Ostin ystävälleni laskiaispullan, hän söi vain "kannen" ja heitti loput roskikseen.
Kävin ystäväni luona - hänen kutsustaan - aamupäiväkahvilla. Menomatkalla kävin kaupasta ostamassa rasian, jossa on kaksi laskiaispullaa. Siinä sitten juotiin kahvia ja juteltiin. Olin todella hämmentynyt kun ystäväni söi laskiaispullastaan vaan pelkän "kannen" ja sitten kun kahvittelutilanne oli ohi, viskasi hän loput pullasta roskiin lautasliinojen mukana. Omasta mielestäni juuri hillo ja kermavaahto ovat pullan kruunu. Olisiko ollut kohteliasta tarjota loput pullasta vaikka minulle? Pikkuisen harmitti. Eivät ihan ilmaisia ole.
Kommentit (187)
Ystävälle ei suututa pikkuasioista, vaan yritetään ymmärtää.
Luettuani tämän koko ketjun, en voi kuin ihmetellä tätä nykymaailman ääriajattelua ja ihmisten neuroottisuutta.
Ihan normaalista tuliaisesta kahvipöytään saadaan aikaiseksi hirveä öyhötys. Jotkut jopa olivat sitä mieltä, että viemisen taustalla on jotain ilkeää ja pahantahtoista kuten ystävän "lihottaminen" tai joku outo kilpailu.
Olen keski-ikäinen nainen ja aina ollut ns. normaalipainoinen. Syön herkkuja jos niitä on tarjolla tai oman perheen kanssa. Syön hyvällä omallatunnolla.
Juhlien ja pyhien aikaan voi arkena ennen ja jälkeen hieman skarpata elintavoissaan ja siten kompensoida herkkujen kalorimäärää. Näin olen aina pärjännyt, pysynyt normaalipainossa, nauttinut juhlaruoista ja lomamatkoilla tarjoiluista. Ilkeytenä en tarjoiluja ole koskaan pitänyt, vaan elämää ilostuttavana asiana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No muistaisin kyllä kun ystävä tulis mun luokse kahville. Jos tuo paketin kahvia,keitän kaikki,juodaan kupit ja loput lavuaariin. Mulla ainakin tulis hyvä mieli.
Tai jos tuo kukkia niin laitat hetkeksi maljakkoon ja kun kaveri lähtee, pyydät että heittää mennessään ne ulos roskikseen.
Minä pyytäisin viemään kukat mennessään, sillä kaikki ystäväni tietävät minun inhoavan leikkokukkia
Ystävä ei nyt jaksanut syödä sen enempää. Ei ole kohteliasta tarjota jämiä kaverille samalta lautaselta. Jos on tosi hyviä kavereita, niin joku voi, mutta mitään ulkokultaista kohteliaisuutta se ei kyllä ole.
Pulla ei ole ilmainen, mutta sitä ei pidä syödä, mistä ei hyvä olo tule, vaikka joku ilmaiseksi tarjoaisi.
Vierailija kirjoitti:
Luettuani tämän koko ketjun, en voi kuin ihmetellä tätä nykymaailman ääriajattelua ja ihmisten neuroottisuutta.
Ihan normaalista tuliaisesta kahvipöytään saadaan aikaiseksi hirveä öyhötys. Jotkut jopa olivat sitä mieltä, että viemisen taustalla on jotain ilkeää ja pahantahtoista kuten ystävän "lihottaminen" tai joku outo kilpailu.
Olen keski-ikäinen nainen ja aina ollut ns. normaalipainoinen. Syön herkkuja jos niitä on tarjolla tai oman perheen kanssa. Syön hyvällä omallatunnolla.
Juhlien ja pyhien aikaan voi arkena ennen ja jälkeen hieman skarpata elintavoissaan ja siten kompensoida herkkujen kalorimäärää. Näin olen aina pärjännyt, pysynyt normaalipainossa, nauttinut juhlaruoista ja lomamatkoilla tarjoiluista. Ilkeytenä en tarjoiluja ole koskaan pitänyt, vaan elämää ilostuttavana asiana.
Se on sinun tapasi elää, hienoa ja onnea valitsemallasi tiellä. En tiedä, mitä muuta tästä pitäisi päätellä.
Vierailija kirjoitti:
Kaiken reiluinta olisi ollut tuossa tilanteessa sanoa ihan suoraan, ettei pidä laskiaispullista. Roskiin heittäminen oli mielestäni törkeää. Pullan olisi voinut antaa ap:lle.
Ap on varmaan näitä, joista näkee pimeässäkin, että pullaa on syöty ja urakalla
Vierailija kirjoitti:
Argh, maailma on sen koommin muuttunut, mutta tästä hiton tuliaiskukttuurista pidetään krampin omaisesti kiinni. Hiton ongelmallinen tapa sekä saajalle ja antajalle.
Niinkö? Täällä vauvallakin valitetaan joka vuosi äänekkäästi, kun mökille tulla tupsahti sukulaisperhe/tuttava/työkaveri eikä tuonut mitään tuliaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ystäväsi itse kutsuu sinut kotiinsa kahville ja sinä viet tarjottavat? Miksi?
Hyvä kysymys. Voisi viedä vaikka kukan.
Niin voisi tai laskiaisena laskiaispullan.
