Pelkäätkö (huonoa) vanhuutta?
Oletko jo jotenkin "varautunut" ajattellessasi vanhuuttasi? Onko se ylipäätään mahdollista...varautuminen?
Kommentit (231)
Itsekkäät lapset 2kpl ja kermaperselapsenlapset 3+bonus 2 tuskin välittävät jos vaikka vielä tästä huonompaan kuntoon menemme. Toinen meistä sai pahan sydäninfarktin ja toinen on aika lailla liikuntakyvytön vaikka molemmilla ikää vain 70+. Kun pyydämme apua esim. kaupassa käyttämiseen, ruohon leikkaukseen, lumitöihin tai pikku siivoukseen on vastaus ei jouda. Tiedän, kasvatusvirhe.
Parasta ikinä, mummon kanssa pizzalla ja oluella 🎉 Miun ja papan yhteinen juttu on mennä toritapahtumiin syömään neulamuikkuja 😋 Isovanhemmat on aarre arvokkain 💖 💎 jopa ne känkkäränkätkin 😍 Kukapa meista vanhana enkeli olisi jos ei ole niin kivaa!
Me teemme sen onko omaistemme vanhuus hyvä vai ei. Juurikin me! Terkkuja serkkupojalle joka ei vaivaudu kantamaan huolta muistisairaasta äidistään 🖕 t. akkasi kaima ja sun serkku joka äitisi apuna.
Vierailija kirjoitti:
Itsekkäät lapset 2kpl ja kermaperselapsenlapset 3+bonus 2 tuskin välittävät jos vaikka vielä tästä huonompaan kuntoon menemme. Toinen meistä sai pahan sydäninfarktin ja toinen on aika lailla liikuntakyvytön vaikka molemmilla ikää vain 70+. Kun pyydämme apua esim. kaupassa käyttämiseen, ruohon leikkaukseen, lumitöihin tai pikku siivoukseen on vastaus ei jouda. Tiedän, kasvatusvirhe. ""
Jos te aikuiset valitsette asua talossa johon voimat ei riita, ei siita valinnasta lapsia pida syyllistaa. Muutatte pieneen kerrostalo asuntoon ja palkkaatte siivoojan kaymaan. Kaupassa voi kayda taksilla tai tilata kotiinkuljetus. Kenenkaan lapsenlapsen tehtavana ei ole tehda isovanhemmilleen toita, laheiset laheisina, muut avut hoidatte muualta.
Olen laskenut saastot niin etta pystyn ostamaan 1000e/kk palveluja vanhana, silla mennaan. Lapsien toivon elavan silloin omaa vapaata elamaansa vaikka maapallon toisella puolella.
Kun on 54 v ja elänyt huonon elämän, niin eiköhän se huono vanhuus ole silloin väistämätön. Toivottavasti kuolen pian, ettei tätä maanpäällistä viiden tähden helvettiä tarttis enää kauaa katsella. Kaverilla kävi paljon parempi tuuri, kun kuoli vuonna 2019. Hyvin on paljolta pahalta sillä välttynyt. Itte en ole läheskään yhtä onnekas. Mun tuurilla ei kuolla vasta kun on kaikki mahdollinen paska elämässä koettu ja kärsitty. Täällä ollaan vielä kauan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekkäät lapset 2kpl ja kermaperselapsenlapset 3+bonus 2 tuskin välittävät jos vaikka vielä tästä huonompaan kuntoon menemme. Toinen meistä sai pahan sydäninfarktin ja toinen on aika lailla liikuntakyvytön vaikka molemmilla ikää vain 70+. Kun pyydämme apua esim. kaupassa käyttämiseen, ruohon leikkaukseen, lumitöihin tai pikku siivoukseen on vastaus ei jouda. Tiedän, kasvatusvirhe. ""
Jos te aikuiset valitsette asua talossa johon voimat ei riita, ei siita valinnasta lapsia pida syyllistaa. Muutatte pieneen kerrostalo asuntoon ja palkkaatte siivoojan kaymaan. Kaupassa voi kayda taksilla tai tilata kotiinkuljetus. Kenenkaan lapsenlapsen tehtavana ei ole tehda isovanhemmilleen toita, laheiset laheisina, muut avut hoidatte muualta.
