Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihmiset eivät enää hahmota vartalon normaaleja mittasuhteita

Vierailija
17.02.2026 |

Katsoimme isossa porukassa taitoluistelua. Porukassa oli 18-40-vuotiaita naisia ja miehiä. 

Jostain virisi keskustelu, kuinka taitoluistelijoiden perseet ovat hirveän matalalla, että kuinka taitoluistelijoilla voi olla noin ROIKKUVAT pakarat? Ihmiset olivat aidosti sitä mieltä, että näillä naisilla oli poikkeuksetta pitkä selkä ja perse 'matalalla'. 

Kuuntelin keskustelua järkyttyneenä. Oli hirveän vaikea käsittää, mistä tälläiset kommentit oikein tulivat, kun ruudulla pyöri olympitasoisia huippu-urheilijoita, lajissa, jossa tunnetusti pakaralihakset kehittyvät huomattavasti. Kaikilla näillä urheilijoilla oli upeat vartalot, huomattavasti tavallista paremmat.

No, tälle mysteerille löytyy tietenkin vastaus somesta. Kuvakulmilla ja filttereillä on esitelty nyt niin runsas valikoima perseitä, että ihmiset ovat nähtävästi unohtaneet täysin, miltä normaali vartalo, normaalissa asennossa edes näyttää! 

Kerroin tästä tapauksesta toiselle kaverille, jolta kuulin, että hänen pitkiä jalkojaan on aina kehuttu, kunnes nyt viime vuosina hänen jalkansa ovat yhtäkkiä muuttuneet ihmisten silmissä lyhyiksi. Ainakin kuvissa.... 

Kyllä näistä kuvakulmista ja filttereistä on puhuttu jatkuvasti jo todella kauan, mutta ei sillä ole nähtävästi vältetty tätä muutosta. 

Iso osa ihmisistä ei enää hahmota vartalon normaaleja mittasuhteita.

Kommentit (94)

Vierailija
61/94 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan kun taitoluistelijat on lyhyitä, ja heillä tulee vähän lihasta jalkoihin ja alakroppaan kun yläkroppa on siro. Se voi luoda vaikutelman että olisivat lyhytjalkaisia. Esim itsellä on näin, vaikka mitatessa jalat on normaalin pituiset niin jotkut mieltää lyhytjalkaiseksi koska massaa on siellä. Ja sitten kun miettii keskivertosuomalaisia, niin useimmilla on hoikat jalat joissa ei yhtään lihasta ja monila pitkätkin, ja kaikki ylimääränen läski kertyy mahaan. Sellaiset näyttää pitkäjalkaisemmilta . 

Vierailija
62/94 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan kun taitoluistelijat on lyhyitä, ja heillä tulee vähän lihasta jalkoihin ja alakroppaan kun yläkroppa on siro. Se voi luoda vaikutelman että olisivat lyhytjalkaisia. Esim itsellä on näin, vaikka mitatessa jalat on normaalin pituiset niin jotkut mieltää lyhytjalkaiseksi koska massaa on siellä. Ja sitten kun miettii keskivertosuomalaisia, niin useimmilla on hoikat jalat joissa ei yhtään lihasta ja monila pitkätkin, ja kaikki ylimääränen läski kertyy mahaan. Sellaiset näyttää pitkäjalkaisemmilta . 

Keskivertosuomalaisilla ei ole hoikat jalat. Ei myöskään pitkät. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/94 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noi taitoluistelijoiden vartalot on kyllä niin täydellisiä kuin mihin ihminen pystyy. 

Nykyään Hollywood ihanne on aivan epäluonnollinen naamankin kohdalla. 

Kaikki ovat laitettuja ja paranneltuja tyyliin Margot Robbie ja Kylie Jenner. 

Margot Robbiella on päinvastoin ilahduttavan luonnollisen näköiset kasvot ja kasvojen iho. Harvinaista nykyään.

Kylie Jenner toki leikelty ja pistelty.

...ei se Robbiekaan mikään luonnollinen ole, kaikenlaista on naamalle tehty. Ihan eri näköinen nyt kuin parikymppisenä. Sori jos nyt kovasti petyit.

