Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syyte: Kaksikymmentä lääkäriä urkki potilaana olleen kollegansa tietoja Oulussa

Vierailija
20.02.2026 |

"Syytteen tietosuojarikoksesta sai yhteensä yli 50 terveydenhoidon ammattilaista. Lähes kaikki kiistävät ja vetoavat muun muassa ammatissa kehittymiseen."

https://www.hs.fi/tutkiva/art-2000011828908.html

Kommentit (225)

Vierailija
201/225 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene klikkaamaan yhtä painiketta ja saat kahden vuoden ajalta tiedot että ketkä ovat katsoneet tietojasi. Kyllä urkkivat.

Muista että esim työtön voi myös pyytää tiedot katselijoista. Heidän (te-palvelut) on myös poistettava automaattisesti vanhentuneet tiedot. Eivät ole poistaneet. 

Mitä sanoo TE-palvelut ja tietosuoja toimisto tähän asiaan?

Omakannan tiedot olivat joka lääkärin nähtävillä vielä noin kaksi vuotta sitten kieltopainikkeesta huolimatta kunnes vihjasin asiasta heille.

Te-palvelut pyysivät minun psykologikäyntien kirjauksia. Tuntui pahslta.

Työvoimapalvelut tilasivat minun psykiatrin tekemän lausunnon, jossa oli hyvin intiimejä tietoja. Ra*skattu olo. 

Ei kai tuollaista voi tehdä ilman lupaa? Olitko lupautunut johonkin työkyvyn tarkistukseen?

Kyllä voi. Jos olet allekirjoittanut jonkun paperin työvoimaviranomaisen luona, annat sillä luvan työvoimaviranomaiselle urkkia kaikki sinun terveystiedot ym. Tätä eivät kerro asiakkaalle vaan toiminta tapahtuu asiakkaan tietämättä. Toiminta on todella törkeää.  Minulta "varastivat" psykiatrisia tietoja, hyvin arkaluontoisia tietoja. Olo on todella häpäisty. En pysty enää normaalisti asioimaan työvoimavirkailijan luona asian tultua ilmi. 

Itse laittaisin virkailijoiden nimet keskustelupalstalle.

Niin, voiko joku työvoimaviranomaisissa kertoa miksi toimivat näin törkeästi?  Minusta työvoimaviranomaisen toiminta pitäisi olla asiakkaalle läpinäkyvää. Kerrotaan asiakkaalle mitä tehdään ja miksi tehdään. Nyt se asiakkaan selän takana toimimista. Ei asiakkaalta tarvitse lupia kysellä, tilataampa nyt asiakkaan psykiatrin tai psykologin tiedot. Ei yhtään ymmärretä, miltä tämä asiakkaasta tuntuu. Kaikista henkilökohtaisemmat ja arkaluontoisemmat tiedot levitellään ja häpäistään sillä asiakkaan yksityisyyden- ja intimiteettisuojaa. Niinkuin joku kertoi tällä palstalla että olo on raiskattu ja häpäisty. 

Itse opin että katson tarkkaan mitä asiapapereita allekirjoitan työvoimavirkailijan luona. Tässäkin kohtaa virkailijan pitäisi kertoa että allekirjoittamalla tämän annat heille luvan urkkia kaikki sinun tiedot. Tätä eivät jostain syystä kerro, eikä se lue paperissa. Tämäkin on asiakkaan huijaamista.  En varmasti olisi allekirjoittanut, jos olisin tiennyt että sen jälkeen tilataan minun elämän kaikista arkaluontoisimmat tiedot minun tietämättä.

Työvoimavirkailijoissa on varmasti hyviä ihmisiä, mutta toiminta on asiakkaita kohtaan todella epäkunnioittavaa ja ymmärtämätöntä. 

Vierailija
202/225 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehuvat lehtihaastatteluissa kollegoitaan. Totuus median takana on toinen tässäkin tapauksessa. Hymyillään kameroille mutta niiden ulkopuolella hommaillaan omia juttuja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/225 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ne on nyt sitten rikollisia. Urkkiko poliisit niiden syytteitä?

Vierailija
204/225 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne on nyt sitten rikollisia lääkäreitä. Niillä on merkinnät poliisin rekisterissä.

Vierailija
205/225 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne on nyt sitten rikollisia lääkäreitä. Niillä on merkinnät poliisin rekisterissä.

Saavat muutaman satasen sakot, ja jatkavat samaa toimintaa tulevaisuudessakin

Vierailija
206/225 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saavat muutaman satasen sakot, ja jatkavat samaa toimintaa tulevaisuudessakin

Valtion työpaikoissa tehdään turvallisuusselvitys.