🥱
Kuka hullu täällä haluaa elää vanhaksi. Tämä maapallo on kamala paikka.
En käy lääkärissä ja ajattelin lopettaa verenpaine pillerit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset eivät oikein käsitä mitä eutanasia oikein tarkoittaa. Jos ihminen on kirjannut tietoihinsa haluavansa eutanasian jos/kun sairastuu vaikka muistisairauteen myöhemmin. Asia ei todellakaan ole näin yksinkertainen, koska ihminen ei muistisairaana ole enää kykenevä ilmaisemaan haluaako kuolla vai ei. Jos joku toinen päättää sen hänen puolestan, niin sehän on murha. Missä muistisairauden vaiheessa ihmisen elämä sitten päätettäisiin, ja kuka sen päätöksen tekisi?
Suomessa eutanasia ei ole laillista, ei sitä voi kirjata mihinkään tietoihin! Eikä kukaan eikä mikään taho voi päättää minkäänlaisesta elämän lopettamisesta. Eikä ketään tapeta vaikka kuinka ilmaisi haluavansa kuolla.
Tiedän sen, että ei ole laillista, mutta voi olla joskus. Keskustelu tästä on teoreettista, mutta vaikka olisi laillista, niin ei tämä koske muistisairaita tai ihmisiä, jotka eivät ole kykeneviä itse päättämään asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoittaa läheiset läheisinä? Kyllä läheisten kuuluu auttaa ja tukea toisiaan. Sitähän läheisyys merkitsee, muutenhan se on sama kuin vieraat tai täysin tuntemattomat. - eri
Vierailija kirjoitti:
Olen laskenut saastot niin etta pystyn ostamaan 1000e/kk palveluja vanhana, silla mennaan. Lapsien toivon elavan silloin omaa vapaata elamaansa vaikka maapallon toisella puolella.
30pv/kk x 30€/vaipanvaihto = 900€/ kk pelkkään vaipanvaihtoon KERRAN päivässä.
"Yksityinen kotipalveluJos ostat palvelun suoraan yksityiseltä yritykseltä ilman palveluseteliä, hinta perustuu tuntiveloitukseen.
Tuntihinnat: Arkisin tuntihinta vaihtelee yleensä 3560 euron välillä.
Esimerkkihinnasto (2026): Arkipäivisin hinta voi olla noin 53 €/h, kun taas yö- ja viikonlopputyö on kalliimpaa (jopa yli 90 €/h)."
Jos ei ole hoitajia, joita kiinnostaa tehdä vanhustyötä ja tarpeeksi hoitajia, .
Niin, pelkään vanhuutta.
Nyt nämä uutiset on karmeita. Pahoinpitelyitä, sitomista, kaltoinkohtelua, kuolemantapauksia
Tai nämä kutsu-nappien piilottelu, varastelu yms jne
Ystäväni on eräässä hoitopaikassa töissä
ja raskainta on ,
jos työparinaan on ihminen jota ei vanhustyö kiinnosta pätkääkään.
Työntekijä, joka vain koittaa vyöryttää työt muille, tai joka haluaa tehdä vain pomon työt.
Varaudun sillä että on rahaa maksaa hoitokustannuksia.Maksan työstä mielummin kun uuvutan läihipiirini :)
Olen varautunut taloudellisesti. En muuten. Vaikkakin, siihen vanhuuteen kun voi vaikuttaa aika paljon tämän hetken valinnoilla, vaikka tietenkään geeneille ei voi minkään. Mutta jos nyt istut pääasiassa paikallasi, vedät kourakaupalla sokeria, suolaa ja rasvaa siinä samalla, niin varmasti kannattaa pelätä sitä vanhuutta. Toisaalta, jos stressaat joka ikisestä valinnasta, ja urheilet mielipuolisena äärirajoilla vuodesta toiseen, niin yhtä varmasti kannattaa pelätä sitä vanhuutta. Etsi keskitie. Pidä hauskaa. Älä liioittele. Yritä nauttia elämästäsi. Tee asioita joita on kiva muistella, älä asioita joilla yrität todistaa eläväsi. Pysähdy välillä. Mieti. Juttele ihmisille. Juttele silleen oikeesti, äläkä vain jauha paskaa. Keskity muihinkin kuin itseesi. Ehkä sitten se vanhuus voi olla sellainen, että sitä ei tarvi pelätä.
