Vanhuksen hoitaminen väsyttää, vinkkejä
Onko vinkkejä? Ei kiitos sellaisia että laita se hoitokotiin tai pyydä kunnallista kotihoitoa. Kaikki palvelut ovat tiedossa ja tällä hetkellä sopivat ja saatavilla olevat ovat käytössä. Eniten väsyttää se, ettei saa yölläkään levätä. Olen itse 60 v ja eläkkeellä. Erittäin huonosti liikkuva ja täysin palveltava vanhus herättää aikaisin aamulla että saisi mehua tai jotakin vastaavaa aivan turhaa ja joskus keskellä yötäkin tulee vastaavia herätyksiä. Päivisin olen koko ajan saatavilla (asumme samassa talossa) ja hoidan erilaisia tehtäviä joskus monta kertaa tunnissa, joskus voi olla pari tuntia että ei ole mitään tarpeita, mihinkään ulos ei voi lähteä kuin noin tunniksi. Hoidamme veljeni kanssa tätä vuorotellen, joten saan välillä lepoa mutta nämä hoitoviikot ovat todella raskaita, kun ei saa edes nukkua tarpeeksi.
Tämä tuntuu samalta melkein samalta kun aikoinaan kun oli pieniä lapsia, ja oli krooninen univelka eikä koskaan saanut nukkua tarpeeksi ja aina kesken unia tuli herätys ja päivät menivät sumussa ja koko ajan tiesi että pitää mennä hoitamaan jotain asiaa.
Voiko tätä jotenkin helpottaa? Yritämme puhua hoidettavalle että hän antaisi nukkua edes aamulla, mutta hän ei tajua sitä. Hän ei ole tarkoituksella hankala, mutta hän ei vain tunnu tajuavan asiaa. Miten te ihmiset joilla on vaikea omaishoitotilanne tai muu vastaava saatte virkistyttyä ja levättyä. Tuntuu että aina kun olen hoitamassa, vanhenen 20 vuotta. Toivon myös voimia niille joilla sama tilanne.
Kommentit (258)
Jos vanhuksella on öisiä pelkotiloja, hän kaatuilee tai säännöllisesti karkailee öisin kylille, eikä kotihoidon vaihtoehdot piisaa, hänelle pitää järjestyä hoivapaikka. Pistäkää se nyt vireille, heti. Mun äidille päti juuri tuo viimeinen, eli kun hän yöaikaan lähti asunnosta ja päivystäjät joutuivat lähtemään perään, sen ansiosta hoivapaikka löytyi suht nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Tuo ap: n tapaus vaikuttaa siltä, että hänen hoidettava on varakas , määräilevä , muista piittamaton runsaasti ylipainoinen pyörätuolilla lykättävä tyyppi. ( tämä käy selville on ap:n kertomasta)
Ap, kertoi, että kaikki on tehty , mitä voi.
Vanhus uhkaa sillä ja tällä, ellei häntä passata hänen toiveiden mukaan. ( omaisuus, testamentti jne)
Elikkä ap:lla ei ole mitään tehtävissä, ellei itse heittäydy niin sairaaksi vanhuksen ja muiden läheisten silmissä, ettei voi osallistua hoitoon.Osuinko oikeaan ap?
Mitäs tähän vastaat ap?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kummallisia vinkkejä täällä... jätä vaan se vanhus huomiotta ja nuku! Ette ole koskaan oikein tainneet välittää läheisistänne? Silloin ei suljeta puhelimia tai pistetä ovia kiinni ja jätetä vanhusta yksin.
Läheisistään välittävä ei pidä heitä hereillä 24/7365.
Sano se sitten muistisairaalle vanhukselle, joka ei mm. ymmärrä vuorokaudenaikoja, ei edes vuodenaikoja...
- sivusta
Sanoiko Ap, että vanhus on muistisairas?
On myös sellaisia ihmisiä, jotka ilman m-sairautta kokeilevat toisen rajoja.
