Kahvilayrittäjän ahdinko: ihmiset ovat liian säästäväisiä
Tehkääpä nyt isänmaallinen teko, ja käykääpä ainakin pari kertaa viikossa ostamassa syötävää ja juotavaa siltä oman paikkakuntanne pieneltä kahvilayrittäjältä, joka yrittää sinnitellä kasvavien kustannusten keskellä. Valitkaa välillä tai mieluummin useammin tällainen täysin yksityinen kahvila ketjukahvilan sijasta. Talous lähtee rullaamaan, kun uskallatte hyödyntää suomalaisia tuotteita ja palveluita. Näin yrittäjillä on itsellään varaa sitten temuttaa ja lennellä halpalentoyhtiöiden koneilla kaukomaille kuluttamaan.
Kommentit (142)
Suurituloisten hommia pitää kahvilat ja palvelut pyörimässä.
Vierailija kirjoitti:
Ei kiinnosta tukea jonkun pölvästin mamman ylihintaista harrastekahvilaa ihan vaan siksi että pitää hyvesignaloida. Jos puitteet ja tuotteet on hyvät, palvelu pelaa ja hinnat on kohdallaan niin yritys kyllä pärjää. Jos joku on pielessä, niin todennäköisesti ei. Ketään ei pakoteta yrittäjäksi, jos homma sakkaa niin tee jotain muuta.
Kommenttisi on ylimielinen ja ilkeä. Pienillä yrittäjillä on varmasti vaikeaa nyt. Heillä on isot pakolliset maksut ja vielä pitäisi jäädä voittoakin, jotta itse tulisi toimeen. Mahdollisilla asiakkailla taas ei ole rahaa mihinkään "ylimääräiseen". Ohis, mutta pelottaa nykyään ostaa hedelmiä ruokakaupasta, kun ne ovat niin usein pilaantumassa. Ostan vain harvoin omenoita tai mandariineja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kiinnosta tukea jonkun pölvästin mamman ylihintaista harrastekahvilaa ihan vaan siksi että pitää hyvesignaloida. Jos puitteet ja tuotteet on hyvät, palvelu pelaa ja hinnat on kohdallaan niin yritys kyllä pärjää. Jos joku on pielessä, niin todennäköisesti ei. Ketään ei pakoteta yrittäjäksi, jos homma sakkaa niin tee jotain muuta.
Ei se minun vikani ole että pojastani tuli pölvästi! Yritin kyllä kasvattaa hänestä kunnollista, mutta SDP:tä äänestää ja pörssisähkönkin otti.
T. Pölvästin mamma
Itke lisää persu. Kannatuksenne vaivaiset 5% . Nyt SDP KANNATUSMITTAUKSISSA ON YKKÖSPAIKALLA. 🥳🥳🥳🥳🥳🥳🥳🥳🥳🥳🥳🥳
Yrittäjä kiittäköön Orpoa ja Purraa ahdingostaan
Vierailija kirjoitti:
Pienet yritykset tippuu seuraavaksi ja työttömiä tulee lisää. Tiedän useita pienyrittäjiä jotka vielä keikkuu ja toivoo parempaa. Tekevät ilman palkkaa jotta selviävät yrityksen laskuista. Nämä lähtevät seuraavaksi koska asiakkaita ei taida tulla lisää.
90-luvun lama 2000-luvun versiona.
Kahvipaketti joka riittää kuukaudeksi vai yksi kahvilakerta lähi kahvilassa? Hmmmnnn kyllä mä ennemmin juon joka päivä omakeittämän kahvin. Jos se kahvi kahvilassa olisi 2€ niin voisin vaikka kerran viikossa tavata kaverin kahvilassa. Tällä hetkellä tapaan kaverini mun luona tai heidän luonaan.
No mut tehän halusitte et köyhän elämä tehdään todella vaikeaksi ja nyt sit ootte huolissanne kun on vaarana että joudutte hallituksen takia luopumaan kaikesta materiasta. Itseä ei 20 v tarkoituksella työttömänä ole koskenut millään tavoin tämä "leikkailu", mut naurattaa kun nyt te tätä halunneet joudutte luopumaan siitä mistä luulitte että esim mä 550e kuussa saavana olisin teille kateellinen. No enpä ole kenenkään omaisuudesta kateellinen koskaan ollut, mulle merkkaa sielu ihmises, jota harvoin löytyy teiltä jotka luulette olevsnne muita parempia.
