Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onkohan suomalaisista edes 10% nähnyt koskaan metsää, ollut metsässä? En usko

Vierailija
10.02.2026 |

Minä olen ollut oikeassa metsässä ehkä 2 kertaa, ja olen jo elämän ehtoopuolella, eli 54v.

Täälläkin minun kotiseudulla jossa ikäni olen asunut, on pelkkiä puupeltoja. Puupeltoa on joka puolella, mutta EI METSIÄ. 

Oikea metsä on kuin satumaa. Onnekas on se, joka sellaisessa saa viettää aikaa. 

Kommentit (142)

Vierailija
81/142 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samonnut "metsiä" virallisten reittien ulkopuolella ja valitettavasti kansallispuistot ovat reservaatteja. Kulisseja. Se muu Suomi on pitkälti pieniä laikkuja lukuunottamatta köyhää talousmetsää. Luontoarvot on hävitetty rahallisen arvon tieltä.

Vierailija
82/142 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi teitä, minä omistan metsää satoja hehtaareita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/142 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä on oikeaa metsää Keskuspuistossa pieni suojeltu metsäalue. Suomessa  luonnonmetsiä on n 3% metsien pinta- alasta. Jotm suurin osa suomalaisista ei varmasti ole oikeassa metsässä käynyt. 

Monet maaseudulla asuvat luulevat asuvansa metsän lähellä. No, ne ovat puistoa eivät metsää. Istutettua feikkimetsää. 

Vierailija
84/142 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeaa luonnonmetsää vai talousmetsää? 

Vierailija
85/142 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Metsää ne puupellotkin on.

Ne ovat puita kasvavia alueita, mutta eivät oikeaa metsäekosysteemiä. 

Oi sinä tietämätön ihminen 🤦

Mulla on yliopistotutkinto ekologiasta, entäs itselläsi? 

Omistan oikeaa kirveenkoskematonta metsää ja omistan myös istutusmetsiköitä, jotka eivät ole oikeaa metsää. Entäs itse?

Mikä on sinun yliopistotutkinto? Eri alan ihmisiä olen. Olen kuitenkin nähnyt metsää paljonkin, kaiken tyyppisiä, istutettua kuin istuttamatonta, niin suvun omistamia kuin myös reissuillani ympäri Suomea. Metsä on toinen kotini. Sieltä saan marjat, sienet ja perheenjäsen riistan. Sieltä saadaan myös polttopuut. Ainoa metsä joka kärsii on harventamaton tiheikkö kuten vanha kuusikko, sillä siellä ei todellakaan kasva mikään, eikä muurahaisia kummempia eläimiä näy. 

Vierailija
86/142 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikähän tänkin aloituksen perimmäinen idea mahtoi olla? Itse ollut metsässä lukemattomia kertoja, niin marjastamassa, kuin vaan liikkumassa yleisesti. Aikanaan tuli sen verran paljon lomailtua maaseudulla, että metsässä joutui liikkumaan lähes pakolla. Metsästänyt en ole.

Meillä alkaa ihan oikea metsä muutaman kymmenen metrin päästä asunnolta. Sen läpi kuljen kävelyilläni. Ja kaupungissa asutaan. Vähän kauempana on loputtoman tuntuisesti vanhaa hoitamatonta metsää. Niin on myös kotikylässänikin jossa käyn sienestämässä. Niihin metsiin ei ole ihminen koneineen koskenut ainakaan kolmeenkymmeneen vuoteen. Alle 100 km Helsingistä. Mikä on puupelto ja missä niitä on? Hesalaisten viherpiipertäjien mielikuvituksessa?

Vierailija
87/142 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoittaako oikea metsä siis aluetta, josta puuta ei ole kaadettu vuosisatoihin? Esim. jokin Etelä-Amerikan koskematon viidakko?

Lue netistä. Suomessa luonnonmetsää on 3% metsien pinta- alasta. 

Vierailija
88/142 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikea metsä = Pyhä-häkin kansallispuisto. Siellä on 500 vuotta vanhoja mäntyjä. 

Ei ne maaseudun yhden puulajin istutusrääsiöt ole oikeita metsiä.

Vierailija
89/142 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut jo lapsena useasti metsässä. Asun pienessä maalaiskunnassa Etelä-Pohjanmaalla. Mulle metsä on ihan normaali asia eikä ole lähimpään metsään pitkä matka.

Sielläpäin on vain istutettua metsää. 

Vierailija
90/142 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikähän tänkin aloituksen perimmäinen idea mahtoi olla? Itse ollut metsässä lukemattomia kertoja, niin marjastamassa, kuin vaan liikkumassa yleisesti. Aikanaan tuli sen verran paljon lomailtua maaseudulla, että metsässä joutui liikkumaan lähes pakolla. Metsästänyt en ole.

Meillä alkaa ihan oikea metsä muutaman kymmenen metrin päästä asunnolta. Sen läpi kuljen kävelyilläni. Ja kaupungissa asutaan. Vähän kauempana on loputtoman tuntuisesti vanhaa hoitamatonta metsää. Niin on myös kotikylässänikin jossa käyn sienestämässä. Niihin metsiin ei ole ihminen koneineen koskenut ainakaan kolmeenkymmeneen vuoteen. Alle 100 km Helsingistä. Mikä on puupelto ja missä niitä on? Hesalaisten viherpiipertäjien mielikuvituksessa?

