Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

IL: Siivousalalla tyrmistyttiin Purran puheista "Järkyttävää"

Vierailija
16.02.2026 |

Riikka Purran Suomen Uutisille antama kommentti on nostattanut mielipahaa siivousalalla.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/f51f34dd-8d7e-4f5d-b54b-67d94c1b9afd

Kommentit (114)

Vierailija
61/114 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ammatiltani siivooja ja keittäjä. On aika loukkaavaa, ettei mun työtä pidetä missään arvossa. Tämä on muiden mielestä vain joku paskatyö, jota voi tehdä ilman palkkaa. Oikeasti tämä on raskasta työtä kuumissa ja meluisissa olosuhteissa. Mutta kiva tietää, ettei työtäni arvosteta edes ministeriössä. 

Ei se kyllä yhtä raskasta oo ku olla raudottaja raksalla.

Ehkä, mutta raudoittaja jopa Virosta saa enemmän kuin siivooja, 2066e siivoojan palkka kuussa.

Vierailija
62/114 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Automaatio on tulossa kovaa vauhtia siivosalalle. Siivoojien tarve puolittunee, kun heidän tarvitsee jatkossa keskittyä vain vaativien kohteiden siivoamiseen ja koneet hoitaa loput.

Ai vessat, sängyt, paperin lisäämisen jne?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/114 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei siivous ole raskasta. Olen tehnyt sitä. Toki jos on läski eikä ole tehnyt mitään töitä vuosiin niin voi olla raskasta.

Sä et ole ollut töidesi tasalla ja tehnyt hyvää jälkeä, selkeästikään.

Vierailija
64/114 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämäkin kohu kääntyy taas persuja vastaan, eikä päivä paista vieläkään Raaka-Riikan risukasaan.

Tämä näkyy kun kannatusta mitataan. Vaaleissa ps voi olla jo kristillisten tasolla kannatuksessa.

Vierailija
65/114 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämäkin kohu kääntyy taas persuja vastaan, eikä päivä paista vieläkään Raaka-Riikan risukasaan.

Tämä näkyy kun kannatusta mitataan. Vaaleissa ps voi olla jo kristillisten tasolla kannatuksessa.

Onneks ei kuitenkaa Vihreiden.. se ois jo liian paha

Vierailija
66/114 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eduskuntatalon siivoojat voisivat nyt mennä parin viikon lakkoon, niin pääsisi Riikka itse siivoamaan omat ja muiden kusi- ja paskaroiskeet vessoista.

Vierailija
67/114 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ammatiltani siivooja ja keittäjä. On aika loukkaavaa, ettei mun työtä pidetä missään arvossa. Tämä on muiden mielestä vain joku paskatyö, jota voi tehdä ilman palkkaa. Oikeasti tämä on raskasta työtä kuumissa ja meluisissa olosuhteissa. Mutta kiva tietää, ettei työtäni arvosteta edes ministeriössä. 

Ei se kyllä yhtä raskasta oo ku olla raudottaja raksalla.

Ehkä, mutta raudoittaja jopa Virosta saa enemmän kuin siivooja, 2066e siivoojan palkka kuussa.

Siivouksessa tes ratkaisee. Sotesopimuksella jo peruspalkka on täällä 2321, eikä se ole edes kovin hyvä. Päälle luonnollisesti kokemusvuosi-, vuoro-, henkkoht ja pilipalilisät. Huominen tuntipalkka 27,88. Voisi olla parempikin, voisi olla huonompikin.

Vierailija
68/114 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eduskuntatalon siivoojat voisivat nyt mennä parin viikon lakkoon, niin pääsisi Riikka itse siivoamaan omat ja muiden kusi- ja paskaroiskeet vessoista.

Onko tää jonkunlainen itseprojektio siitä et sä et ite oo koskaan käyttäny vessaharjaa vaan jätät ne siivoojien huoleks

Vierailija
69/114 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se siivous mitään rakettitiedettä ole suurilta osin,harvoin on mitään spesiaalia siivoustyötä,suuri massa moppaa ja ajelee siivousvaunulla.

Mä siivoilin ysärillä ja silloin oli jo ilmassa, että moppaamien ja vesillä lutraaminen on vanhanaikaista. Oli tulossa aivan uuden ajan ihme ja mullistus, mikrokuituliina!

