Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Syyte: Kaksikymmentä lääkäriä urkki potilaana olleen kollegansa tietoja Oulussa

Vierailija
20.02.2026 |

"Syytteen tietosuojarikoksesta sai yhteensä yli 50 terveydenhoidon ammattilaista. Lähes kaikki kiistävät ja vetoavat muun muassa ammatissa kehittymiseen."

https://www.hs.fi/tutkiva/art-2000011828908.html

Kommentit (208)

Vierailija
181/208 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene klikkaamaan yhtä painiketta ja saat kahden vuoden ajalta tiedot että ketkä ovat katsoneet tietojasi. Kyllä urkkivat.

Muista että esim työtön voi myös pyytää tiedot katselijoista. Heidän (te-palvelut) on myös poistettava automaattisesti vanhentuneet tiedot. Eivät ole poistaneet. 

Mitä sanoo TE-palvelut ja tietosuoja toimisto tähän asiaan?

Omakannan tiedot olivat joka lääkärin nähtävillä vielä noin kaksi vuotta sitten kieltopainikkeesta huolimatta kunnes vihjasin asiasta heille.

Te-palvelut pyysivät minun psykologikäyntien kirjauksia. Tuntui pahslta.

Työvoimapalvelut tilasivat minun psykiatrin tekemän lausunnon, jossa oli hyvin intiimejä tietoja. Ra*skattu olo. 

Ei kai tuollaista voi tehdä ilman lupaa? Olitko lupautunut johonkin työkyvyn tarkistukseen?

Vierailija
182/208 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kesätöissä ison sairaalan arkistossa. Ensimmäisenä etsin ja luin kaikkien opettajien ja kavereiden vanhempien potilaskertomukset läpi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/208 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin kesätöissä ison sairaalan arkistossa. Ensimmäisenä etsin ja luin kaikkien opettajien ja kavereiden vanhempien potilaskertomukset läpi.

Arvaa mitä me terveydenhoidon tietojärjestelmien kehittäjät ja ylläpitäjät teemme päivittäin.

Vierailija
184/208 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvaa mitä me terveydenhoidon tietojärjestelmien kehittäjät ja ylläpitäjät teemme päivittäin.

Luette toistenne terveystietoja :D

Vierailija
185/208 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohjelmia suunnittelevilla tai niitä tilaavilla ei ole ollut hetkeäkään mielessä potilas ja tietosuoja asiat. Miten on mahdollista avata henkilön tiedot, jos käynnissä ei ole hoitosuhdetta? 

Mietipä sitä oikein tarkasti. Hoitosuhde ei pääty lääkärien osalta siihen että potilas poistuu paikalta joten tottakai lääkärien täytyy päästä käsiksi potilastietoihin. Osaa tiedoista on rajoitettu ja se aiheuttaa valtavasti ongelmia käytännössä, esim. eri hyvinvointialueiden väliset esteet tiedonkulussa ovat vain ja ainoastaan ongelma nykypäivänä.

Tietosuoja on ongelma vain urkkijoille ja niille tahoille, jotka kauppaavat suomalaisten terveystietoja ulkomaille.

Vierailija
186/208 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myötähäpeä.  Korkeasti koulutetut ja ammattihierarkiassa korkealla olevat henkilöt  tekevät tällaista. ?

Röyhkeys ei tule kyllä yllätyksenä. Valitettavasti. Kaikki ylimilieliset vaihtoon vaan. Mukaviakin vielä onneksi on. 
T. Paljon sairastanut. 

Vierailija
187/208 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
188/208 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
189/208 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloinkahan vastaavaa tutkittaisiin itä-uudellamaalla? Valehteleva poliisi feat. aleksi topinoja ja syyttäjänlaitos feat. tapio mäkinen toimii tiiviissä yhteistyössä muiden valehtelevien yhteiskunnallisten kanssa.

Vierailija
190/208 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopiva rangaistus ois, että jokaisen noitten nimi ja terveystiedot julkistetaan kaikelle kansalle. Jenkeissä joutuisivat miljoonakorvauksiin ja varmaan menettäisivät oikeuden toimia ammatissa. Vois Suomessakin rajata noitten oikeutta niin että saisivat käsitellä potilastietojärjestelmiä vain valvotusti.

Vierailija
191/208 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin vaikeeta tajuta että korkeasti koulutettu lääkäri alentuu moiseen. Uteliaana kyttää toisen terveystietoja,jotain skandaalin omaistako toivoi löytävänsä?

Vierailija
192/208 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin vaikeeta tajuta että korkeasti koulutettu lääkäri alentuu moiseen. Uteliaana kyttää toisen terveystietoja,jotain skandaalin omaistako toivoi löytävänsä?

Jotain juoruttavaa koska ovat kateellisia tuolle kollegalleen

Vierailija
193/208 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos urkkii toisten tietoja on itse pahasti mt-ongelmainen. Eli lääkkeet hakemaan.

