Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten muut tietotyöläiset jaksaa nykyistä työelämää? Lähes seitsemänkymppiseksi pitäisi jatkaa ja olen jo nelikymppisenä valmis hautaan.

Vierailija
16.02.2026 |

Kommentit (82)

Vierailija
41/82 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite adhd:llisena koodarina huonoilmapiirisessä työyhteisössä oon jo 25-vuotiaana aivan loppu.  40-70-vuotiaat on valitettavasti unohtanut dokumentoida vuosien aikana tapahtuneen kehityksen. Sit pitäs tehdä vähintään samalla tahdilla sitä samaa vanhaa mitä eläkkeelle jäävä on tehnyt ja lisäksi olla hallussa kaikki uudet asiat ja teknologiat. Elämäniloni on nollassa  :) 

Vierailija
42/82 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse jäämässä työttömäksi kesällä. Ikää 47 vuotta ja hyvin mahdollista, etten enää palaa työelämään. Asunnot yms. hyödykkeet maksettu jo, joten niiden takia ei tarvitse enää nähdä vaivaa. Varallisuutta löytyy ja lisäksi puoliso töissä, joten millään tuilla minua ei voi kiristää. Ainoa toimiva keino olisi kannustus, mutta sitä ei ole saatavilla, joten antaa olla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/82 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksakaan, siksi seuraavissa yt:ssä otan eropaketin. Olen koko ikäni säästänyt pienistä tuloista(nyt 150k säästöt) mutta yritän pärjätä niillä eläkeikään saakka, vaikka tiukkaa tulee olemaan. Onneksi on velston ok-talo ja kesämökki sentään ja töissäkäyvä puoliso jakamassa menoja.

N46

Vierailija
44/82 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä tulee eläkeikä (65) täyteen ensi vuonna. Enkä kyllä aio venyttää tuosta pidemmälle näissä töissä. Johtavana tietotyöläisenä hirveät haasteet koko ajan, tuottavuusvaateet koko tiimille hirveän kovat ja kun joku nuupahtaa sairauslomille uupumuksessaan niin minä paikkaan.

Jaan työtä päiville ja illoille oman tarmon mukaan, pitkiin aikoihin en ole pitänyt kiinni virallisista työajoista. Sunnuntai-illat menevät valmistellessa seuraavan viikon asioita, toisaalta pidän tällaisia löysempiä aamuja silloin kun aivot ei vielä suostu toimimaan tehokkaasti. Mietin deadlineja ja tehtäviä, en työtunteja, meillä ei ylitöistä saa kuin hieman lisää vapaata jos sellaista viitsii anoa. Eikä hirveästi viitsi, tiimi ei pysy tavoitteissa jos vain lomailen.

Vuosi vielä, kyllä tämän jaksaa. Mutta en jaksaisi enää viittä vuotta. 

Pitäisi kyetä joustavammin muokkaamaan työnkuvaa loppuvuosille, vaikka vaihtamaan ihan toisenlaiseen työhön. Ja jonkinlainen aito osa-aikatyö pitäisi tulla mahdolliseksi, ehkä  "olen eläkkeellä, mutta auttelen hieman" tyylinen työ voisi olla sellaista, mitä voisin itsekin ajatella tekeväni ensi vuoden jälkeen, kuitenkin olen fyysisesti ja henkisesti ihan terve. Tuollaisia vaan ei ole, ja jatko tässä ruuvipenkissä ei kyllä kiinnosta.

Vierailija
45/82 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksakaan, siksi seuraavissa yt:ssä otan eropaketin. Olen koko ikäni säästänyt pienistä tuloista(nyt 150k säästöt) mutta yritän pärjätä niillä eläkeikään saakka, vaikka tiukkaa tulee olemaan. Onneksi on velston ok-talo ja kesämökki sentään ja töissäkäyvä puoliso jakamassa menoja.

N46

Entä jos ukkoskin vetää samat johtopäätökset ja lopettaa työt alle viiskymppisenä? Ero?

