Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaatimattomin ruoka jota olet joutunut syömään

Vierailija
18.02.2026 |

Eli vaatimattomin ruoka  rahapulan pakottamana? 

Itse olin nuorena niin rahaton että söin viikkokaupalla keitettyjä perunoita jotka tilsitty haarukalla, siihen vähän maitoa ja suolaa. Muuta ei ollut. 

Kommentit (74)

Vierailija
21/74 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keitettyjä perunoita, suolaa ja margariiniä. Oli muuten hyvää.

Vierailija
22/74 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talkkunapuuroa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/74 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin nuorena rötöstellyt, ja jouduin sitten oikeusistuimeen. Tämä istuin oli erittäin epämukava, tuomioistuin. 

Siinä jouduin sitten henkeni pitimiksi rikoksia tunnustaessani syömään noin neljänneksen isoisältä perinnöksi saamastani hapankorppupalasta. Juomana oli taskulämmin hanavesi, jota sain hädin tuskin hörpättyä isosta lasisesta pullosta. 

Vierailija
24/74 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makaronivelli. 

Vierailija
25/74 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Punajuurimuhennos, silakkapihvit.

Nam nam. Ihana ruoka.

Vierailija
26/74 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riisi. Etnokaupasta ostettu 10 kilon basmatiriisisäkki oli pelastus rahapulassa. Ehkä se ei ollut niin ravitsevaa, mutta maukasta se oli ja sillä sai vatsan täyteen. Ihan paljaaltaan en sitä syönyt, kun sentään jääkaapista löytyi yleensä myös voita. Basmatiriisi voilla höystettynä oli hyvää. Joskus hyvässä lykyssä saattoi jääkaapissa olla mansikkahilloakin, niin siitä sai sitten jälkiruuan. Siis pääruoka: riisiä voilla, jälkiruoka: riisiä  mansikkahillolla.

Toinen köyhien aikojen pelastus oli, kun muistin että isäni vatkasi joskus kaurapuuroon kananmunan sekaan. Kaurapuurosta tulee heti paljon ruokaisampi, kun siinä on kananmunaa. Tätä reseptiä olen suositellut kaikissa ketjuissa, missä valitetaan pientä opintotukea. Kaurapuuro kananmunalla on halpaa, mutta kuitenkin melko ravitsevaa. Jos budjetti antaa periksi, niin maitoon keitetty on parempaa kuin veteen keitetty ja toki tähänkin kuuluu lisätä voita. 

Vierailija
27/74 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keitettyä makaronia ketsupilla. 

Vierailija
28/74 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jänis tienposkesta

Vierailija
29/74 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

90-luvun lama-aikaan, kun jouduin työttömäksi, lähikauppamme myi 10 kilon säkkejä perunaa hintaa 9,90 markkaa. Se oli tosi halpaa ja sitä söin eri muodoissa, keitettynä, paistettuna, laatikkona jauhelihan kanssa jne. 

Vierailija
30/74 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söin joskus riisiä ja jauhelihaa sellasennaan tehtynä ilman öljyjä, suolaa tai mausteita

Vierailija
31/74 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vääpelin räkä.

Vierailija
32/74 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunat ja ruskea kastike, perunavelli, makaronivelli, keitetyt makaronit ja ketsuppi. Nuudelit. 

Vierailija
33/74 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haukannut happea

Vierailija
34/74 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin nuorena rötöstellyt, ja jouduin sitten oikeusistuimeen. Tämä istuin oli erittäin epämukava, tuomioistuin. 

Siinä jouduin sitten henkeni pitimiksi rikoksia tunnustaessani syömään noin neljänneksen isoisältä perinnöksi saamastani hapankorppupalasta. Juomana oli taskulämmin hanavesi, jota sain hädin tuskin hörpättyä isosta lasisesta pullosta. 

Minä taas siskoni kanssa lapsuuden kesänä söin isoisän olkihatun, kun ei muutakaan ollut. Liotimme sitä ensin noin tunnin järvivedessä, ja sitten äiti kiehautti loput vedet nokipannussa. Tuohon kiehuvaan liemeen isä vuoli olkihatusta pohjalaispuukollaan pieniä siivuja, joita sitten siskon kanssa mutusteltiin mustavalko tv:tä katsellessa mökin pienessä kammarissa.

Vierailija
35/74 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunat ja kastike oli kasarilla aika perussettiä. Ei leipää, ei lisukkeita. Porkkanaraastetta oli.

Vierailija
36/74 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keräsin mustikoita ja villiyrttejä söin niitä säännösteltyjen perunoiden kanssa pari viikkoa.

Vierailija
37/74 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

90- luvun laman aikaan pelkkää riisiä. 

Vierailija
38/74 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä taas siskoni kanssa lapsuuden kesänä söin isoisän olkihatun, kun ei muutakaan ollut. Liotimme sitä ensin noin tunnin järvivedessä, ja sitten äiti kiehautti loput vedet nokipannussa. Tuohon kiehuvaan liemeen isä vuoli olkihatusta pohjalaispuukollaan pieniä siivuja, joita sitten siskon kanssa mutusteltiin mustavalko tv:tä katsellessa mökin pienessä kammarissa.

Unohtui mainita, että tuli jolla nokipannu kuumennettiin tehtiin isoisän puujalasta. Hän eli vielä tuolloin, mutta sanoi, että antaa mennä vaan. Mieluummin lapsille ruokaa, hän kyllä pärjää yhdelläkin jalalla. 

Vierailija
39/74 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juonut vettä nälkään.

Vierailija
40/74 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raejuustoa voi terästää spetanalla. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kuusi