Surettaa kun pelkään että välit sisaruksiin menee vanhempien hoidon takia. Minulla on putoamasta niskaan kaksi dementikkoa ja asun sisaruksista "lähimpänä". Taustalla se kun miehellä samantapainen tilanne ja kaikki sisarukset osallistuvat oma-aloitteisesti auttamiseen ja päätöksentekoon. Itsehän kilahdin kun juuri olin seurannut miten miehen sisarukset järjestelevät työvuorojaan että pääsevät porukalla tärkeälle lääkärin vastaanotolle ja itse tuijotan kuinka Whatsappiin laittamani ryhmäviesti muuttuu luetuksi mutta kumpikaan ei vastaa. Kun ovat niin kiireisiä ja stressaantuneita että parin viikon välein heitettyhin viesteihin vastaaminen vaatii voimien keräämistä. En tiedä ollaanko puheväleissä molempien kanssa nyt kun suutahdin ja laitoin palautetta että jos ehtii lukea viestin niin kyllä luulis että ehtisi vastata vaikka palaan tähän tai jotain vastaavaa. Minun sisarukset ei ole aloitteellisia juuri missään. Olen vähitellen tajunnut että joudun hoitamaan kahden dementikon kaikki asiat lähes täysin ilman sisarusten tukea ja siksi on nyt niin herkillä tämmönen sinänsä pikkujuttu. En tiedä mutta epäilen että sisarukset laskee sen niin että kun vaakakupissa on suhde minun kanssa vs. dementia- ja geriatriavapaa elämä, niin meikäläinen on hinta jonka ovat valmiita maksamaan. Ja onhan siinä kieltämättä järkeä, pakko myöntää. Heillä on sitten seuraa toisistaan kun vanhuksista on aika jättänyt ja minä liian katkera pitämään yhteyttä.
Vierailija kirjoitti:
Surettaa kun pelkään että välit sisaruksiin menee vanhempien hoidon takia. Minulla on putoamasta niskaan kaksi dementikkoa ja asun sisaruksista "lähimpänä". Taustalla se kun miehellä samantapainen tilanne ja kaikki sisarukset osallistuvat oma-aloitteisesti auttamiseen ja päätöksentekoon. Itsehän kilahdin kun juuri olin seurannut miten miehen sisarukset järjestelevät työvuorojaan että pääsevät porukalla tärkeälle lääkärin vastaanotolle ja itse tuijotan kuinka Whatsappiin laittamani ryhmäviesti muuttuu luetuksi mutta kumpikaan ei vastaa. Kun ovat niin kiireisiä ja stressaantuneita että parin viikon välein heitettyhin viesteihin vastaaminen vaatii voimien keräämistä. En tiedä ollaanko puheväleissä molempien kanssa nyt kun suutahdin ja laitoin palautetta että jos ehtii lukea viestin niin kyllä luulis että ehtisi vastata vaikka palaan tähän tai jotain vastaavaa. Minun sisarukset ei ole aloitteellisia juuri missään. Olen vähitellen tajunnut
Auts. Mulla on yksi vanhus joka ei ole käynyt lääkärissä 18 vuoteen, tässä odotellaan koska sosiaalipäivystys ratkaisee ongelman korjaamalla hurjannäköisen muorin kadulta. (Ihmisellä on itsemääräämisoikeus olla omituinen ja hankala.) Kun sitten aletaan tutkia, mikä vaivaa, ei kotiin olekaan enää asiaa ja hommat alkavat vihdoin rullata. Tässä vuosien varrella vääntäessä olen joskus kaivannut sisaruksia vertaistueksi, mutta eipä sekään näköjään ole niin sanottua. Jaksamista aivan kaikille vanhustensa kanssa vääntäville. Jotain muutakin voisi harrastaa. Sinulle ja minulle en edes tiedä mitä toivon. Jonkinlaista armahdusta ehkä. Hahaha.