Vierailija
46/82 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon 45 ja ihan kuitti. Säästöjä on ja sijoitusasuntoja. Mietin etyä ralennan semmoisen himmelin, että asun pienesti ja sijoituskämppien tuotot kuittaa vastikkeeni. Sitten vain ruokaan ja terveydenhoitoon menee rahaa, mutta nukkuisin hyvin ja minulla olisi aikaa lapsenlapsille, jos niitä saan.

Vierailija
47/82 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietotyöläisenä on varmasti 70-vuotiaana vaikeaa, mutta palomiehenä, poliisina, rakennustyöläisenä tai metsurina mahdotonta. 

Vierailija
48/82 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N46

Entä jos ukkoskin vetää samat johtopäätökset ja lopettaa työt alle viiskymppisenä? Ero?

Eiköhän näistä asioista ole keskusteltu ja yhdessä päätetty.

Vierailija
49/82 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpäs suomalaiset akat on huonossa kunnossa jos nelikymppisenä ollaan jo hautaan valmiita. Kyllä me boomerit vaan tehtiin ensin +40vuotta ensin töitä ja mentiin sen jäkeen eläkkeelle.

Vierailija
50/82 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä tulee eläkeikä (65) täyteen ensi vuonna. Enkä kyllä aio venyttää tuosta pidemmälle näissä töissä. Johtavana tietotyöläisenä hirveät haasteet koko ajan, tuottavuusvaateet koko tiimille hirveän kovat ja kun joku nuupahtaa sairauslomille uupumuksessaan niin minä paikkaan.

Jaan työtä päiville ja illoille oman tarmon mukaan, pitkiin aikoihin en ole pitänyt kiinni virallisista työajoista. Sunnuntai-illat menevät valmistellessa seuraavan viikon asioita, toisaalta pidän tällaisia löysempiä aamuja silloin kun aivot ei vielä suostu toimimaan tehokkaasti. Mietin deadlineja ja tehtäviä, en työtunteja, meillä ei ylitöistä saa kuin hieman lisää vapaata jos sellaista viitsii anoa. Eikä hirveästi viitsi, tiimi ei pysy tavoitteissa jos vain lomailen.

Pitäisi kyetä joustavammin muokkaamaan työnkuvaa loppuvuosille, vaikka vaihtamaan ihan toisenlaiseen

Pääsisikin eläkkeelle 65-vuotiaana. Onnittelut sinulle - pienillä työajan aikaisilla eläkemaksuilla ja nuorena eläkkeelle. Vähän off topic, mutta kateutta herättää.

Vierailija
51/82 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylläpäs suomalaiset akat on huonossa kunnossa jos nelikymppisenä ollaan jo hautaan valmiita. Kyllä me boomerit vaan tehtiin ensin +40vuotta ensin töitä ja mentiin sen jäkeen eläkkeelle.

Helpot ajat, helpot työt, matalat työeläkemaksut, ja matala eläkeikä - onnittelut teille boomereille kuppauksestanne.

Vierailija
52/82 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nelikymppinen on papparainen.

Nelikymppinen on mammarainen.

Vierailija
53/82 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koodata voi kymmenen vuotta, hyvää ansiota ja elämässä muita uhrauksia tehden. Sen jälkeen hyvillä ansioilla etsimään rauhassa oikeaa kutsumusammattia, hyvistä ansioista lasketuille vanhempainvapaille tai jotain muuta kuin näytön ääressä tapittamista. Ihminen ei ole kone, tekoäly on. Tietotyöläisten toimenkuvakin muuttuu ja on jo murroksessa. Kymmenen vuotta sitten tein manuaalisesti käyttöohjeita ja kieliasun tarkistusta eri kieliversioille - samaan hommaan kykenisi nykyaikana tekoälyillä muutamassa tunnissa.

Vierailija
54/82 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N46

Eiköhän näistä asioista ole keskusteltu ja yhdessä päätetty.

Ei tätä kysytty. Kysyttiin, että entä jos? Eli miten on? Pitääkö ukon kuitenkin käydä töissä päälle kuuskymppiseksi, että sulla on tarpeeksi mukavat kissanpäivät?

Vierailija
55/82 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huoh. Aloitus oli ihan aiheesta, mutta puolet vastauksista on näköjään taas joltain lintsaavalta peruskoululaiselta. 

