Työtön tohtori ahdistuneena: olenko tuhonnut elämäni väärillä valinnoilla. Opiskelin väärää alaa? Olenko käyttänyt aikani vääriin asioihin?
Vuori on miettinyt ahdistusta ja masennusta paljon, myös työkseen. Kaksi vuotta sitten hän väitteli Jyväskylän yliopistossa melankoliaan taipuvaisesta persoonallisuustyypistä.
Nyt Vuori on yhteiskuntatieteiden tohtori ja työtön tutkija.
Työnhaussa tohtorintutkinnosta ei ole tuntunut olevan apua, jopa päinvastoin.
Kommentit (48)
Todella sääli, että yhteiskunnasta on tullut tällainen, että kuvitellaan ettei tarvita kykyä analyysiin ja uusien ajatusten ja teorioiden kehittelyyn.
tuo ihminen on älykäs ja sinnikäs ja kykenee omaksumaan isoja määriä monimutkaista uutta tietoa, hän oppisi minkä homman tahansa.
"Vuori syntyi vuonna 1983 ja kasvoi Turussa työväenluokkaisessa perheessä.
"Vanhempani ovat ehkä kerran elämässään hakeneet työtä ja työskennelleet samassa paikassa 40 vuotta. Sellainen on nykyään erittäin harvinaista."
Näin se oli minunkin vanhemmillani ja minulle hoettiin, että hanki yliopistotutkinto niin töitä on aina ja vieläpä hyvä palkka 😅
Terveisin työtön FM
Vierailija kirjoitti:
Miksi tänne juttuja linkkaat kun et mitään niihin edes itse kommentoi?
Tietenkin kommentoin mutta en aloitukseen koska en halua ohjata keskustelua siihen, että tartutaan lähinnä vain minun ajatuksiini asiasta.
Ap
"Kliinistä masennustakin yleisempää on tulevaisuudettomuuden kokemus ja yleinen lamaannus sekä toivottomuus. Niitä voidaan kutsua yhteiskunnalliseksi masennukseksi"
Suomi 2026?
Näiden ongelma on se, että vieraantuvat usein omaan kuplaansa todellisuudesta ja pitävät itseään muita parempina. Jonkinlaista autismiakin näillä usein on. Mitään käytännön taitoja näillä ei kuitenkaan ole, eikä halua työskennellä fyysisesti raskaissa hommissa. Ihan oikein, jos näitä muka niin älykkäitä ja sivistyneitä, mutta käytännön taidot nollassa oleviakin pakotettaisiin roskakuskeiksi, siivoojiksi, tiskaamaan käsin tai hoitamaan vanhuksia.
Joka kuuseen kurkottaa se katajaan kapsahtaa.
Vierailija kirjoitti:
"Vanhempani ovat ehkä kerran elämässään hakeneet työtä ja työskennelleet samassa paikassa 40 vuotta. Sellainen on nykyään erittäin harvinaista."
Näin se oli minunkin vanhemmillani ja minulle hoettiin, että hanki yliopistotutkinto niin töitä on aina ja vieläpä hyvä palkka 😅
Terveisin työtön FM
Sama ja ainainen "kohta on työvoimapula" -hokeminen. 🙂 + Nuorten pitää opiskella vain sitä mikä kiinnostaa, sillä kyllähän töitä löytyy tutkinnolla kuin tutkinnolla kunnon ihmiselle.
Sanoisinpa, että työttömällä tohtorilla on kuitenkin noin 1000x paremmat mahdollisuudet työllistyä kuin vaikkapa meikäläisellä, jolla ei ole minkäänlaista koulutusta ja työelämästä olen ollut poissa jo 10 vuotta. :D
Vierailija kirjoitti:
Näiden ongelma on se, että vieraantuvat usein omaan kuplaansa todellisuudesta ja pitävät itseään muita parempina. Jonkinlaista autismiakin näillä usein on. Mitään käytännön taitoja näillä ei kuitenkaan ole, eikä halua työskennellä fyysisesti raskaissa hommissa. Ihan oikein, jos näitä muka niin älykkäitä ja sivistyneitä, mutta käytännön taidot nollassa oleviakin pakotettaisiin roskakuskeiksi, siivoojiksi, tiskaamaan käsin tai hoitamaan vanhuksia.