Ps. Voin muuten ihan omil rahoil käydä vaikka joka päivä kahvilas tai juoda kopan kaljaa tai motä ikinä haluan. Elämä on valintoja. Äänestä ens kerralla järjel äläkä tunteel, mitä sul ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Käynkin, ja nimenomaan sellaisessa ketjuihin kuulumattomassa pienessä kahvilassa, en tosin asu Suomessa.
Samoin ainakin 2x viikossa.
Ei suurituloinen voi mennä mihinkään yksityisyrittäjän pieneen kahvilaan. Hänhän joutuisi siellä maksamaan köyhälle. Eihän sellainen tule kuuloonkaan, hyvänen aika.
Ei ole varaa käydä kuin muutaman kerran vuodessa.
Herätys yrittäjä. Stadissa paska erikoiskahvi 7,50€ ja pikku kakkupala 8,9€.
*2
?
Vierailija kirjoitti:
Ei suurituloinen voi mennä mihinkään yksityisyrittäjän pieneen kahvilaan. Hänhän joutuisi siellä maksamaan köyhälle. Eihän sellainen tule kuuloonkaan, hyvänen aika.
Suurituloinen? Maksaa? Ei suurituloinen taida edes tietää, mitä maksaminen tarkoittaa...
Vierailija kirjoitti:
Ovat hinnoitelleet itsensä ulos.
Mutta ei sitä oikein euron kahvilla maksa vuokria ja muita kuluja ja vielä elätä itseään.
Suomessa keskiluokka on aivan liian köyhiä, jotta palveluyhteiskunta toimisi. Ei ulkomaillakaan pienituloisilla palveluihin ole varaa, mutta Suomessa ei ole keskituloisillakaan - mutta ollaanpa tasa-arvoisia kun kellään ei ole varaa.
Vierailija kirjoitti:
Suomi on niin köyhä ja säiltään karu maa ettei täällä mikään pikkukahvilatoiminta kannata kuin korkeintaan kesällä hyvällä paikalla, jos nyt silloinkaan. Etelämmässä voi istua mukavasti jossain aukionreunassa, kulttuuri on sosiaalista ja kävijöitä riittää.
Olen vuosia hämmästellyt muiden Euroopan maiden elintasoa. Eräässä brittisarjassakin sairaanhoitajat ja muut lähtivät töistä omalla hienonnäköisellä autolla ja usein taksilla. Syötäväksi tilattiin noutoruokaa, kun täällä meillä pienipalkkaiset valitsevat ruokakaupasta kaikkein halvimpia tuotteita. Joissakin jaksoissa oli sentään lääkäri, jolla oli hallitsemattomasti velkaa, mutta hänellä oli joku peliongelma.
Käyn reissussa muutaman kerran vuodessa ja silloin käyn ravintoloissa ja kahviloissa. Arkeen ei moinen mahdu. Tänä vuonna olen kerran käynyt kotikunnassa ulkona syömässä kun pomo tarjosi synttärilounaan. Itse en olisi siitä annoksesta maksanut euroakaan.
Vierailija kirjoitti:
Herätys yrittäjä. Stadissa paska erikoiskahvi 7,50€ ja pikku kakkupala 8,9€.
*2
?
Niin? Jos on rahaa niin ei ole paha hinta? Kiristetyillä köyhäinetuuksilla ei tuollaisia enää ostella. Ei edes halvempia. Nyt alkaa selviytymistaistelu. Päättäjät herää ehkä 5 vuoden päästä ihmettelemään miksi valtion kassa ei kasva vaikka kaikki tuet on kiristetty minimiin ja verot nostettu tappiin. Ihmettelen miten minä säälittävä köyhä tukielättäkin ymmärrän tämän asian kulun mutta mahtavat päättäjät ei.
Pulla ja kahvi maksaa keskivertokahvilassa jo saman verran, mitä kokonainen lounas maksoi joskus reilu 5 vuotta sitten. Tulot eivät ole kellään nousseet samassa suhteessa, kaikista vähiten pienituloisilla. Minun puolestani nämä saavatkin mennä nurin vaikka jokainen.
Kahvilayrittäjä varmaan on kokoomuksen äänestäjä ja kannattanut kaikkia leikkauksia joten hyvinhän pitäisi kahvilalla nyt pyyhkiä.
Mulla ois rahaa mutten ikinä pyöri keskustassa missä kahvilat ovat. Ostokset hoidan netissä ja työpaikkakin on muualla.