Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mietin hakemista suurkeittiölle töihin vaikka olen töissä sairaanhoitajana

Vierailija
18.02.2026 |

Alan n. 17 vuoden jälkeen olla melkoisen kypsä hoitoalaan enkä tule jaksamaan etenkään henkisesti tätä työtä eläkeikään asti. Olen nyt siis 45v. Mulla on lähihoitajan ja sairaanhoitajan koulutukset ja teen töitä sairaanhoitajana ikäihmisten parissa. On myös kokin koulutus, mutta huonona puolena se, että ei ole pahemmin työkokemusta tästä alasta. Toki opettelemalla asiat oppii ja mieleen varmasti muistuisi tekemällä töitä. 

Nyt olisi auki paikka suurkeittiölle ja mietin ihan tosissani hakemista tuohon työhön. Toki kokeneemmat menee mun edelle, mutta onko sitten paljon hakijoita täällä tuppukylässä.

Kuukausipalkka on toki monta sataa euroa pienempi, mutta kyllä olisi sitten myös veroprosentti pienempi. Teen kuitenkin tällä hetkellä 80% työaikaa, että siinä mielessä palkkaero ei olisi kauhean suuri nykytilanteeseen. Eri asia sitten jos vertaa kokopäiväisen työn palkkaan. Hoitoalalla voisi sitten tehdä keikkaa viikonloppuisin ja ehkä välillä arki-iltaisin koska tuo suurkeittiön työ olisi vain arkisin. 

Työ suurtalouskeittiöllä on fyysisesti raskasta, mutta henkisesti se olisi helpompaa kuin sairaanhoitajan työ. Siinä ei kyllä mitään toki häviä, jos hakee työtä. Joku voi ehkä ajatella, että olen hullu kun tällaisia suunnittelen ja haaveilen, että omaa jaksamista tässä mietin.

Kommentit (108)

Vierailija
81/108 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisin on tavallista kouluttautua moniin eri ammatteihin ja vaihtaa alaa keski--iässäkin.  Uusiin tuuliin vain, rohkeasti! 

Vierailija
82/108 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se että sä oot käynyt jonkun kokkikoulun joskus yli 20 vuotta sitten ei merkkaa oikein mitään, pitää oikesti osata laittaa ruokaa. Rehellisesti sanoen olet kyllä todella heikoilla jos sinulla ei ole työkokemusta noista hommista.

Moni osaa laittaa hyviä ruokia ilman mitään alan koulutuksia. Keittiöala on sellainen, että sen oppii kyllä kohtuullisen nopeasti tekemällä sitä työtä. Ei se mitään ydinfysiikkaa ole. 

Ei siellä ole aikaa opetella. Heti pitää osata. Ja kiire on kova! Ja sitten vielä se, ettei se riitä, että osaa kokata. Oikeastaan se on työn helpoin osuus. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/108 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos vähäänkään osaat olla symppis niin olet missä tahansa asiakaspalvelussa kultakimpale. En ymmärrä miksi hoitajia ei ohjata suoraan aspaan!
-Merkonomi taloushallinto.

Ohjata suoraan aspaan? Miten kukaan noin vain ohjaa ketään mihinkään työhön? Eikä kaikki hoitajat voi olla aspassa töissä.

Ap

Voi kuulle. Nykyään töissä haetaan työntekijää tehtävä x mutta itse työssä joutuu tekemään 10 eri tehtäviä sitten ihmetellään kun tulosta ei synny kun voitaisiin jakaa ne tehtävät jokaiselle vahvuuksien mukaan.

Vierailija
84/108 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt siitä henkisesti helposta tiedä. Toki kukaan ei yleensä kuole. 

Terveisin alalla uupunut ja työkyvyn menettänyt.

Vierailija
85/108 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskele mieluummin kokonaan uusi ammatti?

Vierailija
86/108 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on fyysinen (ja psyykkinen) kuntosi? Jos selässä tai yleensä nivelissä on pienintäkään vikaa: unohda. Jos jaksamisen kanssa ongelmia jo nyt: unohda. 

Vierailija
87/108 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa kouluttaa itseään ensin noihin keittiöhommiin kun edes hakee niihin, tilausjärjestelmät,yms.

Vierailija
88/108 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se että sä oot käynyt jonkun kokkikoulun joskus yli 20 vuotta sitten ei merkkaa oikein mitään, pitää oikesti osata laittaa ruokaa. Rehellisesti sanoen olet kyllä todella heikoilla jos sinulla ei ole työkokemusta noista hommista.

Moni osaa laittaa hyviä ruokia ilman mitään alan koulutuksia. Keittiöala on sellainen, että sen oppii kyllä kohtuullisen nopeasti tekemällä sitä työtä. Ei se mitään ydinfysiikkaa ole. 

Nykyään koluttautman edellä jonossa on satoja juuri kouluttautuneita suurtalouskokkeja jotka osaa esim . laskea kalorit, otaa huomiooneri sairaudet jaallergiat ym. Ym. Ym.....

Vierailija
89/108 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja miten ihmeessä sairaanhoitajan tutkinnolla olisi pätevä työskentelemään suurkeittiössä?

