Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihmiset eivät enää hahmota vartalon normaaleja mittasuhteita

Vierailija
17.02.2026 |

Katsoimme isossa porukassa taitoluistelua. Porukassa oli 18-40-vuotiaita naisia ja miehiä. 

Jostain virisi keskustelu, kuinka taitoluistelijoiden perseet ovat hirveän matalalla, että kuinka taitoluistelijoilla voi olla noin ROIKKUVAT pakarat? Ihmiset olivat aidosti sitä mieltä, että näillä naisilla oli poikkeuksetta pitkä selkä ja perse 'matalalla'. 

Kuuntelin keskustelua järkyttyneenä. Oli hirveän vaikea käsittää, mistä tälläiset kommentit oikein tulivat, kun ruudulla pyöri olympitasoisia huippu-urheilijoita, lajissa, jossa tunnetusti pakaralihakset kehittyvät huomattavasti. Kaikilla näillä urheilijoilla oli upeat vartalot, huomattavasti tavallista paremmat.

No, tälle mysteerille löytyy tietenkin vastaus somesta. Kuvakulmilla ja filttereillä on esitelty nyt niin runsas valikoima perseitä, että ihmiset ovat nähtävästi unohtaneet täysin, miltä normaali vartalo, normaalissa asennossa edes näyttää! 

Kerroin tästä tapauksesta toiselle kaverille, jolta kuulin, että hänen pitkiä jalkojaan on aina kehuttu, kunnes nyt viime vuosina hänen jalkansa ovat yhtäkkiä muuttuneet ihmisten silmissä lyhyiksi. Ainakin kuvissa.... 

Kyllä näistä kuvakulmista ja filttereistä on puhuttu jatkuvasti jo todella kauan, mutta ei sillä ole nähtävästi vältetty tätä muutosta. 

Iso osa ihmisistä ei enää hahmota vartalon normaaleja mittasuhteita.

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jossain piirustuskurssilla opitaan että ihminen on noin 8 x pään mittainen pituudeltaan.

Esim. tissit on 1x pään mitta leuasta alaspäin, napa 1x päänmitta tisseistä, haarat sitten taas 1x päänmitta. Ja jaloissa reisi ja pohje on molemmat 2x päänmitta polven molemmin puolin. Yhteensä siis 8x päänmitta päälaesta jalkapohjiin. 

Sitten on tietty ne kuuluisat yksilölliset erot mutta ei ne yleensä kovinkaan suuret ole. 

Nyt menee kyllä metrillä pieleen :D

Vierailija
22/44 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mieheni ihmetteli miten taitoluistelijoillakaan ei enää ole kapeita vyötäröitä. Pyysin näyttämään kuvan kapeasta muokkaamattomasta vyötäröstä ja ei todellakaan ollut muokkaamaton.

Todella kapea vyötärö vaatii leveän lantion ja vähäisen lihasmassan vatsan alueella. Kumpikaan ei ole luistelijalle hyödyllinen ominaisuus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mieheni ihmetteli miten taitoluistelijoillakaan ei enää ole kapeita vyötäröitä. Pyysin näyttämään kuvan kapeasta muokkaamattomasta vyötäröstä ja ei todellakaan ollut muokkaamaton.

Sinä ihan miehesi tuot tänne asiantuntijaksi luitelioiden arvostelussa.  🤮🤮🤮🤮

Anteeksi mitä? Sulla on nyt ihan todellisia puutteita luetunymmärtämisessä.

Vierailija
24/44 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todella kapea vyötärö vaatii leveän lantion ja vähäisen lihasmassan vatsan alueella. Kumpikaan ei ole luistelijalle hyödyllinen ominaisuus.

Eikööö.... hyvä kun sinä kerroit sen tänne. Kiiiiitoooosss.   😂😂😂😂

Vierailija
25/44 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaaha, no kyllä tuntemani taitoluistelijat kuuluvat näihin kapeavyötäröisiin. Mutta laitappa sinä kuvaa tälläisestä kuvailemastasi vartalosta, jossa on leveä lantio ja vähän lihasmassaa vatsan alueella. Muokkaamaton kuva ja ilman mitään rasvaimuja tai sen semmoisia myös.

