Totuus bypias-kaupasta?
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011825183.html
Itse en kyllä koskisi kepilläkään. Enkä usko, että ihan keksittyjä juttujakaan nämä on.
Kommentit (4189)
Vierailija kirjoitti:
Jos yritys on kirjoittanut sivuillaan, että käyttää SMETA-auditointia, tästä pitää olla yrityksellä todisteet.
Ei voi kirjoittaa verkkosivuille pelkkää kaunista sanahelinää.
Niin kyllähän tähänkin jokin lakipykälä varmaan on jos kirjoittelee mitä sattuu oman yrityksen toiminnasta ja varsinkin tälläiseen tuotantoon liittyvään auditointiin joka melko big deal jos lähtee tälläistä väittämään ja ei pidäkään paikkansa? Olisi kiva tietää onko tätä auditointia ollutkaan kun nyt se tainnut poistua tuolta sivulta. Luulisi että jos on ollut niin se pidettäisiin tekstissä edelleen..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos yritys on kirjoittanut sivuillaan, että käyttää SMETA-auditointia, tästä pitää olla yrityksellä todisteet.
Niin kyllähän tähänkin jokin lakipykälä varmaan on jos kirjoittelee mitä sattuu oman yrityksen toiminnasta ja varsinkin tälläiseen tuotantoon liittyvään auditointiin joka melko big deal jos lähtee tälläistä väittämään ja ei pidäkään paikkansa? Olisi kiva tietää onko tätä auditointia ollutkaan kun nyt se tainnut poistua tuolta sivulta. Luulisi että jos on ollut niin se pidettäisiin tekstissä edelleen..
Se katosi sieltä sattumoisin sen jälkeen kun joku AV:lla pilkkoi koko auditoinnin palasiksi ja juurtajaksaen selitti mikä siinä on pielessä, miten niitä vastuullisuuskriteereitä kierretään helposti ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua kiinnostaa kovasti kuinka paljon yleensäkin asiakkaat tutkii valmistuspaikat, tehtaat yms ennenkuin tekevät ostopäätöksen shoppaillessaan. Tarkoitan kaikkea mitä ostetaan, itse asiakkaana käyn useammassa eri merkkien myymälöissä, sovittelen vaatteita ja ostan mieluiset. En lähde kaivamaan tietoa sen kummemmin tieoja. Vastuutuonta kuluttamista vai ihan normaalia. Itse ostin Stockalta suomalaisen vaatebrändin paidan joka tuntui silkiltä, maksoi 169€. Oli 100% polyesteria. Ihana paita silti, käytän sitä mutta siinä koin pettymyksen, kun materiaali oli muuta kuin olikin muuta kuin olisin toivonut
Tämä on sinun mielipiteesi. Minä, kuten moni muukin haluaa tietää vaatteen alkuperän, mistä materiaalit tulevat sekä tehtaiden eettisyyden.
Eli väität tarkistavasi jokaisen ostamasi tuotteen alkuperän, mistä materiaalit tulevat ja tehtaiden eettisyyden? Uskallan epäillä.
Kun ostaa harvoin laadukasta ja mielellään Suomessa tehtyä, on hyvinkin mahdollista tarkistaa tuotteen alkuperä. Varsinkin kun ostaa suomalaiselta yrittäjältä, joka itse suunnittelee ja tuotanto on Suomessa, voi selvittää helpostikin, mistä kankaat on tilattu. Suomessahan ei tehdä esimerkiksi pellavaa, mikä sopii vaatteisiin, mutta Euroopassa on monia vastuullisia pellavakankaan valmistajia.
Kerrotko mistä voi ostaa Suomessa valmistetun laadukkaan pellavapaitapuseron jonka kaikki raaka-aineet ovat vastuullisesti Euroopassa tuotettuja, siis myös ompelu langat ja napit.
Lapuan Kankureilta esim. MERIHAKA-pellavapaita. Meinasin itse tilata. Hintakaan ei kovin paha, samalla rahalla Pia myy niitä hikipajarutkuja ja muovineuleita.
Katsoin tuon "Merihaka paidan", ei ole minun makuuni. Haluan siistin,yksivärisen, edestä napitettavan ,väljästi mitoitetun paitapuseron. Sellaista, Suomessa valmistettua ei ole tullut vastaani.
Teetä ompelimossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se katosi sieltä sattumoisin sen jälkeen kun joku AV:lla pilkkoi koko auditoinnin palasiksi ja juurtajaksaen selitti mikä siinä on pielessä, miten niitä vastuullisuuskriteereitä kierretään helposti ym.