Herää epäilys, miten pätevä olet itse yhtään mihinkään, edes tänne kommentoimaan. Kun et edes osaa aloitusta lukea.

Vierailija
90/108 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi suurkeittiö? Itse tykkään pienemmistä, että voi tehdä kaiken itse. Suurkeittiöllä määrät on niin isoja, että ne kauhotaan lapioilla, mitataan vaa'alla ja koneet tekee. Se on mielestäni tylsempää.

Teen itse keittiöllä ja hoitoalalla ja keittiötöiden ilmapiiri on 100x parempi.

Ap:lla tuskin on varaa valita varsinkaan kun nyt on lama ja firmaa menee konkkaan jatkuvasti.

Vierailija
91/108 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et perustaisi vaikka omaa pitopalveluyritystä?

Ei luoja mikä aivopieru. Ap kertoo haluavansa vähemmän stressaavan työn ja sä ehdotat yrittäjyyttä tuollaisella alalla! Haloo nyt taas.

Oman pitopalvelun pyörittäminen voi olla vähemmän stressaavaa, koska voit itse määritellä aikarajat ja valita, millaisia tilaisuuksia otat vastaan. Pienemmässä mittakaavassa raaka-aineiden hallinta on yksinkertaisempaa ja voit valmistaa ruokia omalla tavallasi, mikä antaa tilaa luovuudelle ja tekee työstä antoisampaa.

Ja sitten paluu vuoteen 2026, jossa harvalla suomalaisella on enää varaa pitopalveluun. Hautajaisiin ja häihinkin tehdään itse/tutut tekee.

Vierailija
92/108 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja miten ihmeessä sairaanhoitajan tutkinnolla olisi pätevä työskentelemään suurkeittiössä?

Herää epäilys, miten pätevä olet itse yhtään mihinkään, edes tänne kommentoimaan. Kun et edes osaa aloitusta lukea.

Olen lukenut, se että on joku kokin tutkinto yli 20 vuoden takaa mutta et ole tehnyt niitä hommia ei tarkoita että olist pätevä tekemään kokin töitä.

Vierailija
93/108 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkka ei tipu muutamilla satasilla vaan melkein tonnilla, harkitse nyt vielä.

Käytännössä häviää myös esimerkiksi hälyrahat jos sellaisia on saanut. Lisät voi olla muutenkin huonommat, tesistä riippuen. 

Mitä lisiä ma-pe päivätyöstä kokki saa? No surkean kokemuslisän jotkut, mutta ei koske ap:ta.

Vierailija
94/108 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ateriapalvelutyöntekijällä palkka on jotain 2144e/kk, työtahti sellainen ettei kerkeä pitämään edes taukoja.

Kokilla palkka taitaa olla 2300-2500e välillä, ja kyllä se on yhtä kiireistä.

Been there done that, taukojen puute poltti loppuun vuodessa.

Vierailija
95/108 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa kouluttaa itseään ensin noihin keittiöhommiin kun edes hakee niihin, tilausjärjestelmät,yms.

Tilaukset hoitaa ruokapalvelupäällikkö.

Vierailija
96/108 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katherine.Rosemary kirjoitti:

Riippuu kuinka monelle sadalle tai tuhannelle tuolla suurkeittiössä valmistetaan ruokaa.

Siihen päälle vielä diettiruuat.

Ei ainakaan kuntosalille tarvitse mennä enää päivän jälkeen.

Eikä kunnon taukoja pitämään.

Kyse pienestä paikkakunnasta ja muutaman sadan asiakkaan ruoista. 

Kyllä mä tiedän mitä on kiire ja se kun ei ehdi kunnolla taukoja pitämään. 

Ap

Jos koet olevasi uupunut ja haluat kevyemmän työn, miksi hakisit työhön mikä on raskasta ja et välttämättä ehdi pitää mitään taukoja? 

Vierailija
97/108 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon, että ap kokee shokin siirtyessään suurtalouteen. Nimittäin se työtahti on aivan eri kuin sote-alalla.  Samoin vapaa- ja lomapäivät vähenevät ohentuneen tilipussin kera. Ruoat ja tarjoilut on hoidettava, vaikka työkaveri saikuttaisi, sijaisia ei löydy, joten paikalla olijat puurtavat. Henkilökunta on vedetty minimiin ja ruokaa tehdään olemattomista raaka-aineista halvalla, kuin karjaa lihotettaisiin!! (ja niinhän ne lihoavatkin!).

Kävisin muuten huomattavasti enemmän syömässä laadukkaissa ravintoloissa mutta hinnat ovat nykyään niin katossa ja tapissa, että pitäkää pihvinne. Teen itse.

Vierailija
98/108 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa, onkohan mut sitten huijattu ne tekemään? Perhana! T,Kokki.

Vierailija
99/108 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa, no teillä niin. Meillä se on isossa konsernissa ruokapalvelupäällikkö, joka tekee tilaukset, seurannat, ruokalistat yms

Vierailija
100/108 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa, no teillä niin. Meillä se on isossa konsernissa ruokapalvelupäällikkö, joka tekee tilaukset, seurannat, ruokalistat yms

On kaikkien etu että ihmiset osaa tehdä muittenkin töitä, jos esim sairastuu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi yksi