Painoa tullut 5 puolessa vuodessa - menopaussi vai hkh syynä?
Niin, kumpaa veikkaatte? Massaa on kertynyt etenkin reisiin. Laihduin esivaihdevuosissa hyvään painoon.
Kommentit (14)
Samaa miettinyt. Mulla paino noussut 3-4 siitä, kun aloitin 6 kk sitten Lenzetton. Hirvittää, miten paljon tässä vielä paisuukaan. Nettihakujenikan perusteella lenzetto voi nostaa painoa.
Vaihdevuosien kynnyksellä helposti kertyy painoa mutta kyllä hormonien käyttö helposti lihottaa.
Vierailija kirjoitti:
Samaa miettinyt. Mulla paino noussut 3-4 siitä, kun aloitin 6 kk sitten Lenzetton. Hirvittää, miten paljon tässä vielä paisuukaan. Nettihakujenikan perusteella lenzetto voi nostaa painoa.
Mulla estrogel minimannoksella + terolut kuuri säännöllisesti.
AP
Aika moni taitaa lihoa vaihdevuosien aikana. Ei kaikki tietenkään. Mikä on se hkh? Vaikea arvella olisiko kyse siitä kun ei yhtään tiedä mikä se on.
Vierailija kirjoitti:
Vaihdevuosien kynnyksellä helposti kertyy painoa mutta kyllä hormonien käyttö helposti lihottaa.
Olin hoikimmillani vuosikausiin vielä puoli vuotta viimeisten menkkojen jälkeen. Nyt hkh:n aikana paino noussut.
Vierailija kirjoitti:
Aika moni taitaa lihoa vaihdevuosien aikana. Ei kaikki tietenkään. Mikä on se hkh? Vaikea arvella olisiko kyse siitä kun ei yhtään tiedä mikä se on.
Hormonikorvaushoito.
Hkh on hormonikorvaushoito. Jotkut sanovat myös HRT eli hormone replacement therapy.
Eli se siis tarkoittaa, että noin neli-viisikymppiselle naiselle määrätään keltarauhashormonia ja estrogeeniä, jotka vähenevät tuossa iässä.
Eli siis korvaamaan niitä omia hiipuvia hormoneja.
Noita hormoneja on ihan myös ehkäisypillereissäkin. Eli ei mitään ns. uutta auringon alla.
Siis 5 kiloa