Oli tästä auditoinnista KKV:lle tainnut kuvakaappauksiakin lähteä harhaanjohtamisesta ja asiakkaiden sumuttamisesta eli toivottavasti tämä firma on suurennuslasin alla!
Tokmannilla myydään pellava paitapuseroa ja housuja. Molempien hinta on alle 30€. Ei ole mitään läpinäkyvää harsoa vaan yllättävän laadukasta pellavaa.
Toki en tiedä mitään tuotteen eettisyydestä, mutta ainakaan eivät ole väittäneet tuotteita kotimaisiksi eikä kankaasta näy läpi. Että rehellisesti epäeettisiä ? toisin kun nämä ketjussa keskustellut
Wayback machinella löytyy ennen näitä kohuja olevat alkuperäiset tekstit sivuilta. Aikamoista settiä on kirjoitettu vastuullisuus-sivulle kotimaisesta valmistuksesta aina auditointiin saakka, kenenhän idea ollut että näin kannattaa kirjoitella. Tämä on helmikuulta, jossa on alkuperäiset tekstit https://web.archive.org/web/20260217132753/https://www.bypias.com/pages…
Täällä palstalla selkeästi jäänyt levy pyörimään, aikamoista jauhantaa samojen asioiden ympärillä. Saako jengi jotain kiksejä tästä jauhamisesta?
Vierailija kirjoitti:
Täällä palstalla selkeästi jäänyt levy pyörimään, aikamoista jauhantaa samojen asioiden ympärillä. Saako jengi jotain kiksejä tästä jauhamisesta?
Mä itse tulin lukemaan vasta eilen kommentteja tuon muuttomyynnin takia, kyllä tänne varmaan uusiakin lukijoita tulee mut kuinka moni lukee kaikki kommentit niin ei varmaan kovin moni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä itse tulin lukemaan vasta eilen kommentteja tuon muuttomyynnin takia, kyllä tänne varmaan uusiakin lukijoita tulee mut kuinka moni lukee kaikki kommentit niin ei varmaan kovin moni.
Kävin lukemassa reilu kuukausi sitten ja nyt, aiheet ihan samat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän huivista ollut vielä uutistakaan vielä kuukausi sitten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän huivista ollut vielä uutistakaan vielä kuukausi sitten?
Kuka puhui huivista?
On sen verran monisyinen asia, että keskustelua riittää. Ja tulee myös uutta ilmi.
Vierailija kirjoitti:
Miksi luet tätä keskustelua, jos on mielestäsi samojen asioiden jauhantaa?
Vierailija kirjoitti:
On sen verran monisyinen asia, että keskustelua riittää. Ja tulee myös uutta ilmi.
Mitä uutta?
Hangossa tehdään kaikki mitä voidaan jotta ihmiset unohtaa mitä tarkoittaa ”kotimaa”
Mahtaa olla rankkaa yrittää hallita ihmisten keskusteluja, niin rantaraitilla kuin keskustelupalstoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä uutta?
Kiinnostaa kun en itse ole mitään uutta täällä nähnyt samaa juttua päivästä toiseen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä uutta?
Kiinnostaa kun en itse ole mitään uutta täällä nähnyt samaa juttua päivästä toiseen
Jodelissa riittää uutta jos kiinnostaa lukea
Pitääkö olla kirjautunut että pääsee lukemaan?
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö olla kirjautunut että pääsee lukemaan?
Säästän vaivan, ei ollut mitään uutta. Yrittävät saada ihmiset sekoileen sinnekin
Ei vissiin lue enää. Kyseessä ei ole mikään luotettava kolmannen osapuolen sertifikaatti vaan hyvinkin puutteellinen auditointisysteemi jota käytetään yleisesti vastuullisuuspesuun. Tehtaan olot voi olla mitä vaan, tarkastajalle maksetaan sovittu summa jotta tämä kirjaa dokumenttiin että tehdas läpäisi kriteerit. Tehtaan omistaja saa rahakkaan sopimuksen, tarkastaja saa lahjarahan, tuotteita tilaava yritys saa hikipajahintaisia rättejä joita voi mainostaa eettisinä ja kääriä sen antaman lisäarvon varjolla valtavaa voittoa. Kaikki voittaa paitsi hikipajan orjat, ja myös vastuullisia vaatteita haluavat asiakkaat laitetaan haukkaamaan paskaa.