Vierailija kirjoitti:
Surettaa kun pelkään että välit sisaruksiin menee vanhempien hoidon takia. Minulla on putoamasta niskaan kaksi dementikkoa ja asun sisaruksista "lähimpänä". Taustalla se kun miehellä samantapainen tilanne ja kaikki sisarukset osallistuvat oma-aloitteisesti auttamiseen ja päätöksentekoon. Itsehän kilahdin kun juuri olin seurannut miten miehen sisarukset järjestelevät työvuorojaan että pääsevät porukalla tärkeälle lääkärin vastaanotolle ja itse tuijotan kuinka Whatsappiin laittamani ryhmäviesti muuttuu luetuksi mutta kumpikaan ei vastaa. Kun ovat niin kiireisiä ja stressaantuneita että parin viikon välein heitettyhin viesteihin vastaaminen vaatii voimien keräämistä. En tiedä ollaanko puheväleissä molempien kanssa nyt kun suutahdin ja laitoin palautetta että jos ehtii lukea viestin niin kyllä luulis että ehtisi vastata vaikka palaan tähän tai jotain vastaavaa. Minun sisarukset ei ole aloitteellisia juuri missään. Olen vähitellen tajunnut
Miksi hoidat? Eihän se kenenkään velvollisuus ole. Teet huoli-ilmoituksen, ja annat olla. Sanot ettet aio laittaa tikkua ristiin. Ihan turha uhriutua, jos ei ole munaa sanoutua kuitenkaan mistään irti, vaan marttyyrinä syyttää muita.
Miten näitä lainauksia oikein pitäisi tehdä, viesti katosi vaikka en laittanut mitään asiatonta. On niin helppoa sanoa että hylkää omat muistisairaat vanhempasi sosiaalitoimen huoleksi. Ei niin helppoa toteuttaa käytännössä.
"Sinulle ja minulle en edes tiedä mitä toivon. Jonkinlaista armahdusta ehkä. Hahaha."
Joo jotain hahmotonta armahdusta minäkin toivon :D. Haaveet on nykyään sellaisia että toivottavasti sais vielä muutaman terveen vuoden ilman tauotonta päivystämistä.
Vierailija kirjoitti:
Miten näitä lainauksia oikein pitäisi tehdä, viesti katosi vaikka en laittanut mitään asiatonta. On niin helppoa sanoa että hylkää omat muistisairaat vanhempasi sosiaalitoimen huoleksi. Ei niin helppoa toteuttaa käytännössä.
Vaan apua et saa jos et hetkellisesti ainakin noi toimi - et edes kotihoitoa. Usko minua. Sinut kyllä pumpataan ihan loppuun ilman mitään apuja, jos tuolle tielle lähdet. Sen sijaan voit ilmoittaa ettet jaksa enää, kotihoito ottaa ohjia, ja sinä säilytät lapsen aseman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaan apua et saa jos et hetkellisesti ainakin noi toimi - et edes kotihoitoa. Usko minua. Sinut kyllä pumpataan ihan loppuun ilman mitään apuja, jos tuolle tielle lähdet. Sen sijaan voit ilmoittaa ettet jaksa enää, kotihoito ottaa ohjia, ja sinä säilytät lapsen aseman.
Kyllä tässä on jo kotihoito mukana mutta edes keskivaikeasti muistisairaalle ei ole juuri mitään muuta apua tarjolla kuin lääkkeideiden syömisen varmistamiseen etäyhteystabletti. Minulle ei edes ole ongelma se että siivoilen ja käyn kaupassa ja teen metsätalouden veroilmoituksen. Vaan se kun on niin kiven takana se henkien tuki erilaisessa päätöksenteossa. Vaikka olis sekin ihan kiva että joku muu vois sen veroilmoituksen tehdä. Mutta miten sitä kysyy kun Whatsapp-viestiin vastaaminenkin on heille liian kuormittavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tässä on jo kotihoito mukana mutta edes keskivaikeasti muistisairaalle ei ole juuri mitään muuta apua tarjolla kuin lääkkeideiden syömisen varmistamiseen etäyhteystabletti. Minulle ei edes ole ongelma se että siivoilen ja käyn kaupassa ja teen metsätalouden veroilmoituksen. Vaan se kun on niin kiven tak
Mhy tekee korvausta vasten veroilmoituksen. Ongelma on siinä, että johonkin sinua siellä vanhusten luona kovasti tarvitaan kun siellä alvariinsa laukkaat ja stressaat. Laita kaikki välttämätön ylös, etenkin se, mikä on vanhemmilesi elintärkeää, ja vaadi uusi palvelutarpeen arviointi. Kerrot että näissä asioissa he eivät pärjää, ja sinä et näitä enää hoida. Valitettavasti pitää olla tiukka. Sinuna myös ilmoittaisin sisaruksille, että nämä ja nämä asiat kaipaavat päätöstä, ellei sitä tule, niin pätään ihan itse. Samoin kertoisin, että seuraavalla kerralla minä en näitä enää hoida.
