Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työkaverini sekaantuu minun ylityötunteihin - Onko oikein, mitä voin tehdä?

Vierailija
12.02.2026 |

Olen viime viikolla päivystänyt töissä iltaisin, esim. klo 23 asti. Olen sopinut asiasta esihenkilön kanssa ja päivystyksestä, ns varalla olosta, maksetaan sopimuksen mukainen palkka.

Kuulin juuri, että eräs yksikkömme työntekijä oli ottanut johtajan kanssa yksikön yhteisessä kokouksessa asian puheeksi ja ruvennut tivaamaan, täyttyykö minulla nyt lain mukainen lepoaika yms. 

En itse ollut tilanteessa paikalla ja mua raivostuttaa tällainen!!! Mitä helvettiä mun työtunnit kuuluu täysin asian ulkopuoliselle kollegalle?! Hän ei siis ole luottamusmies tai työsuojeluvaltuutettu. Sovin itse päivystykset ja varalla olot, eikä asian pitäisi mun nähdäkseni kiinnostaa ketään muuta kuin pomoa ja luottamusmiestä siinä tapauksessa, että asiassa olisi jotakin epäselvyyttä ja laittomuuksia, mitä siis ei ole. 

Sama kyylä kyselee työpalavereissa sairauslomalta töihin palaavien työkavereiden sairauslomien syitä, "miksi sä olet ollut poissa, mikä sulla siis on ollut?!", eikä kukaan kehtaa sanoa että ei ole ihan asiallista kysellä saikkujen perusteita työkavereilta siinä koko yksikön kesken. 

Vttu että vtuttaa tällaiset ihme sekaantujat.  

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eipä kai sitä auta muu kuin sanoa hänelle suoraan, että kuulin sun kyselleen mun päivystyksestä ja lepoajan täyttymisestä, jatkossa arvostaisin, että juttelet asiasta ensin mun kanssa, jos asia sua vaivaa, tiedoksi myös että en tykkää, että muut sekaantuu mun asioihin.

Tuo muiden sairauslomien syiden utelu palaverissa on nyt aivan asiatonta, palsun vetäjän olisi kuulunut huomauttaa asiasta heti ja pistää keskustelu poikki.

Vierailija
2/8 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitäpä jos itse puhuisit joko luottamusmiehen tai työsuojeluvaltuutetun tai jopa pomon kanssa ja pyytäisit heitä puuttumaan asiattomaan käytökseen työpaikalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä lähtien olette aikuisia ja uskallatte sanoa, että saikun syy kuuluu vain lääkärille, palkanlaskijalle, ostolaskujen käsittelijälle ja pomolle siltä osin, kuin paperit kiertävät ja laskun koodi näkyy. Kyllähän siellä lskujen perusteella tiedetään juokseeko labroissa, röntgenissä vai missä. Siitähän ei kerrota, kuin... kaikille selän takana.

Vierailija
4/8 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan aiheellista puuttua jos huomaa epäkohtia työyhteisössä. Ei apn tunnit ole siinä se ongelma vaan työnantajan menettelyt, lainvastaista toimintaa, jolloin koskettaa myös muita. 

Vierailija
5/8 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ihan aiheellista puuttua jos huomaa epäkohtia työyhteisössä. Ei apn tunnit ole siinä se ongelma vaan työnantajan menettelyt, lainvastaista toimintaa, jolloin koskettaa myös muita. 

Eikö se nyt kuitenkin olisi fiksua jutella ensin asianomaisen ihmisen kanssa, ennen kuin ryhtyy hänen asioitaan työpaikalla järjestämään?

Vierailija
6/8 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ei apn tunnit ole siinä se ongelma vaan työnantajan menettelyt, lainvastaista toimintaa, jolloin koskettaa myös muita."

EI tuossa puhuta lainvastaisesta toiminnasta yhtään mitään!

Ja se lepoaika ei todellakaan ole pitkä, jos ja kun aletaan pilikkua viilaamaan!

"Työaikalain mukaan työntekijällä on oltava jokaisen työvuoron alkamista seuraavan 24 tunnin aikana vähintään 11 tunnin yhtäjaksoinen lepoaika (vuorokausilepo). Lepoaika voidaan jaksotyössä lyhentää 9 tuntiin, jos työn järjestelyt sitä edellyttävät. Poikkeustapauksissa, kuten suostumuksella, lepoaika voi olla lyhyempi."

Vierailija
7/8 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lepoaikoihin tosiaan pätee (kuten vastauksesta 6 käy ilmi) se, että työnantaja ei voi yksipuolisesti määrätä liian lyhyttä lepoaikaa, vaan siihen tarvitaan työntekijän suostumus. Ja kun asiasta on sovittu, ja vielä asianmukaiset korvaukset maksetaan, ei työkaverilla pitäisi tähän olla nokan koputtamista.

Vai haluaako hän itselleen ne päivystyskorvaukset (ja päivystyksen)?

Vierailija
8/8 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei ole kyllä ihan näin suoraviivaista. Entisessä työpaikassa esim. oli ihmisiä, jotka halusivat tehdä pelkkää yövuoroa ja olivat näin tehneetkin vuosikausia. Sitten yksi yli-innokas ay-aktiivi nosti asiasta metelin, vetosi johonkin uuteen työaikalakiin joka tällaisen pelkkää yötä tekevän toiminnan kielsi, ja kauhean shit shown jälkeen pelkät yövuorot kiellettiin ja lisäksi vuorosuunnitteluun lanseerattiin uusi tekoälytyökalu, joka oli kaikkien mielestä ihan hirveä ja täysin toimimaton. Lähdin työpaikasta pois enkä tiedä miten siellä nykyään menee, mutta sen voin sanoa, että tässä tapauksessa joku lakipykäliin vetoaminen ei todellakaan parantanut työoloja ja ilmapiiriä, vaan aivan päinvastoin.  

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kaksi