Vierailija
207/225 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovatko nämä urkkimiseen syyllistyneet lääkärikollegat saaneet jonkun tuomion jo?

Vierailija
208/225 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokapäivänarkit toimissaan

Vierailija
209/225 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomenna on oikeudenkäynti tästä asiasta Oulun käräjäoikeudessa.  Syytettynä 51  henkilöä. Joukossa erikoislääkäreitä, sairaanhoitajia ja lähihoitajia.

Syyttäjä vaatii heille rangaistusta tietosuojarikoksesta.

Vierailija
210/225 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin silloisessa OYKS:ssa töissä 70-80-luvun taitteessa, sitä sanottiin ainakin oman työporukkani kesken OTT:ksi eli Oulun tietotoimistoksi. Vaitiolovelvollisuutta ei monet jaksaneet noudattaa ja kaikki talossa tuntuivat tietävän koko kaupungin ja ympäryskuntien ihmisten asiat. Oulu oli tuohon aikaan vielä pikkukaupunki ja monet ilakoivat päättäjien ym. paremman väen kuppa- ja peräpukama-asioilla. Myös minulle tultiin vihjailemaan, että monet talossa tietävät lääkitykseni.

Pikkukaupungin mentaliteetti ei ole hävinnyt näköjään minnekään, vaikka väkiluku on yli puolet siitä mitä se oli tuolloin n. 50 v sitte.

Vierailija
211/225 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku esitti hyvän idean: Joka kerta kun sote-alan ammattilainen tsekkaa sun tietoja, siitä kilahtaisi tekstarilla ilmoitus sun kännykkään. Siis aivan briljantti idea!

Paitsi ettei kilahda jos urkkija ottaa numeron pois tiedoistasi.

Vierailija
212/225 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se johda mihinkään.

Lääkärit, juristit, kauppatieteen maisterit pitävät keskenään hyvävelikerhoja.

Palvelus palveluksesta. Sormien välistä voi katsoa ja olla näkemättä, olla kuulematta korvillaan. Raha vaihtaa omistajaa. Tehdään kauppoja. Kaikki jatkuu ennallaan.

Vierailija
213/225 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oululainen toimintakulttuuri alkaa valjeta koko kansalle, tätä on odotettu :D. 

Vierailija
214/225 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten on mahdollista että 50(!!) terveydenhuollon ammattilaista on niin yksinkertaisia, että menevät katsomaan kollegan tietoja? Ihan selvä juttu, että tuollainen paljastuu.

Kun on Oulun seudusta kyse, niin tuli mieleen, että liittyyköhän tämä asia jotenkin lestojen lahkotouhuun. Ollaan kuin yhtä perhettä ja kaikkien asiat on kaikkien yhteistä tietoa?

Vierailija
215/225 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Persut ja kokoomus ajaa poliiseille lisää oikeuksia. Moni ei tunnu ymmärtävän mihin kaikkeen se sattaa johtaa. Vänkäävät vaan, että ei mulla ole mitään salattavaa.  Tämä on todella huolestuttavaa! 

Eikö ihmisiä oikeasti haittaa, jos tehdään kotietsintä ilman rikosepäilyä tai kotiin asennetaan salaa kamerat?

Ihmiset on niin pirun tyhmiä keskimäärin. "Mulla ei ole mitään salattavaa, minä olen kunnon kansalainen enkä tee rikoksia!!!" Hohhoh. Kun ne lait muuttuu. Ja rikosepäilyn kynnys on todella matala. Naapurin Pirkko jättää jonkun haistap-nettivinkin ja siinä on syy sitten myllätä kämppä ja viedä putkaan kolmeksi päiväksi jo nykyiselläänkin. Tai nähtiinhän jo nämä poliisin omat tarinat elokapinastakin, täyttä parturia käräjäoikeudelle että saadaan

Juuri näin. Nykyisen sisäministerin alaisuudessa on poliisin toiminta muuttunut radikaalisti. Lupa teleseurantaan irtoaa todella alhaisella kynnyksellä, huolestuttavaa. Tämän kaltaiset toimet eivät korvaa leikattuja resursseja. 

Mari Rantanen on paras sisäministeri vuosikausiin. Aivan huippu!

Vierailija
216/225 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohjelmia suunnittelevilla tai niitä tilaavilla ei ole ollut hetkeäkään mielessä potilas ja tietosuoja asiat. Miten on mahdollista avata henkilön tiedot, jos käynnissä ei ole hoitosuhdetta? 