Ole hyvä, siinä sulle rakettitiedettä, että pysyt ajassa mukana, kuten hyvä ammattitaitoinen siivooja pysyy. Ehkä nykyään on vielä tuoreempia juttuja tullut, mitä ei meille taviksille vielä kerrota.

Vierailija
70/114 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkky esikuva esim nuorille tai kelle tahansa on hän.

Kuka häntä äänestää??

Vierailija
71/114 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Purra unohtaa sujuvasti että pystymetsästä revitty siivoja voi saada myös kalliita tappioita aikaan. Esimerkkinä sairaalassa laitoshuoltaja joka erehtyi viemään mri-laitteen huoneeseen lattianpesukoneen ja aiheutti miljoonaluokan vauriot. https://www.ts.fi/uutiset/6619570

Vierailija
72/114 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Purra sanoo ääneen sen mitä suuri osa ajattelee. Ei tässä sen kummemmasta ole kyse. Itse tein useamman vuoden siivoustyötä ja kyllähän siivojan todellinen arvostus oli neanderthalilaisen apinan tasolla. Ihan sama mitä kaunopuheita siivoustyöstä esitetään, niin totuus on toinen.

Siivoojan odotetaan siivoavan kaikki, myös ne sotkut jotka ei kuulu palvelusopimukseen. Sitten jos tuli esim yöaikaan häly kun joku tavarantoimittajan torvelo oli laittanu lähtiessään hälyt päälle, vaikka hälylaitteen vieressä oli lappu, että älä kytke hälytystä, siivooja paikalla, niin vartija kun tuli paikalle niin syytti siivoojaa aiheutuneesta hälytyksestä. Vaikka sanoi, että syy on hälyt laittaneen tavarantoimittajan, niin vartijat ei uskoneet. Ajattelivat että tyhmä siivooja selittää, kun ei osaa toimia oikein hälylaitteiden kanssa. Sitten yrittivät siivousfirmalle saada laskua vartijan aiheettomasta käynnistä.

Ikinä en enää siivoushommiin ryhtyisi. Niin aliarvostettua pskaa se todellisuudessa on. Ei ne ihmisten tämänkään palstan kaunopuheet siinä siivoustyön todellisessa arjessa näy.

Vierailija
73/114 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootan kyllä mielenkiinnolla tulevia persujen huuteluja oppisitiosta käsin. Sitten varmaan taas ollaan sen tavallisen pienen suomalaisen puolella ja koti ja isänmaa ja blaablaablaa. Kokkarien kumileimasimena olivat tälläkin kertaa.

T. Ex-äänestäjä

Vierailija
74/114 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Purra sanoo ääneen sen mitä suuri osa ajattelee. Ei tässä sen kummemmasta ole kyse. Itse tein useamman vuoden siivoustyötä ja kyllähän siivojan todellinen arvostus oli neanderthalilaisen apinan tasolla. Ihan sama mitä kaunopuheita siivoustyöstä esitetään, niin totuus on toinen.

Siivoojan odotetaan siivoavan kaikki, myös ne sotkut jotka ei kuulu palvelusopimukseen. Sitten jos tuli esim yöaikaan häly kun joku tavarantoimittajan torvelo oli laittanu lähtiessään hälyt päälle, vaikka hälylaitteen vieressä oli lappu, että älä kytke hälytystä, siivooja paikalla, niin vartija kun tuli paikalle niin syytti siivoojaa aiheutuneesta hälytyksestä. Vaikka sanoi, että syy on hälyt laittaneen tavarantoimittajan, niin vartijat ei uskoneet. Ajattelivat että tyhmä siivooja selittää, kun ei osaa toimia oikein hälylaitteiden kanssa. Sitten yrittivät siivousfirmalle saada laskua vartijan aiheettomasta käynnistä.

Ikinä en enää siivoushommiin ryhtyisi. Niin aliarvostettua pskaa se todellisuudessa on. Ei ne ihmisten tämänkään palstan kaunopuheet siinä siivoustyön todellisessa arjessa näy.

