Mietin hakemista suurkeittiölle töihin vaikka olen töissä sairaanhoitajana
Alan n. 17 vuoden jälkeen olla melkoisen kypsä hoitoalaan enkä tule jaksamaan etenkään henkisesti tätä työtä eläkeikään asti. Olen nyt siis 45v. Mulla on lähihoitajan ja sairaanhoitajan koulutukset ja teen töitä sairaanhoitajana ikäihmisten parissa. On myös kokin koulutus, mutta huonona puolena se, että ei ole pahemmin työkokemusta tästä alasta. Toki opettelemalla asiat oppii ja mieleen varmasti muistuisi tekemällä töitä.
Nyt olisi auki paikka suurkeittiölle ja mietin ihan tosissani hakemista tuohon työhön. Toki kokeneemmat menee mun edelle, mutta onko sitten paljon hakijoita täällä tuppukylässä.
Kuukausipalkka on toki monta sataa euroa pienempi, mutta kyllä olisi sitten myös veroprosentti pienempi. Teen kuitenkin tällä hetkellä 80% työaikaa, että siinä mielessä palkkaero ei olisi kauhean suuri nykytilanteeseen. Eri asia sitten jos vertaa kokopäiväisen työn palkkaan. Hoitoalalla voisi sitten tehdä keikkaa viikonloppuisin ja ehkä välillä arki-iltaisin koska tuo suurkeittiön työ olisi vain arkisin.
Työ suurtalouskeittiöllä on fyysisesti raskasta, mutta henkisesti se olisi helpompaa kuin sairaanhoitajan työ. Siinä ei kyllä mitään toki häviä, jos hakee työtä. Joku voi ehkä ajatella, että olen hullu kun tällaisia suunnittelen ja haaveilen, että omaa jaksamista tässä mietin.
Kommentit (80)
Vierailija kirjoitti:
"Alan n. 17 vuoden jälkeen olla melkoisen kypsä hoitoalaan enkä tule jaksamaan etenkään henkisesti tätä työtä eläkeikään asti. Olen nyt siis 45v."
Jos rajoitat itseäsi ajattelemalla, että 45-vuotias ei ole enää henkisesti sopiva sairaanhoitajaksi, sinun on muutettava ajattelutapaasi. Varsinkin jos olet vanhustenhoitoon erikoistunut sairaanhoitaja, kysyntää on aina. Tämä ala ei ole kuin IT-ala, jossa monet ihmiset voivat harkita eläkkeelle jäämistä 40-vuotiaana. Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että jos et yksinkertaisesti enää pidä sairaanhoitajan työstä, voit ehdottomasti harkita alan vaihtamista.
Tämä
Ootko IKINÄ tehnyt kokin töitä oikeasti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkka ei tipu muutamilla satasilla vaan melkein tonnilla, harkitse nyt vielä.
Käytännössä häviää myös esimerkiksi hälyrahat jos sellaisia on saanut. Lisät voi olla muutenkin huonommat, tesistä riippuen.
Mä teen päivätyötä 80% työajalla enkä saa mitään hälyrahoja tai lisiä. Vaikka tekisin päivätyötä kokoaikaisesti niin palkka ei tippuisin tonnilla vaan n. 600€:lla. Samalla tippuu veroprosentti. Eikä työ olisi yhtä raskasta henkisesti.
Ap
Ilmeisesti tuossa paikassa on sitten normaalia parempi kokin palkka? Ainakin muutama vuosi sitten palkat oli aivan naurettavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkka ei tipu muutamilla satasilla vaan melkein tonnilla, harkitse nyt vielä.
Käytännössä häviää myös esimerkiksi hälyrahat jos sellaisia on saanut. Lisät voi olla muutenkin huonommat, tesistä riippuen.
Mä teen päivätyötä 80% työajalla enkä saa mitään hälyrahoja tai lisiä. Vaikka tekisin päivätyötä kokoaikaisesti niin palkka ei tippuisin tonnilla vaan n. 600€:lla. Samalla tippuu veroprosentti. Eikä työ olisi yhtä raskasta henkisesti.
Ap
Ilmeisesti tuossa paikassa on sitten normaalia parempi kokin palkka? Ainakin muutama vuosi sitten palkat oli aivan naurettavat.
N. 2300€/kk on palkka.
Ap
Suurtalouskeittiön koulutus on 2-3 vuotta ammattikoulua.