Vierailija
26/44 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://miro.medium.com/v2/resize:fit:1108/1*14UxlQp5ZyTYJLXjSwxYRw@2x…;

Tässä erinomainen esimerkki normaalista perseestä ja matalalla roikkuvasta pyllystä

Vierailija
27/44 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaaha, no kyllä tuntemani taitoluistelijat kuuluvat näihin kapeavyötäröisiin. Mutta laitappa sinä kuvaa tälläisestä kuvailemastasi vartalosta, jossa on leveä lantio ja vähän lihasmassaa vatsan alueella. Muokkaamaton kuva ja ilman mitään rasvaimuja tai sen semmoisia myös.

Monen miehen mielikuvissa kapeavyötäröinen tarkoittaa sellaista vartaloa, jossa vyötärö on kapea edestäpäin katsottuna, tyyliin Kim Kardashian. Luistelijoilla on litteät vyötäröt, mutta ei mitään kovin kurvikkaan näköisiä vartaloita.

Vierailija
28/44 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monen miehen mielikuvissa kapeavyötäröinen tarkoittaa sellaista vartaloa, jossa vyötärö on kapea edestäpäin katsottu

Mutta nyt puhuttiin muokkaamattomista. Kim Kardashianilla on sekä rasvaimua vyötäröllä, että lisärasvaa lantiolla että järjetön määrä photoshoppia. 

Vierailija
29/44 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pariluistelussa naisethan ovat nimenomaan lyhyitä ja pieniä, jotta heitä on helpompi heittää. Ei kai 146-senttisellä Riku Miuralla olekaan pitkiä jalkoja... Samoin olisi järjetöntä treenata valtava takapuoli kun ei siitä olisi lajissa kuin haittaa.

Vierailija
30/44 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jossain piirustuskurssilla opitaan että ihminen on noin 8 x pään mittainen pituudeltaan.

Esim. tissit on 1x pään mitta leuasta alaspäin, napa 1x päänmitta tisseistä, haarat sitten taas 1x päänmitta. Ja jaloissa reisi ja pohje on molemmat 2x päänmitta polven molemmin puolin. Yhteensä siis 8x päänmitta päälaesta jalkapohjiin. 

Sitten on tietty ne kuuluisat yksilölliset erot mutta ei ne yleensä kovinkaan suuret ole. 

Nyt menee kyllä metrillä pieleen :D

Ei siinä metreistä mitään puhuta. 

Vierailija
31/44 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mutta nyt puhuttiin muokkaamattomista. Kim Kardashianilla on sekä rasvaimua vyötäröllä, että lisärasvaa lantiolla että järjetön määrä photoshoppia."

Minä puhuin luistelijoista. Luistelijalle ei ole mitään hyötyä kapeasta vyötäröstä ja leveästä lantiosta.

Vierailija
32/44 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse törmäsin eilen Tiktokissa Cindy Crawfordin tyttären Kaia Gerberin arvostelemiseen. Hän kun kuulemma näyttää väsyneeltä ja vanhalta 24 vuotiaana. Elämme todella ulkonäkökeskeisessä maailmassa nykypäivänä

Vierailija
33/44 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse törmäsin eilen Tiktokissa Cindy Crawfordin tyttären Kaia Gerberin arvostelemiseen. Hän kun kuulemma näyttää väsyneeltä ja vanhalta 24 vuotiaana. Elämme todella ulkonäkökeskeisessä maailmassa nykypäivänä

Nykypäivänä? Menneinä vuosina naisten ulkonäköä ja ennen kaikkea painoa vasta onkin arvosteltu.

Vierailija
34/44 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mutta nyt puhuttiin muokkaamattomista. Kim Kardashianilla on sekä rasvaimua vyötäröllä, että lisärasvaa lantiolla että järjetön määrä photoshoppia."

Minä puhuin luistelijoista. Luistelijalle ei ole mitään hyötyä kapeasta vyötäröstä ja leveästä lantiosta.

