Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Liikaa töitä, liian vähän apua rakennusyrittäjän arki

Vierailija
10.02.2026 |

Meillä on ollut firma 25 vuotta ja alkuvuosista asti hommat ovat olleet yhtä juoksemista. Työntekijän palkkaaminen kuulostaa hyvältä, mutta käytännössä se on liian kallista: työntekijän palkka + sivukulut syövät niin suuren osan liikevaihdosta, että yrittäjä itse joutuu tekemään lähes kaiken.

Tuloksena on se, että joskus työviikot venyvät 6070 tuntiin, lomatkin ovat harvassa ja illat kuluvat paperitöissä. Rakennusalalla ei voi myöskään jättää hommia kesken asiakas odottaa valmista lopputulosta.

Ei se helppoa ole, ja välillä tuntuu, että yrittäjä on kuin hamsteri pyörässä: pyörii hulluna ympäri, vaikka palkkaaminen olisi muuten järkevää. Mutta kun ei ole varaa, pitää tehdä itse.

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt täällä varmaan osa porukasta ihmettelee että eikös 50e tunnissa tienaavan yrittäjän pitäisi olla sikarikas. Voi kun tietäisivät.

Tuosta jos hoitaa itselleen kunnon eläkkeen, tapaturmavakuutuksen (joka on rakennusalalla kallis) ja palkan loma-ajalle, niin joutuu kyllä ajamaan polkupyörällä työmaalle ja tekemään kirjanpidon itse.

Vierailija
42/55 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siskon yrittäjän elämää sivusta seuranneena, minun stressinsietokyky ei riittäisi Suomen systeemissä yrittämiseen. Tilannetta parantaisi sekin, että ihmiset tietäisivät mitkä on todelliset kulut ja vastuu. Olisivat ehkä parempia työntekijöitä, verenimijä saikuttajien sijaan. Sellaiset kun voisi potkaista pihalle!

Ja kenen tehtävä tämä todellisista kuluista ja vastuusta tiedottaminen on? 

Mun mielestä pitäisi opettaa jo ihan koulussa. Yrityskasvatus, palkan muodostuminen, perusasioita verotuksesta. Eri. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siskon yrittäjän elämää sivusta seuranneena, minun stressinsietokyky ei riittäisi Suomen systeemissä yrittämiseen. Tilannetta parantaisi sekin, että ihmiset tietäisivät mitkä on todelliset kulut ja vastuu. Olisivat ehkä parempia työntekijöitä, verenimijä saikuttajien sijaan. Sellaiset kun voisi potkaista pihalle!

Mun mielestä pitäisi opettaa jo ihan koulussa. Yrityskasvatus, palkan muodostuminen, perusasioita verotuksesta. Eri. 

Entä yrityksen ja yrittäjän oma vastuu? Eikö heillä ole mitään vastuuta tekemisistään ja päätöksistään? Kaikki on aina muiden vika eikä kukaan ymmärrä. Mieleen tulee incelit ja kilttimiehet.

Vierailija
44/55 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eikös tuo potkulaki helpota tilannetta?  Koeaika puoleen vuoteen, helpottaa sekin. Palkkatuella töihin hemmoja sopivin väliajoin. Kustannukset mitättömät? Harjoittelijoita ammattikouluista, ilmaista työvoimaa? Tai sitten vain palkkaa ammattilaisen avuksi, se maksaa ja laskutat sen asiakkaaltasi ja huomioit työtunneissa? 

Vierailija
45/55 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä yrityksen ja yrittäjän oma vastuu? Eikö heillä ole mitään vastuuta tekemisistään ja päätöksistään? Kaikki on aina muiden vika eikä kukaan ymmärrä. Mieleen tulee incelit ja kilttimiehet.

Yrittäjän kantaa itse vastuun ja riskin kaikesta tekemisestään. Riskin kaverina pitäisi olla tuotto, ja jos tuottonäkymä on huono, ei riskiä kannata ottaa. Silloin jos tuoton saaminen tehdään esimerkiksi poliittisilla päätöksillä niin vaikeaksi, että riskiä ei kannata juuri koskaan ottaa, niin on syytäkin kritisoida päätöksiä. 

Tiedon lisääminen auttaisi kuitenkin siinä, että esimerkiksi työnantaja ja työntekijä ymmärtäisivät paremmin toisiaan. Itse avaisin työllistämisen kustannukset paremmin myös työntekijän näkyville.

Vierailija
46/55 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei viikossa ole 6070 tuntia. Tässä paljastui trolli. 

VÄTYS!!!! Ei se ihme ole ettei Suomi nouse, kun maa on täynnä tuollaisia soijaisia vetelyksiä. Kyllä se jämpti on niin, että töitä pitää tehdä viikossa 6070 tuntia!!! 

Näin minäkin olen tehnyt 10 vuotiaasta lähtien. Ei kyselty vapaapäiviä tai kuinka jaksat. Aamulla ylös vain ja jäätyneitä perunoita aamupalaksi joita ehti vain nuolaista. 