Vierailija kirjoitti:
Niin? Mulla on koulutus kuten kirjoitin erittäin selkeästi aloitukseen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin? Mulla on koulutus kuten kirjoitin erittäin selkeästi aloitukseen.
Ap
Ootko valmis menemään vuosiksi koulunpenkille?
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä sä oikein sekoilet?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
No se pätevyys on jo vanhentunut. Pitää hankkia uus, tyhmä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mikä sua oikeasti vaivaa? Keittiöala ei ole niin kuin hoitoala. Kokeile hakea, mutta tuolla työkokemuksella ja vanhalla koulutuksella et todennäköisesti pääse edes haastatteluun.
Ei sitä voi tietää täältä, tiedät vasta kun olet kokeillut, onko se kohtuullinen työ sulle vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
No se pätevyys on jo vanhentunut. Pitää hankkia uus, tyhmä
Lopeta jo.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mikä sua oikeasti vaivaa? Keittiöala ei ole niin kuin hoitoala. Kokeile hakea, mutta tuolla työkokemuksella ja vanhalla koulutuksella et todennäköisesti pääse edes haastatteluun.
Miten niin kuin hoitoala? Luuletko oikeasti, että esim. 20 vuotta sairaanhoitajan työstä poissa ollut on etusijalla kun haetaan sairaanhoitajaa ja tuo sairaanhoitaja on muka heti valmis mihin tahansa sairaanhoitajan työhön. On teillä kyllä taas typerät kuvitelmat hoitoalan töistä.
Mä lopetan keskustelun tähän ja teen mitä teen tuon keittiötyön suhteen.
Ap
Se että sä oot käynyt jonkun kokkikoulun joskus yli 20 vuotta sitten ei merkkaa oikein mitään, pitää oikesti osata laittaa ruokaa. Rehellisesti sanoen olet kyllä todella heikoilla jos sinulla ei ole työkokemusta noista hommista.
Vierailija kirjoitti:
Se että sä oot käynyt jonkun kokkikoulun joskus yli 20 vuotta sitten ei merkkaa oikein mitään, pitää oikesti osata laittaa ruokaa. Rehellisesti sanoen olet kyllä todella heikoilla jos sinulla ei ole työkokemusta noista hommista.
Moni osaa laittaa hyviä ruokia ilman mitään alan koulutuksia. Keittiöala on sellainen, että sen oppii kyllä kohtuullisen nopeasti tekemällä sitä työtä. Ei se mitään ydinfysiikkaa ole.
Oman pitopalvelun pyörittäminen voi olla vähemmän stressaavaa, koska voit itse määritellä aikarajat ja valita, millaisia tilaisuuksia otat vastaan.
Tuskin on niin paljon pitopalvelukeikkaa tarjolla, että aloittelevalla yrittäjällä on varaa valita. Sitä paitsi noin jos toimii, pian sana leviää, että yrittäjä on nirso, niin kohta ei saa niitä mieluisiakaan keikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Miten niin kuin hoitoala? Luuletko oikeasti, että esim. 20 vuotta sairaanhoitajan työstä poissa ollut on etusijalla kun haetaan sairaanhoitajaa ja tuo sairaanhoitaja on muka heti valmis mihin tahansa sairaanhoitajan työhön. On teillä kyllä taas typerät kuvitelmat hoitoalan töistä.
Mä lopetan keskustelun tähän ja teen mitä teen tuon keittiötyön suhteen.
Ap
Niin, se keittiöala ei ole niin kuin hoitoala, jossa ollut sellainen työvoimapula, että on vaan valittu paikka ja suunnilleen paikkakin. Eli sinä et tee mitä tee vaan työnantaja tekee ja jos on yksikään pätevä hakija, et varmasti pääse. Toki kannattaa hakea, mutta siitä ensinmäiseen työpäivään on tuolla taustalla ja kokemuksella pitkä matka. Älä odota liikoja.
Menipä joillakin tunteisiin, että joku kehtaa miettiä hakeeko jotakin työpaikkaa.
Kokeile hakea. Voit muuttaa mielesi myöhemmin vaikka tulisit valituksi
Kyse pienestä paikkakunnasta ja muutaman sadan asiakkaan ruoista.
Kyllä mä tiedän mitä on kiire ja se kun ei ehdi kunnolla taukoja pitämään.
Ap