Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitkä automerkit ovat heikentäneet laatuaan eniten?

Vierailija
19.02.2026 |

Monien autojen aatu on lähtenyt laskuun 2010-luvusta lähtien mutta mitä automerkkejä tämä koskee eniten? Pahimmat pudokkaat viime aikoina?

Kommentit (111)

Vierailija
101/111 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on Qashqai ja ihan hyvä auto on ja punaisena oikein sievä minun makuun. Muut ei tosin tykkää

Qashqait ovat tunnetusti ongelmatapauksia katsastuksessa tilastojen mukaan. Toki ajettujen kilometrien määrä vaikuttaa paljon.

Vierailija
102/111 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on Qashqai ja ihan hyvä auto on ja punaisena oikein sievä minun makuun. Muut ei tosin tykkää

Qashqait ovat tunnetusti ongelmatapauksia katsastuksessa tilastojen mukaan. Toki ajettujen kilometrien määrä vaikuttaa paljon.

Ja silti kansansuosikki.

Kertoo vain sen että auton myyntimäärät ei kerro auton hyvyydestä itse asiassa mitään

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/111 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei nykyisin automerkki kerro laadusta mitään. Saman merkin eri mallit saattavat olla todellisuudessa aivan eri valmistajan tekemiä ja laatukin sitä myöten eri tasolla. Se keulamerkki kertoo vain, minkä firman piikkiin se uutena sitten jälleenmyydään.

Ainahan se niin on ollut. Kun puhutaan esim. Volvon kestävyydestä, niin tarkoitetaan tietysti niitä oikeita Ruotsissa valmistettuja.

Ei niitä Belgiassa ranskalaisista osista valmistettuja (66,300/400 sarjat, S40/V40 jne...).

Nyt kiinalaiset Volvot on sitten ihan oma juttunsa.

No ei nyt aina, mutta 80-luvulla alkoi yleistymään ja nykyisin käytännössä jo alan standardi.

Jopa niissä suomalaisten hehkuttamissa Toyotoissa de facto valmistaja ja laatu alkaa olemaan hyvin vaihtelevaa, ainakin Euroopan markkinoille tulevissa malleissa. Esimerkiksi Euroopan mallit Toyotan pakettiautoista valmistaa nykyisin Stellantis Ranskassa, eli FIAT, Citroen, Peugeot ja Opel kaltaisten "laatu"merkkien konserni.

Vierailija
104/111 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

hohhoijaa, merkityksettömien mielipiteiden tulvaa odotellessa

bmw

audi

mersu

vw

toyota

mazda

nissan

tesla

opel

renault

skoda

peugeot

Vierailija
105/111 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija
106/111 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköauto on kokonaisuutena se kaikista heikoin laatu.

Lisäksi hinta/laatu on huonoin.

E car = kallis + heikkolaatu + vikalista...onneton range.

Vierailija
107/111 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sähköauto on kokonaisuutena se kaikista heikoin laatu.

Lisäksi hinta/laatu on huonoin.

E car = kallis + heikkolaatu + vikalista...onneton range.

Ikävä tosiasia on että sähköauto sopii välttämättömästi joillekin ihmisille paremmin, jos on täysi latausmahdollisuus milloin vain ja range on sopiva.

Toki monelle sopisi paremmin polttomoottoriauto ja teoriassa kuulostaa hullulta mutta polttomoottoriauto on monelta osin ekologisempikin ja ympäristölle parempi.

Vierailija
108/111 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Volvo

Vierailija
109/111 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Volvo ja honda

Vierailija
110/111 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Honda

Sehän on menoss konkkaanki kohta

Vierailija
111/111 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Volkswagen-konsernin strateginen ja laadullinen kriisi

Volkswagen edustaa kenties dramaattisinta laadullista pudotusta, kun tarkastellaan merkin asemaa 2010-luvun alussa verrattuna nykytilanteeseen. Vuonna 2010 Volkswagenin sijoitus oli teollisuuden keskiarvon tuntumassa, ja merkki nautti vahvasta maineesta erityisesti Euroopassa kestävyyden ja materiaalitunnon symbolina. Vuonna 2025 Volkswagen on valunut J.D. Powerin dependability-tutkimuksen absoluuttiseen pohjaan, ollen koko listan viimeinen 285 PP100-tuloksellaan. 

Empiirinen kokemus vahvistaa kerrotun. Golf 3 oli ysärillä laadukas auto. Köyhän kansan mersu. Sitten vuosituhannen vaihteessa volsun laatu romahti aivan pohjamutiin. Samoin kuin koko auton rakennustyö, peltisaumat, maalaukset, alihankintaosat, jne.... 

Kolmaskoppainen Golf laadukas auto? Salli mu

Parhaat Vaggilaiset oli neloskopan Golf ja B5 Passat. Audilta taas Audi 80 1987-1995, Audi 100/A6 1990-1997 ja A4 1995-2001. Tuon jälkeen laatu romahti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kaksi