Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muistatko kun 80-luvulla lapset syyllistettiin Afrikan nälänhädästä?

Vierailija
18.02.2026 |

Aivan kuten nykyään lihansyönnistä.

Kommentit (99)

Vierailija
81/99 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan. Koulussa kun ei halunnut syödä, vedottiin aina Afrikan nälänhätään. Kerran sanoin että voin antaa oman annokseni niille Afrikan lapsille. Jouduin siitä jälki-istuntoon. 

Minäkin sanoin noin. Mutta nykyään olen aikuinen ja syön erittäin harvoin lihaa, koska aikuisen järjellä tajuan sen olevan hölmöä.

Vierailija
82/99 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kertonut 2020-luvulla lapsilleni, että vielä heidän isoisänsä kokivat nälkää ihan Suomessa, ja siksi heidän pitää ruokapöydässä vanhempien ihmisten seurassa kunnioittaa ruokaa, puhua ruoasta kauniisti ja yrittää syödä lautanen tyhjäksi. Samoin kerron, että minulle riittää, että he kotona maistavat kaikkea, koska minulla ei samanlaista nälänhädän kokemusta ole. Olenko nyt kauhea syyllistäjä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/99 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen kertonut 2020-luvulla lapsilleni, että vielä heidän isoisänsä kokivat nälkää ihan Suomessa, ja siksi heidän pitää ruokapöydässä vanhempien ihmisten seurassa kunnioittaa ruokaa, puhua ruoasta kauniisti ja yrittää syödä lautanen tyhjäksi. Samoin kerron, että minulle riittää, että he kotona maistavat kaikkea, koska minulla ei samanlaista nälänhädän kokemusta ole. Olenko nyt kauhea syyllistäjä?

Et ole koska tämä on totta, alle 100v sitten kainuussa kuoltiin nälkään.

Vierailija
84/99 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se fiilis kun itkukurkussa oli pakko syödä kaikki mitä joku aikuinen oli lautaselle annostellut. Maha kipeä ja oksetti mutta Afrikassa asiat meni paremmin kun en jättänyt ruokaa syömättä!

Vierailija
85/99 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei syyllistetty.

Sillä vaan yritettiin houkutella lapset syömään

Vierailija
86/99 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä pohjanmaalla opetettiin ettei luonto laiskaa elätä! Ihmisiä ei kuollut nälkään kun olivat ahkeria.

Vierailija
87/99 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite oon keksinyt nykyaikaisemman tavan kiristää huonosti syöviä lapsiani: ruoka on niin kallista, että se on syötävä. Ei ole varaa heittää pois. 

Nekkujen ainainen nälänhätä ei kiinnosta paskaakaan. 

Vierailija
88/99 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

2000-luvulla lapsia syylistettiin Afrikan kuivuudesta. Väitettiin että jos Suomessa tuhlasi vettä niin kuivuus pahenisi Afrikassa. Vasta vanhenna opin että veden käytöllä Suomessa ei ole mitään suoraa vaikutusta Afrikan kuivuuteen eikä se kuivuus johdu siitä että suonalaiset kuluttavat vettä.

Vierailija
89/99 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräällä Brittiläisellä autojen pesu ja detaljointikanavalla oli syyllistetty että toisilla ei ole vettä juodakseen ja yksi tuhlaa juomavettä autojen pesuun. Hän vaan totesi tyypillisen Brittiläisen kuivasti että käyttämänsä vesi ei kulkeudu mitenkään maagisesti sinne afrikkaan vaikka jättäisi autonsa pesemättäkin :D

Sitten oli joskus videoita jossa joku osti esim. uuden vastajulkaistun pelikonsolin, vain särkeäkseen sen lekalla kappaleiksi, saadakseen videolle näyttökertoja. Kommenteissa ilkeiltiin että mitä tuhlausta, afrikan lapset olisi voineet syödä sen pleikkarin :D

Syyllistäminen backfired...

Vierailija
90/99 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo muistan, kaikki piti syödä ettei afrikkalaisille jää ruokaa.

Vierailija
91/99 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitatko esimerkin siitä miten vegaanit syyllistävät lapsia?

En ole nimittäin sattunut ikinä moista huomaamaan!

Et tietenkään koska sinulla on vegakin vihreät silmälasit päässä. 

92/99 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se sentään syyllistämistä ollut.

Juuri sitä se oli. Ja ihan samalla tavalla syyllistetään nykyajan lapsia ilmastonmuutoksesta.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
93/99 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä pohjanmaalla opetettiin ettei luonto laiskaa elätä! Ihmisiä ei kuollut nälkään kun olivat ahkeria.

Jep, teillä päin kuoltiin ahkerasti puukkoon. 

94/99 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni tämä sinun tapa kuulostaa järkevältä. Eli et tuomitse, vaan avaat niitä syitä, miksi ihmiset ajattelevat eri tavoin ruuasta.

🇺🇦🇮🇱

95/99 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se fiilis kun itkukurkussa oli pakko syödä kaikki mitä joku aikuinen oli lautaselle annostellut. Maha kipeä ja oksetti mutta Afrikassa asiat meni paremmin kun en jättänyt ruokaa syömättä!

Jäätikötkään ei sula, kun sinä istut kadulla pahvikyltti kädessä!

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
96/99 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tuota tapahtunut jo 60-luvun lopulla ja 70-luvulla myös? Biafrassa taidettiin nähdä nälkää jo silloin.

Vierailija
97/99 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä tarvitse edes mennä noin pitkälle, pelkästään sotien jälkeen suomalaiset kärsivät nälkää JA kylmyyttä. Tämä fakta aina jännästi unohdetaan kun öyhötetään vain ylilisääntyvistä afrikkalaisista. Pelkästään Euroopassa ovat kansat kärsineet rajuista nälänhädistä useampaan kertaan historian aikana. Suomessa kansa kärsi nälänhädästä myös Ruotsin toimien takia jne..Oma äitini joka on nyt kahdeksankymppinen kyllä muistaa miltä tuntui lapsena ja nuorena kun ei ollut tarpeeksi ruokaa, joskus edes kaalia syötäväksi. 

Vierailija
98/99 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Biafran nälänhätä oli 60-luvulla.

Biafran nälänhätä (Nigerian sisällissota 1967-70), oli silloiselle woke väelle todella vaikea asia.

Siis itsenäisessä tummaihoisten hallitsemassa maassa oli sisällissota ja sodan vuoksi, sekä kostoksi paikallisia kuoli useampi miljoona nälkään.

Silloisen woke-porukan ongelma oli spinnata tämä "valkoisen miehen syyksi" ja toisaalta perustella että meidän pitäisi auttaa nigerialaisia tässä "luonnonkatastrofissa". Sisällissodassa olevaan maahan on vaikea antaa ruoka-apua.

Nigerian väkiluku 1970 oli n. 55 miljoonaa ja 2026 on jo 240 miljoonaa. 

Vierailija
99/99 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista sellaista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä viisi