Tulisiko sinusta perheillä olla oikeus pitää lasta päiväkodissa päivittäin 10 tuntia vaikka vanhemmat ovat kotona?
vai pitäisikö esimerkiksi 5 tuntia päivässä riittää? Mitä sanoo oikeustajusi?
Kommentit (127)
Vierailija kirjoitti:
Varhaiskasvatus on jokaisen lapsen oikeus ja osa lapsen koulutuspolkua siinä missä esi- ja alkuopetuskin. Mitä enemmän aikaa lapsi viettää varhaiskasvatusyksikössä niin sitä paremmin varhaiskasvatussuunnitelmien tavoitteet toteutuvat hänen kohdallaan.
Kattava varhaiskasvatus parantaa tutkimusten mukaan lapsen tulevaa koulumenestystä, ehkäisee syrjäytymistä ja tietysti kaikin tavoin parantaa lapsen taitotasoa tunnetaitojen, kaveritaitojen, motoristen taitojen jne. osalta.
T: vakaope
Näinhän tuo on tutkittu, mutta näissä tutkimuksissa ei ole koskaan vakioitu lasten taustoja. Siksi ei oikeasti tiedetä, parantaako vai heikentääkö varhaiskasvatus lasten tilannetta, koska meillä ei esim. ole tutkittu sitä, miten kaksosten elämä menee, jos toinen on varhaiskasvatuksessa ja toinen kotona. Emme voi tietää, parantaako varhaiskasvatus lasten koulumenestystä, koska ei voida mitata, mikä menestys olisi ollut, jos lapsi olisi/ei olisi ollut varhaiskasvatuksessa. Tutkimuksissa pelataan pitkälti olettamuksilla, koska lopputuloksissa ei verrata motorisia taitoja tietyllä lapsella ennen ja jälkeen varhaiskasvatuksen, vaan lapsia, joista osa ei ole varhaiskasvatuksessa, osa on. Silloin ei voida tietää, olisivatko esim. tunnetaidot paremmat, jos lapsi ei olisi ollut väkivallan kohteena varhaiskasvatuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu siitä ovatko vamhemmat kykeneviä huolehtimaan lapsistaan. Lapsen edun mukaan. Ja kyllä, haavemaailmassa lapsen etu olisi hyvät, tasapainoiset vanhemmat. Valitettavasti elämme todellisuudessa, jossa näin ei aina ole. Älkää viekö näiltä epäonnisilta lapsilta vielä turvallista hoitopaikkaakin.
Höpöhöpö. Koulussa todellisuus iskee vasten kasvoja kun mistään ei ole itse (vanhmpi) tarvinnut huolehtia.
Lastensuojelun päätöksellä sitten harkittava uudelleen, eikä slloinkaan kymmentä tuntia kerrallaan.
Toivottavasti et työskentele koulussa tai sosiaalihuollossa. Ei ole kyse "tarvinnut huolehtia" -tilanteista, vaan kuten edellinen ilmaisi, kaikki vanhemmat eivät ole kykeneviä huolehtimaan lapsistaan. Tilanne voi muuttua vuosien myötä erityisesti jos vanhempi saa apua myös (esim mielenterveysongelmat).
Kyllähän sitä luulisi, että lähinnä perhe itse huolehtii lapsistaan. Alkaa olla aika erikoista, jos tehdään lapsia, eikä edes kaksi kotona olevaa vanhempaa heitä jouda hoitamaan. Kyllä lapsen pitäisi oppia, ketkä hänen vanhempansa ovat.
Suomessa siihen saa taloudellistakin tukea. Ja tietysti on tapauksia joissa yhteiskunnan apua tarvitsee enemmän.
Vaikka ennen oltiin köyhiä ja isä matkatöissä, niin kyllä äiti jaksoi lapsensa hoitaa ja heitä oli monesti paljon. Lapsilisä oli ainoa tukimuoto silloin ja todellakin monelle tarpeen.
On venäältä lainattu vasemmiston (rinne) tapa, että lapset pitää viedä sosialismiä oppimaan jo pieninä. Tosin meillä ei ihan viikoiksi viedä kuten venäälä aikoinaan.
Tietysti järjestetty lapsen hoito pitää olla, jos vanhemmat käy töissä.
