Vaatimattomin ruoka jota olet joutunut syömään
Eli vaatimattomin ruoka rahapulan pakottamana?
Itse olin nuorena niin rahaton että söin viikkokaupalla keitettyjä perunoita jotka tilsitty haarukalla, siihen vähän maitoa ja suolaa. Muuta ei ollut.
Kommentit (74)
Vuosia sitten oli sellainen tilanne, että söin kaksi viikkoa keitettyä makaronia, edes ketsuppia ei ollut, suolaa onneksi sentään oli. Oli vieläpä joulu, viikoa ennen aattoa, ja viikko sen jälkeen. Monen kurjan samanaikaisen sattumuksen summa.
Kotivaraa olen aina pyrkinyt pitämään, mutta silloin sekin oli jo syöty.
Kaurapuuro tai keitetty riisi puoli vuotta putkeen.
Puuroon oli mahdollista laittaa margariininokare ja riisiin joku lisuke.
T: Tuntematon
Ranskanleipä oli yhdessä vaiheessa todella halpaa 90-luvulla, joten sitä tuli syötyä kuukauden verran kun oli rahat todella tiukassa.
Joskus söimme jotain perunoista tehtyä sosekeittoa. Paahtoleivän kannikasta tehtyjä krutonkeja päällä. Muistaakseni maku oli ihan hyvä, eihän se kovin ravitsevaa ollut. Lapsuuden makaronivellit vielä on hyvässä muistissa.
Vierailija kirjoitti:
Jos budjetti on tiukalla, kannattaa panostaa proteiiniin ja rasvaan, ei hiilihydraatteihin.
Ja vaihtaa samppanja kuohuviiniin!
Miehen sukulaisten mökillä kesäkeitto. Pussillinen halvimpia pakastevihanneksia, sekaan yksi sipuli ja keitettiin veteen, en muista oliko lihaliemikuutiota edes. Suolaa sentään ja ehkä jotain muuta maustetta. Mutta ihan hyvää oli mun mielestä ja olin iloinen, sillä maitoon keitetty kesäkeitto on inhokkini. Olin siis iloisesti yllättynyt kun huomasin, että maitoa ei ole tulossa!
Ei ollut rahapulan pakottamana, mutta minun varakas äitini söi usein ihan kunnon ruokana kuumennettuja pakastevihanneksia ja niiden kanssa Valion pippurikermaa. Annoksen hinnaksi ei varmaan tullut euroakaan, kun yhdestä kermapurkista lorautti monelle aterialle.
Ei johtunut siitä ettei ollut varaa muuhun, vaan ymmärtääkseni jonkinlaisesta boheemiudesta, että muu oli tärkeämpää kuin ruoka ja ruoanlaitto. Oli hyvin aktiivinen ja tekevä ja menevä ja kaikesta kiinnostunut ihminen, töitäkin teki yrittäjänä melkein kuolinvuoteelle asti.
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut rahapulan pakottamana, mutta minun varakas äitini söi usein ihan kunnon ruokana kuumennettuja pakastevihanneksia ja niiden kanssa Valion pippurikermaa. Annoksen hinnaksi ei varmaan tullut euroakaan, kun yhdestä kermapurkista lorautti monelle aterialle.
Ei johtunut siitä ettei ollut varaa muuhun, vaan ymmärtääkseni jonkinlaisesta boheemiudesta, että muu oli tärkeämpää kuin ruoka ja ruoanlaitto. Oli hyvin aktiivinen ja tekevä ja menevä ja kaikesta kiinnostunut ihminen, töitäkin teki yrittäjänä melkein kuolinvuoteelle asti.
Itse asiassahan tämä kuulostaa hyvältä😀 Itse voisin hyvinkin syödä porkkana/parsakaali/kukkakaali-sekoitusta tai jotain wok-vihanneksia näin! Vähän soijakastiketta mausteeksi niin nam. Kiitos vinkistä!
Vierailija kirjoitti:
Miehen sukulaisten mökillä kesäkeitto. Pussillinen halvimpia pakastevihanneksia, sekaan yksi sipuli ja keitettiin veteen, en muista oliko lihaliemikuutiota edes. Suolaa sentään ja ehkä jotain muuta maustetta. Mutta ihan hyvää oli mun mielestä ja olin iloinen, sillä maitoon keitetty kesäkeitto on inhokkini. Olin siis iloisesti yllättynyt kun huomasin, että maitoa ei ole tulossa!
Ei halpa aina ole huonoa! Hekin varmaan oli iloisesti yllättyneet kun et nyrpistellyt nokkaa.
Keitettyjä pottuja margariinilla ja suolalla ja pippurilla opiskeluaikana. Halpaa ja piti nälkää. Tekussa oli ilmainen ruoka siihen aikaan. Oli juhlaa saada salaattia ja leipää.
Perunalinjalla täälläkin! Olen mikrottanut perunat kypsiksi ja sitten ruskistanut pinnat pannulla. Vielä on muutama kananmunakin, joten eihän tässä ole mitään hätää. Kaurahiutaleita, sokeria ja öljyä on myös, joten niistäkin saa aterioita.
Nyt oli jotenkin tiukka kuukausi ja työttömyysajan ilmoitusta ei vielä tänään ehditty käydä läpi, joten ensi viikolle menee rahulit. Sekä palkka, että työttömyystuki tulee sitten parin päivän välein.
Meillä varmaan perus makaroni, margariini ja ketsuppi, mutta ihan hyvältä se maistuu :)
Välillä olen tehnyt makaronilaatikon soijarouheesta mutta ei sekään pahaa ole ja luonto kiittää. Sipulia ja jotain muuta halpaa kasvista, porkkanaa ja kesällä kukkakaalia tai kesäkurpitsaa (on saanut tyyliin 0,99e/kilo) mukaan niin on terveellinen ruoka.
Joskus myös keitetyt perunat, papuja tomaattikastikkeessa ja sinne uunilenkki 400g niin saa parilla eurolla ruokaa koko perheelle. Halvimmat lihapullat käy myös :)
Mummo teki usein ruoaksi kuivia leipäkannikoita mitkä lillui lämpimässä maidossa. Äitini bravuuri oli taas makaronivelli.. yksinkertaista ruokaa siis söin lapsena 80-luvulla.
Mä muistan joskus syöneeni pelkkää kukkakaalia. Nykyään sekin on kallista.
Pelkkää makaronia/riisiä joskus voita tai ketsuppia lisukkeeksi ja juhlapäivänä ranskalaisiaperunoita ( pakasteesta ei mäkkäristä). Tämä opiskelijana ja työttömänä ysärillä🥳.Jotenkin huvittaa tänä päivänä kun köyhä syö mitä halvalla saa saadakseen nälän pois niin "parempi väki" kauhuissaan liian vähästä proteiinista.
Ihan kaikki mitä luonnosta on löytynyt, kerran söin kuusenneulasiakin.
Vierailija kirjoitti:
Ranskanleipä oli yhdessä vaiheessa todella halpaa 90-luvulla, joten sitä tuli syötyä kuukauden verran kun oli rahat todella tiukassa.
Kasarilla Helsingissä aamulla ennen töitä ranskanleipää ja lauantaimakkaraa aamukahvin kanssa. Hyvää oli.
Silakkalaatikko.