Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten muut tietotyöläiset jaksaa nykyistä työelämää? Lähes seitsemänkymppiseksi pitäisi jatkaa ja olen jo nelikymppisenä valmis hautaan.

Vierailija
16.02.2026 |

Kommentit (101)

Vierailija
81/101 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut.

Olen ollut kohta 1,5 vuotta työttömänä ja onnellisempi kuin ikinä. Yhtään ei haittaa, vaikken työllistyisi, kuten tod näk en työllistykkään, enää koskaan. Niin monta tutkintoa takana, etten pääse edes kouluttautumaan uudelle alalle. Onneksi rahat riittää elämään ok ja voin olla Suomesta poissa ison osan vuotta halvemman elintason maissa. 

N54

Vierailija
82/101 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksakaan, siksi seuraavissa yt:ssä otan eropaketin. Olen koko ikäni säästänyt pienistä tuloista(nyt 150k säästöt) mutta yritän pärjätä niillä eläkeikään saakka, vaikka tiukkaa tulee olemaan. Onneksi on velston ok-talo ja kesämökki sentään ja töissäkäyvä puoliso jakamassa menoja.

N46

Lue: Työssäkäyvä puoliso elättämässä sinua.

Oikeastaan sen miehen pitäisi potkaista sinut ulos jotta sekä hän että sinä voitte elää omannäköistä elämää. Varmaan niin tekeekin. Siis mitä iloa sinusta tulee olemaan? Tuskin edes berspillua enää annat vaikka berse auki olisitkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/101 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs sitten käyt töissä. Mikään pakko ei ole.

Ei ole elättäjää ja laskut juoksee. Usein menee kaikki mikä tulee. Lopettaisin heti jos saisin lottovoiton

Vanha viisaus meille kaikille:  ei ne suuret tulot vaan ne pienet menot.  Moni voi miettiä tarkemmin, ovatko kaikki hankintamme järkeviä ja tarpeellisia. 

Vierailija
84/101 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mua ainakaan saisi tästä hommasta pois mihinkään oikeisiin töihin.

Aamulla menet laittamaan koneen päälle ja katsot onko mihin aikaan palaverejeä, jotta "työpäivä alkaa" sitten menet suihkuun/aamupalalle muille aamutoimille. hoidat kotiyöt, käyt aina välillä koneella katsomassa onko joku kaivannut jotakin. teet jossain välissä ne päivän hommat pois ja muuten katselet netflixiä tai ehkä teet jotakin järkevääkin välillä. sitten neljältä sammutat koneen, tai jos joku on mennyt laittamaan palaverin illalle pidät edelleen koneen päällä osallistut siihen sitten kun sen aika on ja merkkaat illasta ylityöt. Itse ainakin tottunut niin tähän rentoon menoon etten tiedä mitä tekisin jos joskus joutuisi vaihtamaan johonkin missä pitäisi oikeasti tehtä töitä 8-16

Vierailija
85/101 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aamulla menet laittamaan koneen päälle ja katsot onko mihin aikaan palaverejeä, jotta "työpäivä alkaa" sitten menet suihkuun/aamupalalle muille aamutoimille. hoidat kotiyöt, käyt aina välillä koneella katsomassa onko joku kaivannut jotakin. teet jossain välissä ne päivän hommat pois ja muuten katselet netflixiä tai ehkä teet jotakin järkevääkin välillä. sitten neljältä sammutat koneen, tai jos joku on mennyt laittamaan palaverin illalle pidät edelleen koneen päällä osallistut siihen sitten kun sen aika on ja merkkaat illasta ylityöt. Itse ainakin tottunut niin tähän rentoon menoon etten tiedä mitä tekisin jos joskus joutuisi vaihtamaan johonkin missä pitäisi oikeasti tehtä töitä 8-16

Ihan sama tilanne, enemmän miellän tämän harrastukseksi josta maksetaan paljon rahaa kuin työksi,

Vaikka tulisi lottovoitto tilille niin todennäköisesti silti jatkaisin näissä "töissä"

Vierailija
86/101 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

LOL, jos olet tietotyöläinen niin varaudu siihen että nelikymppisenä pääset "eläkeputkeen" eli saat monoa ja uutta hommaa ei enää löydy koska "ei meidän firmaan noin vanhoja haluta". Mut ehkä voit ajaa jotain wolttia tai foodoraa... eiku etpäs voikaan, sori siitä. 

