaanituloinen joka asuu omistusasunnossa. En ole koskaan ollut kova kuluttamaan. Ostan ruokaa ja käyn jonkin verran ravintolassa syömässä ja siinä on oma kulutukseni käytännössä. Baareissa en käy, elokuvissa muutaman kerran vuodessa. Vaatteita käytän niin kauan että ne ovat rikki. Kotimaan matkailua en ole koskaan harrastanut paljoa ja ulkomailla olen käynyt jonkin verran. 

Minulla ei ole mitään mitä tarvitsisin. Tämä ei johdu tämän hallituksen tekemästä politiikasta vaan jotenkin tämä kohtalaisen ankea elämäntyyli on iskostunut minuun jo nuorena. Miksi hankkisin jotain mitä en tarvitse tai en halua? Tai käyttäisin jotain palvelua mikä ei innosta?

Vierailija
342/707 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellinen lisää. Ja kun se 88-vuotias kuolee, niin perijä on 50-60 -vuotias, joka on sekin jo päässyt elämässä siihen, että "kaikki on hankittu" ja jatkaa rahan päällä istumista. 

Tiedän itsestäni, koska nyt 52-vuotiaana tuskin enää käyttäisin perintöjä. Kaikki on jo tässä ja varakkaat vanhemmat vielä hengissä. Tn. vain kököttäisin rahojen päällä, pitäisin omana turvanani.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/707 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin pitäisi tuhlata?

Ei ole mitään mitä haluaisin ostaa, tavaraa on jo liikaakin.

Vierailija
344/707 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon pihi kuten vanhemmat ja isovanhemmat. Lapset myös

Vierailija
345/707 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten kun kuluttaa niin huudetaan sylki roiskuen, että ei saa kuluttaa kun maailma tuhoutuu ja ilmastonmuutos kiihtyy ja päläpäläpälä!!! How dare you!?!?

Aina voi kuluttaa palveluja, esim.  siivouspalvelu, hieronta, autonpesu, kampaaja, yksityistunnit, teatteri... Kulutus ei tarkoita vain esineitä.

Vierailija
346/707 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua rahoittaa maahan muuttajien elintasoa

Vierailija
347/707 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllästynyt kuluttamaan. Tai kulutan toki, mutta en Suomessa. Rakastan matkailua ja sinne laitan rahaa pilvin pimein. Kotimaassa matkustaminen on tylsää ja ainainen sääriski. Inhoan talvilajeja ja kesällä voi joutua istumaan vesisateessa keskellä heinäkuuta. Muuten en juuri osta mitään uutta. Minulla on ihan hyvä koti, hyvät huonekalut, hyvät vaatteet ja syön joskus ulkona, mutta olen syönyt niin paljon ravintoloissa elämässäni, että olen liian laiska siihenkin jo arjessa. Ts. vaikka voisin lähteä ravintolaan, lämmittelen mieluummin kotona ruokaa, koska ravintolaan pitäisi jaksaa lähteä ja vaihtaa vaatteet jne. Elämme koko perhe todella pienellä kotimaassa. Lapset saa kaiken tarvitsemansa, mutta me vanhemmat eletään pienellä, koska ei kaivata mitään ylimääräistä. Säästöön laitan noin puolet ylimääräisistä rahoista ja puolet menee matkoihin. Teemme sen 3-4 matkaa vuodessa koko perhe ja niihin menee se 12-20 tonnia. Siellä käytämme rahaa ja nautimme kaikesta hauskasta. Emme tyydy halpaan hotelliin, nautin lentokenttien loungeista, hienoista terasseista näköaloilla jne. Jostain syystä Suomessa samat ei kiinnosta. Eikä tämä ole mitään alkuinnostusta. Olen matkustanut 12-vuotiaasta lähtien jatkuvasti ja nyt ikää 47. 

Vierailija
348/707 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edellinen lisää. Ja kun se 88-vuotias kuolee, niin perijä on 50-60 -vuotias, joka on sekin jo päässyt elämässä siihen, että "kaikki on hankittu" ja jatkaa rahan päällä istumista. 

Tiedän itsestäni, koska nyt 52-vuotiaana tuskin enää käyttäisin perintöjä. Kaikki on jo tässä ja varakkaat vanhemmat vielä hengissä. Tn. vain kököttäisin rahojen päällä, pitäisin omana turvanani.

Noin sen kuuluu mennäkin. Turvattu taloudellinen asema on hyvä asia ja sen pitäisi olla tavoite koko yhteiskunnassa. Kädestä suuhun eläminen on kurjaa, stressaavaa, ahdistavaa ja lopulta kuolettavaa. Sitten kun kaikki rahat on törsätty, aletaan vinkua kommunismia yhteiskuntaan. Jokainen kyllä tietää, kuinka ihanaa siitä seuraa.

Vierailija
349/707 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska kuka tahansa voi joutua työttömäksi milloin tahansa ja uutta työpaikkaa ei välttämättä niin vain enää löydykään. Lapsikorotukset vietiin pois ja omistusasuntoon ei saa asumistukea niin mitä muuta tässä voi tehdä kuin laittaa sukanvarteen kaikki mahdollinen.

Vierailija
350/707 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten kun kuluttaa niin huudetaan sylki roiskuen, että ei saa kuluttaa kun maailma tuhoutuu ja ilmastonmuutos kiihtyy ja päläpäläpälä!!! How dare you!?!?

Aina voi kuluttaa palveluja, esim.  siivouspalvelu, hieronta, autonpesu, kampaaja, yksityistunnit, teatteri... Kulutus ei tarkoita vain esineitä.

