Uskomatonta, Tanskassa jopa lähes joka toinen suositusta sähköautomerkistä saa hylkäyksen ensimmäisessä katsastuksessa.
Miten Suomessa? Olisi kiinnostavaa tietää.
https://www.is.fi/autot/art-2000011805523.html
IS: Tanskan autoliiton FDM:n mukaan huippusuosituista katumaastureista hurja osuus reputtaa jo ensimmäisellä katsastuskerralla. Vuoden 2021 Model Y -Tesloista 2394 katsastettiin vuonna 2025. Niistä 1069 eli 45 prosenttia reputti.
Kommentit (81)
Se on ollut havaittavissa, että sähköautot ovat heikoksi tehty. Onko riittävästi huomioitu akun tuomaa valtavaa lisäpainoa vai onko kilpailu niin kovaa, että pitää kaikessa säästää?
Vierailija kirjoitti:
"suositusta sähköautomerkistä"
Klikkiotsiko AV:ssa :D
Sori, piti laittaa lainausmerkkeihin sana "suositusta", mutta unohtui. Olen pahoillani. Se ei siis ole suosittu.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sori, piti laittaa lainausmerkkeihin sana "suositusta", mutta unohtui. Olen pahoillani. Se ei siis ole suosittu.
Ap
Ainakin täällä Espoossa Tesla on todella suosittu ja yleinen näky liikenteessä.
Vierailija kirjoitti:
Se on ollut havaittavissa, että sähköautot ovat heikoksi tehty. Onko riittävästi huomioitu akun tuomaa valtavaa lisäpainoa vai onko kilpailu niin kovaa, että pitää kaikessa säästää?
Ehkä takana on paljon julmempi poltitiikka: autojen ei tulekaan kestää. Kaikki tavara pyritään tekemään joko kertakäyttöiseksi tai ainakin lyhytikäiseksi.
Mikä tuollaisen auto/akun käyttöikä on, 10 vuotta?
Kannattaako tehdä muilta osin 35 vuotta kestävä auto, jos se 10 vuodessa päätyy kaatopaikalle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kyllä valkokaulusporukalla työsuhdeautona, kun ei itse tarvitse niistä maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Niin eikö noi ole jotain ripustus(?)vikoja mistä tulee hylky. Samaa ongelmaa oli polttisaikoinakin joillakin hienoilla autoilla kun oli painoa niin paljon.
Teslan laatu ja tehoa se 500 hp, tietäähän sen mitä se aiheuttaa voimansiirrolle ja osille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kyllä valkokaulusporukalla työsuhdeautona, kun ei itse tarvitse niistä maksaa.
Ei kai käytännössä kukaan maksa vähänkään kalliimpaa uudehkoa autoaan itse?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä takana on paljon julmempi poltitiikka: autojen ei tulekaan kestää. Kaikki tavara pyritään tekemään joko kertakäyttöiseksi tai ainakin lyhytikäiseksi.
Onkin sanotttu, että vihreä siirtymä on maailman historian suurin kusetus. EU:n 50 000 lobbaria ei voi olla väärässä.
Teslassa nuo jousituksen puslat ovat se heikko kohta joka johtaa lähes kaikkiin näistä hylkäyksistä. Tietenkin vähän kiusallinen vaiva mutta ei mikään vaarallinen tai kallis korjata.
On noita ollut monilla muillakin merkeillä aikanaan että vaikka ns. koiranluut ovat voineet mennä aika pienilläkin kilometreillä.
Vierailija kirjoitti:
Mikä tuollaisen auto/akun käyttöikä on, 10 vuotta?
Kannattaako tehdä muilta osin 35 vuotta kestävä auto, jos se 10 vuodessa päätyy kaatopaikalle?
10...12 vuotta. Viimeiset vuodet ilman takuuta ja pelolla, että matka katkeaa.
Koska Teslalla ei ole huoltoja niin niiden kunnossapidon valvonta on täysin katsastuksen varassa. Tosin se yleisin hylkäyksen syy on sinänsä aika mitätön välys alustassa. Jos siitä lakattaisiin välittömästi katsastuksessa niin mikään ei muuttuisi mutta valitettavasti katsastusmääräykset vaativat että välystä ei saa olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on Dacia Duster jolla on huono maine, mutta ainakaan minun yksilössä ei ole ollut minkäänlaista vikaa, vaikka olen niihin varautunut.
"Onkin sanotttu, että vihreä siirtymä on maailman historian suurin kusetus. EU:n 50 000 lobbaria ei voi olla väärässä."
Onko sinulla mitään käsitystä millaisilla summilla öljyteollisuus on vuosikymmenten kuluessa lobannut?
Vielä kymmenen vuotta sitten oli ihan yleinen "salaliittoteoria" että sähköauto olisi jo yleistynyt vuosia sitten ilman että öljy-teollisuus olisi lobannut sen pois markkinoilta. Nyt sitten väitetään että vihreä siirtymä ja sähköautot ovatkin vain lobbauksen tulos. Jokainen voi miettiä että minkä tahon intresseissä on levittää tällaista käsitystä...
"Ei kai käytännössä kukaan maksa vähänkään kalliimpaa uudehkoa autoaan itse?"
Puolet uusista autoista menee yrityksille. Joten kyllä niitä yksityisomistukseenkin menee ihan merkittäviä määriä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on Dacia Duster jolla on huono maine, mutta ainakaan minun yksilössä ei ole ollut minkäänlaista vikaa, vaikka olen niihin varautunut.
Huono maine? Tuskin kestävyyden kannalta vaan premiumin puutteesta. Ne on eri asioita. Laatuauto ei nykyään tarkoita samaa kuin kestävä.
Vierailija kirjoitti:
VW ID.3:n hylkäysprosentti on vähemmän kuin polttomoottoriautoissa keskimäärin.
Vierailija kirjoitti:
Teslassa nuo jousituksen puslat ovat se heikko kohta joka johtaa lähes kaikkiin näistä hylkäyksistä. Tietenkin vähän kiusallinen vaiva mutta ei mikään vaarallinen tai kallis korjata.
On noita ollut monilla muillakin merkeillä aikanaan että vaikka ns. koiranluut ovat voineet mennä aika pienilläkin kilometreillä.
Noloa vain istua katsastuskonttorissa kun katsastusmies julkisesti kertoo mitä kaikkea vialla 4v vanhassa teslassa. Samalla toinen katsastusmies sanoo mummolle 15v yariksessa ettei muuta kuin kovaa ajoa 👍