Mietipä sitä oikein tarkasti. Hoitosuhde ei pääty lääkärien osalta siihen että potilas poistuu paikalta joten tottakai lääkärien täytyy päästä käsiksi potilastietoihin. Osaa tiedoista on rajoitettu ja se aiheuttaa valtavasti ongelmia käytännössä, esim. eri hyvinvointialueiden väliset esteet tiedonkulussa ovat vain ja ainoastaan ongelma nykypäivänä.

Jos lääkäri lähettää potilaan eteenpäin esim. erikoissairaanhoitoon niin hoitosuhde loppuu, lääkärillä ei ole mitään oikeutta katsoia tämän lääkärin tekemää diagnoosia esim. Voi väitellä onko tämä hyvä tai huono asia, mutta lain mukaan lääkäri ei näitä tietoja saa katsoa. Ja jos tietoturva olisi hyvää ja luottaisimme siihen ehkä olisi tarve vähemmän rajoittaa tietoja, nyt terveydenhuollon henkilökuntaan ei voi luottaa tässä asiassa.

Aiemmin hammaspuolella oli erikoissairaanhoidon lähetettä tehdessä täppä: lähettävälle lääkärille epikriisi, joskus anestesiapotilaasta sellainen loppulausunto lähetettiin ja se oli todella hyvä asia. Sai edes tietää, onko asia hoidettu. Nykyään loppulausuntoja ei tule, joten ei mitään hajua siitä, miten potilaan kävi. 
Ei tulisi muuten itsellä mieleenkään availla kenenkään erikoissuojattuja tekstejä, urkkimisesta kyllä puhuttiin paljon lääkiksessä. Ihme porukkaa, jotka ovat urkkineet. Kyseisessä keisissä on jotain todella outoa..joko vaiva on ollut jotain todella ns noloa tai sitten jotain mielenterveys puolen juttua..

Vierailija
217/225 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun olin silloisessa OYKS:ssa töissä 70-80-luvun taitteessa, sitä sanottiin ainakin oman työporukkani kesken OTT:ksi eli Oulun tietotoimistoksi. Vaitiolovelvollisuutta ei monet jaksaneet noudattaa ja kaikki talossa tuntuivat tietävän koko kaupungin ja ympäryskuntien ihmisten asiat. Oulu oli tuohon aikaan vielä pikkukaupunki ja monet ilakoivat päättäjien ym. paremman väen kuppa- ja peräpukama-asioilla. Myös minulle tultiin vihjailemaan, että monet talossa tietävät lääkitykseni.

Pikkukaupungin mentaliteetti ei ole hävinnyt näköjään minnekään, vaikka väkiluku on yli puolet siitä mitä se oli tuolloin n. 50 v sitte.

Et ole ainoa ketä Oululaiset ns. terveydenhoitolan "ammattilaiset" ovat kiusanneet noin. Tiedän sellaisenkin tapauksen, jossa neuvolassa työskennellyt exä sanoi raskaana olevalle äidille, että hänpä tietää, että teille tulee vauva kun oli varmaan heti kuullut siellä tai katsonut tietoja. Samoin kävi mulle Oulussa kun siellä sh opiskelija ex ilmoitti tietävänsä mun asiat ammattinsa puolesta emmekä olleet koskaan tavanneet. Yritti kiusata sillä, että olin käynyt masennuksen vuoksi mt palveluissa vaikka hänellä itselläänkin oli jokin lääkitys johonkin mt juttuun. Tuonne terveydenhoitoalalle jostain syystä menee aivan järkyttävän ilkeitä ihmisiä töihin muutenkin, ilmapiiri järkyttävä ja kiusaamista paljon. En sitten teidä muualla Suomessa miten on, mutta Oulusta todella huonot kokemukset. 

Vierailija
218/225 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin kesätöissä ison sairaalan arkistossa. Ensimmäisenä etsin ja luin kaikkien opettajien ja kavereiden vanhempien potilaskertomukset läpi.

Tämä on muuten totta, muistan kun aikojen alussa vahtimestarit halivat jostain kellarista potilaskansioita ja viihdyttivät itseään niitä lukemalla.

Tänä päivänä sentään urkkimisesta jää kiinni.

Vierailija
219/225 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sairauksista nyt ei voi muuten opiskella kuin jonkun kollegan diagnoosi

Vierailija
220/225 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseiset lääkärit ovat ulkomaataustaisia. Ei haittaa vaikka ne joutu pihalle.