Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

IL: Siivousalalla tyrmistyttiin Purran puheista "Järkyttävää"

Vierailija
16.02.2026 |

Riikka Purran Suomen Uutisille antama kommentti on nostattanut mielipahaa siivousalalla.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/f51f34dd-8d7e-4f5d-b54b-67d94c1b9afd

Kommentit (114)

Vierailija
41/114 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuljetusalalla ei olla tyrmistytty siitä et sotilaskuljettajat tekee niiden työtä ilman palkkaa

Mitä vitt*a sä runkkari sekoilet?

Sano nyt runkkari yksikin firma jossa armeijan palveluksessa olevat köyvöt ajamassa keikkaa.

PV säästää omissa kuluissaan ku ei tarvi palkata kaukokiitoa kuljetuspalveluihin

Voi veetun tol lo. Osa varusmiehistä kouluttautuu kuljettajatehtäviin! Ajavat siis kuorma-auto/rekkakortin palvelusaikana ja hoitavat niitä tehtäviä myös sodan aikana.

Ei kuorma-auton kuljettaja oo oikea työ jos sitä voi teettää varusmiehilläki.

Pienellä perehdytyksellä kuorma-auton kuljettajaksi sopii sellainenkin, jolla ei ole ajokorttia. Ja moni ajaa ihan huvikseen, miksi siitä pitäisi maksaa?

Vierailija
42/114 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ammatiltani siivooja ja keittäjä. On aika loukkaavaa, ettei mun työtä pidetä missään arvossa. Tämä on muiden mielestä vain joku paskatyö, jota voi tehdä ilman palkkaa. Oikeasti tämä on raskasta työtä kuumissa ja meluisissa olosuhteissa. Mutta kiva tietää, ettei työtäni arvosteta edes ministeriössä. 

Jos se yhtään lohduttaa, niin minä arvostan. Ala-asteellakin keittiötädit olivat ihania, samoin kuin meidän koulun siivooja. Tervehdin aina työpaikallakin molempia ja jutustelen, jos on jutunjuurta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/114 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai että lisää työttömiä se Purra haluaa. Nyt siivoojat työttömiksi :(

Vierailija
44/114 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ammatiltani siivooja ja keittäjä. On aika loukkaavaa, ettei mun työtä pidetä missään arvossa. Tämä on muiden mielestä vain joku paskatyö, jota voi tehdä ilman palkkaa. Oikeasti tämä on raskasta työtä kuumissa ja meluisissa olosuhteissa. Mutta kiva tietää, ettei työtäni arvosteta edes ministeriössä. 

Ei se kyllä yhtä raskasta oo ku olla raudottaja raksalla.

Raudottaminen raksalla on varmasti raskasta läskille ukolle. 

Vierailija
45/114 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se kyllä yhtä raskasta oo ku olla raudottaja raksalla.

Ketkä siellä työmaalla teidänkin sotkut siivoaa? No rakennussiivoojat tietenkin!

T. Raksasiivooja

Vierailija
46/114 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen yhden eläkkeelle jääneen leikkaussalisiivoojan. Siinä vaaditaan erityistä asiantuntijuutta.

Ja jo ensimmäisiä lähihoitajia koulutettiin sen verran siivoamaan, että tutustuttiin lattiamateriaaleihin ja pesuaineisiin, että ei mennä kenenkään kotiin siivoamaan ja mitään lattioita ja muitakaan pintoja pilaamaan. Joten miten paljon enemmän itse siivousalan koulutuksessa on näitä opetettu.

Vierailija
47/114 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen yhden eläkkeelle jääneen leikkaussalisiivoojan. Siinä vaaditaan erityistä asiantuntijuutta.

Ja jo ensimmäisiä lähihoitajia koulutettiin sen verran siivoamaan, että tutustuttiin lattiamateriaaleihin ja pesuaineisiin, että ei mennä kenenkään kotiin siivoamaan ja mitään lattioita ja muitakaan pintoja pilaamaan. Joten miten paljon enemmän itse siivousalan koulutuksessa on näitä opetettu.

Jossain Aasian maissa oli ollut sairaalassa kouluttamaton siivooja ja lopputulos oli se, että potilaat alkoivat menehtyä infektioihin. Paljastui, ettei tämä siivooja ollut osannut oikein laimentaa sitä siivousliuosta ja se oli ollut aivan liian laimeaa tappaakseen mitään pöpöjä. 