Rikkinäisiin taskuihin laitettiin kaksi homehtunutta leivänkannikkaa joista toinen oli oikeasti kuollut hiiri. Niillä piti pärjätä ainakin viikko. Oli se autuasta kun söi ensimmäisen kerran kolmen päivän päästä räntäsateen piiskatessa paleltuneita sormia. Ei se nykyajan nuoriso osaa mitään!!!! Kaikki vaan eteen ilmaiseksi.

Oho. Meillä oli köyhä perhe mut aina meillä lapsilla oli ruokaa niin paljon kuin jaksoimme syödä. Pikkutila, muutama lehmä, pari sikaa, kanoja ja pari kovaa työhevosta, kissa ja koira. Tosin olenkin syntynyt vasta 1960- luvun alussa. Setä luki rakennusmestariksi ja menestyi, faija oppi itse rakentamasn taloja, eka mummon saunamökki vuodelta 1955 on edelleen pystyssä ja käytössä. Pikuserkku suunnitteli lentoasemaa ja Oodia. 

Kyllä intohimolla ja kovalla työllä voi päästä pitkällekin. Minulla ei kunnianhimoa ole ollut, olen tyytynyt vain olemaan hyvä omassa ammatissani ja sekin on riittänyt.

Vierailija
47/55 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sille voi mitään jos sairastuu. En kenenkään verta koita imeä. Tietenkään. Yrittäjä voi sairastua itsekin.

Vierailija
48/55 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt täällä varmaan osa porukasta ihmettelee että eikös 50e tunnissa tienaavan yrittäjän pitäisi olla sikarikas. Voi kun tietäisivät.

Tuosta jos hoitaa itselleen kunnon eläkkeen, tapaturmavakuutuksen (joka on rakennusalalla kallis) ja palkan loma-ajalle, niin joutuu kyllä ajamaan polkupyörällä työmaalle ja tekemään kirjanpidon itse.

Ei tarvi. On varaa maksaa työntekijälle 18 euroa tunti mut ei juuri enempää. Jää vielä joka työntekijästää 5- 8 eur oa tunti tuloa firmaan. Maksan itselle 50 000 euron tulojen eläkettä.

Vierailija
49/55 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me tehtiiinkin vain rakennusten asennustöitä ja vakutuutusmaksut olivat puolta halvempia. Näitä kannattaa tutkia.

Vierailija
50/55 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

60 viiva 70 tuntia

15 vuotta työttömänä olleena harmittaa ja ärsyttää kun työvoimatoimisto yrittää patistaa minun hakemaan töitä, työnantajalle on vaikea hienovaraisesti ilmoittaa että minulla ei ole tarkoitus ollenkaan ryhtyä töihin mutta pakko tulla hakemaan kun työvoimatoimista painostaa. Onneksi meillä on sdpläinen poliitikko Lindman joka pääsee kohta valtaan ja hänellä on hieno suunnitelma että listaamattomat yritykset pannaan maksaan kunnolla veroa ensin heiltä menee 25% alvia sen jälkeen tuloksesta otetaan 33% veroa ja sitten kuin yrittäjä nostaa itselleen rahaa niin siitä otetaan vielä 30. Ja pääosa näistä rahoista tulee minun työttömän käyttööni ja nyt mä vaadinkin että minulla järjestäisi valtio jotain kivaa vapaan ajan ohjelmaa esimerkiksi ulkomaanmatkoja tai kuitenkin kotimaassakin kaikenlaista kivaa ajanvietetoimintaa. 

Vierailija
51/55 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ei ole homma hanskassa ja ongelma lähtee jo urakkalaskennasta.  Ja kait jokaisella urakalla on aikataulu, eikä se voi tulla yllätyksenä. Aloitus on provo. 

Tai, kaikista ei vain ole yrittäjäksi, sillä se jos mikä vaatii ammattitaitoa ja osaamista. 

Vierailija
52/55 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja nämähän kuuluvat perusopetuksessa yhteiskuntaoppiin ja varsinaista yrittäjyyskasvatusta on painotettu 1990-luvun alusta saakka. Toisen asteen opetuksessa taloustieto on ollut mukana 1970-luvulta. 

Yrittäjyyden todelliset kulut eivät ole vakio, kuten ei myöskään palkanmuodostus saati verotus.

Vierailija
53/55 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rakennusalalle ei ole palkattu suomalaisia pitkään aikaan. Kaikki haluavat vain halpoja ulkomaalaisia.

Ne saattavat olla paljon ahkerampia kuin suomalaiset vinkujat.

Haluat vain halpoja duunareita. 

Vierailija
54/55 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palkkatöitä tekevä ei ymmärrä yrittäjä, markkina laki. Huonot ajat tarkoitta alhaiset hinnat ja silloin ei varsinkaan ole varaa palkata työntekijä. 

Sitte teke yrittäjä itse juuri niin paljon kuin ehtii. Siitä sitten saa se palkka mikä saa. Miksi ulise, miksi pitäisi palkkatyötekijä tekijä tehdä ilmainen ja yrittäjä kaikki raha?

Vierailija
55/55 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellaista se on työnteko. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kahdeksan