Miksi Suomessa firmat jakavat voitot ulos osinkoina?
Muualla ne laitetaan kasvuun?
Kommentit (157)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Listaamattomien osakeyhtiön ideahan on se, että yhtiön osakkeita ostaneet saisivat tuottoa yhtöön sijoittamilleen rahoilleen ja jos yhtiö tuottaa hyvin ja taseen vapaa omapääoma kasvaa tätä tuottoa voidaan yhtiön toiminnan aikana jakaa ulos osinkoina. Nyt näistä listaamattomien osakeyhtiöiden osingoista voidaan osa nostaa täysin verovapaasti ja siitä ollaan eri mieltä onko tämä oikeudenmukaista vai ei. Jos näiden osinkojen verovapaus poistettaisiin olisiko sillä vaikutusta ja miten paljon halukkuuteen perustaa uusia yrityksiä ja luoda uusia työpaikkoja joita Suomi tarvitsee? Ottaen huomiin Suomen nykyisen taloudellisen tilanteen ja korkean työttömyyden, niin juuri nyt ei ehkä ole oikea aika ryhtyä osinkojen verovapautta kyseenalaistamaan.
Fiksua pohdintaa.
Julkisuudessa tuodaan esille listaamattomien osingon jaosta aina vain se "herkullisin" skenaario, joka
Vasta oli uutinen että perheyritykset ovat todella merkittäviä työllistäjiä. Siitä vaan kiristämään verotusta niin voi olla että perheyritysten toimintaa pitää tehostaa vaikka irtisanomisilla.
Välillä tuntuu että veronkorotuksia haikailevien käsitys yrityskentästä on hämärtynyt eikä tajuta miten asiat vaikuttavat toisiinsa. Suomalainen yrittäjä ei keskimäärin ole verotilaston kärjessä kovinkaan usein. Tavallista on että yrittäjä rahastaa kerran elämässään kun myy elämäntuotoksensa pois koska se on verotuksellisesti kannattavinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viime vuonna Viking Line takoi 45 miljoonan euron tuloksen, parhaimman sitten listautumisensa vuonna 1995. Osinkoa sopikin siis odottaa. Myös Tallink Grupp teki vahvan, 79 miljoonan euron tuloksen viime vuonna
Vikingline yritystuki: 20M vuosi, Tallink 8M
Miksi ihmeessä voitollisia yrityksiä tuetaan vuodesta toiseen??
Huoltovarmuus.
Vermon raviratakin huoltovarmuuden kannalta kriittinen juttu?
Onko se Vikingin vai Tallinkin omistuksessa?
Ei, mutta saa miljoonatukea samalla tavoin kuin Viking ja Tallink.
No nyt oli kuitenkin Vikingistä ja Tallinkista puhe. Vermon ja muiden raviratojen tuet ovat Veikkauksen tukia mutta ne tilitetään nykyään MMM:n kautta. Yritystukea se ei siis ole.
Vierailija kirjoitti:
Ja miksi sellaiset firmat, jotka pystyvät jakamaan osinkoja, saavat valtion yritystukia?!?
Koska niillä ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa.
Itsellä puolet salkusta osinkopapereissa, 25% vakaassa kasvussa ja 25% "betsejä".
Huhtikuu näyttää taas ihan kivalta. Useampi tonni nettoa tulossa. Ihan kiva kesäraha aina nuo osingot. Osa menee toki takaisin sijoituksiin kasvamaan.
Yritysten kannalta on sinällään aika se ja sama, mitä me piensijoittajat papereillamme teemme. Ei vaikuta suuresti kurssiiin ja sitä myöten nurkanvaltauksen riskiin. Mutta instikat, jotka ovat ostaneet ko. paperia juuri osinkovirran takia, voivat jo heilauttaa, jos paperi ei enää sovi heidän salkkujakoonsa. Sen takia ei kannata tehdä suuria negatiivisia liikkeitä suhteessa markkinaodotuksiin osingonjaossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritystoimintaa harjoitetaan pääasiassa siksi että voidaan jakaa voitto osinkoina omistajille. Kuka pölvästí kuvittelee muuta?
Joo, mutta ei tämän tarvitse tapahtua veronmaksajien rahoilla.
Hölmö! Kuka muu niitä yrityksen tuotteita ja palveluita ostaa, ellei veronmaksaja?
Aika moni yritys myy tuotteitaan vain muille yrityksille ja usein ulkomaille. Mitä tuotteita esimerkiksi Wärtsiiä myy veronmaksajille, joilla tarkoittanet kuluttajia?
Epäsuorasti, eli tavara tulee Wärtsilän moottorin kuljettamana, ja laivamatkailu tapahtuu saman firman koneilla.
Vierailija kirjoitti:
Voihan ne laittaa kasvuun nytkin.
Ei missään nimessä palkkoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voihan ne laittaa kasvuun nytkin.
Ei missään nimessä palkkoihin.
Menee se osaltaan palkkoihin, kun kurssi pysyy ryhdissä. Omassa kompensaatiopaketissa on aika vahva merkitys sekä vuosittaisilla, että LTI kannustimilla. Käytännössä siis firman osakkeilla.
Yritysten verotus pitäisi muuttaa Viron kaltaiseksi.
