Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Syyte: Kaksikymmentä lääkäriä urkki potilaana olleen kollegansa tietoja Oulussa

Vierailija
20.02.2026 |

"Syytteen tietosuojarikoksesta sai yhteensä yli 50 terveydenhoidon ammattilaista. Lähes kaikki kiistävät ja vetoavat muun muassa ammatissa kehittymiseen."

https://www.hs.fi/tutkiva/art-2000011828908.html

Kommentit (208)

Vierailija
201/208 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene klikkaamaan yhtä painiketta ja saat kahden vuoden ajalta tiedot että ketkä ovat katsoneet tietojasi. Kyllä urkkivat.

Muista että esim työtön voi myös pyytää tiedot katselijoista. Heidän (te-palvelut) on myös poistettava automaattisesti vanhentuneet tiedot. Eivät ole poistaneet. 

Mitä sanoo TE-palvelut ja tietosuoja toimisto tähän asiaan?

Omakannan tiedot olivat joka lääkärin nähtävillä vielä noin kaksi vuotta sitten kieltopainikkeesta huolimatta kunnes vihjasin asiasta heille.

Te-palvelut pyysivät minun psykologikäyntien kirjauksia. Tuntui pahslta.

Työvoimapalvelut tilasivat minun psykiatrin tekemän lausunnon, jossa oli hyvin intiimejä tietoja. Ra*skattu olo. 

Ei kai tuollaista voi tehdä ilman lupaa? Olitko lupautunut johonkin työkyvyn tarkistukseen?

Kyllä voi. Jos olet allekirjoittanut jonkun paperin työvoimaviranomaisen luona, annat sillä luvan työvoimaviranomaiselle urkkia kaikki sinun terveystiedot ym. Tätä eivät kerro asiakkaalle vaan toiminta tapahtuu asiakkaan tietämättä. Toiminta on todella törkeää.  Minulta "varastivat" psykiatrisia tietoja, hyvin arkaluontoisia tietoja. Olo on todella häpäisty. En pysty enää normaalisti asioimaan työvoimavirkailijan luona asian tultua ilmi. 

Itse laittaisin virkailijoiden nimet keskustelupalstalle.

Niin, voiko joku työvoimaviranomaisissa kertoa miksi toimivat näin törkeästi?  Minusta työvoimaviranomaisen toiminta pitäisi olla asiakkaalle läpinäkyvää. Kerrotaan asiakkaalle mitä tehdään ja miksi tehdään. Nyt se asiakkaan selän takana toimimista. Ei asiakkaalta tarvitse lupia kysellä, tilataampa nyt asiakkaan psykiatrin tai psykologin tiedot. Ei yhtään ymmärretä, miltä tämä asiakkaasta tuntuu. Kaikista henkilökohtaisemmat ja arkaluontoisemmat tiedot levitellään ja häpäistään sillä asiakkaan yksityisyyden- ja intimiteettisuojaa. Niinkuin joku kertoi tällä palstalla että olo on raiskattu ja häpäisty. 

Itse opin että katson tarkkaan mitä asiapapereita allekirjoitan työvoimavirkailijan luona. Tässäkin kohtaa virkailijan pitäisi kertoa että allekirjoittamalla tämän annat heille luvan urkkia kaikki sinun tiedot. Tätä eivät jostain syystä kerro, eikä se lue paperissa. Tämäkin on asiakkaan huijaamista.  En varmasti olisi allekirjoittanut, jos olisin tiennyt että sen jälkeen tilataan minun elämän kaikista arkaluontoisimmat tiedot minun tietämättä.

Työvoimavirkailijoissa on varmasti hyviä ihmisiä, mutta toiminta on asiakkaita kohtaan todella epäkunnioittavaa ja ymmärtämätöntä. 

Vierailija
202/208 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehuvat lehtihaastatteluissa kollegoitaan. Totuus median takana on toinen tässäkin tapauksessa. Hymyillään kameroille mutta niiden ulkopuolella hommaillaan omia juttuja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/208 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ne on nyt sitten rikollisia. Urkkiko poliisit niiden syytteitä?

Vierailija
204/208 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne on nyt sitten rikollisia lääkäreitä. Niillä on merkinnät poliisin rekisterissä.

Vierailija
205/208 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne on nyt sitten rikollisia lääkäreitä. Niillä on merkinnät poliisin rekisterissä.

Saavat muutaman satasen sakot, ja jatkavat samaa toimintaa tulevaisuudessakin

Vierailija
206/208 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saavat muutaman satasen sakot, ja jatkavat samaa toimintaa tulevaisuudessakin

Valtion työpaikoissa tehdään turvallisuusselvitys.

Vierailija
207/208 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovatko nämä urkkimiseen syyllistyneet lääkärikollegat saaneet jonkun tuomion jo?

Vierailija
208/208 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokapäivänarkit toimissaan