Liikaa töitä, liian vähän apua rakennusyrittäjän arki
Meillä on ollut firma 25 vuotta ja alkuvuosista asti hommat ovat olleet yhtä juoksemista. Työntekijän palkkaaminen kuulostaa hyvältä, mutta käytännössä se on liian kallista: työntekijän palkka + sivukulut syövät niin suuren osan liikevaihdosta, että yrittäjä itse joutuu tekemään lähes kaiken.
Tuloksena on se, että joskus työviikot venyvät 6070 tuntiin, lomatkin ovat harvassa ja illat kuluvat paperitöissä. Rakennusalalla ei voi myöskään jättää hommia kesken asiakas odottaa valmista lopputulosta.
Ei se helppoa ole, ja välillä tuntuu, että yrittäjä on kuin hamsteri pyörässä: pyörii hulluna ympäri, vaikka palkkaaminen olisi muuten järkevää. Mutta kun ei ole varaa, pitää tehdä itse.
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rakennusalalle ei ole palkattu suomalaisia pitkään aikaan. Kaikki haluavat vain halpoja ulkomaalaisia.
Ne saattavat olla paljon ahkerampia kuin suomalaiset vinkujat.
Haluat vain halpoja duunareita.
Kalliiksi tuli, kun eivät osanneet kieltä, eivätkä kuvien lukua. Seinä rakennettiin kolme kertaa väärään paikkaan. Ei siinä muuta, mutta ovia ei olisi saatu auki, niin piti purkaa ja rakentaa uudestaan. Ei se muuten olisi ollut niin senteistä kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt täällä varmaan osa porukasta ihmettelee että eikös 50e tunnissa tienaavan yrittäjän pitäisi olla sikarikas. Voi kun tietäisivät.
Tuosta jos hoitaa itselleen kunnon eläkkeen, tapaturmavakuutuksen (joka on rakennusalalla kallis) ja palkan loma-ajalle, niin joutuu kyllä ajamaan polkupyörällä työmaalle ja tekemään kirjanpidon itse.
No valista meitä, minkä verran noihin kuluihin menee? Kuinka hyvä sen eläkkeen pitäisi olla, jotta se on kunnollinen? Eikö vähän vähempi riittäisi?
Monella tuntuu menneen täysin ohi.