Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IL Poika ei päässyt äidin kanssa suihkuun - Uimahallista tuli tiukka linjaus

Vierailija
19.02.2026 |

Vantaalainen äiti kertoo, että hänen 7-vuotias ADHD-lapsensa ei saa enää mennä hänen kanssaan naisten suihkutiloihin. Uimahallin sääntö vaatii kouluikäisiä käyttämään oman sukupuolensa tiloja. Äidin mukaan poika ei osaa uida, ei tunne kelloa ja tarvitsee jatkuvaa ohjausta, joten yksin miesten puolelle lähettäminen olisi riski. Halli vetoaa yhteisiin sääntöihin, mutta tarjoaa joissain tapauksissa erillistiloja.
Onko järkevää, että yhden syntymäpäivän jälkeen erityislapsi pitäisi sysätä yksin tilaan, jossa hän ei pärjää? Tässä taas nähdään, miten paperisääntö menee lapsen turvallisuuden edelle. Kauniisti puhutaan tasa-arvosta, mutta käytännössä perhe jää yksin järjestämään "sopivan" saattajan, vaikka kaikilla ei sellaista ole.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/fa767cec-4715-4fff-bec8-ceed8d01702b

Kommentit (291)

Vierailija
241/291 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon päiväkodiss  töissä opettajana, ja kyllä ne meidän ryhmän  5-6v todellakin puhuvat pimpeistä ja pippeleistä ja naureskelevat niille jutuille.

Tottakai, kuten pissa-kakka-jutuillekin. Se on todella kaukana siitä että he puhuvat uumahallissa näkemistään pimpeistä, kiusaavat ja huorittelevat. 

Vierailija
242/291 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläkö jossain jaotellaan ihimisiä sukupuolen mukaan, Miksei tuohon ole kukaan puuttunut?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/291 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun kakilla on uimapuku päällä suohkussa ja saunassa niin ei tarvita erikseen naisten ja miesten puolia. Tämäkään ei ole silloin ongelma. 

Miten peseytyminen silloin onnistuu?

Varmaan ihan riittävän hyvin. Enimmäkseenhän se peseytyminen tarkoittaa meikin, deodorantin ja hiustuotteiden poistamista. Normaalilla hygienialla varustettu ihminen ei kanna uimapukunsa alla mitään erityistä likavuorta altaaseen, ja vettähän joka tapauksessa kloorataan bakteerien vuoksi.

Vierailija
244/291 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rybmanin setä olisi varmasti mennyt suihkuun pojan kanssa, jos olisi ollut paikalla.

Vierailija
245/291 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ADHD, olen aina osannut lukea kelloa ja muutenkin elänyt normaalia elämää vaikka keskittymisessä haasteita onkin. Minun nuoruudessani ei ollut diagnooseja, joten elettii kuten muutkin ilman järjetöntä suojelua kaikelta ja meistä tuli normaaleja kansalaisia. Joskus tuntuu, että nämä vanhemmat ovat ongelmien syy.

Eli koska sä olet pärjännyt arjessa ADHD:n kanssa, muutki pärjää.

Vierailija
246/291 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan ihan riittävän hyvin. Enimmäkseenhän se peseytyminen tarkoittaa meikin, deodorantin ja hiustuotteiden poistamista. Normaalilla hygienialla varustettu ihminen ei kanna uimapukunsa alla mitään erityistä likavuorta altaaseen, ja vettähän joka tapauksessa kloorataan bakteerien vuoksi.

Mistä sinä tiedät, ovatko kaikki uimahallissa kävijät normaalilla hygienialla varustettuja? 

Vierailija
247/291 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tytöt ja pojat nykyään opiskelevat liikuntaa sekaryhmissä, ja nuorille on myös luonnollista, että osa mieltää itsensä muunsukupuolisiksi. Ainakaan meidän aikuisten ei pitäisi tehdä asioista ongelmia, mikäli ne eivät ole sitä lapsille itselleen. 

Ehkä joillekin ei ole ongelma, mutta monille voi olla. Et sinä voi pakottaa toisia samoihin pukuhuoneisiin ja pesitiloihin jonkun muusun tai itsensä vastakkaiseen sukupuoleen identifioituvan kanssa. 

En minä pakota ketään, huomautan vain, että nuoret eivät ole näissä asioissa yhtä mustavalkoisia kuin vanhemmat ihmiset.

Tunnetko sinä kaikki nuoret?

Melkein pahimpia aktivisteja näissä asioissa ovat nykyään neli-viisikymppiset Vihreitä äänestävät naiset.

Ei minun tarvitse tuntea kaikkia nuoria. Eikä sääntöjä tehdä kaikkien nuorten toleranssin mukaan. Joku nuori ei uskalla edes poistua kotoaan postilaatikolle. Hän tarvitsee terapiaa, ei sitä että koulu-uinnit lopetetaan toisiltakin. Järki käteen, eivät nuoret niin helposti rikki mene.