Vierailija
48/114 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti persut jatkaa tällä suomalaisia työntekijöitä vähättelevällä linjalla vaaleihin asti, niin loputkin duunaripersut ehkä tajuaa mitä mul**uja noi on. 

Miksi Vasemmistoliitto eikä SDP aja enää duunareiden asioita? Miksi he ajavat vain väestönvaihdon ja islamisaation agendaa? 

Koska nämä puolueet paapovat uusia äänestäjiään,horiskoista kun aika ajaa ohi,siksi.

Vierailija
49/114 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti persut jatkaa tällä suomalaisia työntekijöitä vähättelevällä linjalla vaaleihin asti, niin loputkin duunaripersut ehkä tajuaa mitä mul**uja noi on. 

Miksi Vasemmistoliitto eikä SDP aja enää duunareiden asioita? Miksi he ajavat vain väestönvaihdon ja islamisaation agendaa? 

Nyt on sun persujen vuoro, jos nyt edes tajuaisit, että ne on nyt hallituksessa. 

Mari on irakissa,koska vasemmiston kultamunat kotiutetaan takaisin.

Vierailija
50/114 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivoustakin on monen laista. On ydinvoimalan siivousta ja on nakkikioskin ympäristön siivousta. Onko taas tahallista väärinymmärtämistä ilmassa.

Vierailija
51/114 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei siivous ole raskasta. Olen tehnyt sitä. Toki jos on läski eikä ole tehnyt mitään töitä vuosiin niin voi olla raskasta.

Kato, läskifoobikko on heränny päiväuniltaan. 

Vierailija
52/114 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öyhöttämällä Suomi nousuun!!!

T:Persut.

Vierailija
53/114 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se siivous mitään rakettitiedettä ole suurilta osin,harvoin on mitään spesiaalia siivoustyötä,suuri massa moppaa ja ajelee siivousvaunulla.

Vierailija
54/114 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No oon siivooja enkä järkyty tuosta koska tuo on tyypillinen ajattelutapa monille ihmisille ei vain Purralle, nyt aletaan taas hyvesignalisoimaan soihdut kädessä "paha purra paha purra" vaikka suurinta taviksista ajattelee meistä siivoojista samalla tavalla, arkielämässä sen huomaa kun olen työ kohteissa: ei tervehdi vaikka itse tervehtisi, mulkoillaan, valitetaan mitättömän pienestä asioista, puhutaan kuin vähäjärkisille jne. Ei kaikki onneksi , mutta suurinosa valitettavasti. 

Vierailija
55/114 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Automaatio on tulossa kovaa vauhtia siivosalalle. Siivoojien tarve puolittunee, kun heidän tarvitsee jatkossa keskittyä vain vaativien kohteiden siivoamiseen ja koneet hoitaa loput.

Vierailija
56/114 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on Euroopan korkein työttömyys, kannattaa öyhöttää!

T. Riikku

Vierailija
57/114 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On poliitikolta, puolueen puheenjohtajalta ja ministeriltä erittäin epäsopivaa ilmaista henkilökohtaista vihaansa ja raivoaan kohdentaen sen noin: niputtaen tietyt työtehtävät ja kielteiset maahanmuuttaja-asenteensa.

Vierailija
58/114 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heitä ei varmaan haittaa, jos leikkaussali on huonosti siivottu, kun menevät sairaalaan leikkaukseen.

Vierailija
59/114 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No oon siivooja enkä järkyty tuosta koska tuo on tyypillinen ajattelutapa monille ihmisille ei vain Purralle, nyt aletaan taas hyvesignalisoimaan soihdut kädessä "paha purra paha purra" vaikka suurinta taviksista ajattelee meistä siivoojista samalla tavalla, arkielämässä sen huomaa kun olen työ kohteissa: ei tervehdi vaikka itse tervehtisi, mulkoillaan, valitetaan mitättömän pienestä asioista, puhutaan kuin vähäjärkisille jne. Ei kaikki onneksi , mutta suurinosa valitettavasti. 

Suurinosa piti kirjoittaa

Vierailija
60/114 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se siivous mitään rakettitiedettä ole suurilta osin,harvoin on mitään spesiaalia siivoustyötä,suuri massa moppaa ja ajelee siivousvaunulla.

Niinpä. Pesee sairaalassa rikkaiden mukit vessaharjalla.