En ole niin tarkkaan häntä tai ketään julkkista syynäillyt ja seuraillut, että edes m

En ole minäkään syynäillyt, mutta viimeksi tällä viikolla kun jossain oli puhetta hänestä, niin näin kuvia nuoremmista kasvoistaan. Ja selkeästi nämä nykyiset ovat erilaiset, eli eivät hänen omansa. Harmi, kun usein vedetään näyttelijöilläkin esim. ne kulmakarvat niin ylös ja kireälle, että ovat lähes liikkumattomat ja estävät tehokkaan tunteiden ilmaisun näytellessäkin :/ 

Vierailija
64/94 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

näin varmasti käy jos on niin tyhmä, että uskoo kaiken mitä instassa/tiktokissa näkee eikä käy ulkona ihmisten ilmoilla

Vierailija
65/94 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Itse olen 175cm, vyötärö 63cm ja lantio 100cm. Ei pallopyllyä, vaan tiimalasin mallinen vyötärö-lantio."

Mä olen saman pituinen, vyötärö 70 cm ja lantio 98 cm. Olen kapealanteinen ja tasapaksu pötkylä.

Vierailija
66/94 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei. Kyllä ne on kaksi eri vartalorakennetyyppiä.

Päärynävartalo: leveähkö lantio, kapea vyötärö, lyhyemmät jalat ja pitkä selkä, joka mahdollistaa kapean vyötärön.

Omenavartalo: Lyhyt selkä, pitkät jalat, usein ohuet, kapea lantio ja leveä vyötärö, rasva kertyy vyötärölle, ei lantioon ja reisiin, jos lihoo

Vierailija
67/94 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Itse olen 175cm, vyötärö 63cm ja lantio 100cm. Ei pallopyllyä, vaan tiimalasin mallinen vyötärö-lantio."

Mä olen saman pituinen, vyötärö 70 cm ja lantio 98 cm. Olen kapealanteinen ja tasapaksu pötkylä.

Mä oon sua paljon tasapaksumpi vielä, joku 90- 85 - 90, on mun mitat.  Jos ylipainoa on puolikin kiloa, se on kaikki asettunut vyötärön ympärille. Ja treenaan kyllä. 

Vierailija
68/94 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Peilin kautta kuvattu kuva pienentää myös aina semmoiset 15-20 kg. Olen itse nuorena ottanut itsestäni kuvan johonkin deitti-ilmoon peilin kautta tietämättä tätä. Mies oli treffeillä pettynyt. Sama ihminen, tunnisti naamasta, mutta peilin kautta otettu otos on aina hoikempi versio sinusta.

Jos tähän vielä lisää lievän yläkulman, saa jopa 50 kg pois painostaan helposti.

No höpöhöpö nyt!

69/94 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni somea seuraava ilmeisesti hallusinoi näköharhoilla ja harhaluuloilla. Antipsykoottia voisi teille määrätä ja psykoosi-diagnoosin.

Vierailija
70/94 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä oon sua paljon tasapaksumpi vielä, joku 90- 85 - 90, on mun mitat.  Jos ylipainoa on puolikin kiloa, se on kaikki asettunut vyötärön ympärille. Ja treenaan kyllä. 

Tuosta näkee jo mitoistakin, että on tasapaksu. Mutta jos on vaikkapa kolme naista, joiden vy-ly-mitat on lähellä toisiaan, ei voi niiden perusteella vielä tietää minkä mallinen kroppa on.

Esimerkki elävästä elämästä: yhdellä naisella on vyötärönympärys 66cm, lantionympärys 96cm. Toisella naisella taas vyötärö 64cm ja lantionympärys 98cm. Kolmannella vyötärö 63cm ja lantio 100cm. Eli kaikilla näillä vyötärön ja lantionympärykset suht. samoissa mitoissa. Mutta vartalonmallit ei olekaan samat, vaan ensimmäinen nainen on siro ja laiha H, toinen urheilullinen ja lihaksikas Y, ja kolmas normaalivartaloinen/hoikahko X.  Voivat toki koon puolesta lainailla toisiltaan halutessaan vaatteita, mutta muotojen puolesta heille voi sopia vähän eri tyyppiset leikkaukset.

