Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tajuavatko lapsettomat, miten helppoa heidän elämänsä on?

Vierailija
14.02.2026 |

Aiemmin ei edes keskusteltu lapsettomaksi jäämisestä. Se olisi ollut niin häpeällistä.

Kommentit (98)

Vierailija
61/98 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tajuatteko muuten lapsen tehneet tai tekemättä jättäneet että lemmikin omistajana se vasta rankkaa onkin? Ei ex-tempore tai muitakaan lomamatkoja, pois lukien ehkä koiranäyttelyt toisessa maakunnassa. Samat sotkut ja kaaos kotona kuin muksujenkin kanssa. Kaikki kulut maksat itse: ei tukia eikä veronmaksajien kustantamia palveluita ja sen päälle hallintokoneisto sen kun suunnittelee, miten voitas vielä rokottaa lisää, lemmikkiverot jne. Ulkona rämmitään sateella ja pakkasella aamukuudelta ja iltamyöhäsellä. Elämän sisältö ja ilo  - istu, nouda, paikka, tee temppu jne - hyvä hyvä hieno poika - tuntuu välillä laimealta ja yksioikoiselta, vaan itsepä tieni valitsin. 
T. Neljän koiran omistaja

Vierailija
62/98 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukas sinut pakotti lisääntymään? Olisit valinnut sen helpon elämän. Ei tarvitsisi olla nyt katkeraja kateellinen.

Moi Paula :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/98 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en mä tiedä oliko mun elämäni sen helpompaa ennen lapsia. Erilaista se oli. Kuitenkin oli lapsia edeltävässä elämässäkin ajanjaksoja, jolloin vakavasti haudoin itsetuhoajatuksia. Tavallaan se on minusta se pohja mitä alemmas ei ihmisen paha olo voi vajota. Tai joo, toteutus on tietysti vielä pahempi. 

Mutta en mä sanoisi että mun elämä olisi raskaampaa kuin silloin. Jos se olis, mä en olisi tässä.

Vierailija
64/98 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua, mitä sitten?

Vierailija
65/98 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tajuatteko muuten lapsen tehneet tai tekemättä jättäneet että lemmikin omistajana se vasta rankkaa onkin? Ei ex-tempore tai muitakaan lomamatkoja, pois lukien ehkä koiranäyttelyt toisessa maakunnassa. Samat sotkut ja kaaos kotona kuin muksujenkin kanssa. Kaikki kulut maksat itse: ei tukia eikä veronmaksajien kustantamia palveluita ja sen päälle hallintokoneisto sen kun suunnittelee, miten voitas vielä rokottaa lisää, lemmikkiverot jne. Ulkona rämmitään sateella ja pakkasella aamukuudelta ja iltamyöhäsellä. Elämän sisältö ja ilo  - istu, nouda, paikka, tee temppu jne - hyvä hyvä hieno poika - tuntuu välillä laimealta ja yksioikoiselta, vaan itsepä tieni valitsin. 

En lähtisi vertaamaan. Lapset tehdään, lemmikit hommataan.

Vierailija
66/98 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole elämä tulevaisuudessa helppoa lapsettomalla, kun vanhuus tulee niinkuin se tulee meille kaikille, niin ovat yksin, kuka käy kaupassa, kuka hoitaa esim juoksevat asiat kun pää ei toimi eikä osaa, kuka katsoo että saa kunnon hoitoa, älkää VAAN kuvitelko että kyllä yhteiskunta hoitaa, EI HOIDA, onnea.

Vierailija
67/98 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tajuan ja oon hemmetin hyvilläni. On täysin edesvastuutonta lisääntyä näinä päivinä.  Kuplassaan elävät tietysti porsivat mennen tullen.

Vierailija
68/98 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole elämä tulevaisuudessa helppoa lapsettomalla, kun vanhuus tulee niinkuin se tulee meille kaikille, niin ovat yksin, kuka käy kaupassa, kuka hoitaa esim juoksevat asiat kun pää ei toimi eikä osaa, kuka katsoo että saa kunnon hoitoa, älkää VAAN kuvitelko että kyllä yhteiskunta hoitaa, EI HOIDA, onnea.

