Mitkä automerkit ovat heikentäneet laatuaan eniten?
Monien autojen aatu on lähtenyt laskuun 2010-luvusta lähtien mutta mitä automerkkejä tämä koskee eniten? Pahimmat pudokkaat viime aikoina?
Kommentit (111)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on Qashqai ja ihan hyvä auto on ja punaisena oikein sievä minun makuun. Muut ei tosin tykkää
Qashqait ovat tunnetusti ongelmatapauksia katsastuksessa tilastojen mukaan. Toki ajettujen kilometrien määrä vaikuttaa paljon.
Ja silti kansansuosikki.
Kertoo vain sen että auton myyntimäärät ei kerro auton hyvyydestä itse asiassa mitään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei nykyisin automerkki kerro laadusta mitään. Saman merkin eri mallit saattavat olla todellisuudessa aivan eri valmistajan tekemiä ja laatukin sitä myöten eri tasolla. Se keulamerkki kertoo vain, minkä firman piikkiin se uutena sitten jälleenmyydään.
Ainahan se niin on ollut. Kun puhutaan esim. Volvon kestävyydestä, niin tarkoitetaan tietysti niitä oikeita Ruotsissa valmistettuja.
Ei niitä Belgiassa ranskalaisista osista valmistettuja (66,300/400 sarjat, S40/V40 jne...).
Nyt kiinalaiset Volvot on sitten ihan oma juttunsa.
No ei nyt aina, mutta 80-luvulla alkoi yleistymään ja nykyisin käytännössä jo alan standardi.
Jopa niissä suomalaisten hehkuttamissa Toyotoissa de facto valmistaja ja laatu alkaa olemaan hyvin vaihtelevaa, ainakin Euroopan markkinoille tulevissa malleissa. Esimerkiksi Euroopan mallit Toyotan pakettiautoista valmistaa nykyisin Stellantis Ranskassa, eli FIAT, Citroen, Peugeot ja Opel kaltaisten "laatu"merkkien konserni.
Vierailija kirjoitti:
hohhoijaa, merkityksettömien mielipiteiden tulvaa odotellessa
bmw
audi
mersu
vw
toyota
mazda
nissan
tesla
opel
renault
skoda
peugeot
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on Qashqai ja ihan hyvä auto on ja punaisena oikein sievä minun makuun. Muut ei tosin tykkää
Qashqait ovat tunnetusti ongelmatapauksia katsastuksessa tilastojen mukaan. Toki ajettujen kilometrien määrä vaikuttaa paljon.
Sähköauto on kokonaisuutena se kaikista heikoin laatu.
Lisäksi hinta/laatu on huonoin.
E car = kallis + heikkolaatu + vikalista...onneton range.
Vierailija kirjoitti:
Sähköauto on kokonaisuutena se kaikista heikoin laatu.
Lisäksi hinta/laatu on huonoin.
E car = kallis + heikkolaatu + vikalista...onneton range.
Ikävä tosiasia on että sähköauto sopii välttämättömästi joillekin ihmisille paremmin, jos on täysi latausmahdollisuus milloin vain ja range on sopiva.
Toki monelle sopisi paremmin polttomoottoriauto ja teoriassa kuulostaa hullulta mutta polttomoottoriauto on monelta osin ekologisempikin ja ympäristölle parempi.
Vierailija kirjoitti:
Honda
Sehän on menoss konkkaanki kohta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Volkswagen-konsernin strateginen ja laadullinen kriisi
Volkswagen edustaa kenties dramaattisinta laadullista pudotusta, kun tarkastellaan merkin asemaa 2010-luvun alussa verrattuna nykytilanteeseen. Vuonna 2010 Volkswagenin sijoitus oli teollisuuden keskiarvon tuntumassa, ja merkki nautti vahvasta maineesta erityisesti Euroopassa kestävyyden ja materiaalitunnon symbolina. Vuonna 2025 Volkswagen on valunut J.D. Powerin dependability-tutkimuksen absoluuttiseen pohjaan, ollen koko listan viimeinen 285 PP100-tuloksellaan.
Empiirinen kokemus vahvistaa kerrotun. Golf 3 oli ysärillä laadukas auto. Köyhän kansan mersu. Sitten vuosituhannen vaihteessa volsun laatu romahti aivan pohjamutiin. Samoin kuin koko auton rakennustyö, peltisaumat, maalaukset, alihankintaosat, jne....
Kolmaskoppainen Golf laadukas auto? Salli mu
Parhaat Vaggilaiset oli neloskopan Golf ja B5 Passat. Audilta taas Audi 80 1987-1995, Audi 100/A6 1990-1997 ja A4 1995-2001. Tuon jälkeen laatu romahti.