Vierailija kirjoitti:
Millainen byrokraattinen koneisto vaadittaisiin selvittelemään kunkin perheen hoidon todellista tarvetta? Minulla on tästä tuoretta kokemusta, koska nuorin lapseni on nyt esikoulussa ja lasten päiväkodista on kokemusta viimeisen kymmenen vuoden ajalta. Lapseni olivat pienessä muutaman ryhmän päiväkodissa.
Ainakin meidän päiväkodissa käytännössä lähes jokaisen lapsen hoitopäivä jäi alle 8 tunnin pituiseksi. Klo 8 lapsia viedessä noin puolet ryhmästä oli vielä saapumatta ja klo 16 hakiessa suuri osa oli jo haettu. Minun klo 8-16 hoidossa olevilla lapsillani oli siis yksi pisimmistä päivistä.
Ainakin meidän päiväkodilla oli tarjota lapselle kaikkea sellaista, joka olisi meiltä vanhemmilta vaatinut suuria ponnisteluja tai rahaa. Ensinnäkin siellä tutustui muihin lapsiin ja samalla me aikuiset tutustuimme näiden lasten vanhempiin. Isoimman lapsen parhaimmat kaverit ovat tuttuja jo päiväkodista ja koulu
Olisitko itse jaksanut opiskella uuteen ammattiin 10 tuntisia päiviä joka päivä ilman lomia? Tuskin. Itsekin arvostan varhaiskasvatusta ja siitä hyötyy moni lapsi, mutta kyllähän nyt neljässäkin tunnissa ehtii pieni lapsi saada päivän "opiskelukiintiön" täyteen ja vieläpä muodostaa niitä tärkeitä kaverisuhteita.
No ei työssäkäyvienkään lapset ole noin pitkään hoidossa, vaikka vanhemmat maksavat siitä
Jos maksavat yliajasta täyden hoitohinnan.
Isä voi olla raihnas eläkeläinen? Äiti työkyvytön? Eri asia miten lapsi on viety ja noudettu siinä kunnossa. Kotonakin lapsi viihtyisi.
Varhaiskasvatus on palvelu lapselle, ei perheelle. Enää sitä ei saa siksi ajaksi, kun itse on töissä, vaan varhaiskasvatusaika määräytyy päiväkodin oman rytmin mukaan. Meillä tarve olisi klo 5.30 - 11.30, mutta tällaista aikaa ei kyetä tarjoamaan, joten lapsi on varhaiskasvatuksessa klo 7.00 -17.00, isoäiti vie ja hakee hänet.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä käytetään törkeästi hyväksi sitäkin palvelua niin pitkään kun vain se mahdollistetaan.
20 tuntia viikossa ilmaista varhaiskasvatusta riittää mainiosti.
Tämähän voisi muutenkin olla ihan reilu systeemi, että 20 tuntia viikossa olisi kaikille ilmaista varhaiskasvatusta (kuten esiopetus) ja tuosta ylimenevä osuus (ns. täydentävä varhaiskasvatus esiopetuksessa) olisi maksullista vaikkapa tuntiperusteisesti. Loma-ajat voisivat olla täysin maksullisia, sillä ei silloin ole maksutonta esiopetustakaan tarjolla.
Kyllä ihminen on jotenkin henkisesti sairas, jos pitää lasta hoidossa 10 tuntia päivässä. Miehen työkaveri on tällainen, lorvii vaan työpäivän jälkeen useita tunteja hakematta lasta. Ei vaan jaksa eikä viitsi. Lasten äiti on kai alkkis.
Vierailija kirjoitti:
Varhaiskasvatus on palvelu lapselle, ei perheelle. Enää sitä ei saa siksi ajaksi, kun itse on töissä, vaan varhaiskasvatusaika määräytyy päiväkodin oman rytmin mukaan. Meillä tarve olisi klo 5.30 - 11.30, mutta tällaista aikaa ei kyetä tarjoamaan, joten lapsi on varhaiskasvatuksessa klo 7.00 -17.00, isoäiti vie ja hakee hänet.
Höpö höpö, ettei tuollaista aikaa saisi. Jos teillä on molemmilla vuorotyö (tai jos olet yksinhuoltaja), niin teillä on oikeus saada paikka vuorohoidosta. Ja ihan tavallisestakin päiväkodista saa lapsensa hakea klo 11.30 vaikka joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Moni ei ymmärrä että varhaiskasvatus ei todellakaan ole mikään lastenvahtipalvelu vaan osa koulutusjärjestelmää.