Hassuja nämä lapsoset. Toisaalta, sama tauti vaivaa vuorostaan meistä jokaista - tauti nimeltä nuoruus. Siitä onneksi paranee muutamassa vuodessa

Vierailija
87/101 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otannassa mun vanhemmat sisaruksineen ja puolisoineen. Yhteensä 10 henkilöä. Alle 60 vuotiana (sairaus)eläkkeelle jäi 4. Loput noin 64 - 65 vuotiaana. Ja heistä osa olisi päässyt eläkkeelle myös sairauden takia, jos ikä ei olisi ratkaissut. Itse jäin (sairaus)eläkkeelle noin 55 vuotiaana ja sisarukseni hieman aiemmin. Taidamme olla aika sairaita perimältä.

Vierailija
88/101 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En jaksakaan, siksi seuraavissa yt:ssä otan eropaketin. Olen koko ikäni säästänyt pienistä tuloista(nyt 150k säästöt) mutta yritän pärjätä niillä eläkeikään saakka, vaikka tiukkaa tulee olemaan. Onneksi on velston ok-talo ja kesämökki sentään ja töissäkäyvä puoliso jakamassa menoja.

N46

Entä jos ukkoskin vetää samat johtopäätökset ja lopettaa työt alle viiskymppisenä? Ero?

Eiköhän näistä asioista ole keskusteltu ja yhdessä päätetty.

Ei tätä kysytty. Kysyttiin, että entä jos? Eli miten on? Pitääkö ukon kuitenkin käydä töissä päälle kuuskymppiseksi, että sulla on tarpeeksi mukavat kissanpäivät?

Ollaan puhuttu näistä ja miehelle täysin ok, jos jäisin jo viisikymppisenä pois työelämästä. Toki hoitaisin sitten lähtökohtaisesti lähes kaikki kotityöt yms, joten win-win molemmille. Jäisi näin enemmän yhteistä vapaa-aikaa. Ja eipä ole tarkoitus miehelläkään ihan eläkeaikaa odottaa, mutta kuitenkin haluaisi olla pidempään työelämässä kuin minä, jos vain töitä riittää.

Vierailija
89/101 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut. Annoin tilaa nuoremmille. Onneksi pärjään vähällä. Autuasta on aikatauluton elämä.

Vierailija
90/101 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksanut. Annoin tilaa nuoremmille. Onneksi pärjään vähällä. Autuasta on aikatauluton elämä.

Sä ehdit jo tuhlaamaan parhaat vuotesi töihin. Miksi nuortenkin pitäisi tuhlata?

Vierailija
91/101 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tuo 88 oikein vastannut kysymykseen. Onko ok jos ukko päättääkin haistattaa työlle paskat samaan aikaan kuin sä ja tulot pieneneekin laskelmiasi enemmän?

Vierailija
92/101 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen osa-aikatyötä. Tv. Rouva 54v. 

Vierailija
93/101 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Pääsisikin eläkkeelle 65-vuotiaana. Onnittelut sinulle - pienillä työajan aikaisilla eläkemaksuilla ja nuorena eläkkeelle. Vähän off topic, mutta kateutta herättää."

Jaksat sitten olla kade 1960-luvulla syntyneille, joita kaikki eläkelakien heikennykset ovat koskeneet, mutta hyvin harva parannus. Sama koskee tietysti 1970-luvulla syntyneitä. 60-luvulla syntyneet ovat tulleet työelämään 80-luvulla ja sitten tuli 90-luvun lama, josta osa selvisi ja osa ei. Eläkemaksut nousivat yli 20%:iin.

Vierailija
94/101 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs sitten käyt töissä. Mikään pakko ei ole.

Ei ole elättäjää ja laskut juoksee. Usein menee kaikki mikä tulee. Lopettaisin heti jos saisin lottovoiton

Vanha viisaus meille kaikille:  ei ne suuret tulot vaan ne pienet menot.  Moni voi miettiä tarkemmin, ovatko kaikki hankintamme järkeviä ja tarpeellisia. 

Miten veetussa pidät menot pieninä, kun kaikki vaan kallistuu, mutta silti palkkoja yritetään koko ajan polkea alaspäin?

Vierailija
95/101 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietotyöläisenä on varmasti 70-vuotiaana vaikeaa, mutta palomiehenä, poliisina, rakennustyöläisenä tai metsurina mahdotonta. 