Vierailija kirjoitti:
Te olette ihan liian pehmoisia noiden vanhustenne kanssa. Jos herättää turhalla asialla liian aikaisin niin ärähdä asiasta oikein kunnolla. Huudat niin ettei mummeli tule vuoteestaan ennen puoltapäivää. Kysyt häneltä ihan suoraan että onko hänestä niin minkäänlaista hyötyä ja kuinka hän ylipäätään kehtaa. Vetää varmasti hiljaiseksi. En kertakaikkiaan ymmärrä mitä sädekehää tällä haetaan. Ei hyödytä yhtään ketään.
Eikä pikkulasten vanhemmuus ole mitenkään verrannollinen ap:n tilanteeseen. Pienet lapset kehittyvät nopeasti ja heidän kanssaan on ilo olla. Jankkaava ja vaativa vanhus on kauhea. Lisäksi pikkulapsista huolehtija on keskimäärin 23-38-vuotias. Siinä jaksaa yöheräilyt ihan toisella tapaa.
Ei tuo hyödytä vaikka kuinka räjähtäisi ja rähjäisi. Ei siitä saa kuin itselleen pahan mielen vaikka vitunko väliä silläkään on.
En tajua miksi taas viesti katosi bittiavaruuteen. Mutta joo. Minun pitäisi kasvattaa itselleni selkäranka.
Vierailija kirjoitti:
Omainen lyhytaikaishoitojaksolle palvelutaloon. Esim viikoksi kerran /kk.
Arvi-yksiköitä nuo taitaa nykyään olla. Omaishoitajaliitosta saa neuvoja miten apua lähdetään hakemaan. Henkilökohtainen avustajakin voisi olla yksi vaihtoehto
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tässä on jo kotihoito mukana mutta edes keskivaikeasti muistisairaalle ei ole juuri mitään muuta apua tarjolla kuin lääkkeideiden syömisen varmistamiseen etäyhteystabletti. Minulle ei edes ole ongelma se että siivoilen ja käyn kaupassa ja teen metsätalouden veroilmoituksen. Vaan se kun on niin kiven tak
Eihän se etäyhteys oikeasti takaa millään tavalla sitä että muistisairas myös nielee ne lääkkeet vaikka ne näkyvästi suuhunsa laittaakin. Sama lääkeannosautomaattien kanssa, kukaan ei takaa mihin ne lääkkeet todellisuudessa joutuvat sen jälkeen kun ne on laitteesta otettu. Laitteethan tekevät hälytyksen vain tarjolle annetuista ottamatta jääneistä lääkkeistä.
No ap, kerrotko mitä hyviä ja toteuttamiskelpoisia vinkkejä olet ketjusta saanut itsesi virkistäytymiseen?
Jos 3 vrk/kk laitoshoito ei riitä, on pyydettävä hyvinvointialueelta lisää vapaapäiviä, esim 6 vrk/kk. Jos sekään ei riitä, niin pyydä vielä lisää intervallihoitoa. Itsestään kannattaa pitää huolta, muuten on kaksi hoidettavaa. Sen verran saa olla itsekäs.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdotellaan että "laita hoitokotiin". Ettekö lue uutisia ollenkaan? Ei vanhuksia saa "laitettua" mihinkään, jos ei ole aivan kuoleman partaalla. Paitsi yksityisiin laitoksiin, jos on varaa maksaa siitä tuhansia euroja kuussa. Pelkkä soittelu ja palvelun haluaminen ei ole läheskään tarpeeksi vakava syy hakea laitospaikkaa. Niitä ei ole.
Kyllä saa, vaikka jono voikin olla jopa sen maksimin eli 3 kk.
Edes siihen jonoon ei pääse, jos jonon ylläpitäjä on sitä mieltä, että vanhus on liian hyväkuntoinen verrattuna muihin jonottajiin.
Noista unilääkkeistä. Kyllä niitä on määrättävä riittävä annos sille unettomalle "häirikölle", jotta hän rauhoittuu öiksi.
Ei se ole ratkaisu, että unilääkkeitä määrätään hoitajalle, jolla itsellään ei ole siihen primääristä tarvetta.
Jos tuota ongelmaa ei saada ratkaistua, niin siellä on hetken kuluttua yhden sijasta kaksi potilasta.