Kuka ne asiat tekee lapsia hankkineiden puolesta? Älä luule että lapset tulevat sitä tekemään.

Vierailija
69/98 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koittakaa nyt mammat jo päättää, onko meidän lapsettomien elämä kammottavan surullista, tyhjää ja säälittävää vai ärsyttävän helppoa. Palataan asiaan sitten kun olette päättäneet. 

Vierailija
70/98 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ihan itse olet ne koirasi hankkinut, miksi siitä nyt uhriudut?

Ja eivät ne ole toisiaan poissulkevia, meillä on lapset, mutta myös koira.

Vierailija
71/98 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja merkityksetöntä.

Vierailija
72/98 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan silloin on jo hoivarobotteja. Ne hoitaa.

Vierailija
73/98 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja ennen kaikkea, kuka huomaa, jos pikkuhiljaa yksin asuva alkaa dementoitumaan? Itselläni on tuttava (+80 ), joka on lapseton ja ei sukulaisia eikä läheisiä ystäviäkään. Olen hänen kanssaan jonkin verran tekemisissä ja olen huolissani siitä, miten mahtaa pärjätä. Hän ei päästä ketään kotiinsa, ulkopuolisen on vaikea puuttua.

Jos olisi lapsia, edes lapset huomaisivat muutoksen vanhemmassaan.

Vierailija
74/98 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka ne asiat tekee lapsia hankkineiden puolesta? Älä luule että lapset tulevat sitä tekemään.

Kyllä meillä jo nyt lapset tekevät asioita minun ja mieheni puolesta. Tulevat auttamaan ulkotöissä ja auttavat digi-asioissa.

Vierailija
75/98 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta aloitus on moukkamainen ja loukkaava. En voi saada lapsia ja vaikka valinta olisikin ollut oma niin se ei hitto vie kuulu kenellekään muulle. Mua todella harmittaa että nämä arvostelijat on usein itse vanhempia. Miten niin keskenkasvuiset ja mustavalkoisesti ajattelevat ihmiset saa lapsia ja millaisia niistä lapsista kasvatetaan jos ajatusmaailma on noin julma eri tavalla ajattelevia kohtaan.. Tuntuu myös että paljon on kateutta ja katkeruutta siitä että on saatu lapset. Ajatus on sellainen että koska minä kärsin lapsista niin kaikkien muidenkin pitää.. 

Vierailija
76/98 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omien lasten kanssa oleminen on aivan eri juttu kuin esim. sisarten tai muiden tuttujen lasten kans. Omien kanssa olo on yleensä aika helppoa, koska se on jotenkin itsestäänselvää ja soljuvaa, kokemusta tosiaan on.

Vierailija
77/98 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan silloin on jo hoivarobotteja. Ne hoitaa.

Luotatko robottiin? Työntää ruuat p*rseeseen ja supot suuhun :D

Vierailija
78/98 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tajuaako lapsettomat miten tyhjää ja turhaa heidän elämänsä on. Ovat vain saastuttamassa maapalloa

Lisääntymättömyys on ekologista. 

Vierailija
79/98 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tajuaako aloittaja, että elämässä voi olla paljon suurempiakin vaikeuksia kuin lapset?

En usko, että tajuaa. Tuskin hän olisi muuten tätä aloitusta tehnyt. Itse jouduin jo todella nuorena tekemään raskaan valinnan, ja jätin lapset tekemättä juuri tuollaisten elämän tuomien suurempien vaikeuksien edessä - vakava ja periytyvä sairaus. Näin on parasta. Sattuu se silti, yhä.

Vierailija
80/98 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikalailla harvan jälkikasvukaan hoitaa vanhempiaan, kun ei nyt meinaa kännykän tuijottamiselta jaksaa hoitaa lapsiaankaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi seitsemän