Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opiskelin sosiaalialalle ja nyt kaduttaa

Vierailija
11.02.2026 |

Jo opintojen aikana olin hieman epävarma valinnastani, mutta olin päättänyt suorittaa koulun loppuun joka tapauksessa.

En ole saanut valmistuttuani alan töitä hakemisesta huolimatta. Koen työkentän mielenkiintoisena ja suuntautumisvaihtoehtoja olisi paljon, mutta en näe jaksavani asiakastyötä vuosikymmeniä eteenpäin. Enkä edes pääse nyt käsiksi mihinkään töihin, jotta kokemusta voisi kartuttaa.

Jatkuva huonovointisuus ja soten massiiviset muutokset ovat vieneet intoni. Minua painaa yhteiskunnan vähäinen arvostus sosiaalialaa kohtaan. Palkkaus on huono, työ raskasta ja niitä paljon luvattuja töitä ei ole.

Haluaisin opiskella kokonaan uudelle alalle, mutta valmistuessa olisin jo 40-vuotias. Eikä kokemattomuus ja muuttuva maailma toki takaa työtä uudeltakaan alalta. Mieluummin kuitenkin tekisin töitä nykyisessä ("väärän" alan) suorittavan tason työssäni, kuin olisin sosiaalialan samantasoisessa työssä.

Mietteitä, ajatuksia? Onko täällä soten ammattilaisia, joilla olisi näkökulmia aiheeseen, tai vaihtoehtoisesti alanvaihtajilla ajatuksia omasta tilanteestaan?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin mikä se tutkintosi on?

Vierailija
2/4 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eksäni on sossutäti. Se tekee aika myöntäviä päätöksiä kun haen täydentäviä tukia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kolme tutkintoa. Silti olen saanut työkokemusta vain 5 vuotta ja työttömänä olen ollut 13 vuotta. Kun ei vaan kelpaa mihinkään. Opiskelin merkonomiksi viimeksi 6 v sitten enkä töitä ole saanut.

Vierailija
4/4 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin mikä se tutkintosi on?

Sosionomi

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kaksi