Mulla on kyllä asiat ihan mukavasti, tuollakin sektorilla, ollut jo pitkään. Tosin siivoan paikoissa, joissa useimmat ihmiset eivät yleensä joudu käymään, ja hyvä niin, sillä heillä, jotka joutuvat, ovat asiat todella huonosti. Mun olemassaolostani siis ei monellakaan taviksella ole hajuakaan, mikä on aikanaan tullut yllätyksenä. Ihan on arvostettu olo työpaikalla - jos mä en ole tekemässä omaa hommaani, eivät muutkaan tee omaansa. 😄 23 v sairaalassa. 

Vierailija
75/114 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun peset vessaharjalla mukin, mistä tiedät, onko käyttäjä rikas vai sairas siivooja?

Vierailija
76/114 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vai että lisää työttömiä se Purra haluaa. Nyt siivoojat työttömiksi :(

Sehän se hänen agendansa on ollut koko ajan. Ja tulosta on syntynyt: meidän Riikka on oikein Euroopan mestari!

Vierailija
77/114 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt olisi kiva jutustella sen henkilön kanssa joka Riikan työhuoneistoa Valtioneuvostonlinnassa siivoaa tai Eduskunnasa yleensäkään. 

Rva Purra sanoo, että siivous ei ole oikeaa työtä, eikä sen teettäminen mamuilla ole keltään pois. OHHOH! Kuinka ala-arvoisesti voi ihmisistä puhua. Itse alalla olleista ja taas rasistinen tölväys tulijoita kohtaan. 

Saattaisin miettiä muutamaan kertaan menenkö enää Riikka Purran paskarantuja pesemään tuollaisen kommentin jälkeen.

Sen verran sivoustöitä valtionneuvostonlinnassakin tehneenä, niin se on vanha rakennus. Siellä oli paljon erlaisia pintoja, uutta ja vanhaa ja krumeluureja juttuja. Aikaa vievää nysväämistä ja hankalia työasentoja. Esim portaat jotka usein näkyy uutislähetyksissä, niissä on aivan järjettömän koukeroisen koristeellisen kaiteet kuuden kerroksen verran kummallakin puolen. Se on jo yksi työpäivä kahden viikon välein, kun niitä pölystä pyyhit. Sitten vielä kaikki taulut pystit ja pytingit, joita ministeriöt ovat pullollaan toimistosiivouksen lisäksi. Toisinaan vaadittiin hyninkin akrobaattisia taitoja.

Muutenkin ala on aivan liian aliarvostettu ja palkat ovat matalia.. Silloin yritettiin, että valtionlaitoksen jos minkä pitäisi olla edelläkävijä ja maksaa isompaa palkkaa kuin muut. Ei mennyt läpi.

Vierailija
78/114 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun muualta tulleet kouluttamattomat tulee siivous töihin niin sehän näkyy valitettavasti usein jäljessä. Voi vaikka joku lattia tai pinta mennä pilalle väärällä pesuaineella ja samalla liinalla vedetään pöntöt ja pöydät ym 

Vierailija
79/114 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riikka puhuu roskaa. Kyllä siivoojia arvostetaan. Näkeehän se jo siitäkin, että siivojan palkka on hyvä ja moni kantasuomalainen haluaa tähän kaikkien arvostamaan työhön. Korkeakoulutet m a m u t vaan tuppaa viemään nämä arvostetut ja himoitut alan työpaikat.

Vierailija
80/114 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti persut jatkaa tällä suomalaisia työntekijöitä vähättelevällä linjalla vaaleihin asti, niin loputkin duunaripersut ehkä tajuaa mitä mul**uja noi on. 

Miksi Vasemmistoliitto eikä SDP aja enää duunareiden asioita? Miksi he ajavat vain väestönvaihdon ja islamisaation agendaa? 

Mitä puoluetta sinä äänestät? Et ainakaan persuja, koska hehän hokevat koko ajan, ettei ihmisen ihonväri haittaa, vaan kaikki kelpaa kunhan tekee töitä ja elättää itsensä. Kuulemma ihan yksilönä pitää jokaista kohdella ja siksi heidän kansanedustajillakin on ns. vääränvärisiä ihmisiä puolisoina ja BB-edustaja haluaa tummia lisää tänne adoption kautta.