Uskomatonta, Tanskassa jopa lähes joka toinen suositusta sähköautomerkistä saa hylkäyksen ensimmäisessä katsastuksessa.
Miten Suomessa? Olisi kiinnostavaa tietää.
https://www.is.fi/autot/art-2000011805523.html
IS: Tanskan autoliiton FDM:n mukaan huippusuosituista katumaastureista hurja osuus reputtaa jo ensimmäisellä katsastuskerralla. Vuoden 2021 Model Y -Tesloista 2394 katsastettiin vuonna 2025. Niistä 1069 eli 45 prosenttia reputti.
Kommentit (81)
"Kyllä valkokaulusporukalla työsuhdeautona, kun ei itse tarvitse niistä maksaa."
Tunnen useita Teslan omistajia jotka ovat ihan itse sen ostaneet. Teslan valkoista (=ilmaista) värivaihtoehtoa ei ihan turhaan sanota "Santanderin valkoiseksi" viitaten Teslan yksityisiä ostoja rahoittavaan rahoituslaitokseen.
Ei taida tämä olla palstan kortittomien ja varattomien ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on ollut havaittavissa, että sähköautot ovat heikoksi tehty. Onko riittävästi huomioitu akun tuomaa valtavaa lisäpainoa vai onko kilpailu niin kovaa, että pitää kaikessa säästää?
Ehkä takana on paljon julmempi poltitiikka: autojen ei tulekaan kestää. Kaikki tavara pyritään tekemään joko kertakäyttöiseksi tai ainakin lyhytikäiseksi.
Minulla on Dacia Duster jolla on huono maine, mutta ainakaan minun yksilössä ei ole ollut minkäänlaista vikaa, vaikka olen niihin varautunut.
Se onkin bensavehje. Ne onkin tehty kestäväksi. Siksi ne kielletäänkin . Kiitos SDP, vihreät ja EU.
Vierailija kirjoitti:
Mikä tuollaisen auto/akun käyttöikä on, 10 vuotta?
Kannattaako tehdä muilta osin 35 vuotta kestävä auto, jos se 10 vuodessa päätyy kaatopaikalle?
Mikä polttomoottorin käyttöikä on, 5 vuotta?
Kannattaako tehdä muilta osin 35 vuotta kestävä auto, jos se 5 vuodessa päätyy kaatopaikalle?
"Juu mutta varmaan enemmän sieltä edullisemmasta päästä. Toki kaikki uudet autot on kalliita."
Noin 40-50 tuhannen hintaluokka jossa iso osa sähköautoista on ei vielä ole mitenkään tavallisen ostajan ulottumattomissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"suositusta sähköautomerkistä"
Klikkiotsiko AV:ssa :D
Sori, piti laittaa lainausmerkkeihin sana "suositusta", mutta unohtui. Olen pahoillani. Se ei siis ole suosittu.
Ap
Ainakin täällä Espoossa Tesla on todella suosittu ja yleinen näky liikenteessä.
Kyllä valkokaulusporukalla työsuhdeautona, kun ei itse tarvitse niistä maksaa.
Ei kai käytännössä kukaan maksa vähänkään kalliimpaa uudehkoa autoaan itse?
Kuka sen sitten maksaa?
Vierailija kirjoitti:
Ei taida tämä olla palstan kortittomien ja varattomien ongelma.
Ei vielä. Mutta kun sähköautopakko on päällä (2035), meidän köyhienkin pitää siirtyä huonosti toimiviin, huonosti kestävii patteriautoihin. Ja oikein huolella käytettyihin. Julman kohtalon meille määräsivät. Meille köyhimmille.
Vierailija kirjoitti:
"Kyllä valkokaulusporukalla työsuhdeautona, kun ei itse tarvitse niistä maksaa."
Tunnen useita Teslan omistajia jotka ovat ihan itse sen ostaneet. Teslan valkoista (=ilmaista) värivaihtoehtoa ei ihan turhaan sanota "Santanderin valkoiseksi" viitaten Teslan yksityisiä ostoja rahoittavaan rahoituslaitokseen.
Yksi syy valkoisen värin valintaan saattaa myös olla se että valkoiset Teslat eurooppaan tehdään Saksassa, muun väriset tulevat Kiinasta. Kuulostaa hullulta mutta näin se itse asiassa on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on ollut havaittavissa, että sähköautot ovat heikoksi tehty. Onko riittävästi huomioitu akun tuomaa valtavaa lisäpainoa vai onko kilpailu niin kovaa, että pitää kaikessa säästää?
Ehkä takana on paljon julmempi poltitiikka: autojen ei tulekaan kestää. Kaikki tavara pyritään tekemään joko kertakäyttöiseksi tai ainakin lyhytikäiseksi.
Onkin sanotttu, että vihreä siirtymä on maailman historian suurin kusetus. EU:n 50 000 lobbaria ei voi olla väärässä.
Ehdottomasti kaikki saasteet ovat vain SALALIITTO!
T: Perusuomalaisten motoristien tietotoimisto, PMTT
"Noloa vain istua katsastuskonttorissa kun katsastusmies julkisesti kertoo mitä kaikkea vialla 4v vanhassa teslassa."
