14- vuotias ei suostu imuroimaan ja viemään roskia, vaatii 50€ jos tekee
En minäkään saa kotitöistä palkkaa.. Jätänkö porukan ruuatta ja vaatteitta, jos ei mulle joku maksa??
Kommentit (67)
Voi apua.
Nyt pysyt lujana ja paasaat elämisen perusasioita. Vaadit itse vastapainoksi sen saman 50e että peset pyykit, tiskit, teet ruokaa ja ylipäänsä elät teiniäsi. Kerrot että teet moninkertaisen työn ja ilman rahan liikkumista teet hänelle palveluksia ja hän joko tekee tai sitten tekee ja itkee kuten aikaisemmalle sukupolvelle on sanottu. On myöhemmin tosi kusessa tuon asteen kanssa.
Maksat hänelle siis virtuaalisesti sen 50e ja ojennat kourasi ja pyydät rahasi takaisin koska näet paljon vaivaa hänen edestään.
Kyllä mä maksoin aikoinaan. Ei ollut toki taksat noin korkeat. Mutta siis ajatuksena, että kotityöt oli aikuisena mun homma, ja jos nakitin niitä lapselle, niin hänelle kuului palkka siitä. Poislukien tietenkin hänen oman huoneensa siivoaminen. Ja innokkaasti teini siivosikin, kun ei ollut muita tulonlähteitä. Ei edes kesätyöt napanneet. Silloin ajattelin, ettei tosta tuu mitään. Mutta niin vaan käy nyt aikuisena töissä, ja siivoaa ahkerasti kotinsa, ja opettaa lapsensakin siisteiksi.
Eli tarinan opetus: ei se raha huono kannustin ole.
Vierailija kirjoitti:
Voi apua.
Nyt pysyt lujana ja paasaat elämisen perusasioita. Vaadit itse vastapainoksi sen saman 50e että peset pyykit, tiskit, teet ruokaa ja ylipäänsä elät teiniäsi. Kerrot että teet moninkertaisen työn ja ilman rahan liikkumista teet hänelle palveluksia ja hän joko tekee tai sitten tekee ja itkee kuten aikaisemmalle sukupolvelle on sanottu. On myöhemmin tosi kusessa tuon asteen kanssa.
Maksat hänelle siis virtuaalisesti sen 50e ja ojennat kourasi ja pyydät rahasi takaisin koska näet paljon vaivaa hänen edestään.
Juuri niin! Tee lapselle selväksi, että hän on sinulle taloudellinen rasite ja henkinen taakka! Ja lisää vielä uhkaus väkivallasta!
Maksa lapsilisästä, Pitäisin palkkaneuvottelun hänen kanssa ja kertoisin mikä on yleinen tuntipalkka, esim 15e / tunti. tekisin kirjallisen sopimuksen.
Vika ei ole nuorissa vaan työelämän kohtuuttomissa vaatimuksissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olet valinnut lasten hankinnan, joten sinulla on tietyt päävastuut. Jos 14v ei huonettaan siivoa niin silloin ei tarvi huonettakaan. Olkkarin nurkkaan nukkumaan.
Jos sinä et nuole lavuaaria ja putsaa pyttyä joka käytön jälkeen, et tarvitse vessaa. Jos sulla on pölyä vähänkin huushollissasi, et tarvitse asuntoa. Miltä nyt tuntuu?
Saat valita kotisi siisteystason, niin miksi teini ei saa määrätä omasta huoneestaan ja sen siivoustasosta?
Kannattaa miettiä minuutti ennenkuin kirjoittelet mitään.
Teini päättää siisteystasosta sitten kun maksaa itse asumisensa.
Saatanan sadisti. Miksi teit lapsia jos sun ajatus on vain kiduttaa ja määräillä niitä?
Jätä pojaltas Adidaksen kengät ja Calvin Kleinin vaatteet hankkimatta niin ei saa koulussa enää respektiä ja päätyy koulukiusatuksi ja lopulta käy hyppäämässä paikoitustalon katolta. 🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ikinä ymmärtänyt, että lapsia tehdään kodinhoitajiksi. Ja jos nämä pienet rengit ja piiat eivät tottele, on rangaistus oleva julma. Käsittääkseni pakotetulle työlle on oma terminsä, joka mainitaan YK:n listoissa ihmisoikeuksien rikkomisena.
Parempi onkin etteivät opi yhtään mitään kodin pitämisestä ja soittavat vielä yli 40 vee äitinsä siivoomaan asuntonsa. Kannatan.
Mulla on kaksi lasta, jotka piti huoneensa minun mieletä tosi sekavassa kunnossa. Molemmat muuttivat omilleen 18 - 19 vuotiaina ja ei oo tarvinneet siivousapua tai yleensä apua kuin muutoissa.