Semmoinen asiavirhe tässä, että Etelä-Suomessa on nyt hiihtolomat, joten ketjua trollaavat peruskoululaiset tuskin lintsaavat. 

Vierailija
56/82 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

22 btc eläkepäivien varalle. 

Vierailija
57/82 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi kyetä joustavammin muokkaamaan työnkuvaa loppuvuosille, vaikka vaihtamaan ihan toisenlaiseen

Eikö siellä firmassa ole jo alettu katsella sulle seuraajaa, jolle vähän kerrassaan jaat noita töitä ja vastuita. Eli perehdytät samalla. Älä pahastu, mutta osa työntekijöistä pitää kynsin hampain kiinni kaikesta, tekee muidenkin töitä eikä osaa/halua delegoida mitään. 

Toisaalta jos työpaikan johtaminen on huonoa, töitä vain kasataan sille joka osaa. Ja jos firma taistelee hengestään, harva iäkkäämpi työntekijä tässä työllisyystilanteessa uskaltaa panna vastaan. Osa-aikaeläkekin ennen alinta eläkeikää syö lopullista eläkettä.

Vierailija
58/82 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein nuorempama tarpeeksi pienipalkkaisia ns. paskahommia ettei oma uusi ura it-alalla tuntunut ollenkaan hassummalta. Yli 30 vuotta alalla ja sanoisin että sekä töissä viihtyvyys  että palkkataso ovat olleet kertaluokkaa parempia kuin nuorempana.

Oma periaate on ollut että talon ollessa reilu, vastapalveluksena teen myös hommat kunnolla. Lukuunottamatta paria kolmea heikompaa pikkuprojektia ja m,,kumpaa esimiestä, suurin osa asiallisista hommista on sujunut hyvin.

Palaverikoneen ja esimiehen hommia olen pyrkinyt välttämään kuin ruttoa, mutta teknisempää suorittavaa osaakin on riittänyt aina tehtäväksi.

Jään lähiaikoina eläkkeelle hiukan ennen aikojaan, naama lähes rypyttömänä ja lompakko turvoksissa (eikä toisinpäin :) Suosittelen alaa myös nuoremmille, jos kiinnostus ja halu oppia koko ajan uutta riittää!

Vierailija
59/82 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tein nuorempama tarpeeksi pienipalkkaisia ns. paskahommia ettei oma uusi ura it-alalla tuntunut ollenkaan hassummalta. Yli 30 vuotta alalla ja sanoisin että sekä töissä viihtyvyys  että palkkataso ovat olleet kertaluokkaa parempia kuin nuorempana.

Oma periaate on ollut että talon ollessa reilu, vastapalveluksena teen myös hommat kunnolla. Lukuunottamatta paria kolmea heikompaa pikkuprojektia ja m,,kumpaa esimiestä, suurin osa asiallisista hommista on sujunut hyvin.

Palaverikoneen ja esimiehen hommia olen pyrkinyt välttämään kuin ruttoa, mutta teknisempää suorittavaa osaakin on riittänyt aina tehtäväksi.

Jään lähiaikoina eläkkeelle hiukan ennen aikojaan, naama lähes rypyttömänä ja lompakko turvoksissa (eikä toisinpäin :) Suosittelen alaa myös nuoremmille, jos kiinnostus ja halu oppia koko ajan uutta riittää!

Parempi alkaa sitten opiskelemaan AI-agentteja

Vierailija
60/82 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ite adhd:llisena koodarina huonoilmapiirisessä työyhteisössä oon jo 25-vuotiaana aivan loppu.  40-70-vuotiaat on valitettavasti unohtanut dokumentoida vuosien aikana tapahtuneen kehityksen. Sit pitäs tehdä vähintään samalla tahdilla sitä samaa vanhaa mitä eläkkeelle jäävä on tehnyt ja lisäksi olla hallussa kaikki uudet asiat ja teknologiat. Elämäniloni on nollassa  :) 

Eikö teillä hyödynnetä tekoälyä tehokkaasti? OpenAI Codex tai Claude Opus hoitelee tuommoiset tehokkaasti. Moderneissa projekteissa hyvin vähän enää ihmisen tarvitsee koodata. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kolme