Tajuavatko lapsettomat, miten helppoa heidän elämänsä on?
Aiemmin ei edes keskusteltu lapsettomaksi jäämisestä. Se olisi ollut niin häpeällistä.
Kommentit (350)
Vierailija kirjoitti:
Olen kohta lähdössä täältä kuolemansairaan vanhempani luolta. Ostan hänelle ruuat omilla rahoillani, teen viikon ruuat, siivoan talon, hoidan hänen jalkansa ja ihonsa kuntoon jne. joka viikonloppu. Työviikon jälkeen tulen tänne heti töiden jälkeen ja sunnuntai-iltana menen kotiini. Kotiin pitää tänään ehtiä sen verran ajoissa, että ehdin pestä huomiseksi töihin puhtaat vaatteet ja tehdä töihin eväät.
Ps. Vietän myös kaikki lomani hoitamassa vanhempaani.
T: itsekäs sinkku, joka tuijottaa vain omaan napaansa, eikö?
Sä ihan itse uhriudut hoitamaan aikuista ihmistä, vaikka sulla ei ole siihen mitään velvollisuutta. Kuolemansairaita hoidetaan kyllä ihan julkisin verovaroin, että ihan vapaaehtoisesti ostelet niitä ruokia. Ihan eri asia kuin olla vastuussa omista lapsista.
Vierailija kirjoitti:
No kerro, hyvä ap!
Kerro kuinka helppoa minulla on!
Sulla on varmaan todella vaikeaa. Ajattele miten paljon vaikeampaa olisi vielä, jos saisit lapsen josta sun täytyisi huolehtia sun vaikean elämän keskellä.
Sitten jos hankit vielä navetan, koiran ja kultakaloja, niin yhä vaikeammaksi menee.
T: Eri
Pariskunta on saanut oleskeluluvan Ruotsiin, mutta heidän 8kk ikäinen poikansa ei ole saanut ja aiotaan karkottaa takaisin Iraniin.
Tässäkin tapauksessa lapsettomuus olisi helpompaa. Nyt koko perhe joutuu lähtemään takaisin Iraniin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti: "Suomessa on ihan tutkitusti paljon uupuneita vanhempia, mikä ei ole ihme kun empatia on tällä tasolla ja vaatimustaso se, että olet joku ihan hirviö jos joskus vähän valitat. " Ei kukaan ole kieltänyt, ettei Suomessa olisi uupuneita vanhempia. Puhut nyt ohi aiheen. väität, että kaikkilla, joilla on lapsia on automaattisesti vaikeampi elämä, kuin lapsettomilla. Minä vain sanon, että väittämäsi on paskapuhetta ja annoin navetasta esimerkin, miten sen pyörittäminen vie paljon enemmän energiaa ja tekee elämästä vaikeampaa, kuin lapsen kasvatuksen. Myös voin veikata, että rikast lapsiperhe ei kärsi univajeesta, ja rikkaalla lapsiperheellä on paljon helpompi olla, kuin köyhällä navetan ylläpitäjällä.
En ole kyllä väittänyt sellaista edelleenkään, mutta se ei vain mene perille. Väitän, että sellaisella navetan pitäjällä jolla on lapsia on hieman vaikeampaa kuin
Niillä navetassa olevilla eläimillä vasta vaikeaa onkin. Sairasta tienata toisia elollisia hyväksikäyttämällä. Se navetassa oleva vasikkakin on jonkun lapsi. Hanki toinen elinkeino.
Turha sitä on alapeukuttaa, että aikuisella lapsella ei ole juridista velvollisuutta huolehtia aikuisesta vanhemmastaan, mutta vanhemmilla on juridinen velvollisuus huolehtia alaikäisistä lapsistaan. Sehän on vain tosiasia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kerro, hyvä ap!
Kerro kuinka helppoa minulla on!
Sulla on varmaan todella vaikeaa. Ajattele miten paljon vaikeampaa olisi vielä, jos saisit lapsen josta sun täytyisi huolehtia sun vaikean elämän keskellä.