Vierailija
71/94 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä niitä taas viilettää, roikkoperseitä ja tasapaksuja pötkylöitä.

Tai harvinaisen upeakroppaisia naisia.

Vierailija
72/94 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei. Kyllä ne on kaksi eri vartalorakennetyyppiä.

Päärynävartalo: leveähkö lantio, kapea vyötärö, lyhyemmät jalat ja pitkä selkä, joka mahdollistaa kapean vyötärön.

Omenavartalo: Lyhyt selkä, pitkät jalat, usein ohuet, kapea lantio ja leveä vyötärö, rasva kertyy vyötärölle, ei lantioon ja reisiin, jos l

Ja höpöhöpö, Mulla on aina ollut päärynävartalo; leveä lantio ja paksut reidet, kapea vyötärö, todella pitkät jalat ja räystäsperse ja pieni ylävartalo, lyhyt selkä.

Vierailija
73/94 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvalinkkejä tai ei oo totta?

Vierailija
74/94 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perseitä perseitä perseitä.

Vierailija
75/94 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä juuri olen pelännytkin. Sama tapahtui naamafilttereiden kanssa ja nuo vartalofiltterithän ovat kehittyneet ja yleistyneet ihan valtavaa vauhtia nyt viime vuosina. 

_KENENKÄÄN_ perse ei ala sieltä puolesta selästä, mistä instabebejen perseet näyttävät alkavan. Ei KENENKÄÄN!!

Vierailija
76/94 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskivertosuomalaisilla ei ole hoikat jalat. Ei myöskään pitkät. 

-No on kyllä. :D jos vertaa muihin maihin.. todella laihoja jalkoja näkee varsinkin iäkkäillä

Vierailija
77/94 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpi vartalo täällä on yleisempi naisella? Sutjakat jalat, mahassa ja hartioissa extraa, vai tiimalasimainen? Kyllä suomalaisilla melkein kaikilla on tuo y / o painotteinen missä jalat on hoikat. Pitävät sitten tunikoita ym että peittää vatsan ja tuo ohuet jalat esiin. 

Vierailija
78/94 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä sinä AP voit päätellä noin suoraan että taitoluistelijan tai urheilijan vartalo on upea? Mielipiteitä on tasan yhtä paljon kuin katsovia silmäpareja. Ei kaikkien mielestä todellakaan hoikka ja treenattu nainen ole kaunis. Minulle laittoi eilen illalla kuvan ihan vaan yksi Tinder mätsi. On todellakin treenaillut paljon, se näkyy kropassa, on naisella kunnon vatsalihakset kyllä, muttei kait minun mielestäni ollenkaan mikään kaunein ilmestys ole. Voisi olla huomattavasti kauniimpi 20 kiloa painavempana. M40

Vierailija
79/94 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on täysin totta. Omassa kaveripiirissä on vähän vastaava tapaus naisesta, jonka pitkiä jalkoja on aina kehuttu. Hän aloitti salitreenin ja otti paljon poseerattuja kuvia itsestään. Jossain vaiheessa hän alkoi puhumaan, kuinka salilla peilistä ei enää näytä itseltään. Jotenkin ne poseeratut kuvat olivat muodostuneet hänelle normaaliksi versioksi hänen omasta vartalostaan, eikä se ei-poseerattu enää tuntunut normaalilta, vaan väärältä. Oli todella ikävää seurata vierestä, miten hänen kroppansa oli paremmassa kunnossa kuin ikinä, mutta hän ei osannut itse arvostaa sitä muuten kuin niissä yliposeeratuissa kuvissaan. 

Tällä tarinalla on tosin onnellinen loppu. Raskaus korjasi tuon ongelman. Tyttären kasvun seuraaminen sitäkin enemmän. 

Miksiköhän aina puhutaan että oman lapsen kasvua ja kehitystä on kiva seurata, mutta silti kuitenkin sairaalloisesti kytätätään ja pyritään hankaloittamaan hänen seksielämäänsä?

-ohis

Vierailija
80/94 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillakin meni aloitusviestin pointti ohi ja lujaa, kun alettiin arvostelemaan taitoluistelijoiden kroppaa ja kertomaan omia mittoja. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kaksi