Yritys maksaa veroja vasta kun jakaa osinkoja.
Vierailija kirjoitti:
Yritysten verotus pitäisi muuttaa Viron kaltaiseksi.
Yritys maksaa veroja vasta kun jakaa osinkoja.
Jos yritykselle tulee veroja maksettavaksi sillä on mennyt hyvin ja se on tehnyt tulosta eikä verojen maksaminen ole sille yleensä silloin mikään ongelma. Osakasyrittäjä voi nostaa yrityksestään rahaa palkkana ja/tai osinkona ja sitä kannattaa sitten suunnitella ja laskea mikä määrä kumpaakin on itselle verotuksellisesti kannattavaa.
Itse ostan jatkossa pelkkää ruokaa ja leikkaan hiukset itse. Vuokra-asuntoa en jaksa ollenkaan siivota, masennuin ansiosidonnaisleikkauksen jälkeen. Olen imuroinut viimeksi kesäkuussa, eipähän kulu sähköä siihen.
Vierailija kirjoitti:
Itse ostan jatkossa pelkkää ruokaa ja leikkaan hiukset itse. Vuokra-asuntoa en jaksa ollenkaan siivota, masennuin ansiosidonnaisleikkauksen jälkeen. Olen imuroinut viimeksi kesäkuussa, eipähän kulu sähköä siihen.
On palstalla, välillä nukkuu ja syö makaroonia. Sellaista se elämä monella on nyky Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä ei tarvitse yritystukien ansiosta kehittyä, tai laajentaa.
Suurin yritystuki on ruoan alennettu alv, noin 5 mrd vuodessa. Lisämiljardi tulee lääkkeiden ja matka-ym lippujen alennetuista alveista. Näistä nauttii ne työttömät viiden lapsen yh-äiditkin eivät yritykset. Rahaa tki-menoihin ja takauksiin jaetaan alle mrd vuodessa. Lisäksi huoltovarmuussyista varustamot saavat jotain tukea ja yritykset esim lääkkeiden varmuusvarastoinnista. Surkeaa kun kansanedustajiltakin kuulee tätä perätöntä höpinää yritystuista. Kai sen työttömän ja vähävaraisen elämä sitten paranisi jos ruoan alv olisi 25,5 prossaa ja lääkkeiden ja bussilippujen jne.
Olet sitä mieltä että ei ole merkitystä? Yritykset pärjäisivät vaikka aina vaan harvemmalla olisi varaa ostaa mitään muuta kuin mitä tarvitsee henkensä pitimiksi? YH-äitejä viisine lapsineen ei koskaan tarvita mihinkään asiakkaaksi?
Hyvin menisi varmaan halvimmilla ravintoloillakaan jos halvin annos olisi kaikkialla 20 euroa 12 euron sijaan? Työntekijöitä riittää lounasravintolihin asiakkaaksi, maksoi mitä maksoi, ja vaikka sitä ei millään lipukkeella tai muulla käytännöllä tuettaisi tai korotettaisi sitä muuttuneen ruuan alv:n verran?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On palstalla, välillä nukkuu ja syö makaroonia. Sellaista se elämä monella on nyky Suomessa.
Ihan oikeasti? Tätä makaronijuttua toistelet joka aloitukseen? Mahtaa olla mukava elämä? Et taida työelämässä olla kun näin tykkäät viettää arkipäivän? Vai työnantajako maksaa?
Vierailija kirjoitti:
Yritys tekee mitä omistajat haluaa.
Ja siksi tuo kysymys osinkojen jaosta pitäisikin osoittaa Amerikkalaisille ja muiden maiden eläkekassoille.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä niitä osinkoja jaetaan muuallakin kuin Suomessa.
Ei näytä kuitenkaan ihan samoissa huimissa prosenteissa liikkuvan kuin Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikeasti? Tätä makaronijuttua toistelet joka aloitukseen? Mahtaa olla mukava elämä? Et taida työelämässä olla kun näin tykkäät viettää arkipäivän? Vai työnantajako maksaa?
Juu, työttömänä. Vuokraisäntä voi hakea korvauksia asunnon pinnoista oikeuden kautta, mutta ei meillä työttömillä tilillä rahaa ole. Tiedätkö, että Suomessa ei pitkäaikaistyöttömiä oteta töihin.
Palkeissa katsotaan, että ei me tuota pitkäaikaistyöntä oteta töihin niin sen ei tarvitse maksaa korvauksia asunnon pinnoista. Ottavat sukulaisen määräaikaiseksi ja sitten vakituiseksi sillä perusteella, että on jo kokemusta töissä Palkeissa.
Miksi kenenkään kannattaa perustaa yritystä Suomeen nykytilanteessa? Eikö helpompaa ole muuttaa Viroon ja aloittaa toiminta siellä. On siellä omat kommervenkkinsä kuten toimitusjohtajalle pitää maksaa palkkaa ja sosiaalimaksut on olemassa mutta yrityksen tulovero on nolla ja osinkovero 20 prosenttia. Suomessa yrityksen tulovero on 20 prosenttia ja osinkovero 30-34 prosenttia tavallisesti. Matala osinkoverotus on Suomessa mahdollista vasta kun kassassa on rahaa miljoonan euron verran eli aika paljon on veroja maksettu siihen mennessä.