Siis miksi ihmeessä näihin "käytännön hommiin" pitäisi laittaa ihmisiä, joilla ei ole "käytännön taitoja"?
Menestyksen resepti:
Opiskele 12 vuotta yyteeämmäksi ja ylene puoluekirjalla pääministeriksi. Tuhoa maan talous muilta ja varasta tittelit ja verorahat omaan taskuun.
One and only: Petteri Orpo.
Vierailija kirjoitti:
Eli ihmiset, joilla ei ole edellytyksiä fyysisiin hommiin vaan älyllisiin hommiin, pitäisi kuitenkin pakottaa fyysisiin hommiin (joihin heitä ei edes haluta), koska... miksi siis? Pelkän sadismin takia?
Se on aivan totta, että korkea akateeminen koulutus on joidenkin työnantajien mielestä negatiivinen asia, vaikkei sillä edes yrittäisi hakea etua työnhaussa. Ajattelevat kaiketi, että se on jotain, joka tekee ihmisestä jotenkin olennaisesti erilaisen kuin muut työnhakijat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli ihmiset, joilla ei ole edellytyksiä fyysisiin hommiin vaan älyllisiin hommiin, pitäisi kuitenkin pakottaa fyysisiin hommiin (joihin heitä ei edes haluta), koska... miksi siis? Pelkän sadismin takia?
Kateus. Eivät näitä duuneja tekevät duunarit itse jaksaneet opiskella ja vihaavat työtään. Tyytymätön tai kateellinen varastaa tai mitätöi toiselta sen, mikä itseltä puuttuu. Tässä tapauksessa sivistyksen ja osaamisen.
Ne ajat oli ja meni, että maisteri- tai tohtoritutkinnolla sai töitä mistä haluaa ja palkkaa melkein niin paljon kuin kehtaa pyytää. Tusinatohtoreita on nykyään joka sormelle, varsinkin aloilla, joissa ei oikeastaan tarvitse osata mitään.
Vierailija kirjoitti:
Terveisin työtön FM
Niin ja 20ke opintolainaa, jonka sitten maksaa helposti takaisin, kun on työelämässä. No satavuotiaiden rouvien pikkuhaavoja paikkailen ja perseitä pyyhin, minä itse olen 70 vuotiaana kaatopaikalle kärrätty.
Ellei sitten lähdetä oikeasti vetämään täältä, kunhan saa lapset ensin maailmalle. On sitä ennenkin ulkomailla asuttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveisin työtön FM
Sama ja ainainen "kohta on työvoimapula" -hokeminen. 🙂 + Nuorten pitää opiskella vain sitä mikä kiinnostaa, sillä kyllähän töitä löytyy tutkinnolla kuin tutkinnolla kunnon ihmiselle.
Joo, taidettiin jo 80-luvulla hokea että kun suuret ikäluokat jää eläkkeelle niin nuoremmille on sen jälkeen aivan valtavasti työpaikkoja tarjolla 😄
Hahhah, ne työpaikat vain lopetettiin tai 2-3 työpaikkaa sulautettiin yhdeksi.
minulla on historian (1998) film maist paperit, luin 7 vuotta kaikkea huuhaata yliopistolla ja sitten teologian maisteri (2017), kopsasin vanhan graduni ja valmistuin 2 vuodessa teologian maisteriksi
= ruokajonon työtön pummi ja matkalla Aasiaan ulosottto kimpussa
Andy
Vierailija kirjoitti:
Se on aivan totta, että korkea akateeminen koulutus on joidenkin työnantajien mielestä negatiivinen asia, vaikkei sillä edes yrittäisi hakea etua työnhaussa. Ajattelevat kaiketi, että se on jotain, joka tekee ihmisestä jotenkin olennaisesti erilaisen kuin muut työnhakijat.
Se työnantaja pelkää olevansa tyhmempi, siksi ei ota tohtoria 🙂
Miksi tänne juttuja linkkaat kun et mitään niihin edes itse kommentoi?