Olen ensimmäisen kommentoijan kanssa ihan samaa mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä maksoin aikoinaan. Ei ollut toki taksat noin korkeat. Mutta siis ajatuksena, että kotityöt oli aikuisena mun homma, ja jos nakitin niitä lapselle, niin hänelle kuului palkka siitä. Poislukien tietenkin hänen oman huoneensa siivoaminen. Ja innokkaasti teini siivosikin, kun ei ollut muita tulonlähteitä. Ei edes kesätyöt napanneet. Silloin ajattelin, ettei tosta tuu mitään. Mutta niin vaan käy nyt aikuisena töissä, ja siivoaa ahkerasti kotinsa, ja opettaa lapsensakin siisteiksi.
Eli tarinan opetus: ei se raha huono kannustin ole.
Kotityöt kuuluu kaikille kodissa asuville. Kuuluu ihan peruskasvatukseen opettaa lapsille että vastuu kuuluu kaikille ikätasonsa mukaan. Jo ihan pieni 1-vuotias on innokas osallistumaan aikuisten töihin yhdessä vanhempien kanssa. Mutta jos aina hätistät pois ja teet kaiken itse, tapat lapsen kiinnostuksen osallistua. Tulos on ettei teini enää suostu kun on oppinut ettei kuulu hänelle
Tuntuu olevan yleinen ongelma että pennut elelee kuin pellossa, ja peiliin voit katsoa ihan itse. Pienestä pitäen pitää opettaa asioita lapsille ja lasten pitää osallistua kodin töihin ikätason mukaisesti.
Vierailija kirjoitti:
En ole ikinä ymmärtänyt, että lapsia tehdään kodinhoitajiksi. Ja jos nämä pienet rengit ja piiat eivät tottele, on rangaistus oleva julma. Käsittääkseni pakotetulle työlle on oma terminsä, joka mainitaan YK:n listoissa ihmisoikeuksien rikkomisena.
Lapsuuden kodissa ne perustaidot opitaan. Turha ihmetellä miksi nykyään moni nuori ei aikuisena pärjää omillaan.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu olevan yleinen ongelma että pennut elelee kuin pellossa, ja peiliin voit katsoa ihan itse. Pienestä pitäen pitää opettaa asioita lapsille ja lasten pitää osallistua kodin töihin ikätason mukaisesti.
Oletko kokskaan ollut teini tai onko sulla ollut teini-ikäisiä lapsia? Teinit käyttäytyy ihan eri tavoin kuin lapset aikanaan. Puhutaanpa että teinit on kapinallisia ja silloin ei kasvatus aina auta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olet valinnut lasten hankinnan, joten sinulla on tietyt päävastuut. Jos 14v ei huonettaan siivoa niin silloin ei tarvi huonettakaan. Olkkarin nurkkaan nukkumaan.
Jos sinä et nuole lavuaaria ja putsaa pyttyä joka käytön jälkeen, et tarvitse vessaa. Jos sulla on pölyä vähänkin huushollissasi, et tarvitse asuntoa. Miltä nyt tuntuu?
Saat valita kotisi siisteystason, niin miksi teini ei saa määrätä omasta huoneestaan ja sen siivoustasosta?
Kannattaa miettiä minuutti ennenkuin kirjoittelet mitään.
Ihan tosissasi kysyt miksi alaikäinen ei saa määrätä miten kodissa eletään?
Vierailija kirjoitti:
lähde leikkiin mukaan. autokyyti harrastukseen 20e, kännykän ja liittymän kk erä 35e, aamupala 5e, lounas 10e,
No en kyllä lähtis ruokaa vetään tähän mukaan. Mutta siivous ja viihdykkeet.
Vierailija kirjoitti:
Sano sille, että maksat sen puhelinlaskun ja ruuat, kun on imuroinut kymmenen kertaa.
Opettakaa niille lapsukaisille, että ilmaisia lounaita ei ole.
Ruokaa meillä saa, vaikkei mitään kotitöitä tekisikään. Ruutuajan kanssa on sitten eri juttu. Jälkiruokakin on ylimääräinen niin, että huonolla käytöksellä sen voi menettää väliaikaisesti.
Omien lasten kanssa toimin samoin kuin minun kanssa toimittiin viikko rahaa ei tule jos ei omaa huonetta siivottu, muusta koko perheen tiskeistä kyllä saatiin sitten rahaa.
Hei kyse on lapsista!!
Vähemmän määräilyä ja rangaistuksia. Enemmän rakkautta ja kommunikaatiota.
Parempi onkin etteivät opi yhtään mitään kodin pitämisestä ja soittavat vielä yli 40 vee äitinsä siivoomaan asuntonsa. Kannatan.