IL Poika ei päässyt äidin kanssa suihkuun - Uimahallista tuli tiukka linjaus
Vantaalainen äiti kertoo, että hänen 7-vuotias ADHD-lapsensa ei saa enää mennä hänen kanssaan naisten suihkutiloihin. Uimahallin sääntö vaatii kouluikäisiä käyttämään oman sukupuolensa tiloja. Äidin mukaan poika ei osaa uida, ei tunne kelloa ja tarvitsee jatkuvaa ohjausta, joten yksin miesten puolelle lähettäminen olisi riski. Halli vetoaa yhteisiin sääntöihin, mutta tarjoaa joissain tapauksissa erillistiloja.
Onko järkevää, että yhden syntymäpäivän jälkeen erityislapsi pitäisi sysätä yksin tilaan, jossa hän ei pärjää? Tässä taas nähdään, miten paperisääntö menee lapsen turvallisuuden edelle. Kauniisti puhutaan tasa-arvosta, mutta käytännössä perhe jää yksin järjestämään "sopivan" saattajan, vaikka kaikilla ei sellaista ole.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/fa767cec-4715-4fff-bec8-ceed8d01702b
Kommentit (364)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenkäs koululaispoikien vahtiminen ja jeesaaminen miesten pukuhuoneessa ja sauna- pesutiloissa on järjestetty jos koululuokka menee uimahalliin ja opettajat sekä kouluavustajat ovat naispuolisia?
Tässä korostuu tuon ikärajan typeryys. Kaikki tietää että 7-9-vuotiaat eivät edes porukassa ilman aikuista pärjää pukkarissa, suihkussa ja saunassa. Kouluilla on varatut ajat ja valvojiksi on varattava molempia sukupuolia, joko koululta tai uimahallilta.
7-9v ei pärjää ilman aikuista pukkarissa ja suihkussa? Käytkö sä sun lapsen kanssa kotonakin suihkussa vai onnistuuko hän ihan itsenäisesti tässä?
Teillä varmaan kotonakin täytyy laittaa lukolliseen kaappiin vaatteet, kulkea kaapistojen sokkeloissa suihkulle, sieltä suunnistaa ulos ja palatessa sama toisinpäin, mutta eipä se kovin yleistä ole.
Uimahallien pukkarit on pikkasen eri asia kuin oma kylppäri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenkäs koululaispoikien vahtiminen ja jeesaaminen miesten pukuhuoneessa ja sauna- pesutiloissa on järjestetty jos koululuokka menee uimahalliin ja opettajat sekä kouluavustajat ovat naispuolisia?
Tässä korostuu tuon ikärajan typeryys. Kaikki tietää että 7-9-vuotiaat eivät edes porukassa ilman aikuista pärjää pukkarissa, suihkussa ja saunassa. Kouluilla on varatut ajat ja valvojiksi on varattava molempia sukupuolia, joko koululta tai uimahallilta.
7-9v ei pärjää ilman aikuista pukkarissa ja suihkussa? Käytkö sä sun lapsen kanssa kotonakin suihkussa vai onnistuuko hän ihan itsenäisesti tässä?
Teillä varmaan kotonakin täytyy laittaa lukolliseen kaappiin vaatteet, kulkea kaapistojen sokkeloissa suihkulle, sieltä suunn
Täällä on suurin osa pikkupaikkakunnalta, jossa uimahallissa on pukkarissa kuusi kaappia ja yksi ovi.
Vieläkin tätä jauhetaan, vaikka asiaan on jo ratkaisu. Äiti menee poikansa kanssa miesten puolelle. Se ei häiritse ketään ja kaikki ovat tyytyväisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harvase päivä aikuisetkin sekoilee pukkarissa, eivät saa kaappia lukkoon tai auki, unohtavat kaappinsa numeron tai sijainnin, kulkevat väärään suuntaan käytävällä, unohtavat uikkarin päälle saunaan mennessä jne. 7-9-vuotias lapsi saattaa hätääntyä noissa tilanteissa eivätkä uskalla pyytää vieraalta apua. Kyse ei ole siitä etteikö he osaisi jorakin tehdä vaan siitä, että nuo eivät ole tilanteita, joissa pärjääminen on vain teknistä suorittamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harvase päivä aikuisetkin sekoilee pukkarissa, eivät saa kaappia lukkoon tai auki, unohtavat kaappinsa numeron tai sijainnin,
Puhumattakaan siitä miten aikuiset tylyttävät lasta, joka tekee virheen tai on epävarma.