Voi reppanaa. Et tiedä mikä on oikea metsä?

Vierailija
91/142 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa tosiaan ei juurikaan ole enää metsiä vaan istutettuja puupeltoja.

Suomi esiintyy maailmalla mieluusti metsänhoidollisena suurvaltana. Totuus on kuitenkin toinen.

Ikimetsät hakataan ja niiden ainutlaatuinen luonto jyrätään metsäkoneiden tieltä ja näin saaduista puista tehdään paskapaperia.

Tässä(kin) asiassa suomalaiset ovat maailman suurimpia idiootteja. Ja tämän idiootimaisen hulluuden taustalta eivät löydy poikkeuksellisesti edes maah_muut_tajat vaan valkoihoiset metsänomistajat ja metsäyhtiöt.

Saatanan tunarit!

Vierailija
92/142 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Purotaimen on hyvä esimerkki kadonneesta lajista. Tässä muutama lisää: raakku, jokirapu ja vesikko. Kotiseudullani kaikki joet ovat tyhjentyneet niissä aikaisemmin asustelleista eläimistä. Metsätalous on suurin syy. Valtavat hakkuut ja ojitukset päästivät jokivesiin niin paljon humusta ja alunaa, että puhdasta vettä vaativat lajit kuolivat. Jokia on myös perattu, suoristettu ja syvennetty, jotta metsätalous onnistuisi paremmin.

Vierailija
93/142 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

OHO ! Itse saan asua torpassani keskellä metsää. Lähin naapuri n. neljän kilometrin päässää. Joskus yövynkin metsässä. Risulaavu, rakovalkea, pakkanen sekä koirani Hulk :) 

Vierailija
94/142 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miulla on pikkuinen metsä tai vasta vauvametsä. Pläntti se on. Se on epätasaista maastoa jossa oli ollu kuusikkoa joka oli pitäny lyödä nurin. Omin pikku kätösin istutin sinne koivuntaimia paarma-avusteisesti. Pian kasvoi vatukko ja sain elämäni marjasaaliin. Olihan siinä oma työsä suojella piskuisia taimia heinältä, mutta tärkeetä se oli. Nyt on kulunu muutama vuosi. Koivut on jo puun näköisiä ja jo sen verran isoi että vähän on harvenneltava, ihan vain periaatteella käsisaha. Vatukko on jo ajat sitten kadonnut ja tilalla on kukkia ailakista maitohorsmaan, sekä siellä täällä pieniä kuusentaimia. Ne ei saa isoiksi kasvaa, mutta suvun ja kamujen joulukuusii niistä saa moneksi vuotta. Se on miun pikku metsä joka täynnä linnun laulu- ja pesäpuita. 

Mulla on n. 60v sitten heinäpellolle istutettu koivikko. 2 kertaa on harvennus jo tehty ja polttopuut oon saanu pitkäksi aikaa. Ei ole oikea metsä, pelto ei ole metsänpohja, mutta kyllä siellä perinteisiä luonnonkukkia kasvaa. On se kaunis, vaikka onkin "puupelto". Ainakin linnut ja mä tykätään. 

Vierailija
95/142 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan oikein, ap, Suomessa suurin osa ns metsistä on talousmetsää, istutettua. Moninuotoisuus puuttuu. Ja vielä suomalaisten mielestä sieltä tuotantometsästä pitäisi saada tap...paa kaikki mikä liikkuu; eläimet, hyönteiset ym. Suomessa itse asiassa yksi monimuotoisimmista luontotyypeistä on Helsingissä. Siellä on oikeaa luontoa: merta, metsää ym.

Ja rottia, niitä ei ole luonnometsissä.

Vierailija
96/142 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeaa luonnonmetsää vai talousmetsää? 

No tietenkin talousmetsää, sieltä saan iso tilin joka vuosi. En anna metsieni lahota pystyyn.

Vierailija
97/142 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskeiset helppokulkuiset metsät jo hakattu vähintään kolmeen kertaan.

Vierailija
98/142 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsingissä on oikeaa metsää Keskuspuistossa pieni suojeltu metsäalue. Suomessa  luonnonmetsiä on n 3% metsien pinta- alasta. Jotm suurin osa suomalaisista ei varmasti ole oikeassa metsässä käynyt. 

Monet maaseudulla asuvat luulevat asuvansa metsän lähellä. No, ne ovat puistoa eivät metsää. Istutettua feikkimetsää. 

No kyllä se on aivan toisinpäin. Eräs kasvava ongelma on ettei metsiä hoideta eikä hakata niin kuin olisi metsänhoidollisesti ja taloudellisesti järkevää. Valtavasti metsiä on hoitamatta ja luonnontilassa vuosikymmeniä ja puusto on usein yli- ikäistä ja huonolaatuista esim. sahatavaraksi. Näistä on juteltu työpaikan kahvipöydissä firman puunhankintaosaston henkilöiden kanssa.

Vierailija
99/142 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsena  oli vanha metsä honkapuineen mutta yksi kaunis päivä sitten myrsky pisti sitten kaikki matalaksi ja nykyään sitten männikkö.

Vierailija
100/142 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsena  oli vanha metsä honkapuineen mutta yksi kaunis päivä sitten myrsky pisti sitten kaikki matalaksi ja nykyään sitten männikkö.

Honka=mänty.

t. Puupellon omistaja

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi seitsemän