Pidän selviönä että vanhuuteni tulee olemaan huono, mitä muuta vanhuus voisi olla? No en kyllä usko eläväni vanhaksi, jos se päivä koittaa että jään eläkkeelle niin on kyllä ihme.
Olisi kiva elää vanhaksi, ja ylipäätään elää, mutta tuskin on enää eläkkeelle jäämisen jälkeen varaa jäädä henkiin. Pitää olla töissä niin pitkään kuin vaan voi olla ja sen jälkeen on lopetettava itse tämä maallinen vaellus. Viimeistään silloin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoittaa läheiset läheisinä? Kyllä läheisten kuuluu
No mä itse ajattelen tuon niin, että olisi kiva olla vain tytär, äiti tai sisko eikä hoitaja, puutarhuri, hovimestari, autokuski jne. Jos jonain päivänä en pysty tässä asunnossani asumaan, en todellakaan kuvittele, että mun lasteni tehtävä olisi täällä mua kanniskella rappusia ylös ja alas tms. Jos asuu asunnossa, jossa ei enää vanhemmiten pärjää, sitten muutetaan sellaiseen asuntoon, jossa pärjää. En minäkään haluaisi muuttaa tästä 2-kerroksisesta rivitaloasunnostani koskaan yhtään minnekään, mutta jos liikuntakykyni heikkenee niin, että en kertakaikkiaan täällä pärjää , niin eipä se sitten auta kuin muuttaa yksitasoiseen asuntoon. Hissilliseen kerrostaloon sitten varmaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset eivät oikein käsitä mitä eutanasia oikein tarkoittaa. Jos ihminen on kirjannut tietoihinsa haluavansa eutanasian jos/kun sairastuu vaikka muistisairauteen myöhemmin. Asia ei todellakaan ole näin yksinkertainen, koska ihminen ei muistisairaana ole enää kykenevä ilmaisemaan haluaako kuolla vai ei. Jos joku toinen päättää sen hänen puolestan, niin sehän on murha. Missä muistisairauden vaiheessa ihmisen elämä sitten päätettäisiin, ja kuka sen päätöksen tekisi?
Suomessa eutanasia ei ole laillista, ei sitä voi kirjata mihinkään tietoihin! Eikä kukaan eikä mikään taho voi päättää minkäänlaisesta elämän lopettamisesta. Eikä ketään tapeta vaikka kuinka ilmaisi haluavansa kuolla.
Tiedän sen, että ei ole laillista, mutta voi olla joskus. Keskustelu tästä on teoreettista, mutta vaikka o
Tähän sen verran, että oma hoitotahto tehdäänkin silloin, kun on vielä järjissään eikä asiasta kysellä enää sitten, kun pää on jo sahajauhoa.. Mä olen oman hoitotahtoni tehnyt yhdessä juristin kanssa. Hoitotahto on lääkäreitä ja hoitajia juridisesti sitova, mutta ongelma on siinä, että suurin osa tekee hoitotahtonsa varsin ympäripyöreästi. Jos jotain tulkinnanvaraa jää, lääkäri joutuu toimimaan oman etiikkansa mukaisesti ja sivuuttamaan potilaan hoitotahdon. Mun hoitotahtoni taitaa olla paperille printattuna kolme A4:sta. Se on hyvin yksityiskohtainen. Ei jätä tulkinnanvaraa.
Pelkään, mutta mulla on paljon suunnitelmia. Aion karata hoidosta saareen ja lahjoa jonkun kummilapsista omaishoitajaksi sinne. Tai teen itselleni eutanasian.
Suurinta välinpitämättömyyttä ja laiskuutta, jos maksava asiakas jää ilman perushoitoa, mistä maksaa kallista hintaa.
8 tunnin työvuorossa nämä asiat pitää hoitaa