Vaatimattomin ruoka jota olet joutunut syömään
Eli vaatimattomin ruoka rahapulan pakottamana?
Itse olin nuorena niin rahaton että söin viikkokaupalla keitettyjä perunoita jotka tilsitty haarukalla, siihen vähän maitoa ja suolaa. Muuta ei ollut.
Kommentit (128)
Vierailija kirjoitti:
Perunavelli lapsuudenkodissa. Tuohan on vain vedellä jatkettua perunamuusia.
Maidolla se kannattaakin jatkaa jos löytyy, ja syödä voisilmän kanssa jos on.
Nuorempana ekassa omassa asunnossa riisiä ja ketsuppia.
Vierailija kirjoitti:
Perunalinjalla täälläkin! Olen mikrottanut perunat kypsiksi ja sitten ruskistanut pinnat pannulla. Vielä on muutama kananmunakin, joten eihän tässä ole mitään hätää. Kaurahiutaleita, sokeria ja öljyä on myös, joten niistäkin saa aterioita.
Nyt oli jotenkin tiukka kuukausi ja työttömyysajan ilmoitusta ei vielä tänään ehditty käydä läpi, joten ensi viikolle menee rahulit. Sekä palkka, että työttömyystuki tulee sitten parin päivän välein.
Rahulit. Ei jumaliste. Aikuinen ihminen ja käytät tuollaista sontakieltä. Rahat olisi ollut sitä paitsi lyhyempi sana kuin tuo sun paskasanasi.
Aika vaatimatonta mutta hyvälle maistuvaa oli tämä leipäjankki jota lapsena useinkin oli tarjolla.
Leipäjankki:
Kuivaneita leivänkannikoita
Vettä
Suolaa
Voita höystöksi
Pannaan pattaan ja keitetään pehemiäksi.
Kauraryynit ja täysmaito, lapsuuden terveellinen herkku,. Soisi palaavan nykylapsetkin ruokavalioon.
Mikä kenellekin köyhää on ? Lapsena lempiruokani oli makaroni ketsupilla. Opiskeluaikana söin makaronia ja hernemaissipaprikaa ja raejuustoa ketsupilla, koska tykkäsin siitä. Mitään nakkeja tai jauhelihaa tai muuta lihaa en tykkää syödä .
Ja nyt kun lapset on maailmalla, dadaa syön makaroni, hemapaa ja raejuustoa ketsupilla. Toki lapsilleni laitoin monipuolista kotiruokaa lihalla.
Katherine.Rosemary kirjoitti:
Lapsuuden kodissa meillä syötiin joka päivä perunaa eri muodoissa.
Tänä päivänä en pysty sietämään perunaa missään muodossa.
En ikinä osta perunaa kotiin.
Samoin minun lapsuudenkodissa syötiin perunaa ja ruskeaa kastiketta.
Edelleen syön mielelläni perunaa ja ruskeaa kastiketta, tosin en joka päivä.
Joskus opiskeluaikaan söin tiivistemehussa uitettuja maissimuroja.
Vierailija kirjoitti:
Kuivahtaneita ruosleipäviipaleita paistettiin pannulla voissa. Oli itse asiassa aika hyvää.
Tää on mun herkkua, jota teen välillä. Vielä jjustoa päälle sulamaan. Ihan parasta!
Katherine.Rosemary kirjoitti:
Lapsuuden kodissa meillä syötiin joka päivä perunaa eri muodoissa.
Tänä päivänä en pysty sietämään perunaa missään muodossa.
En ikinä osta perunaa kotiin.
Yhteen aikaan en syönyt juuri perunaa kotona. Nyt ehkä peruna päivässä.
Peruna ja pari on hyvä olla mukana jos olet menossa päiväksi sairaalaan tutkimuksiin. Tai fillariretkelle. Tai marjametsään. Siis keitettyä, höyrystettynä. Tai mikrossa (rei'itettynä) kypsennettynä.
