On se stana kun asunnot ei mene kaupaksi
Vantaalainen Juha ja helsinkiläinen Tatu ovat yrittäneet myydä asuntojaan vuosia tuloksetta, vaikka asuvat kasvukeskuksissa.
Kiinteistömaailman yrittäjä Tomi Suvinen sanoo, että tällä hetkellä asunnon myyjien pitää pudottaa hintoja reilusti ja hyväksyä tappio.
Sp-Kodin mukaan vanhojen kerrostaloasuntojen hinnat laskivat Suomessa viime vuonna keskimäärin 9 prosenttia.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011779232.html
Hirveä tilanne monella kun ei saa asuntoaan kaupaksi millään.
Kommentit (143)
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kyllä kiva eläkkeellä lonkkaleikkauksen jälkeen mennä rappusia kolmanteen kerrokseen.
No jos eläkeläinen on +80v, ei häntä enää leikellä julkisella puolella.
Miksi asunnon arvon pitäisi aina nousta ajan myötä vaikkei tekisi mitään isoja remonttejakaan? Ymmärtäisin, jos väestönkasvu olisi kovaa ja asunnoista pula, mutta näinhän ei ole. Eihän kukaan oleta saavansa 5 vuotta vanhasta autostakaan yhtä paljon kuin siitä itse maksoi.
Riippuu alueesta ja hintapyynnöstä. Kyllä Etelä-Helsingissä järkevällä hinnalla syntyy kauppoja nopeastikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kyllä kiva eläkkeellä lonkkaleikkauksen jälkeen mennä rappusia kolmanteen kerrokseen.
No jos eläkeläinen on +80v, ei häntä enää leikellä julkisella puolella.
Niin, eli jatkuvat kivut.
Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea.
Ja vuokra-asunnossa ruokakunnan tulot ja omaisuus vaikuttavat asumistukeen.
Hintaa reilusti alas. Ei ne huonoista materiaaleista kalliilla kyhätyt suomen oloissa jatkuvasti nopeasti rapistuvat betonikuutiot ole sen arvokkaampia vaikka olisit itse maksanut kuplassa ylihintaa silloin kun jokaiselle oikein tyrkytettiin suut ja silmät täyteen lainarahaa ja pankit oikein työnsi jengiä huutokaupoille missä tyhmin ostaja määräsi hintatason. Huhhuh mitä pelleilyä ja vedätystä se taas oli.
Itse sain onneksi asuntoni kaupaksi viime vuonna, eikä jäänyt kuin velkaa noin 10 000 euroa siitä jäljelle. Olin helpottunut. Siihen on 2030-luvulla tulossa putkiremontti ja ikkunat pitää myös uusia. Tämä Vantaalla.
Nyt asun vuokralla ja lyhentelen loppua asuntolainaani pois pankille. Jos olisin jäänyt odottelemaan omaan kämppääni, niin ei olisi kannattanut. Nyt ne hinnat alueella on edelleen laskeneet ja olisin syvemmällä suossa.
"Eduskunta hyväksyi potkulain."
Vierailija kirjoitti:
Valtio äkkiä takaamaan osan lainasta. Pankit sen mitä laskelmien mukaan uskaltavat. Eli 2% lainasummasta jää valtiolle, se ei ole paljoa.
Toinen juttu. Rautalankamalli : jos on useamman kaupan ketju joka on lukossa koska "minun täytyy saada vähintään tämän verran". Yksi välittäjistä laskee välirahat vuoden 2015 hinnoilla. Ja sama nykyisilä odotusarvoilla. Kun ostajat näkevät tämän, he huomaavat että isompaan asuntoon muuttavat itseasiassa hyötyvät alentuneesta hintatasosta.
Tätä selitettiin eilen A-studiossa, kaveri käytti termiä "psykologinen lukko".
Johtopäätös: Pankkien riskianalyysi on tällä hetkellä AINOA asuntokaupan jarru.
Eli nyt kokkareille ei kelpaakaan markkinatalous vaan huudetaan valtiota apuun?
Vierailija kirjoitti:
Kun asuu vuokralla voi muuttaa pois kerrostalosta, missä ei ole hissiä. Jos tulee joku sairaus tai eläkeikä. Hissi maantasalta taloon.
Vaikka oli hissi ja asunto kolmannessa kerroksessa, maanpinnalta toinen kerros, muutettiin maan tasalle kun tajusin että portaissa kulkeminen on vaikeaa nivelrikon takia, hissi ei aina toiminut
Ennen hoettiin että asuntojen hinnat nousee ja aina saat vähintään omat pois.
Kohta saa tehdä vuoden työsopimuksia ilman perustetta myös julkisella.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu alueesta ja hintapyynnöstä. Kyllä Etelä-Helsingissä järkevällä hinnalla syntyy kauppoja nopeastikin.
Niin etelä helsingissä eli tallinnassa varmaan onkin. Mutta se onkin eteenpäin menevä maa missä ei maailma näytä läheskään niin mustalta (no pun intended) kuin hesessä. Tosin ry ssän tuleva hyökkäys varmasti kyllä jarruttelee asuntokii maa sielläkin kun ne kämpät voi ollakin kohta savuavina raunioina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun asuu vuokralla voi muuttaa pois kerrostalosta, missä ei ole hissiä. Jos tulee joku sairaus tai eläkeikä. Hissi maantasalta taloon.
Vaikka oli hissi ja asunto kolmannessa kerroksessa, maanpinnalta toinen kerros, muutettiin maan tasalle kun tajusin että portaissa kulkeminen on vaikeaa nivelrikon takia, hissi ei aina toiminut
Kyllä meillä toimii hissi aina.
Myyjät ei tunnu laskevan arvoa sille että jos on 150 000 kiinni seinissä, se ei tuota muualla. Kuten osakkeissa, joissa voisi saada esim 5% tuoton, 7500 eur per vuosi.
No, makselkoon hoitovastikkeita ja remppoja sitten, ne kulut on tuon vaihtoehtoisen tuoton päälle.
Kyllä rahan arvo varmasti rapautuu niin että aikanaan tulevat saamaan sen 150 000. Tosin silloin myös maitolitra kaupassa maksaa 3 euroa ja työpäivän lounas 20 euroa....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nivelrikossa se ylöspäin kulkeminen on ihan fine, mutta alaspäin tuleminen onkin sitten kivuliasta.
Vierailija kirjoitti:
Joo putkiremppa tulossa ja pitäisi päästä pois mutta kukaan ei osta. Lainaa on liian paljon jo nyt. Tuntuu että pää räjähtää kun näitä miettii. Ei olisi ikinä pitänyt ostaa "omaa"(pankin) asuntoa.
Laske sen putkiremontin hinnan verran, niin voi mennä paremmin. Vai Luuletko että joku ostaa normihintaan ja että pääsee maksamaan heti kallista remonttia? Ostaisitko itse?
Jos on pienintäkään epävarmuutta työpaikan pysyvyydestä tai on jo peräti työttömänä, niin eipä siinä silloin asuntokaupoille lähdetä.
Parasta kun asuu vaan ihan itse siinä remontti pesässä minkä on itselleen ostanut . Asut siinä loppuelämän itse .
Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea, jos saa potkut töistä.
Ja yksin vuokralla asuvalle kela maksaa lämmitykseen 46 euroa kuukaudessa ja muista perheenjäsenistä saa lisää 16 euroa per henkilö.