Minusta näissä pitäisi olla joku maksimi, esim alle 4v 20 tuntia/vko ja sitä vanhemmat 30 tuntia/vko.
Koulaisten loma-aikana ei oikeutta varhaiskasvatukseen jos jompikumpi vanhemmista kotona.
Tämä on muuttunut vauhdilla. Reilu 10 vuotta sitten olin lasten kanssa kotona 5 vuotta. Seurakunnan kerhossa oli lapsia, oli eri ikäisille omat ryhmät. Oli perhekahvila kahdesti viikossa
Kaikki nämä on loppuneet omalta kylältä. Isommat sisarukset on päiväkodissa. Minusta kehitys on aika surullista. Itse koin päiväkotivuodet kaikista raskaimmaksi vaiheeksi omassa vanhemmuudessa.
Mielestäni 20 tuntia viikossa maksimi ja loma-aikoina ei ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Ja pitäisikö rajata näiltä kotona olevien vanhempien lapsilta oikeus päivähoitoon loma yms päivystysaikoina?
Eihän ne nytkään ole päiväkodissa loma-aikoina. Esimerkiksi Etelä-Suomessa on talvilomaviikko ensi viikolla. Lapsi voi saada varhaiskasvatusta, jos vanhemmilla on töiden takia sille tarve. Muutoin ei saa. Päivystävä päiväkoti on esimerkiksi meillä 3,5 km päässä ja paikka talvilomaviikolle piti varata jo hyvissä ajoin. Päivystävään päiväkotiin tulee lapsia eri päiväkodeista. Meillä on nuorin lapsi siellä ma-ti, loppuviikon vapaalla, kun minulla vuosilomapäiviä. Miehelläni ei ole jäljellä, koska päiväkodit olivat kiinni ennätyksellisen pitkään joululomalla, aukesivat vasta 7.1. Mies käytti kaikki jäljellä olevat vuosilomapäivänsä, ettei tarvinnut viedä päivystävään päiväkotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja pitäisikö rajata näiltä kotona olevien vanhempien lapsilta oikeus päivähoitoon loma yms päivystysaikoina?
Eihän ne nytkään ole päiväkodissa loma-aikoina. Esimerkiksi Etelä-Suomessa on talvilomaviikko ensi viikolla. Lapsi voi saada varhaiskasvatusta, jos vanhemmilla on töiden takia sille tarve. Muutoin ei saa. Päivystävä päiväkoti on esimerkiksi meillä 3,5 km päässä ja paikka talvilomaviikolle piti varata jo hyvissä ajoin. Päivystävään päiväkotiin tulee lapsia eri päiväkodeista. Meillä on nuorin lapsi siellä ma-ti, loppuviikon vapaalla, kun minulla vuosilomapäiviä. Miehelläni ei ole jäljellä, koska päiväkodit olivat kiinni ennätyksellisen pitkään joululomalla, aukesivat vasta 7.1. Mies käytti kaikki jäljellä olevat vuosilomapäivänsä, ettei tarvinnut viedä päivystävään päiväkotiin.
Varhaiskasvatus on olemassa lasta itseään varten. Vanhempien työt eivät ole mitenkään sidoksissa siihen onko lapsella tarve varhaiskasvatukselle. Yhtä vähän kuin miten vanhempien työt ovat sidoksissa siihen tarvitseeko lapsi koulua.
Vierailija kirjoitti:
Tuosta kannattaa tehdä valitus. Meillä on siitä olemassa mustaa valkoisella. Jos lapsi tarvitsee vanhempansa työn vuoksi hoitopaikkaa, se on kunnan järjestettävä. Meillä oli sama tilanne, että jouduin lähtemään töihin klo 05.45, kun työt alkoi toisella paikkakunnalla klo 07. Yritti pt vedättää ja väittivät, ettei onnistu tuoda hoitoon ennen klo 07. Pitää onnistua. Jos ei päiväkotiin, niin perhepäivähoitajalle tai sitten hoitaja kotiin. Tämä on ihan lainsäädännössä oikeus.
Ei, Itselläni kun työt loppui niin lapsi sai jatkossa olla 8-12 päiväkodissa perusteena puheen kehitys.