No ei kai sitä ole pakko viedä sinne ilman että huolto on sen tarkastanut etukäteen ja korjannut mahdolliset viat. Teslojen ison ongelma tässä suhteessa on se että kun niissä ei ole kiinteää huolto-ohjelmaa, tällaiset kuluvat osat tulevat ilmi sitten useimmiten vasta katsastuksessa. Esim. oman polttikseni jousitksesta vaihdettiin yksi osa huollossa juuri ennen katsastusta kun olisi muuten johtanut hylkyyn.
Ihan samalla tavalla se Teslan omistaja voi viedä autonsa huoltoon ennen katsastusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teslassa nuo jousituksen puslat ovat se heikko kohta joka johtaa lähes kaikkiin näistä hylkäyksistä. Tietenkin vähän kiusallinen vaiva mutta ei mikään vaarallinen tai kallis korjata.
On noita ollut monilla muillakin merkeillä aikanaan että vaikka ns. koiranluut ovat voineet mennä aika pienilläkin kilometreillä.
Noloa vain istua katsastuskonttorissa kun katsastusmies julkisesti kertoo mitä kaikkea vialla 4v vanhassa teslassa. Samalla toinen katsastusmies sanoo mummolle 15v yariksessa ettei muuta kuin kovaa ajoa 👍
Toyotalla on ollut hirvittäviä ongelmia romujensa kanssa viime aikoina. Tämä on vain sellainen tabu Suomessa, josta ei saisi edes keskustella, koska "Toyota kestää!!!".
"Ei vielä. Mutta kun sähköautopakko on päällä (2035), meidän köyhienkin pitää siirtyä huonosti toimiviin, huonosti kestävii patteriautoihin. Ja oikein huolella käytettyihin. Julman kohtalon meille määräsivät. Meille köyhimmille. "
Tajuat kai että tuo tarjoittaa että uusia polttiksia ei sen jälkeen enää saa myydä, ei sitä että niillä ei saisi ajaa tai että niitä ei saisi ostaan käytettyinä? Suomalainen voi hyvin ostaa sen keskimääräisen 12 vuotta vanhan käytettynsä polttiksena vielä vuonna 2046.
Hirveästi tunteita nämä sähköautot nostattavat kansan pohjasakan keskuudessa. Toisaalta kyllä joku uusi Octaviakin maksaa jo 40 000 - 50 000 euroa. Taitaa jonkun VW:n täyssähkön saada jo halvemmalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teslassa nuo jousituksen puslat ovat se heikko kohta joka johtaa lähes kaikkiin näistä hylkäyksistä. Tietenkin vähän kiusallinen vaiva mutta ei mikään vaarallinen tai kallis korjata.
On noita ollut monilla muillakin merkeillä aikanaan että vaikka ns. koiranluut ovat voineet mennä aika pienilläkin kilometreillä.
Noloa vain istua katsastuskonttorissa kun katsastusmies julkisesti kertoo mitä kaikkea vialla 4v vanhassa teslassa. Samalla toinen katsastusmies sanoo mummolle 15v yariksessa ettei muuta kuin kovaa ajoa 👍
Toyota facebook.com/reel/843443758459477
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
VW ID.3:n hylkäysprosentti on vähemmän kuin polttomoottoriautoissa keskimäärin.
No se onkin oikea auto, jossa on tavalliset ovenkahvat ja renkaatkin voi vaihtaa itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä 15 vuotiasta bensa-Yarista yritetään pakottaa pois . Koska bisnes.
Vihreä siirtymä : enemmän, nopeammin, kalliimmin
Toyotan laadusta:
https://www.is.fi/autot/art-2000011163233.html
"Valtava yllätys tielle jäämisissä: Toyota tippui arvostetun luotettavuustilaston peräpäähän"
Jos teslasta laskee pusla viat pois niin luotettava auto muuten eikä puslien uusiminen ole kallista verrattuna polttomoottorin huoltoihin. Adac tilastoken mukaan toyotalla suurin mahdollisuus jättää tielle.
Vierailija kirjoitti:
Toyotan laadusta:
https://www.is.fi/autot/art-2000011163233.html
"Valtava yllätys tielle jäämisissä: Toyota tippui arvostetun luotettavuustilaston peräpäähän"
"Vuosimallien 202122 Toyota Yarisit, 2022 Toyota Yaris Crossit, 201822 Toyota C-HR:t sekä 201722 Toyota RAV4:t ovat tipahtaneet Saksan autoliitto ADAC:n niin sanotun tiellejättämistilaston peräpäähän.
Lue lisää: ADACin jättitilasto paljastaa: Nämä autot jättävät useimmiten tielle yksi malli kärjessä
Kyseisiä Toyotia huomattavasti luotettavampia ovat uunituoreen vuoden 2024 tilaston mukaan kokoluokka- ja aakkosjärjestyksessä muun muassa Dacia Sanderot, Opel Crosslandit, Dacia Dokkerit sekä Tesla Model 3:t ja Y:t."
Eli siis tiellejättämisissä Teslat ovat Toyotaa luotettavampia :D
Näin todellisuudessa. Jollain katsastuksella ei ole mitään merkitystä.
Juu mutta varmaan enemmän sieltä edullisemmasta päästä. Toki kaikki uudet autot on kalliita.