Sitten jos hankit vielä navetan, koiran ja kultakaloja, niin yhä vaikeammaksi menee.
Totta, etenkin ne kultakalat ...
-eri-
Minulla on yksi kysymys ap:lle: Miksi elämän pitäisi olla vaikeaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kohta lähdössä täältä kuolemansairaan vanhempani luolta. Ostan hänelle ruuat omilla rahoillani, teen viikon ruuat, siivoan talon, hoidan hänen jalkansa ja ihonsa kuntoon jne. joka viikonloppu. Työviikon jälkeen tulen tänne heti töiden jälkeen ja sunnuntai-iltana menen kotiini. Kotiin pitää tänään ehtiä sen verran ajoissa, että ehdin pestä huomiseksi töihin puhtaat vaatteet ja tehdä töihin eväät.
Ps. Vietän myös kaikki lomani hoitamassa vanhempaani.
T: itsekäs sinkku, joka tuijottaa vain omaan napaansa, eikö?
Sä ihan itse uhriudut hoitamaan aikuista ihmistä, vaikka sulla ei ole siihen mitään velvollisuutta. Kuolemansairaita hoidetaan kyllä ihan julkisin verovaroin, että ihan vapaaehtoisesti ostelet niitä ruokia. Ihan eri asia kuin olla vastuussa omista lapsista.
Lisääntyminen on 100% oma valinta kaikissa sivistysmaissa ja omien valintojen seurauksista on turha narista.
Ap ilmeisesti katuu lapsiaan? Surullista.
" Niillä navetassa olevilla eläimillä vasta vaikeaa onkin. Sairasta tienata toisia elollisia hyväksikäyttämällä. Se navetassa oleva vasikkakin on jonkun lapsi. Hanki toinen elinkeino. "
Kyllä lehmällä jolla on vasikka on vaikeampaa kuin sellaisella jolla ei ole. Utareet täynnä maitoa olet siellä lypsettävänä. Ei käy kateeksi. Vasikkakin viedään teuraalle. Lapsettomalla lehmällä paljon vähemmän huolia.
Vierailija kirjoitti:
Ap ilmeisesti katuu lapsiaan? Surullista.
Onko se jotain katumista jos toteaa että lapsettomilla on helpompaa? Jotkuthan nauttii haasteista.
" Aiemmin ei edes keskusteltu lapsettomaksi jäämisestä. Se olisi ollut niin häpeällistä. "
Niin ja siksi moni kärsii yhä tänä päivänä ylisukupolvisista traumoista. Ketään ei pidä painostaa lisääntymään.
Vierailija kirjoitti:
Turha sitä on alapeukuttaa, että aikuisella lapsella ei ole juridista velvollisuutta huolehtia aikuisesta vanhemmastaan, mutta vanhemmilla on juridinen velvollisuus huolehtia alaikäisistä lapsistaan. Sehän on vain tosiasia.
Se johtuu siitä, että et ole itse valinnut syntyä vanhemmillesi, mutta lapsen hankinta on oma valintasi.
Vierailija kirjoitti:
Tottakait tajuan, siksu en ole koskaan lapsia halunutkaan, enkä varsinkaan tähän maailmaan. Enkä näillä perintö sairauksilla, en halunnut lapseni kärsivän niinkun minä.
Juurikin näin. Kuka haluaa lapsia tähän kamalaan maailmaan?!!?!!
Vierailija kirjoitti:
Minulla on yksi kysymys ap:lle: Miksi elämän pitäisi olla vaikeaa?
Siksi kai että pääsee valittamaan netissä omista valinnoistaan.
Tottakai tajuan, siksihän en lapsia tehnytkään! Kaikki on moninkerroin hankalampaa kersojen kanssa, aivan kaikki. Ap taitaa olla vähän yksinkertainen jos luulee että se olisi jokin salaisuus.