Vierailija kirjoitti:
Minä myös ihmettelen, miten se alkoholi on joillekin niin vaikea asia. Itse olen aina käyttänyt kohtuudella ilman ongelmia, eli en voi sietää ihmisiä, jotka eivät käytä ollenkaan tai jotka käyttävät liikaa. Kuulostaako tämä sinusta jotenkin järkevältä?
Millä saatanan tavalla se on sinun asiasi, miten kukakin painostaan huolehtii? Mikä yllätys, ettei se kehorauha merkitsekään mitään siinä vaiheessa, kun joku EI halua tunkea älytöntä määrää jotain paskaa naamaansa. Mene roskikseen.
Tottakai se on kenen tahansa asia, jos sen varjolla käyttäydytään huonosti. Miten se nyt näin päin ei kuulu, kun pakkomielteisesti kehoonsa, ja muidenkin kehoon, suhtautuvat katsovat kyllä oikeudekseen puuttua lihavien ihmisten painoon, syömiseen ja ulkonäköön.
Onhan tuo pullan heittely ihan typerää. Olisi voinut heti alkuunsa sanoa, että laittaa pullan puoliksi, sitä puoliskoa olisi voinut sitten siististi tarjota. Mene itse jääkaapille, taitaa olla verensokerit vähän alhaalla.
Vierailija kirjoitti:
Joku kutsuu sinut kahville kotiinsa ja ostaa/leipoo itse tarjottavansa ja sinä yllättäen vietkin omat tarjottavasi mukanasi? Outoa.
Vierailija kirjoitti:
Hillopulla ei ole laskiaispulla.
Niin koska aito ja alkuperäinen laskiaispulla on iso pulla kuumassa maidossa syvällä lautasella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Argh, maailma on sen koommin muuttunut, mutta tästä hiton tuliaiskukttuurista pidetään krampin omaisesti kiinni. Hiton ongelmallinen tapa sekä saajalle ja antajalle.
Niinkö? Täällä vauvallakin valitetaan joka vuosi äänekkäästi, kun mökille tulla tupsahti sukulaisperhe/tuttava/työkaveri eikä tuonut mitään tuliaisia.
Näetkö mitään eroa itse itsensä kutsuvana yllätysvieraana johonkin perähikiälle vs. oikeasti kutsuttuna vieraana.
Siinä kiitettiin hyvin pullan tuojalle tuliaisista. Kiittämättömiä kun ollaan.!
Vierailija kirjoitti:
Olisi ollut parempi, että hän olisi sanonut ettei välitä pullasta, ja antaa se ap:lle.
Tosin myös voi olla sellainen tilanne, että häntä tympi koko pullan tuonti. Itse en välitä makeasta enkä myöskään pullasta, joka on vain valkoista vehnäjauhomössöä. No, kun kutsun ystäviä kylään, ja sanon älkää tuoko mitään (minulla on kyllä heille tarjottavaa), he tuovat silti makeita tuomisia. Sitten kukaan ei jaksa syödä niitä kaikkia ja ne jäävät minulle ja heitän roskiin.
Samat ihmiset ovat aina ihmeissään, kun tilanteissa kodin ulkopuolella skippaan jälkiruuan tai kahvipullan. Vuodesta toiseen sama juttu, aina he yllättyvät uudelleen, etkö muka halua tätä herkkua. Onko se oikeasti niin vaikeaa muistaa? Pieni porukka kuitenkin.
Minusta tuntuu, että he haluaisivat itse syödä jotakin makeaa, kun käyvät luonasi. Onko niin, että sinä tarjoat heille oman mieltymyksesi mukaisia syötäviä ottamatta huomioon heidän toiveitaan? Jos he pitävät vähemmän terveellisistä herkuista, niin kyläpaikassa ei kannata "opettaa" heille toisenlaista ruokavaliota.
Jos ystäväsi on vain kehitysviiveinen tai autisti? Sellaisilta ei aina voi odottaa käytöstapoja.
Itse olisin sanonut, että syön loput myöhemmin. Se olisi ollut vain valkoinen valhe.
Vierailija kirjoitti:
Millä saatanan tavalla se on sinun asiasi, miten kukakin painostaan huolehtii? Mikä yllätys, ettei se kehorauha merkitsekään mitään siinä vaiheessa, kun joku EI halua tunkea älytöntä määrää jotain paskaa naamaansa. Mene roskikseen.
Tottakai se on kenen tahansa asia, jos sen varjolla käyttäydytään huonosti. Miten se nyt näin päin ei kuulu, kun pakkomielteisesti kehoonsa, ja muidenkin kehoon, suhtautuvat katsovat kyllä oikeudekseen puuttua lihavien ihmisten painoon, syömiseen ja ulkonäköön.
Onhan tuo pullan heittely ihan typerää. Olisi voinut heti alkuunsa sanoa, että laittaa pullan puoliksi, sitä puoliskoa olisi voinut sitten siististi tarjota. Mene itse jääkaapille, taitaa olla verensokerit vähän alhaalla.Toivottavasti saat joskus laihdutettua, polo.
MEIDÄN KULTTUURISSA EI HEITETÄ RUOKAA ROSKIIN kuin kuoret ja osa niistäkin syödään tai annetaan elukoille.
Muistuu mieleen kun nuorena ei syöty mitään koska piti olla hoikka . Mutta oli myös tapana olla kohteliaasti syömättä muiden ruokia .
Ne kaupan pullat on ihan perseestä. Itse en olisi syönyt edes kantta siitä yököttävästä epäpullasta.