Liikaa töitä, liian vähän apua rakennusyrittäjän arki
Meillä on ollut firma 25 vuotta ja alkuvuosista asti hommat ovat olleet yhtä juoksemista. Työntekijän palkkaaminen kuulostaa hyvältä, mutta käytännössä se on liian kallista: työntekijän palkka + sivukulut syövät niin suuren osan liikevaihdosta, että yrittäjä itse joutuu tekemään lähes kaiken.
Tuloksena on se, että joskus työviikot venyvät 6070 tuntiin, lomatkin ovat harvassa ja illat kuluvat paperitöissä. Rakennusalalla ei voi myöskään jättää hommia kesken asiakas odottaa valmista lopputulosta.
Ei se helppoa ole, ja välillä tuntuu, että yrittäjä on kuin hamsteri pyörässä: pyörii hulluna ympäri, vaikka palkkaaminen olisi muuten järkevää. Mutta kun ei ole varaa, pitää tehdä itse.
Kommentit (55)
Miksei ole varaa? Hinnoitteletko urakat liian halvalla?
Minulla sama tilanne, hyvän työntekijän löytäminen on vaikeaa. Sairaslomat ja puhelin ovat tämän päivän arkea.
Palkkatöitä tekevä ei ymmärrä yrittäjä, markkina laki. Huonot ajat tarkoitta alhaiset hinnat ja silloin ei varsinkaan ole varaa palkata työntekijä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla sama tilanne, hyvän työntekijän löytäminen on vaikeaa. Sairaslomat ja puhelin ovat tämän päivän arkea.
Rahtaat vain itsellesi huippuosaajan Afrikasta.
Woke kiittää...
Jos on ruumiillisesti kuluttavaa työtä ja 60 - 70 tuntia viikossa, niin kannattaako se pitkällä tähtäimellä? Jos seurauksena on vaikka tuki- ja liikuntaelinsairaudet ennen 50 ikävuotta.
Miten niille hommille käy, jos sairastut eikä tilalle ole valmiiksi työntekijää?
Ei itse töitä tekevä ole edes mikään oikea yrittäjä.
Vierailija kirjoitti:
Hih. Suomalaisista yrityksistä noin 5 prosenttia on sellaisia, joilla on 5 työntekijää.
Yrittäjän arki on kovaa. Kunpa teitä alettaisi kohdella järjestelmässä paremmin. Pidätte yhteiskunnan pyörät pyörimässä, kiitosta ei vain paljoa kuulu.
Kiitos!
T. yrityksen kiitollinen palkkatyöntekijä, josta ei olisi yrittäjäksi.
Yrityksen jakaminen luotettavan yrityskumppanin kanssa voi auttaa, jos sellainen luotettava järkityyppi löytyy..
Olisiko ketään luotettavaa yrittäjää tiedossa, jolta voisi ostaa työtä alihankintana? Tietenkin se maksaa, mutta riski on pienempi kuin palkkaamisessa.
Et osaa suhteuttaa työtä tekijöiden mukaan. Jos teet jatkuvasti liikaa ylitöitä, niin voit katsoa peiliin. Et vain osaa laskea tarjouksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hih. Suomalaisista yrityksistä noin 5 prosenttia on sellaisia, joilla on 5 työntekijää.
Tarkoitin, että yli 5. Valtaosa yrittäjistä työskentelee itse myös. 70% on yksinyrittäjiä eli ei palkattua työvoimaa lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
En ole ap mutta maalaisjärjelläkin nyt tajuaa että ei se nyt noin helppoa ole. Muutenhan kaikki oltaisiin yrittäjiä ja katsottaisiin vain miten tilillä raha kasvaa. Harmittaa jo kaverin puolesta että noin pihalla olevia kommentteja pitää kuunnella.
Siskon yrittäjän elämää sivusta seuranneena, minun stressinsietokyky ei riittäisi Suomen systeemissä yrittämiseen. Tilannetta parantaisi sekin, että ihmiset tietäisivät mitkä on todelliset kulut ja vastuu. Olisivat ehkä parempia työntekijöitä, verenimijä saikuttajien sijaan. Sellaiset kun voisi potkaista pihalle!
Rakennusalalle ei ole palkattu suomalaisia pitkään aikaan. Kaikki haluavat vain halpoja ulkomaalaisia.
Vierailija kirjoitti:
Siksi onkin hyvä, että irtisanomista on helpotettu. Ei kannata maksaa alisuoriutujille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ap mutta maalaisjärjelläkin nyt tajuaa että ei se nyt noin helppoa ole. Muutenhan kaikki oltaisiin yrittäjiä ja katsottaisiin vain miten tilillä raha kasvaa. Harmittaa jo kaverin puolesta että noin pihalla olevia kommentteja pitää kuunnella.
Maalaisjärkikin tajuaa ettei AP vaan osaa laskea työpanoksiaan.
Vierailija kirjoitti:
Rakennusalalle ei ole palkattu suomalaisia pitkään aikaan. Kaikki haluavat vain halpoja ulkomaalaisia.
Ne saattavat olla paljon ahkerampia kuin suomalaiset vinkujat.
Vierailija kirjoitti:
Et osaa suhteuttaa työtä tekijöiden mukaan. Jos teet jatkuvasti liikaa ylitöitä, niin voit katsoa peiliin. Et vain osaa laskea tarjouksia.
On helpompi tehdä töitä 70h viikossa ja syyttää muita kun eivät auta ilmaiseksi.
60 viiva 70 tuntia