Ja ei, tämä ei tarkoita sitä että jokaisella lisääntyjällä olisi hankalampi elämä kuin yhdelläkään lapsivapaalla. Ei, vaan että henkilön X elämä ilman lapsia on helpompaa kuin saman henkilön X elämä lasten kanssa.
Pitää ihan kysyä omilta vanhemmilta, onko heidän elämänsä ollut kauheaa, kun he saivat veljeni ja minut.
Kun olin lapsi, kaikilla tuntui olevan lapsia, enkä muista, että vanhemmat olisivat valitelleet kamalaa elämää. Mutta ensi viikolla kysyn, miten he oikeasti ovat perhe-elämän kokeneet.
Vierailija kirjoitti:
Pitää ihan kysyä omilta vanhemmilta, onko heidän elämänsä ollut kauheaa, kun he saivat veljeni ja minut.
Kun olin lapsi, kaikilla tuntui olevan lapsia, enkä muista, että vanhemmat olisivat valitelleet kamalaa elämää. Mutta ensi viikolla kysyn, miten he oikeasti ovat perhe-elämän kokeneet.
No ei kai se että se on vaikeampaa kuin lapsettomilla tarkoita että se on kauheaa?
Vierailija kirjoitti:
" Tässä erona on se, ettet sinä pelkästään valita, vaan samalla vähättelet muiden vaikeuksia ja puhut omista ongelmistasi sellaisina, kuin ne olisivat paljon vaikeampia kuin muiden. "
Puhut täyttä sontaa. En ole missään vaiheessa puhunut omista ongelmistani niin kuin ne olisivat paljon vaikeampia kuin muiden. Ne ongelmat joita olen omasta elämästäni käyttänyt esimerkkeinä, koskevat kaikkia muitakin vanhempia. Sä vääristelet tahallasi mun sanomisia, koska mun mielipiteet ärsyttää sua etkä keksi niihin mitään oikeasti pätevää vastaväitettä.
Esim. On aivan päivänselvä asia että jos olet kuumeessa yksin niin se on helpompaa kuin se, että huolehdit lapsesta, kun olet kuumeessa. Eihän se nyt ole mikään vain mun elämäni ongelma vaan ihan jokainen vanhempi joka on lapsensa elämässä läsnä ja tätä hoitaa, on siinä tilanteessa ollut moneenkin kertaan.
Toki voi olla olema
Lapset on pieniä ja riippuvaisia vain vähän aikaa. Lapseton kuumeinen tilaa ruuat kaupasta, lapsellinen äiti voi jo lähettää kouluikäisen lapsen tarvittaessa kauppaan. Ei ole niin mustavalkoista tämä.
" Tässä erona on se, ettet sinä pelkästään valita, vaan samalla vähättelet muiden vaikeuksia ja puhut omista ongelmistasi sellaisina, kuin ne olisivat paljon vaikeampia kuin muiden. "
Puhut täyttä sontaa. En ole missään vaiheessa puhunut omista ongelmistani niin kuin ne olisivat paljon vaikeampia kuin muiden. Ne ongelmat joita olen omasta elämästäni käyttänyt esimerkkeinä, koskevat kaikkia muitakin vanhempia. Sä vääristelet tahallasi mun sanomisia, koska mun mielipiteet ärsyttää sua etkä keksi niihin mitään oikeasti pätevää vastaväitettä.
Esim. On aivan päivänselvä asia että jos olet kuumeessa yksin niin se on helpompaa kuin se, että huolehdit lapsesta, kun olet kuumeessa. Eihän se nyt ole mikään vain mun elämäni ongelma vaan ihan jokainen vanhempi joka on lapsensa elämässä läsnä ja tätä hoitaa, on siinä tilanteessa ollut moneenkin kertaan.
Toki voi olla olemassa joku luonnonoikku, jonka mielestä sairastaminen yksin omassa rauhassa on vaikeampaa kuin huutavien lasten keskellä, mutta nyt puhutaankin yleisesti ottaen.