Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sektiosynnyttäjänä Kätilö ;)

Vierailija
01.05.2007 |

Hei,?

Haluaisin kuulla,että onko teissä kätilöissä niitä, jotka ovat vain ja ainoastaan sektiolla synnyttäneet ja onko tämä koskaan vaikuttanut työhösi?Jos, niin miten?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
01.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yksi sektiolla synnyttänyt kätilö, lapsi perätilassa enkä meidän sairaalassa alkanut sitä alateitse pukkaamaan :)

Vierailija
2/17 |
01.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni takana kaksi sektiosynnytystä. Kätilön ammatista haaveilen, mietin joskus, että vaikuttaakohan kun en ole itse sitä alatiesynnytystä kokenut..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
01.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelliselle kirjoittajalle: Juuri näin olen itsekin miettinyt, mutta ajattelin kysyä mielipiteitä kuitenkin ;)

Vierailija
4/17 |
01.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

näkisi sitä kauhua työkseen :-=0

Vierailija
5/17 |
01.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

toki ole onnistunut alatiesynnytys ;)

Vierailija
6/17 |
01.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan kätilöissä paljon lapsettomiakin. Ei alatiesynnytys ole mikään kätilön edellytys.

Vierailija
7/17 |
01.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytys on niin raju tapahtuma, ja kivulias. Toki moni sairauskin on, mutta uskon että olis aika tärkeää että kätilö on synnyttänyt itsekin. Osais varmasti paremmin neuvoakin, miten toimia. Eihän yleensä joku korvatulehduspotilas tai tiesmikä voi tehdä sille tilanteelleen juuri mitään muuta kuin koettaa kestää. Synnytyksessä on ponnistamiset sun muut.

Vierailija
8/17 |
01.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyl ne varmasti toimii, jos on hyvät ohjeet. Mutta puuttuuhan siitä tietty kaikupohja. Uskon kyllä, että voi olla hyvä kätilö myös synnyttämättä, mutta synnyttämällä olis vielä parempi. Ehkä olen väärässä, koska en itse ole kätilö =).

Vierailija
9/17 |
01.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

pä, jne.

Vierailija
10/17 |
01.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. riippuvuuksien hoidossa entiset riippuvaiset, tarkkailuluokkien opettajina entiset tarkkislaiset. Just näissä kahdessa ammatissa olen huomannut, että lehtijutuissa on usein esimerkkeinä näitä entisiä nistejä tai tarkkislaisia. Tänään luin viimeksi yhdestä nuorten kanssa työtä tekevästä entisestä häiriköstä.

Vierailija
11/17 |
01.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytyksetkin ovat niin erilaisia, että ei siitä yhdestä tai kahdesta omasta pahemmin voi ammentaa. Jos ammentaisin, väittäisin, että ei se synnytys nyt satu, turhaan siinä vaikerrat seuraavalle synnyttäjälle. En kuitenkaan taida ;)

T: Yksi kahdesti synnyttänyt kätilö

Vierailija:

Kyl ne varmasti toimii, jos on hyvät ohjeet. Mutta puuttuuhan siitä tietty kaikupohja. Uskon kyllä, että voi olla hyvä kätilö myös synnyttämättä, mutta synnyttämällä olis vielä parempi. Ehkä olen väärässä, koska en itse ole kätilö =).

Vierailija
12/17 |
01.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuopuksen synnytyksessä oli kätilönä mies ja oli todella rohkaiseva ja taitava työssään. Eikä takuulla ole itse synnyttänyt ;)

Ohitti ne muutamat naiskätilöt, jotka ovat synnytyksissäni olleet sekä taito- että ymmärryspuolella .

Vierailija
13/17 |
01.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse voisin taas kieltää kipulääkkeet, koska kaksi lasta olen ilman puudutteita jne synnyttänyt. " Luottakaa vaan ilokaasun voimaan, niin tein minäkin!"

No, en ole kätilö mutta hoitoalalla enkä tosiaan ala omia kokemuksiani totena toitottamaan. Enemmän " kokemusta" asiana on saannut kouluutksen, työn ja useiden eri potilaiden kautta...

Vierailija:

Synnytyksetkin ovat niin erilaisia, että ei siitä yhdestä tai kahdesta omasta pahemmin voi ammentaa. Jos ammentaisin, väittäisin, että ei se synnytys nyt satu, turhaan siinä vaikerrat seuraavalle synnyttäjälle. En kuitenkaan taida ;)

T: Yksi kahdesti synnyttänyt kätilö

Vierailija:

Vierailija
14/17 |
01.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka on saanut koulutuksen hommiinsa.

vertaistuki on sitten ihan jotain muuta.

enkä mä tunne ketään äitiä, jolla olis ollut ihan samanlainen synnytys kun mulla oli, joten aika tuuri pitäis olla, että sattus kohdalle just sellainen kätilö, jolla olis samat kokemukset kun mulla synnyttämisestä..

eli kuulopuheiden ja ammattitaitonsa perusteella pitäs sen kätilön hoitaa mua silti, oli itse synnyttänyt tai ei.

Vierailija
15/17 |
01.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun toinen synnytys oli sektio, ja en edes kysynyt leikkaavalta lääkäriltä, että onko hänelle tehty sektio!

eihän hän voi osata hoitaa mua täyspainoisesti, jos ei ole?? vai miten se menikään? samoin leikkurin muu henkilökunta..

ja päiväkodissa ja opettajina työskentelee lapsettomia ihmisiä.. lasten kanssa?

Vierailija
16/17 |
01.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseasiassa näistä tehdään juttuja siksi, koska se on niin harvinaista.

Vierailija
17/17 |
02.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulut eivät kuitenkaan mielellään tällaisia ota oppilaikseen ainakaan kovin pikaisesti omien kokemusten jälkeen. Ilmeisesti siitä ei siis ole hyviä kokemuksia. Ja ihan ymmärrettävää, ammattilainen tarvitsee aina sen tietyn etäisyyden. Pätee muuten kätilöihinkin. Olisi kätilöltä erittäin epäammattimaista kovin paljon tukeutua omiin synnytyskokemuksiinsa, kun tarkoitus on tukeutua koulutukseen ja työkokemukseen. Ja tosiaan niitä synnytyksiä on niin erilaisia, että ei muutamasta synnytyksestä vielä kovin laajaksi kokemukseksi erilaisten synnytysten alalla ole.