No en nyt tiedä, voiko näitä laittaa järjestykseen. Menisitkö sinä esimerkiksi sellaisen 70-vuotiaan kirurgin tai anestesialääkärin operoitavaksi, jolla pätkii ihan huolella? 

Vierailija
96/101 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylläpäs suomalaiset akat on huonossa kunnossa jos nelikymppisenä ollaan jo hautaan valmiita. Kyllä me boomerit vaan tehtiin ensin +40vuotta ensin töitä ja mentiin sen jäkeen eläkkeelle.

Helpot ajat, helpot työt, matalat työeläkemaksut, ja matala eläkeikä - onnittelut teille boomereille kuppauksestanne.

Sossupummiko se siellä ulisee tietämättä mistään mitään ja näyttämässä omaa tyhmyyttään.

Vierailija
97/101 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylläpäs suomalaiset akat on huonossa kunnossa jos nelikymppisenä ollaan jo hautaan valmiita. Kyllä me boomerit vaan tehtiin ensin +40vuotta ensin töitä ja mentiin sen jäkeen eläkkeelle.

Sinun aikanasi teitä oli kymmenen työntekijää hoitamassa samoja työtehtäviä, joita nyt tekee yksi loppuun ajettu milleniaali. Lisäksi töihin pääsi lähes olemattomalla koulutuksella, nyt ei välttämättä riitä edes useampi korkeakoulututkinto. Myös eläkkeesi on aivan posketon suhteessa maksamiisi työeläkemaksuihin. Ole hyvä vaan. 

Vierailija
98/101 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, te kaupungin työntekijät olette toki asia erikseen. 

Vierailija
99/101 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä aloitus. Itse jäin vuoden vaihteessa erorahalle 60-vuotiaana. Olin 35 vuotta työelämässä josta 32 vuotta tietotyössä enimmäkseen yksityisellä. En jaksanut enää joten lopetin. Tarkoitus on nyt elää erorahalla, säästöillä ja OVE:lla eläkeikään asti. Olen tuntenut olevani tietotyössä omalla alalla  ja olen myös pärjännyt hyvin työssäni. Itse työssä ei sinällään ollut muuta vikaa kuin että sitä ja päällekkäisiä projekteja oli ihan liikaa. Loppuajalla suurin osa työajasta meni ihan muuhun kuin varsinaiseen työhön; erilaisiin päivä- viikko- kuukausi ja kvarttaalipalavereihin ja osaa niistä piti myös valmistella sekä tehtyjen töiden kirjaamisiin moneen eri järjestelmään. Korona-ajasta alkaneen etätyöstä hyödyin siten että jaksoin ehkä tehdä työtä muutaman vuoden enemmän.

Kuulun kaikessa eläkeasioissa väliinputoaja ikäluokkaan jolla eläkettä ei kertynyt ennen 23 vuoden ikää eikä eläkettä kertynyt suoritetusta tutkinnosta. Toki palkasta on hyvä eläke tienattuna joten tuo ei kirpaise henkilökohtaisesti niin paljon.

Ikävää että kaikki henkireiät opintovapaata lukuunottamatta on otettu työntekijöiltä pois, viimeisimpänä sapattivapaat. Monessa yrityksessä on turhaa yrittää saada esim. 4-päiväistä työviikkoa tai palkatonta vapaata. Viiden viikon lomilla pitäisi sinnitellä vuodesta toiseen ja työntekijöiden pitäisi käydä kuin koneet tauotta jotta kansantulo karttuisi.

Vierailija
100/101 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietotyöläisenä on varmasti 70-vuotiaana vaikeaa, mutta palomiehenä, poliisina, rakennustyöläisenä tai metsurina mahdotonta. 

No en nyt tiedä, voiko näitä laittaa järjestykseen. Menisitkö sinä esimerkiksi sellaisen 70-vuotiaan kirurgin tai anestesialääkärin operoitavaksi, jolla pätkii ihan huolella? 

Eikö Beckhamin suomalaiskirurgi ollut tyylin 70, kun operoi jalkapalloilijan jalat? Vanhempani silmälääkäri oli noin 70, sanoi työnsä olevan hyvä harrastus. Eli ottaisin sata kertaa sadasta vanhan lääkärin mieluummin kuin palomiehen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän seitsemän