Pelkkiä keitettyjä makaroneja. Lapsuudenkodissa joskus oli. En osannut edes kyseenalaistaa, vaikka aikuisena tajunnut, että rahasta se oli kiinni. Vanhemmat kävivät töissä mutta olivat pienituloisia ja äiti huolehti laskuista -huonosti ja piilotteli ulosottolaskuja. Tämä aikuisena vanhemmalta veljeltä kuultu, minua suojeltiin.
Lapsuudenkodissa oli keitettyä perunaa tarjolla joka päivä, yleensä ruskean kastikkeen kanssa. Molemmat vanhemmat työssäkäyviä, mutta muuta ruokaa ei vain osattu/haluttu tehdä. Kouluruokailu toi sentään vaihtelua, mutta nykyään en kyllä omasta syömisestä tingi.
veteen tehdyt letut, toki joskus muna tai munia, joskus vain vesi, jauho ja kunnon voita kummiskin. sokeria päälle-oli vähän kuin munkki
sun potut tuttuja, muusattuna haarukalla, siihen suolaista voita, oli hyviä.
Vierailija kirjoitti:
Olen lapsuudessani syönyt loputtomasti riisi-, makaroni- ja perunavellejä. Aikuisena useinkin keitettyä pastaa joko margariinilla, ketsupilla tai salaatinkastikkeella, riippuen siitä mitä sattuu olemaan.
noikin ihan hyviä mutta jotain proteiiniä kunhan on. vaikka kananmuna per annos. joo noista saat ok variaatoita . kyllä noi menee jos tietoisuus on , tämä on vapaaehtoista ei rahan vuoksi, eli satun vaan pitämään näistä, silloin maistuukin erilaiselle kaikki köyhäilyruuat.
hkä arvostaakin ruokaa eri tavalla eikä sellainen henkilö ikinä kiroa nimitteli mm paskaa. ruuan kiroaminen särähtää korvaan.
Vierailija kirjoitti:
Keitettyjä perunoita, suolaa ja margariiniä. Oli muuten hyvää.
Miltei sama, mutta haarukalla muusattua pottua ja vain suolaista voita, oi oi ku hyvää. se voi tekee vielä paremman ja siinä suolaakin valmiina. Eli todetaan, vähälläkin saa hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Makaronivelli.
ei rahankaan takia aina, mutta riisivelli ja mannavelli on hyvää, mutta on astetta parempaa jos kylkenä metwurstiilla päällystettyä ruisleipää.
eikä mitään pakkoköyhäilyä, vaan oikeest hyvää. vellin kuitenkin sakeeta pitää olla. eli riisi ja manna.
ja jos puolukkaa löytyy pakasteesta niin mannryynistä saa hyvän vispiuuron- onhan sokeria tietysti.
Vierailija kirjoitti:
Keitettyä makaronia ketsupilla.
Ravintoarvoa voi nstattaa jos kunnon latu oliviiöljyä makaronille. Heti nousee arvo.
Vierailija kirjoitti:
Perunat ja ruskea kastike, perunavelli, makaronivelli, keitetyt makaronit ja ketsuppi. Nuudelit.
No perunavelli kuten manna-sekä riisivelli ovatkin hyviä olkoon fyrkkaa tai ei. Kruunaa toki jos kylkeen saa savulihavoileivän tai metwurstileivän . Kunnon ruisleipää. Siis todella hyvää. Sakeeta velliä ja kunnon suola.
Lapsuudessani meillä oli joskus perunavelliä, joka oli maidolla laimennettua perunamuusia. Päälle laitettiin voisilmä. Sen kanssa jälkiuunileipää. Meillä oli yleensä kyllä todella hyvät, ravitsevat kotiruoat, mutta välillä noin. Vanhempani olivat nuoria perustaessaan perheen ja joskus oltiin säästölinjalla. Minä kyllä tykkäsin perunavellistä.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/