Itse olen myös sitä mieltä, että 7-vuotias on aika pieni toimimaan yksin uimahallissa. Osaa varmasti jo peseytyä jne. itse, mutta isossa uimahallin pesutilassa ja pukuhuonessa lapsi voi ihan hyvin vaikka eksyä tai ei löydä kaappia tmv. ja varmasti hätääntyy. Itse ainakin olin lapsena tosi ujo ja arka, joten avun pyytäminen ihan vieraalta aikuselta olisi ollut vaikeaa.
Yksi vaihtoehto on löytää joku miespuolinen tuttu lapsen kanssa uimaan tai sitten mennä sellaiseen halliin jossa on perhepukkari, niitä on tuossa lähistöllä useampiakin.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen myös sitä mieltä, että 7-vuotias on aika pieni toimimaan yksin uimahallissa. Osaa varmasti jo peseytyä jne. itse, mutta isossa uimahallin pesutilassa ja pukuhuonessa lapsi voi ihan hyvin vaikka eksyä tai ei löydä kaappia tmv. ja varmasti hätääntyy. Itse ainakin olin lapsena tosi ujo ja arka, joten avun pyytäminen ihan vieraalta aikuselta olisi ollut vaikeaa.
Ei meidän uimahallissa ainakaan ole kuin 5 suihkua, yhdet portaat ylös pukkareille ja yksi ovi hallin puolelle. Hyvin haastavaa eksyä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei meidän uimahallissa ainakaan ole kuin 5 suihkua, yhdet portaat ylös pukkareille ja yksi ovi hallin puolelle. Hyvin haastavaa eksyä
Siksipä ei kannattaisi puhua mitään koko asiasta. Jos kokemus on tuota tasoa, onhan se varmasti vaikea tajuta että kaikki uimahallit eivät ole samanlaisia. Hakunilan uimahallissa on 120 neliöinen pukkari.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksipä ei kannattaisi puhua mitään koko asiasta. Jos kokemus on tuota tasoa, onhan se varmasti vaikea tajuta että kaikki uimahallit eivät ole samanlaisia. Hakunilan uimahallissa on 120 neliöinen pukkari.
Ei kukaan eksy 120 neliössä. Siinä saa jo olla päästään vajaa.
Tämäkin ongelma johtuu suihkutilojen järjettömästä sukupuolisegregaatiosta.
Ole sinä mieluummin puhumatta, kun tuskin keskiverto uimahallit on noin isoja.
Meni moderointiin, jos yritti vastata ylemmälle...
Pitääpä mennä joskus tsekkaamaan Hakunilan tarjonta jos siellä on noin hyvä halli. Olen käynyt yleensä Tikkurilassa, mutta siellä eivät toki fasiliteetit ole ihan parhaat - itse allas toki on luksusta kun on niin pitkä ja hyppijöitä on kiva katsella.
Vierailija kirjoitti:
Ole sinä mieluummin puhumatta, kun tuskin keskiverto uimahallit on noin isoja.
Meni moderointiin, jos yritti vastata ylemmälle...
Vantaasta ja Hakunilasta puhutaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksipä ei kannattaisi puhua mitään koko asiasta. Jos kokemus on tuota tasoa, onhan se varmasti vaikea tajuta että kaikki uimahallit eivät ole samanlaisia. Hakunilan uimahallissa on 120 neliöinen pukkari.Ei kukaan
Tai lapsi. Tuo on tuplasti isompi tila kuin sun kämppä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harvase päivä aikuisetkin sekoilee pukkarissa, eivät saa kaappia lukkoon tai auki, unohtavat kaappinsa numeron tai sijainnin,
Esimerkiksi Lohjalla suunnitellaan unisex-uimahallia, jossa on erilliset lokerot ulkovaatteille ja päällysvaatteille. Lisäksi on pukukoppia ja suihkukoppia. Mitenhän siellä sitten pärjätään uikkaireiden muistamisen ja lapsikatraan kanssa!
Äidin olisi kannattanut ilmoittaa pojan olevan tyttö, niin sitten olisi halli tarjonnut ilmaiset pullakahvit anteeksipyyntöjen kera.
Näin ainakin aikuisten miesten kohdalla toimitaan, jos ilmoittautuvat naisiksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teillä varmaan kotonakin täytyy laittaa lukolliseen kaappiin vaatteet, kulkea kaapistojen sokkeloissa suihkulle, sieltä suunn
Siellä täytyisi lapsen osata tunnistaa numerot, sekä avata se lukko ja sulkea ja ottaa vielä avain mukaan, käydä suihkussa ja tulla sieltä uima-allas osastolle
Mulle käynyt täysin samoin esiteininä Yrjönkadun uimahallissa 90-luvun alussa ja vieläkin inhottaa koko ajatus!