Vierailija
194/208 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos urkkii toisten tietoja on itse pahasti mt-ongelmainen. Eli lääkkeet hakemaan.

Ihan tyypillistä oululaista luonteenpiirrettä tuo. Ja tuo aiemmin mainittu, että oikein tullaan nenään eteen leijumaan että "mäpä tiedän sun kaikki yksityisasiat". Myös juorujen keksimisessäkin oululaiset kunnostautuu vahvasti.

Terkuin nähty ja koettu on ja oli pakko päästä pois, kun koko kaupungin katseet tunsi selässään.

Vierailija
195/208 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko kollega joutunut psykiatriselle kun noin on kiinnostanut..

Lääkärithän jättää kaikki vaivat kunnolla tutkimatta, jos löytyy mt-dataa. Että sellainen tabu.  Lääkärit ovat ylimielisiä ja usein melko yksinkertaisia. 

Mites jos löytyy päihde-dataa? (Alkoholi.) 

Vierailija
196/208 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene klikkaamaan yhtä painiketta ja saat kahden vuoden ajalta tiedot että ketkä ovat katsoneet tietojasi. Kyllä urkkivat.

Muista että esim työtön voi myös pyytää tiedot katselijoista. Heidän (te-palvelut) on myös poistettava automaattisesti vanhentuneet tiedot. Eivät ole poistaneet. 

Omakannan tiedot olivat joka lääkärin nähtävillä vielä noin kaksi vuotta sitten kieltopainikkeesta huolimatta kunnes vihjasin asiasta heille.

Työvoimapalvelut tilasivat minun psykiatrin tekemän lausunnon, jossa oli hyvin intiimejä tietoja. Ra*skattu olo. 

Minulle tapahtui sama. Työvoimapalvelut tilasivat ilman minun lupaani hyvin henkilökohtaisia asioita sisältäviä psykologin kirjauksia. Tein tutkintapyynnön poliisille, joka totesi että työvoimaviranomaisella oli laillinen oikeus pyytää tietoja. Törkeää. Tiedot saatiin kyllä tuhottua asian tultua ilmi minun pyynnöstä enkä käy enää kyseisen työvoimavirkailijan luona . Luottamus meni.

Tälläistäkö valtiovalta haluaa?

Vierailija
197/208 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai tuollaista voi tehdä ilman lupaa? Olitko lupautunut johonkin työkyvyn tarkistukseen?

Kyllä voi. Jos olet allekirjoittanut jonkun paperin työvoimaviranomaisen luona, annat sillä luvan työvoimaviranomaiselle urkkia kaikki sinun terveystiedot ym. Tätä eivät kerro asiakkaalle vaan toiminta tapahtuu asiakkaan tietämättä. Toiminta on todella törkeää.  Minulta "varastivat" psykiatrisia tietoja, hyvin arkaluontoisia tietoja. Olo on todella häpäisty. En pysty enää normaalisti asioimaan työvoimavirkailijan luona asian tultua ilmi. 

Vierailija
198/208 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Reseptien uusiminen tuntemattomille potilaille on erittäin vaativa työtehtävä: pyyntöjä voi olla monessa toimintayksikössä kymmeniä päivää kohden. Pelkkä uusiminen vie aikaa, mutta uusimisestaan on toki vastuussa. Jotenkin pitäisi yrittää selvittää potilaan tilanne kuten esimerkiksi, onko asianmukaiset laboratoriokontrollit tehty tai onko jostain muualta määrätty uusia lääkkeitä, joiden kanssa yhteensopivuutta ei uusittavaksi pyydetyllä lääkkeellä enää olekaan. Tätä voi parhaansa mukaan yrittää selvittää viimeaikaisista sairauskertomusmerkinnöistä. Mihinkään "kaiken" lukemiseen ei todellakaan ole mitään kiinnostusta. T. Erikoislääkäri 

On minulta luettua psykan merkinnät ja niihin viitattu tekstissä, kun uusitusta kannasta olivat jostain syystä poistuneet laittamani estot. Ei edes ollut mikään psyykenlääke kyseessä.

Niin, miksi ne psykan merkinnät on niin mielenkiintoisia. Minulta luettiin vaikka olin estot laittanut niihin.

Vierailija
199/208 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskunnan rakenteet mätänee yksi kerrallaan. 

Kiitos vihervassut!

Vierailija
200/208 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä voi. Jos olet allekirjoittanut jonkun paperin työvoimaviranomaisen luona, annat sillä luvan työvoimaviranomaiselle urkkia kaikki sinun terveystiedot ym. Tätä eivät kerro asiakkaalle vaan toiminta tapahtuu asiakkaan tietämättä. Toiminta on todella törkeää.  Minulta "varastivat" psykiatrisia tietoja, hyvin arkaluontoisia tietoja. Olo on todella häpäisty. En pysty enää normaalisti asioimaan työvoimavirkailijan luona asian tultua ilmi. 

Itse laittaisin virkailijoiden nimet keskustelupalstalle.