Ja minun pointtini on, että luistelijoilla on kapeat vyötäröt. Ne eivät ole mitään TODELLA kapeita, mutta kyllä ne ovat kapeita. 

Pyysin esimerkkiä kuvailemastasi leveä lantio-kapea vyötärö ilman muokkauksia, jotta ymmärtäisit pointtini. Mutta esimerkkinä sain Kim Kardashiania, joka on niin muokattu kuin olla voi, ei millään tavalla normaali tai luonnollinen vartalo. 

Vierailija
35/44 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo 8 x päänmitta pätee lähinnä noin 180-senttiseen mieheen. Esim. itselläni 158 cm naisella se on 7 * pään mitta.

Vierailija
36/44 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monen miehen mielikuvissa kapeavyötäröinen tarkoittaa sellaista vartaloa, jossa vyötärö on kapea edestäpäin katsottu

Kapea vyötärö ja kurvikas vartalo eivät ole sama asia. Sitä paitsi luistelijoilla nimenomaan on reisissä ja perseessä lihasta, mistä syntyy kyllä kurvia.

Vierailija
37/44 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuohon yksi juttu on, että vahvat lihakset keskivartalossa tavallaan vie vyötärön. Itse olin nuorena hoikka, mutta liikkumaton. Mulla oli silloin kapea vyötärö, 65 cm, ja sitten kun tissit ja lantio on isommat, niin tuli tiimalasivaikutelma. Jossain vaiheessa aloin treenata salilla, koska 30 ikävuoden jälkeen muuten alkoi helposti kertymään ylimääräistä painoa istumatyöläiselle. Yllätys oli, että vyötärö suoristui merkittävästi. Mutta siinähän menee lihaksia, joita erilaisilla kierroilla juuri treenataan. Ja kun lihakset vahvistuu, ne pullistuu. Ei keskivartalon lihaksia kehittäneellä ihmisellä mene vaan iho suoraan luuston päällä, kuten mulla nuorena, siinä on pehmentävä/suoristava lihaskerros välissä.

Vierailija
38/44 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä ??? :D Taitoluistelijat nimenomaan ovat vyötäröstä hyvin kapeita! Leveästä lantiosta ei tosiaan ole hyötyä luistelijalle, mutta pakaraa on kyllä sen verran, että kyllä se lantio väistämättä alkaa näyttää leveältä.

Vierailija
39/44 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä ??? :D Taitoluistelijat nimenomaan ovat vyötäröstä hyvin kapeita! Leveästä lantiosta ei tosiaan ole hyötyä luistelijalle, mutta pakaraa on kyllä sen verran, että kyllä se lantio väistämättä alkaa näyttää leveältä.

Isotkaan pakaralihakset eivät levennä lantiota.

Vierailija
40/44 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuohon yksi juttu on, että vahvat lihakset keskivartalossa tavallaan vie vyötärön. Itse olin nuorena hoikka, mutta liikkumaton. Mulla oli silloin kapea vyötärö, 65 cm, ja sitten kun tissit ja lantio on isommat, niin tuli tiimalasivaikutelma. Jossain vaiheessa aloin treenata salilla, koska 30 ikävuoden jälkeen muuten alkoi helposti kertymään ylimääräistä painoa istumatyöläiselle. Yllätys oli, että vyötärö suoristui merkittävästi. Mutta siinähän menee lihaksia, joita erilaisilla kierroilla juuri treenataan. Ja kun lihakset vahvistuu, ne pullistuu. Ei keskivartalon lihaksia kehittäneellä ihmisellä mene vaan iho suoraan luuston päällä, kuten mulla nuorena, siinä on pehment

Tämä on oikea syy. Vyötärön saa levenemään joko kerryttämällä vatsaonteloon rasvaa tai kasvattamalla vyötärön alueen lihaksia. Hoikallakaan ihmisillä se ei ole mikään pajunvirpi, jos vyötärön lihakset on vahvat. Ja niinhän niiden taitoluistelijoilla täytyy olla, kun pitää olla voimaa kaikenlaiseen akrobatiaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme seitsemän