Vaatimattomin ruoka jota olet joutunut syömään
Eli vaatimattomin ruoka rahapulan pakottamana?
Itse olin nuorena niin rahaton että söin viikkokaupalla keitettyjä perunoita jotka tilsitty haarukalla, siihen vähän maitoa ja suolaa. Muuta ei ollut.
Kommentit (74)
Olin nuorena rötöstellyt, ja jouduin sitten oikeusistuimeen. Tämä istuin oli erittäin epämukava, tuomioistuin.
Siinä jouduin sitten henkeni pitimiksi rikoksia tunnustaessani syömään noin neljänneksen isoisältä perinnöksi saamastani hapankorppupalasta. Juomana oli taskulämmin hanavesi, jota sain hädin tuskin hörpättyä isosta lasisesta pullosta.
Vierailija kirjoitti:
Punajuurimuhennos, silakkapihvit.
Nam nam. Ihana ruoka.
Riisi. Etnokaupasta ostettu 10 kilon basmatiriisisäkki oli pelastus rahapulassa. Ehkä se ei ollut niin ravitsevaa, mutta maukasta se oli ja sillä sai vatsan täyteen. Ihan paljaaltaan en sitä syönyt, kun sentään jääkaapista löytyi yleensä myös voita. Basmatiriisi voilla höystettynä oli hyvää. Joskus hyvässä lykyssä saattoi jääkaapissa olla mansikkahilloakin, niin siitä sai sitten jälkiruuan. Siis pääruoka: riisiä voilla, jälkiruoka: riisiä mansikkahillolla.
Toinen köyhien aikojen pelastus oli, kun muistin että isäni vatkasi joskus kaurapuuroon kananmunan sekaan. Kaurapuurosta tulee heti paljon ruokaisampi, kun siinä on kananmunaa. Tätä reseptiä olen suositellut kaikissa ketjuissa, missä valitetaan pientä opintotukea. Kaurapuuro kananmunalla on halpaa, mutta kuitenkin melko ravitsevaa. Jos budjetti antaa periksi, niin maitoon keitetty on parempaa kuin veteen keitetty ja toki tähänkin kuuluu lisätä voita.
90-luvun lama-aikaan, kun jouduin työttömäksi, lähikauppamme myi 10 kilon säkkejä perunaa hintaa 9,90 markkaa. Se oli tosi halpaa ja sitä söin eri muodoissa, keitettynä, paistettuna, laatikkona jauhelihan kanssa jne.
Söin joskus riisiä ja jauhelihaa sellasennaan tehtynä ilman öljyjä, suolaa tai mausteita
Perunat ja ruskea kastike, perunavelli, makaronivelli, keitetyt makaronit ja ketsuppi. Nuudelit.
Vierailija kirjoitti:
Olin nuorena rötöstellyt, ja jouduin sitten oikeusistuimeen. Tämä istuin oli erittäin epämukava, tuomioistuin.
Siinä jouduin sitten henkeni pitimiksi rikoksia tunnustaessani syömään noin neljänneksen isoisältä perinnöksi saamastani hapankorppupalasta. Juomana oli taskulämmin hanavesi, jota sain hädin tuskin hörpättyä isosta lasisesta pullosta.
Minä taas siskoni kanssa lapsuuden kesänä söin isoisän olkihatun, kun ei muutakaan ollut. Liotimme sitä ensin noin tunnin järvivedessä, ja sitten äiti kiehautti loput vedet nokipannussa. Tuohon kiehuvaan liemeen isä vuoli olkihatusta pohjalaispuukollaan pieniä siivuja, joita sitten siskon kanssa mutusteltiin mustavalko tv:tä katsellessa mökin pienessä kammarissa.
Perunat ja kastike oli kasarilla aika perussettiä. Ei leipää, ei lisukkeita. Porkkanaraastetta oli.
Keräsin mustikoita ja villiyrttejä söin niitä säännösteltyjen perunoiden kanssa pari viikkoa.
90- luvun laman aikaan pelkkää riisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas siskoni kanssa lapsuuden kesänä söin isoisän olkihatun, kun ei muutakaan ollut. Liotimme sitä ensin noin tunnin järvivedessä, ja sitten äiti kiehautti loput vedet nokipannussa. Tuohon kiehuvaan liemeen isä vuoli olkihatusta pohjalaispuukollaan pieniä siivuja, joita sitten siskon kanssa mutusteltiin mustavalko tv:tä katsellessa mökin pienessä kammarissa.
Unohtui mainita, että tuli jolla nokipannu kuumennettiin tehtiin isoisän puujalasta. Hän eli vielä tuolloin, mutta sanoi, että antaa mennä vaan. Mieluummin lapsille ruokaa, hän kyllä pärjää yhdelläkin jalalla.
Raejuustoa voi terästää spetanalla.
Keitettyjä perunoita, suolaa ja margariiniä. Oli muuten hyvää.