Vierailija
248/291 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö niitä seksuaalijuttuja voi tehdä kotona. Ei niitä uimahallin suihku tiloissa ole pakko tehdä.

ADHD:lla ei ole mitään tekemistä seksuaalisuuden, seksin, sukupuolen tms kanssa

Vierailija
249/291 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanko tosissasi väität että kukaan alakouluikäinen tyttö ei häiriinny jos saman koulun 7v poika tulee samoihin suihkutiloihin ja saunaan jossa ollaan alasti? Vai eikö näillä tytöillä ja heidän tunteillaan ole mitään väliä?

Missä vaiheessa puhe oli luokkakavereista? 

Vierailija
250/291 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä sinä tiedät, ovatko kaikki uimahallissa kävijät normaalilla hygienialla varustettuja? 

Jos joku ei ole, niin ei se alasti suihkun alla pistäytyminen asiaa pelasta.

Vierailija
251/291 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin? Vesihän huuhtoo paljon paremmin sen moskan pois, jos ei ole uimapukua päällä estämässä.

Vierailija
252/291 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihanko tosissasi väität että kukaan alakouluikäinen tyttö ei häiriinny jos saman koulun 7v poika tulee samoihin suihkutiloihin ja saunaan jossa ollaan alasti? Vai eikö näillä tytöillä ja heidän tunteillaan ole mitään väliä?

Koskaan ei päästä tilanteeseen, jossa yksikään tyttö ei häiriintyisi. Joku häiriintyy pojista, joku toisista tytöistä, joku ehkä lattioita pesevästä aikuisesta. Mutta ei saisi myöskään kaventaa kaikkien lasten tekemisiä liikaa sen perusteella, että joku yksilö ahdistuu.

Vierailija
253/291 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen tyttäreni kanssa käynyt miesten puolella, mutta luulen että äiti saa ottaa uimaharrastuksesta hyvissä ajoin koppia ennenkuin tytär täyttää 7. Ihan vaan vanhojen setämiesten ja ulkkisten takia. 

Vierailija
254/291 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja kyllä normaalissa ympäristössä kasvanut lapsi käy tuon iläisenä kavereittensa kanssa saunassa ja uimassa sukupuolesta huolimatta. Uikkareissa toki yleensä, mutta ei tuon ikäiset vielä mieti alapäätä eikä varsinkaan häpeä sitä ellei aikuiset yliseksualisoi heitä. 

Vierailija
255/291 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin? Vesihän huuhtoo paljon paremmin sen moskan pois, jos ei ole uimapukua päällä estämässä.

No hyi sentään, tämä kertoo ehkä kaiken palstapappojen hygieniasta.

Vierailija
256/291 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen tyttäreni kanssa käynyt miesten puolella, mutta luulen että äiti saa ottaa uimaharrastuksesta hyvissä ajoin koppia ennenkuin tytär täyttää 7. Ihan vaan vanhojen setämiesten ja ulkkisten takia. 

No lähettäisitkö poikasi 7-vuotiaana yksin sinne setämiesten keskelle, jos et edes koe itse paikalla ollessasi pystyväsi puolustamaan tytärtä heitä vastaan?

Vierailija
257/291 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten myös sinun. Et ole ollenkaan niin puhdas kuin haluat kuvitella.

Vierailija
258/291 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuten myös sinun. Et ole ollenkaan niin puhdas kuin haluat kuvitella.

Heittäköön ensimmäisen kiven se, joka kyykkyvatkaa uimahallissa.

Vierailija
259/291 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi identifioituu tytöksi niin homma sillä selvä. 

Tai äiti mieheksi ja menee poitsun kanssa miesten puolelle.

Vierailija
260/291 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Jos asiakkaalla ei ole erityistarpeidensa takia mahdollista asioida oman sukupuolensa yleisissä suihku- ja pukeutumistiloissa, Myyrmäen ja Tikkurilan uimahalleissa on erillissaunatilat, jotka asiakas voi varata itselleen ilman ylimääräistä maksua.

- Nämä tilat ovat lähtökohtaisesti tarkoitettuja liikuntarajoitteisten asiakkaiden käyttöön, mutta olemme hyödyntäneet niitä muun muassa tämänkaltaisissa tapauksissa, Kiiski kertoo."

Olen todella pahoillani vastakkainasettelusta, mutta liikuntavammaisille tarkoitetun tilan valtaaminen tarkkaavaisuushäiriön perusteella on VÄÄRIN.

ADHD-lapsille siis myönnetään nykyisin myös invatunnus autoon, vaikkeivat he tarvitse invapaikan apuvälineiden käyttöön tarkoitettua tilaa. Tämä tarkoittaa että pyörätuolin tai muiden apuvälineiden käyttäjät eivät pääse kauppaan, jos invapaikan on vienyt ADHD-lapsi, joka voi nousta auto

kaikki vammat eivät aina näy päällepäin, joten en lähtis huutelee tollasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi neljä