Ei kiinnosta palvelut, suurimman osan pystyy tekemään itse.

Vierailija
351/707 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska historian typerin hallitus. Meidän asunnonkin arvo laskenut kymmenillä tuhansilla, kiitos Purran ja kumppaneiden. Kostoksi en kuluta.

Vierailija
352/707 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen virassa, joten ei samanlaista uhkaa töiden loppumisesta, mutta säästän silti. En tiedä saanko enää eläkettä, joten säästän tulevaan. Lapseni ovat teinejä ja lähtevät kohta opiskelemaan. Heidän tulonsa on olemattomat, joten säästän, jotta voin auttaa heitä. Satanenkin kuussa per nenä on heille iso raha, kun rahaa ei ole. Itse kävin tuolloin töissä opiskelujen ohessa, mutta nyt ei voi luottaa, että töitä saisivat. Ruoka, sähkö, autojen huolto sekä mahdolliset lemmikkien ell kulut maksavat arjessa maltaita. Täytyy olla pätäkkää, että nämä saa hoidettua. Meilläkin on sähkölämmitteinen ok talo. Pidän perheen hyvinvointia tärkeämpänä kuin turhien tavaroiden tai palvelujen ostamista. Varaudun myös vanhempieni mahdollisesti pian tarvitsemaan lisähoivaan jo ennalta. Sori siitä. 

Vierailija
353/707 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis kenellä on rahaa? Iäkkäillä! Siis meillä on varakkaampia eläkeläisiä kuin koskaan. Ihan tavalliset työeläkkeetkin on tosi hyvät, vanhat elää pienemmällä, ovat pihiä sukupolvea ja päälle vanhemmiten se rahankulutus pienenee ja elämä supistuu. Päälle, isosisäni sanoin, "se rahanahneus jää viimeiseksi elämässä" ja kyllähän se on totta. Kuolinvuoteellakin osa vielä miettii, että onko jotain jäänyt saamatta yhteiskunnalta ja ettei vaan käytetä rahaa turhaan hautajaisiin yms.

Tämä on siis se ongelma. Ne säästöt on pääosin iäkkäillä ja ne ei halua käyttää. Kauhea sanoa, mutta eläkeläisten hyvä taloudellinen asema vähentää kulutusta, koska raha otetaan nuoremmilta ja annetaan niille, jotka ei käytä sitä. 

Tämä. Lapsiperheiltähän se kulutus tulisi, eikä Espanjassa lomailevilta eläkeläisiltä 

Vierailija
354/707 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän rahaa niihin asioihin, joista saan mielihyvää. Matkustelu, hyvä ruoka, kulttuuri, liikunta. En kaipaa lisää tavaraa, joten en osta mitään vain siksi että pitäisi kuluttaa. Ajattelisin että tässä taustalla on sekä sitä että a) ei ole varaa kuluttaa ja b) ei ole halua kuluttaa turhaan.

Vierailija
355/707 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kiinnosta palvelut, suurimman osan pystyy tekemään itse.

Pysyy paremmassa kunnossakin kun tekee kaikki itse, saa hyötyliikuntaa.

Missään kuntosaleilla ei kiinnosta käydä, mutta kuntoa tulee kun pilkkoo puita, pesee itse auton, vaihtaa itse renkaat etc.

Vierailija
356/707 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska historian typerin hallitus. Meidän asunnonkin arvo laskenut kymmenillä tuhansilla, kiitos Purran ja kumppaneiden. Kostoksi en kuluta.

Itse ostin oman asuntoni kesällä 2021 eli silloin kun asunnonhinnat olivat huipussaan. Seuraavana vuonna alkoi hintojen lasku, siis jo ennen Purraa.

Vierailija
357/707 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo kaikki onkin aina kulloisenkin hallituksen vika.

Jos se hallitus kerran on niin mahtava tekemään kaikkea niin sitten sinne pitää valita maan viisaimmat eikä ent. sairaanhoitaja/poliisi/trukkikuski-poliitikkoja.

Vierailija
358/707 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse voin vakuuttaa,  et tällä hallituskokoonpanolla rahamassini pysyy kiinni. Sen verran epävarmaa tulevaisuus on nyt eläkeikää lähestyvälle vanhalle ukon pierulle! En taatusti kuluta. viimeisin ajatus kulutuksen saralta oli ostaa autoon uudet kesärenkaat. No, en osta. Kävin purkaamolta penkomassa 2x2 hyvää jonkinmoista 30e yhteensä. Noilla ajelee pari kolme kesää kovasti. Siinä jäi valtio nuolemaan näppejään, sillä maksoin "tiskin alitse". Kannatan näet suomalaista yritystoimintaa! Ja itseäni. ALV olisi ollut liikaa. Ei huvittanut oikein sitä maksaa. Tässä tullaan siihen, että leikkaamalla työttömiltä/köyhiltä  verotulot saattaa hiukan leikkaantua... myös, jos pakko on jotain ostaa uutena - temuttelen! Nytkin tilasin ulkomailta 2x kengät kesäksi. Hinta yht. 8 euroa kaikkinensa kotiovelle saakka! Eihän täältä saa edes postikuluja tuohon hintaan!

Vierailija
359/707 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tarttee murehtia muutaman kymppitonnin (laskennallista) arvonalenemaa niin ei sulla kyllä sitten ole mitään mitä kuluttaa. Eli ei taida kosto osua muuta kuin omaan nilkkaan.

Vierailija
360/707 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästän siihen että voin myös tulevaisuudessa maksaa sähkölaskut xD 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä yksi